Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Talking Heads - Et Must (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Dette 3 CD sæt + 1 DVD i en umanerlig besværlig men genial og smuk bog er virkelig en genistreg. Kamæleonrock baseret på effektiv minimalistisk percussion og bas og David Byrne ”spitting words” har været en super positiv overraskelse.

Jeg er helt novice på Talking Heads og håber at der er fans herinde der kan udbygge min viden om bandet og musikken.

Remasteringen til CD kan jeg ikke vurdere da jeg ikke kender vinyl og tidligere cd udgivelser, men lyden er på dette sæt formidabel fantastisk, så EMI som jeg så tit skælder ud, kan godt ja rigtig godt. HIFI+ har det som en af 2004 udgivelser.

Kr 399,- ved Moby Disc, er en særdeles rimelig afregning for dette mesterværk.

Kreativitet til anbringelse af boxen i CD reolen er påkrævet.

Det ord der ringer mest på udgivelsen er ”Personallity”, det er langt fra metervaren.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Kamæleonrock?!?! Der er du nok lige nødt til at uddybe for os som ikke er inde i de farverige bøjninger af musik genre! 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Kamæleonrock – udtrykket skal ses som det jeg oplever ved at høre på gruppen i 3 timer. Farverne skifter, udtrykkene ændrer sig, selvom melodi, rytme og drive umiddelbart ikke er så varieret. Skruer man op for at lytte (høre efter) så sker der en masse.

I øvrigt fint spørgsmål ”Hvad mener du med …. ?” det er så nemt at slynge noget ud.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Se det var straks en anden sag! Nu giver det helt mening 

Hvor "hård" rock snakker vi om (igen er der lagt op til en udefinerbar størrelse )?

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

det er vel ikke tale om hård rock, i Metalica forstand, jeg ville kalde det melodisk rock, men det variere meget og går også over i pop. David Byrene, fra T.H. er en meget spændende kunstner, også solo f.eks. "Look into the eyball"

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Det er altid flere årsager som gøre at man skal måske overveje at få en cd afspillere én dag. Det lyder spændende med den box, jeg tror at jeg har fleste Lp'erne med talking heads men det er lang tid siden man har lyttet til dem og hvis jeg kan husk rigtig så var lyden på Lp’erne ikke særlige fint men når musikken er god så tænker man måske ikke så meget om det. Men tak for tip'et, så er det bare at køre til Moby.   

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej SES - din musikalske horisont er dog imponerende vidtspændende. Godt, et bud på en kort intro til de talende hoveder kunne indeholde:

Bandet er født som en del af den "New Wave" som fulgte med punkens opståen. Bla. som modspil til stadigt mere "perfekte" og slikkede koncept-kunstnere a la Pink Floyd.  TH er eksemplet på en afstandtagen til de beskidte og støjende underklasse-elementer i punken og et forsøg på at intellektualisere rockmusikken.  Ægte "rockere" vil sikkert mene at det er et håbløst projekt, eftersom rockens essens er sex og energi. Både i i praktisk samarbejde og musikalsk-ideologisk er de i slægt med Brian Eno og Robert Fripp, men udtrykket er et stykke fra deres.

TH's musik har en del rytmisk inspiration fra Afrika og er på mange måder minimal-rock som danner underlag for David Byrnes sære lyrik. Nummeret "I zimbra" er baseret på et oprindeligt dadaistisk digt og har klare afrikanske rytmer.

Byrnes karakteristiske manierede måde at synge på kan være anstrengende. I mange år i min ungdom var TH nok det værste og mest prætentiøse man kunne byde mig, men efterhånden som vi fik danset mere og mere til "Burning Down The House" begyndte det at komme ind under huden, og inden længe var de favoritterne og jeg anskaffede alle deres albums. (Det var i 1986) Lyden på visse indspilninger, Feks. Speaking In Tongues var topklasse. Den var i øvrigt i DMM-teknik.

Sjovt nok var deres særlige form for "funk" min vej til James Brown og derfra via Maceo Parker videre til Jazzen.

Deres musik virker i mine ører i dag lettere bedaget, og er mere et sødt ungdomsminde end noget, jeg hører ret tit. Så det er skønt at høre at du har fået glæde af at lytte til dem.

Mvh. Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej SES,

Der har du da vist lige fået pillet lidt i en af mine all time favorites

Hvis jeg må anbefale dig et album må det blive Remain In Light. Det var klart toppen af David Burnes musikalske kreativitet, kombineret med at bandet (og Adrian Belew som gæstemusiker på guitar) bare spillede totalt fremragende !

Samtidig var det nok på mange måder begyndelsen på "World Music" med albummets mange referencer til afrikansk musik, men det er nok ikke rigtigt overgået siden.

Efterfølgende blev de jo verdenskendte, og som så ofte når det sker, tabte de gnisten, og skiftede det grænsesøgende ud med det kommercielle, med det resultat at de kun sjældent lavede noget decideret fremragende.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:
Jeg er helt novice på Talking Heads

Hej SES., Talking Heads var en af mine favoer dengang,
men det var i deres populære periode. Kender dem ikke fra
før de blev populære. Havde glemt alt om dem, indtil jeg
læste den lange feature artikel der var i hifi+ omkring
udgivelsen af boksen. Artiklen sprang i øjnene pga.
gengivelserne af de utroligt flotte billeder der følger med
sættet. Alene dem er da en slat værd. Artiklen gennemgår
bandets historie og kan anbefales herfra. Kan finde bladet
frem iaften og kopi sendes naturligvis gerne.

Ahhh, hvad tænker jeg på. Selvfølgelig har du da læst den
allerede

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:
SES. skrev:
Jeg er helt novice på Talking Heads
Kan finde bladet frem iaften

Hej,

Redaktøren af hifi+, Roy Gregory, har i nummer 29 en 9 sider lang feature artikel om Talking Heads. Artiklen hedder 'Take A Look At This Band ... A short history of Talking Heads'. En gennemgang af deres historie, krydret med små anekdoter og et flot billedudvalg, ikke mindst af boksen SES omtaler. Dertil en kommenteret discografi. Desuden - alt deres materiale kom ud på LP og skulle jævnligt dukke op på brugtmarkedet.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Køb DVD'en med Stop Making Sense. Så kan du opleve dem live i et forrygende sammenklip fra to-tre koncerter. Det er i virkeligheden en film, lavet af Jonathan Demme. Selv min lille datter på 1½ år elsker den..!

Kenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilslutte mig "donkeyshark"
Stop Making Sense koncert filmen er vikelig et must, hvis man er til Talking Heads. Ideen med at starte på en tom scene hvor David Byrne kommer alene ind med akustisk guitar og ghettoblaster, for derefter at bygge på med bas i næste nummer osv. er fantastisk. Efter 3-4 numre er scenen fyldt, og det swinger fra start til slut. Jeg kan egentlig godt lide udtrykket "kamæleonrock" som jeg syntes rammer meget godt, for egentlige sammenligninger er svært, men et band som
"Kid Kreole And The Coconuts" har lidt af det samme drive på scenen. David Byrne i sit alt for store jakkesæt og hans elastiske bevægelser er en oplevelse i sig selv, men har også lyst til at fremhæve den kvindelige bassist "Tina Weymouth" som lægger en bund der gynger uanset om det er på el-bas eller synth-bas. Lyden er både i 2,0 & 5,1 og godt produceret.

"SES" Hvad indeholder DVD`en i den pakke?

Mvh Kenson

Til top Vis Kenson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenson

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bare lige nævne at albummet "the name of this band is talking heads" er rigtig fedt - kan nok fåes på cd - ikke helt sikker, men på vinyl (2lp) fåes den hvis man lægger lidt energi i det - men det er helt sikkert besværet værd. Og jeg er ikke en "fan".

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Også jeg vil anbefale Stop Making Sense. Hvis du ikke vil have dvd'en så findes der to forskellige udgaver på cd - en lang og en kort. Jeg var igennem lang tid TH-fan, men det er efterhånden længe siden jeg har haft en skive i afspilleren. Men sidder nu og hører Remain In Light, der bringer mange gode minder frem. Tak for at have mindet mig om det!!! Byrne er genial; jeg har alt med TH, på nær denne nye boks. Har også 6 cd'er med Byrne solo + et par LP'er. Jeg foretrækker dog Talking Heads.
Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes