Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 19:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mere bund... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torbens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jeg har i øjeblikket et setup med en Denon AVR2105 hvor fronthøjtallerene er Dali 2002. Det har hele tiden været meningen at 2002´erne skulle om som baghøjtallere når jeg finder nogle nye fronthøjtallere, men efter jeg har anskaffet mig 2105´eren er jeg faktisk blevet meget glad for dem som front og da der ikke er så meget plads at give af overvejer jeg at vente med at købe nye fronthøjtallere til jeg flytter til noget større. På den måde kan jeg undgå at skulle gå på kompromi med størrelsen.

Spørgsmålet er så om man kan få et fornuftigt resultat ud af at suplere med en sub. Det er udelukkende stereo jeg tænker på. Når underboen bliver taget i betragtning levere 4 dali 2002 + dali c1000 mere end nok bas til film.

Jeg syntes bare ikke jeg endnu har hørt en fornuftig kombination af små højtallere med en sub, men igen har jeg også kun hørt hvor det har været 15´ til filmbrug der har været brugt. Det skal ikke være bas for enhver pris.

Et tillægsspørgsmål er kan det batale sig at bygge selv? Jeg har aldrig rigtigt overvejet det men sidste weekend var jeg så til fest hos en som lige havde overtaget hans fars gamle højtallere som han selv havde bygget for ca. 10 år siden. 2-vejs med en 8" eller 10" enhed. De spillede klare og dybbere end både Dali 6006 og 8008 som jeg for nyligt har lyttet til, specielt deres evne til at gøre musiken "levende" var jeg meget imponeret over. Og umiddelbart havde de ikke været pokkers dyre.

Så spørgsmålet er om det kan betale sig at bygge selv?

Til top Vis Torbens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torbens

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

I nogle tilfælde kan det sikkert godt. Men som en hovedregel skal man ikke selv bygge højttalere fordi at det skal være billigt (for det er det som regel ikke), men fordi at det skal være sjovt. Når du skal ud at købe træ, maling o.s.v. for at få det til at blive pænt og ht-enheder og delefilter oveni så havner du i de fleste tilfælde på en pris lige omkring hvad du kunne købe et par tilsvarende færdig-byggede ht for! Men lad os nu se! Der er mange herinde der har bygget deres egne højttalere (jeg er i gang med to cerwin-vega subs!)og kan komme med nogle bud på hvad du har brug for, såfremt at du skriver lidt mere om dine behov!

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Generelt har Jesper nok ret. Men har man mulighederne (værktøj mv.) og tiden, og måske en presset økonomi, kan man få mere for pengene ved at bygge selv - man skal blot afholde sig fra at udregne sin timeløn .

Netop en subwoofer hører til de lettere tilgængelige byg-selv projekter (alt efter hvor ambitiøs man er, selvfølgelig). Man kan købe såkaldte plate-amps til indbygning i en subwoofer, og kombinerer man det med et fornuftigt design, kan man få en særdeles konkurrencedygtig sub for pengene.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes