Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere til Primare (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hansemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Har for nylig investeret  en Primare I20. Pt. spiller den med en gammel technics cd-maskine og to dårlige Jamo højtalere.

Hvor meget vil i mene man skal bruge til højtalere til min forstærker og hvilke højtalere vil i anbefale. De skal bruges i et rum på ca 4mx4m. Det vigtigste er at lyden er varm og klar.

Mvh. Mike.

Til top Vis Hansemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansemand

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hansemand.

Prøv noget System Audio - de laver faktisk nogle rigtigt gode højtalere, og vil ganske givet stå godt i dit setup, samtidigt er de i en rimelig prisklasse. Tilbage i tiden startede jeg selv med System Audio og var meget tilfreds med dem.

Og da du bor på Fyn, synes jeg du skulle prøve Audiocompagniet - kanon forretning og fed service - samtidigt ved de også noget om tingene.

www.audiocompagniet.dk

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

phoegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

jeg har selv den Primare sammen med en Primare V 25 og jeg kan ikke anbefale System Audio - det er noget tyndt pi...

Nej hvis du vil have noget dansk så prøv istedet Audiovector eller Avance - der er lyd i hele spektret også i bassen - det har System Audio ikke.

Jeg har selv en lille reolhøjttaler, men det er en Triangle og den gør det rigtig godt - langt bedre end jeg har hørt nogen gulvhøjttalere fra System Audio gøre det.

Til top Vis phoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoegh

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

phoeg.

Der må du nok finde årsagen et andet sted i dit setup- System Audio spiller GENERELT ikke som du beskriver, langt fra. Men selvfølgelig findes der mange andre højtalere på markedet. Som altid skal man prøve og teste / låne inden man bare køber. Synergien er vigtig og vi ved jo - der kan komme udslag til alle sider i et setup, f.eks. placering af højtalerne i lytterum kan ændre kolosalt, ligeledes med kabler og resten af elektronikken.

Uden at genere din V25 eller noget af dit grej, for en V 25 er som ganske fed til sit foremål, men jeg kunne nu godt mistænke den for at medvirke lidt til det du beskriver.

Man kan ikke generalisere og sige om system Audio som du gør - at de spiller noget tynd pi.. I et det rette setup spiller de ganske flot.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

jeg må give toftdahl ret, hvis man mangler noget (især bas) ved SA, så er det 90% sikkert din opstilling der har været forkert...

jeg flyttede rundt på mine 1750 i næsten en måned før end at jeg havde fundet en optimal indstilling.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Den ene gangen jeg har hørt Primare var det med SA, 1750, 720 og 2K. Primare og 2K spiller som en drøm. Og en dag! En dag skal jeg ha et par hvisker jeg til meg selv hver aften før jeg faller i søvn :)
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Severin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Primare SPA20+DVD30 som spiller sammen med et par Dynaudio Contour S5.4 med rigtigt godt resultat. Min kammerat har Primare I20+CD21 som spiller på Dynaudio Audience 52, selv om kabinettet er relativt lille er der god stram bund i denne kasse, så måske er Dynaudio en mulighed dig. Du kan også prøve Audio Vector M3 sig/super som jeg også selv har haft. Personligt ville jeg ikke vælge SA, da jeg mener at bunden er lidt tam.

Til top Vis Severin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Severin Besøg Severin's Websted

phoegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg refererer til System Audio og andre højttalere ikke ud fra mit eget udmærkede anlæg - men til et Gamut anlæg med både Cd og forstærkere i den helt store klasse.

Jeg har testet Audiovector MI 3, og System Audio 1750 og Avance Signature og en testmodel fra Mirad, som har lavet Avance og der er ingen tvivl i mit hjerte - System Audio kan slet ikke følge med. Kabinettet er for lille, for smalt og enhederne - lige meget hvor mange der er - er for små. Prøv at lytte til en Eben X1 i forhold til hvilken som helst System Audio - bortset fra de dyre modeller som jeg ikke har hørt- så taber System Audio altså og jeg bilder mig ind at det er fordi princippet for opbygningen er forkert, og mangler klangbund!

Til top Vis phoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoegh

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hej Hansemand,

Jeg har tilsluttet et par hjemmebyggede ProAC 2.5 Kloner til min I20. Kablerne er Supra Ply 2,0. Det spiller ganske godt sammen, men jeg ved ikke om det er overkill med ProAc'erne til et rum på 16 kvm. Min stue er på 65 kvm .

Vh/Bob

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Severin.

Ang. Primare og System Audio.

Igen, måske med svagt led i setup eller en forkert placering af Sytem Audio, hvilket jo er generelt for alle højtaleres formåen - placering og alt andet i setup skal være i orden. Med tingene i orden - synergi, så spiller SA hamrende fedt også i bunden.

Men så må jeg da også sige til dig, hvorfor skulle en Dynaudio ikke også spille okay, jeg har ikke selv hørt den og ikke i dit setup, men selvfølgelig fungerer de da også flot.

Som Bob Dylan siger, så er Supra Ply 2.0 også kanon, såfremt man ikke har været ude og investere en bondegård på kabler - PLYerne hamler godt op med mange kabler. Jeg har anbefalet dem mange gange, og de er blevet brugt, med vældig fine resultater og tilbagemeldinger, og så er prisen 60 kroner pr. meter. Meterkabel er altid fedt, de er / skal i de fleste tilfælde ikke loddes og når de bliver lidt brugte, afisolerer man blot lidt igen. Det er direkte op i måsen på de enkelte enheder - forstærker og højtaler.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Severin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Toftdahl

Fint hvis du syntes at SA spiller fantastisk bund og denne speaker tilfredsstiller dig er det fint, men når en fyr spørger om en mening må jeg jo give min til kende. Jeg har desværre ikke hørt SA spille fantastik bund men måske igen det forkerte set-up. Det skal dog lige tilføjes at uanset hvor mange enheder der puttes i et kabine når enhederne er relative små er det efter min mening svært at højttaleren til at gå dyyyyyypt.

Til top Vis Severin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Severin Besøg Severin's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Severin skrev:

...Det skal dog lige tilføjes at uanset hvor mange enheder der puttes i et kabine når enhederne er relative små er det efter min mening svært at højttaleren til at gå dyyyyyypt.

Her kan Ace Bass 2 brukes som et eksempel. 4 stk 5.25" og en passiv 10" kunne ikke hjelpe den ned under 30hz. Selv Audio Pro's gamle 2.27 med 2 stk 6.5" gikk dypere.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Severin.

Rolig nu-

Jeg er enig med dig, og jeg anerkender absolut din mening og erfaring, jeg angriber bestemt ikke dit objektive indlæg, tværtimod udtrykker jeg repekt og anerkendelse for dine højtalere.

Så jeg forstår ikke helt hvorfor du opfatter det som om din mening bliver angrebet, du nærmest betragter det som du ikke må give din mening til kende - det er bestemt forkert og jeg synes heller ikke nogle af indlæggene går i den retning.

Jeg har bestemt respekt for alles mening og erfaring, der er mange dygtige mennesker med en bred viden i dette forum, som ligger klasser og højder over min viden og formåen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Severin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du har misforstået mig!! jeg føler mig bestem ikke angrebet på nogle måde, nogle er til det ene og andre til noget andet og der er jo fint.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Severin.

Kanon - vi er fuldstændig enige og heldigvis for det, det er forskellighederne og arbejdet med dette der skaber de store fremskridt.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Severin skrev:

Jeg har selv Primare SPA20+DVD30 som spiller sammen med et par Dynaudio Contour S5.4 med rigtigt godt resultat. Min kammerat har Primare I20+CD21 som spiller på Dynaudio Audience 52, selv om kabinettet er relativt lille er der god stram bund i denne kasse, så måske er Dynaudio en mulighed dig. Du kan også prøve Audio Vector M3 sig/super som jeg også selv har haft. Personligt ville jeg ikke vælge SA, da jeg mener at bunden er lidt tam.

så har du aldrig hørt hvad de 5.4 virkelig kan

Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige tilføje at jeg har SA1730 ammen med Primare A10 og V20. Det lyder ikke tyndt synes jeg, men jeg har dog konstateret en ting. Højttaler kablerne Supra Ply 3,4 som jeg købtetil dem har ikke sin styrke her i bunden. Til prisen er det et godt kabel, men mit system kunna altså godt bære nogel endnu bedre højttaler kabel. Det er måske derfor SA og Primare ofte demonstreres med noget dyrere kabler fra Nordost?

KBAndersen her fra Hifi4all, har I20 sammen med Vienna Acoustics Beethoven. Men det er måske ikke lige den prisklasse du leder i.

Hansemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar. Blev lokket ind på audiocompaniets hjemmeside. Havde aldrig hørt om dem. Men ikke destomindre ser det meget interresant ud. Kiggede lidt på acoustic energy. Er der nogen der har rfaring med hvordan de lyder???
Til top Vis Hansemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansemand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes