Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 09:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Dvd-afspiller med THX? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ebsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hey!

Nu har jeg snart fødselsdag, og der skal så i den anledning ønskes en dvd-afspiller, som skal understøtte THX-lyd. Så hvis i kender til nogle dvd afspillere til under 2000 kr med Thx, så skriv endelig, da det ville være en meget stor hjælp.

Til top Vis ebsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebsen

Wagner-elev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke du kan finde en dvd-afspiller der understøtter thx til 2000, så skal det da lige være en brugt.

har faktisk ikke set en dvd-afspiller der understøtter thx.. findes de??

ebsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jo de findes skam! Og jeg vil da vove at påstå at de findes i den prisklasse. 

Denon 1910 fra Hifiklubben er blandt andet THX-certificeret, den koster omkring 2300 kr. Man kan ikke finde info hverken på Hifiklubben's hjemmeside eller andre steder, hvor der står at Denon'en er THX-certificeret, men på bagsiden af selve maskine, sider mærket:  "THX-certificeret".

Men så lige et spørgsmål, skal dvd filmene ikke være i Thx for at man få udbytte af det? Har ikke set med dvd film med thz mærket på,- er det fordi der er kun findes meget få Dvd-film med thx, eller er det fordi det er en selvfølge at alle dvd film er det?

Sorry, hvis jeg spørger dumt, men ved ikke det store om emnet..

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

THX er kun et kavlitets stempel og IKKE en standard som dts.
Denon skal bare opfylde nogle krav for at få dette stempel. Se evt. www.thx.com
Jeg vidste ikke at 1910 var godkendt. Jeg troede kun at det var deres aller største maskiner der fik dette...og især med alle de firmware problemer 1910 har haft og har!
1910 er heller ikke på thx hjemmeside over Denon produkter; Underligt....
Jeg ved ikke en  gang om der er en pal standard for thx.

FireBlade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal den være det? jeg har en denon 1910 og der står nu ikke noget om THX.

Jeg vil mene at det er dybt godnat at gå efter udstyr, bare fordi der står THX på. Det er jo bare en måde at specificere udstyr, på. så du vil nok ikke have nogen glæde af det overhovedet. Andet end et lille fint klister mærke du har betalt X antal kroner for.

Til top Vis FireBlade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FireBlade Besøg FireBlade's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at der står thx bag på? Når firmarer betaler for en licens, plejer de også at sætte den så man kan se den på forsiden. Det har Denon ihvertfald altid gjort.

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hvis en dvd-afspiller er THX certificeret bør den så ikke være på listen inde på www.thx.com ?
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

ebsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Kan godt være det ikke står på den Denon 1910, fik det bare at vide, fra en kammerat. Så vil da lige forhøre mig ved ham, om det i morgen. Så skriver jeg lige igen..

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

En Denon msakine til den penge kan umuligt være THX certificeret.

Jeg mener at Onkyo engang har haft en model i 25.000krs klassen der var THX certificeret. 

I USA har de fleste store japaner mærker ( Pioneer, Onkyo, Denon osv) THX modeller men de modeller kan slet ikke sælges i store nok styk tal i Europa, så de gider ikke at introducere dem herovre.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

De ligger også lige en tand over topmodellerne i Eruopa mht. til specs. De har mere videoprocessing og flere justeringer for billedet.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Der findes kun få THX-godkendte dvd-afspillere, og Denon 1910 er IKKE en af dem.

Det er dog ikke nødvendigt at gå efter det mærke på afspilleren for at den kan være god, og det kan slet ikke lade sig gøre at finde en med stemplet under 2000 kr.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske at Denon på et tidspunkt havde et par DVD afspillere med THX certifikat, men det er vist et godt stykke tid siden, og det var afspillere i 10.000+ prisklassen.

Hvis Denon 1910 virkelig var THX certificeret ville logoet sidde på fronten, ikke på bagsiden. Certifikatet koster så mange penge at kun reklameværdien - og blærefaktoren - kan hente det hjem igen i form af større salg. Og den blærefaktor forsvinder ligesom hvis mærket ikke sidder på fronten.

Og det er som nævnt højere oppe ikke en lyd-standard, eller et eller andet specielt format som kræver specielle THX mærkede DVD´er for at få fuldt udbytte. Det er et sæt specifikke krav som afspilleren skal opfylde mht. acceptabelt signaltab og forvrængning med mere. Men afspillere uden THX logo kan sagtens opfylde de samme krav - de betaler bare ikke THX licens for at kunne sætte logoet på maskinen.

THX logo på DVD´er signalerer heller ikke at der er et specielt "THX lydspor" eller lignende på skiven, men alene at overførslen lever op til nogen mindstekrav til scanning og mastering udstyr for at opnå så fejlfrit lyd og billede som muligt.

Mange misforstår det iøvrigt som en garanti for specielt godt billede eller lyd, men det er ikke nødvendigvis tilfældet - det er en indikator for at DVD´en ligger så tæt som muligt på den film/lyd som har ligget til grund. Men hvis det materiale ikke er top-notch, så bliver resultatet på DVD´en det naturligvis heller ikke. Men så er det ikke OVERFØRSLENS skyld.

Og der har været et par slemme eksempler på at THX mærket på DVD´er kun refererer til at den digitale master som ligger til grund for DVD´en er THX certificeret. Men derefter har den været igennem en tredierangs encoder der totalt ødelægger det sikkert fine billede der var på masteren. Jeg tænker her f.eks. på den R1 udgave af Highlander der udkom tilbage i 1997 fra Republic Pictures som en af de allertidligste DVD udgivelser. Den er THX certificeret, men ligner nærmest en halvdårlig VCD i billedkvaliteten. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Min Marantz DV 8300 har faktisk THX logo på fronten, skulle lige hen og tjecke; men hvad det egentlig skal gøre godt for i en DVD maskine ved jeg ikke, godt nok har den Decoder indbygget; men de fleste bruger vel deres surroudreciver/processor og THX standarten er vel noget der foregår i processoren og ikke i aflæsningen og overførelsen af det digitale signal

Marantzen kosted 15K fra ny gav dog kun 4100 brugt under et år gl. man har vel lov til at være heldig en gang imellem.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

THX er et "brand" som bliver brugt til mange forskellige ting. I DVD afspillere skal det opfattes som at den opfylder visse krav til kvaliteten af de komponenter og processorer der sidder i maskinen. Hvad disse krav præcist er, er straks mere diffust, de er fastsat af THX og er i princippet hemmelige. Men tanken er at det skal opfattes som et kvalitetsstempel, ikke at den f.eks. understøtter et bestemt format.

Det handler jo ikke kun om digital lydprocessing - der findes også THX godkendte signalkabler, f.eks. Her er tanken igen at det skal opfattes som en "garanti" for kablets kvalitet, selv om der da nok skal være dem der så tror at man behøver THX kabler mellem THX DVD afspilleren og THX surroundforstærkeren for at få "THX lyd"...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Efterspørgselen på THX er nærmest eksploderet i den senere tid og det skulle vel aldrig være fordi at Creative har en hånd med i det. Kigger man på spil og computere, står der efterhånden THX over det hele. Det er egentlig ærgeligt, da det får almindelige mennesker til at opfatte det som noget det i virkeligheden ikke er. 

RcHn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

ja THX på pc udstyr og HIFI er ikke den samme standard de er ikke nær så skrappe med reglerne indenfor pc , THX har også en stor del at gøre med ens opsætning af højtalere at gøre

Til top Vis RcHn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RcHn

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Det næste bliver vel THX-certificering af clockradioer og vækkeure...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes