Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rørforstærker med støj? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har en Audio Innovations s500, der driller lidt. Jeg har netop fået ny strømforsyning i, men den er nu begyndt at "sitre". Dvs. en meget svag sitren - knitren, der kan høres når man lægger øret helt ind til højttalerne. Er der nogen af jer der har en idé om hvad det kan være? Er det evt. en dårlig stelforbindelse?

Mvh - Casper

Til top Vis Casperm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casperm

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Casperm skrev:

Hej.

Jeg har en Audio Innovations s500, der driller lidt. Jeg har netop fået ny strømforsyning i, men den er nu begyndt at "sitre".

Hvad mener du med ny strømforsyning, er det både trafo, ensretter og lytter du har skiftet?

Dvs. en meget svag sitren - knitren, der kan høres når man lægger øret helt ind til højttalerne. Er der nogen af jer der har en idé om hvad det kan være? Er det evt. en dårlig stelforbindelse?

Hvis det er kommet i forbindelse med udskiftningen af delene, så må det jo næsten være derfra. Men mit umiddelbare bud ville være at det var et af preamp rørene der var begyndt at suse.

Nu ved jeg ikke hvilken model AI500 du har, men ihvertfald i de ældre modeller var der op til flere stelpunkter, og de kunne gøres mere lydløse med en omlægning af dem. generelt er strømforsyningen lydsvag (hvis vi ser bort fra mekanisk støj), omkring 2V ripple, og det er ingenting i en push pull forstærker, en gammel Quad II har omkring 17V ripple på udgangsrørene, og den er særdeles støjsvag.

Det er højst sansynligt et rør der er begyndt at suse, følsomheden er meget høj på 500 modellerne, så hvis du bruger uskærmede kabler og dine højtalere også er forholdsvis følsomme, er jeg ret tilbøjelig til at tro at det er der hunden ligger begravet.

Tubeman

Mvh - Casper

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

SUN audio
Branchemedlem
Branchemedlem
SUN audio ApS

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Vi har haft 2 stk S 500 med brum/støj, hvor problemet har været dårlige stelforbindelser, hvilket er meget tydeligt med følsomme højttalere.

Ikke noget alvorligt indgreb, men dog meget generende alt eftre din højttaler.

ellers en god forstærker..

Til top Vis SUN audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SUN audio Besøg SUN audio's Websted

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg fik skiftet rør (for- og effektrør) samtidigt med strømforsyningen, men der kan jo måske godt være fejl på dem. Ville støjen så være i begger højttaler (der er samme støjniveau i begge kanaler)? Jeg har ekstra effektrør liggende, og det er det samme med alle mine sæt (både EL34 og 6L6GC).

Mvh - Casper

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

(Quote: Sun Audio)

Vi har haft 2 stk S 500 med brum/støj, hvor problemet har været dårlige stelforbindelser, hvilket er meget tydeligt med følsomme højttalere.

Det er rigtigt at især på de ældre modeller var op til flere stelpunkter, og de kan gøres noget mere lydløse ved ændring.

Ikke noget alvorligt indgreb, men dog meget generende alt eftre din højttaler.

ellers en god forstærker..

Enig.

(Quote: Casperm)

Jeg fik skiftet rør (for- og effektrør) samtidigt med strømforsyningen, men der kan jo måske godt være fejl på dem.

Du har stadig ikke svaret på hvor meget du fik skiftet i strømforsyningen, var det både trafo, ensretter og lytter eller hva?

Det er 100% sikkert ikke udgangsrørene, det ville være brum hvis der var noget der, og ikke susen.

Ville støjen så være i begger højttaler (der er samme støjniveau i begge kanaler)?

Jeg ved som sagt ikke hvilken model af S500 du har, men så vidt jeg husker bliver det første indgangsrør delt af begge kanaler, så der kunne fejlen ligge. Og hvis der har været rodet i strømforsyningen, så vær sikker på at glødeledningerne ligger pænt parsnoet i kanten af chassiset, hvis de bare er ført direkte ind til rørene kan det meget vel være derfor.

Jeg har ekstra effektrør liggende, og det er det samme med alle mine sæt (både EL34 og 6L6GC).

Som sagt, det er ikke i udgangen du skal lede efter fejlen.

1: Tjek preamp rørene, byt lidt om på dem, og se om støjen enten forsvinder eller pludselig kun er i den ene kanal. Selvom rørene er nye, kan der meget vel være et der støjer imellem, især de forstærkere der kører med ECC88, da de oftest kører med en anodespænding der over4skrider rørets tilladte data.

2: Tjek Stelpunkter, hvis der er op til flere, så saml dem alle sammen og før dem hen i nærheden af input.

3: tjek dine glødeledninger, dem der går til ben 4+5 på dine preamp rør og ben 2+7 på dine udgangsrør. Hvis de bare ligger tilfældigt i forstærkeren, er det derfor den støjer. De skal være parsnoede, og ligge pænt i kanten af chassiset.

Jeg vil næsten tro at fejlen ligger en af de her steder.

Mvh Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv skiftet noget i forstærkeren, så jeg ved faktisk ikke om der blev skiftet andet end trafoen. Jeg vil kigge nærmere på stelforbindelserne og på ledningerne til rørene.

Tak for de gode indlæg.

Mvh - Casper

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes