Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Laserdisc? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået æren af at se og høre lidt laserdisc og er blevet rimelig imponeret og jagten fra min side går nu ind efter en laserdisc.

Men jeg har brug for at få et bare guidelines.

Jeg har kigget på maskiner som:

Pioneer CLD-D515
Pioneer CLD-1450
Denon LA2500
Pioneer CLD-950

Pointen er at jeg skal kunne se nogle Dolby Digital og Fullrate DTS releases og jeg vil så høre hvilke af disse eller hvilke alternativer der er for at jeg kan få den lyd ud af de afspillere, som ikke alle afspillere er i stand til efter hvad jeg har forstået og jeg vil derfor høre hvad i laserfolk vil anbefale af afspiller.

Jeg har ac3 demolator i min surround forstærker, så det er ikke noget problem.

På forhånd tak, lorx.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Pioneer DVL-919e hvis du skal have DTS. Har dem du nævner overhovedet DTS via digital out?

Er foriøvrigt også klart den med det flotteste billede.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Aha!

Jeg kan se at den 919'er er både en dvd og laser, hvordan klarer dig sig som DVD?

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Zibas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hej, CLD-D 515 kan gå an, men hold dig fra de andre, de kan ikke en skid. Kig heller efter en CLD-D 925, det er toppen af afspillere, som NriK siger, behøver du ikke en 919, da der er en kombineret 925 og 717 Laserdisc/DVD afspiller, men kig efter en 925...
Til top Vis Zibas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zibas

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Alle LD-afspiller med digital udgang, kan afspille DTS.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Udemærket, 515 har vist kun efter hvad jeg kan se dolby digital rf ac3 udgang og ikke en alm. digital udgang.

Men da jeg rent faktisk kun har en billig dvd til 500kr, tror jeg jeg vil gå efter 919'eren, så er jeg også fri for at skifte kablet fra den ene til den anden når de skal bruges.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

DVD-delen i DVL-919 svarer stort set til den der hedder DV-717 som de fleste herinde siger er fed. Der er dog ikke RGB-SCART udgang. Men med S-video er det absolut hæderligt.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hvis du ender med at få fat i en kombi afspiller (laserdisc+DVD) så lad endelig være med at bruge den til DVD.

For det første er disse afspillere første/anden generation DVD-afspillere, og som sådan slet ikke op til den standard afspillere har idag. For det andet er der jo ingen der laver laserdisc afspillere mere, dvs. det bliver sværere og sværere at finde reservedele hvis uheldet er ude - så lad være at slide unødigt på den ved at afspille ting du ligeså godt kunne bruge en anden afspiller til.

Har en laserdisc afspiller Digital out understøtter den altid DTS. Derudover skal den som nævnt højere oppe have AC-3 RF out for at understøtte Dolby Digital.

Med hensyn til hvilke afspillere der er værd at investere i, så er www.avsforum.com værd at søge lidt i, der bliver snakket en del laserdisc - selvfølgelig mest amerikanske modeller.

www.laserdiscarchive.co.uk er også godt, hvis man vil vide lidt mere om en specifik model.

Jeg vil gerne slå lidt på tromme for at prøve at støve en amerikansk afspiller op, f.eks. på ebay. De har haft væsentligt flere (og bedre) modeller at vælge imellem end os her i Europa. Og da stort set alle laserdiscs som er værd at kigge efter er amerikanske NTSC skiver alligevel, så er det ikke nødvendigt at afspilleren understøtter PAL. Det skulle da lige være hvis man er vild efter at kunne afspille Linie 3´s 10 års jubilæumsshow, som såvidt jeg ved er den eneste danske laserdisc udgivelse overhovedet.

Modeller som er værd at kigge efter "overthere" er næsten alle fra Pioneer, f.eks.

CLD-D704 (eller Mitsubishi M-V7057 som er en klon af den)

CLD-79 (ELITE-version af CLD-D704 med lidt mere robust chassis og mere prangende design)

CLD-97 (har ikke AC-3 RF out men kan modificeres. Den nævnes af mange som en af de absolut bedste afspillere overhovedet)

CLD-99

Alle de ovennævnte modeller er de europæiske alternativer overlegne, og koster ikke en krig. Jeg har selv en CLD-D704 (og Mitsubishi-klonen - så har jeg reservedele) som jeg fandt på ebay til henholdsvis 250 og 150 dollars. Så kommer der selvfølgelig fragt og told oveni, men det er en anden snak...

Men HVIS det skal være helt vildt, så blev der i Asien (og kun dér) udsendt nogen modeller som den dag i dag sælges for næsten de samme priser som nypriserne for 10 år siden. Det er modeller som HLD-X0 og HLD-X9 og den lidt mindre LD-S9. Vi taler seriøse penge for at få fingre i en af dem.

Og så er der high-end modifikationer, primært af Pioneers afspillere fra f.eks. Runco, Macintosh og Theta Digital. Men bortset fra blæreeffekten, er de ikke bedre end f.eks. Pioneers CLD-79 eller CLD-99. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Denon LA-2500 er en klon af CLD-515. De har AC-3 RF out men ikke Digital out.

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Aha! ;)

Jah, min projektor skal vist fødes med et rgb signal før den vise noget som helst ordenligt. Så det må vist gøres hver for sig.

Men men, bliver der ikke nogle strøm problemer hvis jeg bestille "overthere"? ;)

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Nej, man kan få en "step down" transformator, der omformer 240 volt til 120. Koster et par hundrede kroner i en elektronikforretning. Forskellen mellem 60 og 50 hz betyder ikke noget for en laserdisc afspiller.

En af grundene til at man bør vælge en af de lidt mere seriøse modeller er at Laserdisc som format standard er et "composite" format. Dvs. de skal faktisk lave en konvertering for at kunne sende et s-video billede ud. Og i de billige afspillere er kamfilteret simpelthen for ringe, og billedet er faktisk bedre med composite end med s-video.

Nogen argumenterer for at det også er tilfældet med de bedre afspillere, men det synes jeg nu ikke. Men hvis du f.eks. bruger en deinterlacer som DVDO eller Zinwell Briteview, så er det dog værd at prøve at bruge både composite og s-video og se hvad der bliver bedst. Det samme gælder selvfølgelig hvis du sætter afspilleren "direkte" til projektoren. Gå ikke automatisk ud fra at s-video er bedre.

Zibas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Strøm-problemer klares med en omformer til et par hundrede kroner, og PUSHER er også kommet på LD.
Til top Vis Zibas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zibas

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Det er da vist egentlig rigtigt med Pusher, men var det ikke en amerikansk udgivelse, dvs. NTSC..?

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ingen deinterlacere, så jeg køre bare signalet råt til projektoren.

Men må erkende at det lyder lidt besværligt at skulle til at købe derovre fra og ville ærgerligst talt helst finde en i DK/Europa :p

Hvad med en som f.eks. Denon LA 2700? Den sku have rf udgang men ved ikk om den har alm. digital udgang?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

LA2700 er en klon af Pioneer CLD-925, og skulle som sådan være ok. Den har optisk digital udgang, men ikke coax. 

Mange mener dog at LA3500 var en bedre afspiller, selv om den er et par år ældre.

Jeg har ikke selv set nogen af dem, så jeg kan ikke sige det. Jeg har en LA2300 (nu defekt...) og den er ikke noget at råbe hurra for.

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Den optiske er vel også mere eller mindre rigeligt til at trække det dts signal ud?

Så tror jeg jeg vil hoppe på den med 80film med, den lyder fair =)

Tak for hjælpen ;)

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ja, optisk er fint nok - det skulle kun være hvis du ikke lige havde en ledig optisk indgang i din forstærker!

Og rigtig god fornøjelse med LD´erne!

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Puha, der er rigeligt med optiske, hvorimod der kun er en indgang til coax udover rfen =(

Men, Jotak - det skal nok blive sjovt. =)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes