Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Passiv sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hvordan virker en passiv enhed i en subwoofer? Min Infinity sub har en aktiv enhed + 2 passive enheder. Jeg har hørt noget om, at de passive arbejder ved hjælp af lufttrykket fra den aktive. Er der nogle der kan forklare det nærmere?
Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Tunnel1200
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:
Hvordan virker en passiv enhed i en subwoofer? Min Infinity sub har en aktiv enhed + 2 passive enheder. Jeg har hørt noget om, at de passive arbejder ved hjælp af lufttrykket fra den aktive. Er der nogle der kan forklare det nærmere?

Dem du kalder passive er med andre ord det man kalder for "Slaver" de er slaver uden vilje som bliver pisket at herre enheden  

Uden at gå for meget ind i det betyder det bare at de ikke er udstyret med en svingpole eller magnet. Dette er vanvittig smart når man skal tune sine subwoofer til de ønskede Hertz.

Håber du kunne bruge dette enkle og lidt løse svar  

Til top Vis Tunnel1200's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tunnel1200

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Okay, men jeg har ikke meget teknisk indsigt - hvordan kan der komme lyd fra dem, når der ikke er andet end lufttrykket fra den aktive enhed?!
Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Tunnel1200
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:
Okay, men jeg har ikke meget teknisk indsigt - hvordan kan der komme lyd fra dem, når der ikke er andet end lufttrykket fra den aktive enhed?!

Lyd er bølger og måles i Hertz da Hertz angiver svingningerne  

Når enhederne svinger er der lyd ... sværere er det ikke ..

Til top Vis Tunnel1200's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tunnel1200

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

En slavebas opfører sig faktisk næsten på samme måde som en basrefleksport. Dvs. den sættes i svingning af de trykforandringer der sker inden i kabinettet når den aktive enhed bevæger sig. Afhængig af slavebassens type kan man ved at tilføre/aftage vægt fra enheden "tune" kabinettet til forskellige frekvenser, fordi man med vægten bestemmer ved hvilke frekvenser slavebassen spiller med.

Fordelen i forhold til basrefleks er at det er muligt at tune et forholdsvis lille kabinet til meget lave frekvenser uden at det tager for meget plads. En refleksport skal jo normalt være længere jo dybere den skal spille, på et tidspunkt bliver den for lang til kabinettet, og tager alt for meget volumen op inden i. En slavebas kan tunes langt ned ved at tilføre den mere vægt, men det får den ikke til at fylde mere. Det er derfor f.eks. Sunfire True Subwoofer går så langt ned med så lille et kabinet. Den ene enhed er passiv og virker som en meget dybt tunet refleksport. Ulemperne er selvfølgelig prisen (en slavebas er dyrere end en refleksport) den noget mere komplicerede konstruktion, og et noget større krav til effekt - en subwoofer med slavebas er generelt mindre effektiv end en basrefleks.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes