Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 07:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sorte skygger på Sharp LCD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej derude!

Er der nogen der ved hvad dette fænomén er, og hvad der kan gøres for at løse det?

Problemet er at mit nye LCD tv fra Sharp (SHARP LC32GA3 LCD TV) har fået sådan nogle mørke "skygger" i billedet. Det ser ud som støv på skærmen, og er meget irriterende, når baggrunden er lyse panorerende billeder. Der er IKKE støv på skærmen, ikke udvendigt ihvertfald, men det ser ud som støv indvendigt!?

Kan det have sin rigtighed, og isåfald, hvad gør jeg?

Thomas

Til top Vis zaboom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaboom Besøg zaboom's Websted

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du panorerede billeder. Det er netop LCD-tv´s svaghed. Skyggerne skyldes sandsynligvis panelets lukketid/responstid som i Sharps tilfælde sikkert ligger på 16 ms.

Du vil specielt se fænomenet ved vertikale rulletekster. Der kan du simpelthen ikke nå at læse dem og de vil blive slørede.

Problemet er ikke eksisterende for plasma-skærme, men til gengæld får du en masse andre svagheder i stedet for. Pest eller Kolera. Lær at leve med det...

Du beskriver ligeledes fænomenet støv på skærmen... Her kan jeg ikke hjælpe dig.

Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Men fænomenet "støv på skærmen" er jo netop problemet. Der er ikke problemer med opdateringshastigheden, og skygger som følge deraf, men mørke plamager (som hvis der er støv på skærmen). Disse plamager er mest synlige når billedet panorerer over en lys baggrund, eks. skiløb, men er der også på stillestående billeder.

Kan det være lamperne der ikke lyser nok?

Til top Vis zaboom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaboom Besøg zaboom's Websted

SteenH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej Zaboom

Dine skygger, ligner de noget der er på skærmen i billedet. F.eks. konturen af en mørk granskov uden i siden af billedet?

Hvis ja har du nok en ringe antenne forbindelse. Hvis nej har jeg ingen forslag.

Har selv et Philips LCD. Hvis jeg tager DR1 ned gennem alm. antenne har jeg 'skygger', hvis jeg tager ned gennem satellit modt. ingen problemer.

- men ikke ubeslutsom
Til top Vis SteenH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SteenH

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Det er IKKE antenneproblemer, da det stadig er der når jeg ser dvd.

Jeg spekulerede på om det måske er blæserne, der suger støv ind i apperatet, enten pga. konstruktionsfejl eller manglende filter???

HI-FI klubben tilbyder at bytte det, men jeg er ikke interesseret i at bytte, hvis det er et generelt problem. Har kun haft tv'et i 1½ måned.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bytte det med samme    for jeg tror at det er dit tv der har problemet.

Og hvis det kan byttes til et helt nyt uden omkostninger så gjore jeg det også bare for at se om fejlen blev det samme.

Bare jeg kunne det med mit plasma som også har fejl efter 1 ½ måned.

Mvh Hans

zaboom skrev:

HI-FI klubben tilbyder at bytte det, men jeg er ikke interesseret i at bytte, hvis det er et generelt problem. Har kun haft tv'et i 1½ måned.

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

hans123 skrev:

Jeg ville bytte det med samme    for jeg tror at det er dit tv der har problemet.

Og hvis det kan byttes til et helt nyt uden omkostninger så gjore jeg det også bare for at se om fejlen blev det samme.

Bare jeg kunne det med mit plasma som også har fejl efter 1 ½ måned.

Mvh Hans

zaboom skrev:

Vil gerne lige følge op på sagen, så andre måske kan have glæde af dette.

Jeg gjorde som Hans foreslog - byttede til nyt, men IKKE et Sharp igen.

Hele forløbet, fra indlevering af defekt apparat (HiFi-klubben i Roskilde), til problematikken omkring mgl rep indenfor overskuelig (rimelig) tid, til mgl tilbagemeldinger på henvendelser og Sharp's (i Sverige) mgl forståelse og kompetence.

Derfor faldt valget på et Loewe Xelos A32. Jeg måtte smide lidt ekstra gryn, men pyt. Fedt design og godt billede, nemme menuer mm.

Men nu, 10 måneder efter, er jeg begyndt at få de samme sorte "plamager/skygger" INDVENDIGT på Loewe skærmen...?

Er man så ved at gå i ballistisk bane om jorden, eller hva

Jeg må tage udfordringen op, spytte i næverne, og indlevere det til rep , og så håbe på et bedre forløb i denne omgang.

Thomas

Erik L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har haft (og har igen), det samme problem med et Loewe Xelos SL32.

Jeg fik sorte skygger hele vejen rundt i kanterne som kun kunne ses hvis der var hvidt som sne eller himmel. Det blev repareret i december, jeg fik den besked at det var snavs inden i panelet som så skulle renses. Men nu ca. 2 måneder efter er det kommet igen, ganske svagt men det er der. Jeg har lige kontaktet forretningen hvor det er købt og bedt dem løse prolemet UDEN at rense det, da jeg ikke mener at det er holdbart.

Jeg har hørt at Loewe og Sharp benytter de samme paneler, derfor kan det jo tænkes at de så også får de samme problemer.

Jeg skal nok opdatere med forløbet, så andre kan få nytte af erfaringen med Loewe og reparation.

MvH Erik L.

Til top Vis Erik L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik L

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Erik L skrev:

Hej.

Jeg har haft (og har igen), det samme problem med et Loewe Xelos SL32.

Jeg fik sorte skygger hele vejen rundt i kanterne som kun kunne ses hvis der var hvidt som sne eller himmel. Det blev repareret i december, jeg fik den besked at det var snavs inden i panelet som så skulle renses. Men nu ca. 2 måneder efter er det kommet igen, ganske svagt men det er der. Jeg har lige kontaktet forretningen hvor det er købt og bedt dem løse prolemet UDEN at rense det, da jeg ikke mener at det er holdbart.

Jeg har hørt at Loewe og Sharp benytter de samme paneler, derfor kan det jo tænkes at de så også får de samme problemer.

Jeg skal nok opdatere med forløbet, så andre kan få nytte af erfaringen med Loewe og reparation.

MvH Erik L.

Det lyder nøjagtigt som mit problem.

Mit tv er til rep på 5. uge, uden en tilbagemelding.

Hvis det er en generel fejl på disse skærme, vil jeg meget gerne skifte mærke igen, men denne gang skal det IKKE være et tv fra HiFiklubben i Roskilde. Det er ligeså sikkert som amen i kirken.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Er det forskelligt fra kanal til kanal? Kunne nemliggodt mistænke tuneren, eller signalet for at kunne lave sådan noget?

>> Graa
Selv på paneler med 16mS respons, burde der ikke opstå ghosting! Det svare jo aligevel til 62,5 billeder i sekundet...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Nope - det er ikke ghosting, tuner eller andet.

Det er der nemlig også på helt stillestående billeder med lys (hvid) baggrund, bl.a. menuer på dvd'er og lignende.

Erik L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er ikke på tuner da det er på samtlige kilder ind i TV men det ses kun på hvid baggrund, så det kan være svært at se særlig på sider og i bund da der her normalt er mere farve.

Loewe har erkendt at det er snavs, de spurgte om jeg havde brændeovn  så det næste er måske om man ryger. Så de er nok ikke så glade for det problem. Men de har erkendt et DE har problemet.

Men jeg afventer og har i mellemtiden orienteret mig om reglerne for repration m.m. så må handlen jo gå tilbage. Ærgeligt for det er et godt TV.

Mvh Erik L.

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Erik L skrev:
Loewe har erkendt at det er snavs, de spurgte om jeg havde brændeovn  så det næste er måske om man ryger. Så de er nok ikke så glade for det problem. Men de har erkendt et DE har problemet.

Men jeg afventer og har i mellemtiden orienteret mig om reglerne for repration m.m. så må handlen jo gå tilbage. Ærgeligt for det er et godt TV.

Jeg har IKKE brændeovn, der er INGEN der ryger i hjemmet og min kone er SYG med at gøre rent og tørre støv af , så i mit tilfælde må de finde på noget andet.

HiFi-klubben i Roskilde siger at de ikke kan komme i kontakt med værkstedet (Elesco - Dansk Teknik Center) og opfordrede mig til at prøve selv .

Hvad mere skal man snart sige???

Angående at lade handelen gå tilbage - kan det lade sig gøre?

Erik L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt et link på siderne omkring forhandlere, her var der noget fra forbrugerstyrelsen, man skulle ikke finde sig i alt, der er i øvrigt et udmærket skema som man ken bruge som skabelon for et brev til forhandleren.

Hvis man bruger derres fremgangsmåde så har men en sikkerhed for at man ikke mister nogen af sine rettighedder, da man jo sjællent ved hvordan det skal gøres.

Jeg har brugt det en gang og du kan tro at leverandøren fik travlt.

Mvh Erik L

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Og så lige en update.

Jeg har talt med værkstedet i dag, der har opgivet skærmen. Jeg skulle få en ny. Men hvis det er samme model, med samme panel mm. risikerer jeg jo at stå med samme problem om x-antal måneder igen. Og skal igennem vridemaskinen endnu engang.

Hvis jeg havde muligheden for at få refunderet mine penge, lade handlen gå tilbage, ville jeg straks gå til en anden butik og vælge et andet mærke. Jeg har tabt troen på Loewe og ikke mindst på HiFi-klubben i Roskilde.

Surt show - hva gør en klog?

Erik L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg ville lige gå ind på denne sige og se efter hvad reglerne egentlig er.

http://www.forbrug.dk/klage/

Jeg venter med længse på hvad de gør med mit, jeg skulle få besked på onsdag.

Erik L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået svar fra Loewe og de har fundet ud af at der på den paneltype som sidder i mit tv er der nogle ventilations huller hvor der så kan komme støv ind, Loewe i Tyskland har nu fundet ud af at disse kan forsejles med noget specielt tape som kun kan ventilere den ene vej.

Altså det skal renses (igen), og så lukkes med denne tape.

Jeg har bedt dem om at oplyse mig hvad mine garanti rettighedder så er på langt sigt hvis det kommer igen.

Så læren af dette er at de har lavet en fejl under produktionen, som de så søger at lappe.

Er der nogen der kender til dette problem og hvad man har af rettighedder med sådan en fejl.

Mvh Erik

Erik L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Loewe har problemer med lige at finde ud af hvad de skal gøre med garanti i en sådan situation. Så nu henvender jeg mig til forbruger styrelsen og ser om de kan hjælpe.

Så som tingene ser ud nu, så er der altså en generel fejl på Loewe's 32" LCD tv som de har en fejl på, hvilke modeller det er ved jeg ikke. De forsøger at lappe fejlen, men de ventalitionshuller der var lavet som de nu lukker må jo være lavet af en grund.

!! ALTSÅ !!

KØB IKKE Loewe, de har ikke styr på produktet. Husk det er Sharp paneler de benytter.

Mvh Erik L. 

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået et nyt Loewe Xelos A32, samme model som før.

Så håber jeg bare at de fejl der måtte være i deres produktion er rettet og at mit nye tv opfører sig eksemplarisk.

Erik L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Ja så har jeg for ca. 14 dage siden modtaget mit TV retur. de skulle nu have ordnet det.

MEN MEN MEN

Det er startet i toppen igen, godt nok ganske svagt, og svært at se men det er der. Nu nå jeg se hvordan de så vil tage det når jeg klager igen. Det er slut med det tv det er helt sikkert.

Den danske importør Kærulf har forlænget garentien med 2 år så der er ikke noget at komme efter.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes