Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Native 4:3 men ønsker 16:9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
santa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har et spørgsmål til dette forum som jeg håber i kan hjælpe med.

Jeg har en infocus x1 projektor som bekendt er native 4:3 (denne skal senere skiftes ud til en 16:9) men kan også vise 16:9 med de ulæmper der nu engang er. Mit lærred er 16:9 og her er så mit spørgsmål. Jeg ville forvente at jeg kunne få min projektor til at lave et billede der fylder hele mit 16:9 lærred (med en grå bjælke over og under lærrede men når jeg indstiller min projektor til at fylde hele bredden af lærrede så har jeg grå bjælker inde på mit lærred...... - Jeg havde forventet kun at have grå bjælker uden for mit lærred da det jo er et 16:9 lærred....(det virker som om at mit billede er lavere end 16:9).

Er der nogen som ved om det er normalt eller hvad problemet er?

Til top Vis santa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santa

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Måske er din film ikke 16:9, men endnu bredere? - det er mange biograffilm.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Prøv at tage en DVD hvor billedet er i 4:3, f.eks. en tv-serie som Friends eller sådan noget, og sæt så projektoren til 16:9. Det vil se ud af H... til, men du vil kunne se om den klemmer billedet til de rigtige dimensioner.

Ellers kan det meget vel være som Netbjarne siger, at du har set på en film hvor formatet er 16:9 letterbox - dvs. typisk film som oprindeligt er optaget i 2,35:1. Sådanne film vil have bjælker i top og bund, selv på et 16:9 tv/lærred.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

santa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

tak for input.....

vil det sige at alle i andre med 16:9 lærreder og for den sags skyld også 16:9 projektor har sorte bjælker når i ser film som er bredere...?

Jeg vil checke min film og prøve en der er 16:9

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

santa skrev:

vil det sige at alle i andre med 16:9 lærreder og for den sags skyld også 16:9 projektor har sorte bjælker når i ser film som er bredere...?

Well, nu kan jeg kun tale for mig selv, men ja!. Hvis filmen er i 2,35:1 (hvilket direkte omregnet svarer til 21:9, så kan der ikke andet end komme sorte bjælker i top og bund - med mindre man strækker billedet verticalt så folk bliver lange i hovederne, men det tror jeg ikke at der er nogen der gør...

Correct me if I'm wrong.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Well, grunden til bjælkerne ved 4:3 letterbox er jo at billedet er bredere end 4:3 (1,33:1).

Rigtig mange film er optaget i 1,85:1 som er ret tæt på 16:9 (1,78:1) - og på et CRT TV i 16:9 vil det se ud som om skærmen er fyldt helt ud.

På plasma og LCD tv og projektorer, vil man dog kunne se en ganske smal bjælke, fordi 1,85:1 ER lidt bredere end 1,78:1.

På langt de fleste CRT TV vil forskellen dog være zoomet ud af billedet på grund af billedrørets overscan.

Men er filmens originalformat 2,35:1 (21:9, som nævnt højere oppe) så har vi jo præcis samme problem som ved 4:3 TV, nemlig at billedet er bredere end skærmen, og man har så valget mellem enten at lave bjælker i top og bund, eller zoome billedet så det passer i højden, på bekostning af siderne af billedet.

Ved 4:3 kalder man dette Pan and Scan (man zoomer billedet, og panorerer så fra side til side alt efter hvor der sker noget...). Det samme kan man i princippet gøre ved 16:9 - altså at man tager en film der er 2,35:1 og laver pan and scan så den passer til 1,78:1. Men det har jeg såvidt jeg husker endnu ikke set eksempler på. Nogen film bliver dog reformattet fra 1,85:1 til 1,78:1, men det er knap så voldsomt som fra 21:9 til 16:9.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

santa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2005 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres input. Filmen var i 2,35:1 og derfor disse bjælker (som i rigtig nok påpeger). Jeg fandt en film i 1,78:1 og vupti så var lærrede fyldt med dejlig film.

Min hjemmebio er snart ved at være færdig, deadline er superbowl d. 6/2 så tingene går stærkt nu...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes