| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
| De danske firmaer som sælger produkter via internettet, foretager de en eller anden form for parallelimport (deres priser er i mange tilfælde klart billigere end hos andre)? |
|
|
Det kan variere. I vores tilfælde kommer stort set alt fra de danske importører, dog bliver enkelte tilbud købt hjem fra udlandet i det omfang det kan betale sig.
flpdk skrev:
| Hvis ja, er der forskel på deres produkter og dem man køber i en "normal" butik? |
|
|
Sjældent, men det KAN ske, f.eks. at et TV ikke har Nicam.
flpdk skrev:
| Jeg har hørt historier om, at det i nogle tilfælde kan være forskel på komponenterne i enhederne (f.eks. strømforsyningen) - men er det rigtigt? |
|
|
Det er - som udgangspunkt (jeg kender i hvert fald ikke til nogle eksempler) en skrøne. De etablerede butikker har brugt alskens undskyldninger for prisforskellene, vi er eksempelvis blevet beskyldt for at handle med stjålne varer (fordi vi - fuldt lovligt - for en del år siden udskiftede apparaternes originale serienumre med vores egne, for at undgå konkurrenternes - ulovlige - forsøg på at få stoppet vores parallelimport). Historien med strømforsyningerne har jeg også hørt før - en fyr havde endda hos en konkurrent fået at vide at vi pillede originalstrømforsyningen _ud_ og satte en mindre i... Beskyldninger om at vi løber fra vores ansvar når noget går i stykker (på trods af at vi giver et års mere garanti end de andre), distributører der har opsagt samhandelsaftaler på grund af for lave udsalgspriser, distributører der har solgt varer til os men fortalt de andre butikker at vores varer var parallelimporterede osv osv. Fakta er at man som kunde i bund og grund kan være ligeglad med hvor en vare kommer fra, det er, med få undtagelser (TV er de eneste eksempler jeg kan komme i tanke om hvor samme modelnummer er forskellig fra land til land - inden for europa that is) de samme produkter, og garantispørgsmål er forhandlerens problem, ikke distributøren. Der kan dog være forskel på hvor lang tid det tager for en reparation, men det betyder ikke at det altid går hurtigere via de oficielle kanaler. Prisforskellene skyldes ganske enkelt lavere omkostninger per salg kombineret med at størrelsen på primært det tyske marked holder omkostningerne per apparat nede, hvilket medfører lavere indkøbspriser. Når man som kunde vurderer hvorvidt man skal handle på nettet, evt. i udlandet, er det altså først og fremmest et spørgsmål om behov for service før og efter købet, (kommer der f.eks. opdateringer til et produkt er man generelt bedre stillet via de oficielle kanaler), tillid til forhandleren i tilfælde af defekt osv. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|