Forfatter |
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|

(Billedet ovenfor tilføjet her 26. februar 2005)
Det er februar, koldt og der er kun valgkamp i tv.
Ovennævnte gav mig lyst til at kaste mig ud i et højttalerprojekt, der er overskueligt, billigt - og anderledes.
Jeg har tit haft lyst til at kaste mig ud i en fuldtone-konstruktion (dvs. én enhed, der gengiver det samlede frekvensområde), for at eliminere behovet for delefilter.
Det skal ende ud i en standerhøjttaler med god følsomhed, som tillige er mulig at stille tæt på bagvæg - og kabinettet skal være nemt at gå til, da jeg har ti tommelfingre, når det gælder træ-arbejde (deraf navnet 10 Thumbs-speaker).
Efter lidt søgen rundt omkring endte jeg med at koncentrere mig om fostex-enheder: Fostex er verdens største højttalerproducent, og har en lang erfaring i fremstilling af fuldtone-enheder (som tillige er til at betale).
På www.madisound.com fandt jeg fe126e-enheden, som er ret ny, se http://www.madisound.com/pdf/fostexdrivers/fe126e.pdf.
Fostex foreslår bl.a. at kyle enheden ind i et 30 x 30 x 15 cm kabinet, og med en fremadrettet port (Ø 5 cm, længde 11,5). Det skulle kunne gi' fornuftig lyd ned til ca. 60 hz, iflg. Fostex,se http://www.madisound.com/pdf/fostexcabs/fe126e_encl.pdf
Kabinettet fandt jeg i Silvan - i form af en standard-reol i ovennævnte størrelse (tilbud: 3 reoler for 150 kr - så er der én i overskud til at kvaje sig på). Jeg fik ved samme lejlighed udskåret sider i 19 mm mdf (i mit tilfælde skulle de måle 27,2 x 27,2 cm - men mål selv efter, da reolerne kan variere i størrelse.
Desuden er købt en liste 15 x 15 mm x 2 m, den skal bruges til at lave indvendig ramme i reolen, hvorpå den ene side limes på - den anden side bliver blot udefra limet mod reolens oprindelige bagvæg.
Ja, så er det bare at skære de to huller ud til enhed + refleksrør, kyle akustilux i, HT-terminaler, kabler - og endelig enhederne (som jeg venter i morgen).
Billeder følger også i morgen, hvor jeg forventer at modtage enhederne fra UPS (købt via www.musicians-gear.com , som jeg iøvrigt gerne vil advare imod: de er røvsløve - tager ca. 30 dage at sende enheder fra Tyskland til Danmark.
Slut herfra
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay - højttaler ud af en reol, det lyder spændende
Ser frem til billeder af projektet!
- BR
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er sandelig tale om en reolhøjttaler - det er nu rettelig standard 30 x 30 bogkasser, jeg har erhvervet...
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fin idé! Og man kan jo altid smide et par diskanter på via en simpel kondensator, hvis man synes...
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Fin idé! Og man kan jo altid smide et par diskanter på via en simpel kondensator, hvis man synes...  |
|
|
Jep, jeg har Fostex ft17h i baghovedet (superdiskant, som rækker op til 40-50K), og som er betalbar,se http://www.madisound.com/pdf/fostexdrivers/ft17h.pdf
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver spændende at se billeder af den modificerede Reol.
Måske noget jeg skulle tage op herhjemme. __________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kommer så et billede

Ja, så var der lige det med lyden - hvordan lyder det? Følger i næste indlæg.
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ærligt talt indrømme, jeg blev lidt skeptisk da UPS kiggede forbi med enhederne - membranarealet svarer til en ekspresso-underkop, så der forventes ikke jordskælvsbas (det var nu heller ikke udgangspunktet).
Desuden var jeg bange for at enhederne lød nasalt og skrigende (der er et voldsomt peak ved 6,5 kHz iflg. målingerne). Så jeg var forberedt på at skulle indsætte et parallelt notch filter for at kvæle peak'et.
En ting er målinger, et andet ører. Jeg har nu lyttet ca. ½ time ved aftenhygge-niveau (knægten er lagt i seng, så ingen partyrock nu), Norah Jones holder for.
Det var med spænding at jeg tilsluttede højttalerne - men der kom lyd ud - og det lød nasalt!!!! Det forsvandt dog i løbet af de første 10 minutter (jeg har aldrig hørt magen til hurtig forvandling fra en enheds side). Der er mildest talt ikke meget bas - det skal dertil siges at basrefleksrøret blot er kylet ind (Monacor MBR-50), og ikke tilpasset i længde - Fostex anbefaler 11,5 cm længde, det holder nu længde 15,5 cm. Nu vil jeg give enhederne en gang massage i løbet af de kommende 14 dage, hvorefter jeg vil evaluere længde af refleksrør/akustilux.
Udover den vigende bas kan jeg illustrere lyden med, at jeg nu sidder med den bærbare på skødet, benene oppe på sovebordet mens jeg skriver dette indlæg - lyden er uhyre afslappet, man mangler ikke detaljer, og det er hverken nasalt, gjaldende eller anmassende, men tværtimod meget delikat.
Jeg kan absolut anbefale højttaleren, hvis man ikke er basnarkoman, vil have en lille hygge-højttaler som er overskuelig at bygge, såvel som økonomisk. God lyd, høj waf. Kan høres i Nærum for interesserede.
Pris: enheder ialt 650 kr, kabinetter med udskårne sideplader ialt 250 kr, akustilux, intern kabling, basrefleksrør, terminaler 250 kr,alt ialt 1150 kr for et sæt ht. Jeg giver dem en slat maling ved lejlighed, billeder vil følge...
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 05 Februar 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den er mildest talt... anderledes. Må nok erkende at jeg ikke helt ved hvad jeg skal sige til det
Det kunne dog være yderst interresant at høre hvad din reol kan lave af lyd. Prisen på projektet er et stort plus
- BR
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 05 Februar 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR: du er velkommen til at kigge forbi, når du er i Kbh-området, send evt. en pm. Så andeledes synes jeg nu alligevel ikke HT'erne er: basrefleksboks + fuldtone.
Det er uhyre sjældent at jeg har oplevet den afslappethed, der er i mellemtone og diskant, samtidig med at der alligevel er "bid" i f.eks. trompeter. De er ikke søvndyssende, men musikbefordrende - her er en rigtig god musikalsk timing + godt med hul igennem - musikken kommer helt fri af højttalerne. Det blev ganske sent i går - skulle høres musik. Jeg hørte ikke hverken flere eller færre detaljer end med mine hidtidige KEF RDM2, men 10 Thumbs'ene lyder nu mere naturligt, rent ud sagt.
Det her skal klart udbygges med en sub - men den lyd, der er, er godt nok overraskende lækker.
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 05 Februar 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det lyder da ikke helt tosset med et lyt på reolerne!
Sammensætningen af basrefleksboksen og fuldtonen er ikke det anderledes, det er mere idéen med at "proppe" det i en reol
- BR
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 05 Februar 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Reol-ideen skyldes nu mest desperation samt mine (manglende) evner udi træsnedkeri - så det skulle godt nok keep'es simple.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 05:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
De lydmæssige egenskaber du beskriver, er nu ikke så sjældne endda, for fuldtoneenheder. De har ofte en umiddelbarhed, som mere komplekse, og dyrere, systemer kan have svært ved at konkurrere med . En lille sub ville være oplagt, men de er svære at holde nede i den prisklasse.
|
Til top |
|
|
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist ikke nødvendigt at bestille hos Madisound. Enhederne kan købes herhjemme: http://www.sc-sound.dk Jeg har selv overvejet en lille FE107E til computeren.
vH pH
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
De lydmæssige egenskaber du beskriver, er nu ikke så sjældne endda, for fuldtoneenheder. De har ofte en umiddelbarhed, som mere komplekse, og dyrere, systemer kan have svært ved at konkurrere med . En lille sub ville være oplagt, men de er svære at holde nede i den prisklasse. |
|
|
Jeg betvivler ikke ovennævnte - jeg har bare ikke selv yderligere erfaringer med fuldtone-enheder. Det undrer mig dog, at de ikke er mere udbredte i kommercielle HT-projekter, lydkvaliteten + prisen in mente. Nogen, der har gode bud herpå?
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
Det er vist ikke nødvendigt at bestille hos Madisound. Enhederne kan købes herhjemme: http://www.sc-sound.dk Jeg har selv overvejet en lille FE107E til computeren.
vH pH
|
|
|
Nu havde jeg godt nok også købt enhederne på www.musicians-gear.com i Tyskland - prisen ialt (inkl. levering) blev 89 euro, ca. 660 kr. Jeg kan iøvrigt ikke se at SC-Sound fører FE126e'eren - Fe127e'eren er ret anderledes, men prissat som fe126eren - og hos SC koster Fe127'eren 440 kr stk - uden leveringsomkostninger. Så der er da noget at hente, ved at gå på nettet...
|
Til top |
|
|
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coolt lille projekt
kunne se at enheden også er velegnet til bagladehorn, det kunne egentlig være sjovt at prøve!!! der må findes reoler der er lidt større og så er det jo "bare" at lave nogle skillevægge i den og lave et udgangshul........... måske det skulle prøves. (alternativ til bogkasse kunne være et sæt brugte defekte højttalere)
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
kunne man ikke bruge den sidste reol til subben?
cool projekt i øvrigt
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tuning af basrefleksport.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at bassen ikke er synderligt stærk i fostex' egen konfiguration - de hævder selv at der er et brugbart output ned til 61 Hz med et refleksrør Ø 5 cm, længde 11,5 cm. Jeg legede lidt med boxplot, og fik bl.a. følgende kurver:

Ovennævnte skulle svare til Fostex' forslag. Der ses at -3 dB allerede ved 200 Hz, -5 dB ved ca. 140 Hz, flad til ca. 61 Hz, hvorefter afrulning. Det syntes jeg bogstaveligt talt var "for tyndt" - så hellere have en mere regulær frekvensgang, som dog ikke rækker så dybt...

Her er røret så kortet af til 4,3 cm. -3 dB v. hhv. 150 Hz og 80 Hz, med hæv indimellem. Afrul under 80 Hz. Se, det var bedre - jeg er dog ikke tilfreds med -3 dB faldet omkring de 150 Hz - så vi saver mere af røret (på papiret):

Godt, nu er røret reduceret til 3,2 cm. -3 dB stadig ved ca. 80 Hz, hæv omkring 100 Hz, og kun -2dB neden ved 150 Hz - må vist være det gyldne kompromis.
Og hvordan lyder det så?
Jeg startede med at korte røret af til 4,3 cm - det var klaaart bedre end udgangspunktet, meen - jeg kortede det yderligere af til 3,2 cm - og nu kan bassen mærkes i gulvet - det er faktisk rigtigt godt - prøv det!
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var i tvivl om den endelige finish - skulle det bibeholdes lyst, eller sku' det være mørkt - og skulle siderne være i samme farve som fronten?
For at holde DIY-stilen + prisen i bund, greb jeg fat i sort + brun skocreme.
Fordele: ingen malerhjerne, pris, tørrer i løbet af 5 min., bibeholder åretegning.
Billedet yder ikke originalen fuld retfærdighed - farven er mere kirsebærtræs-agtig, åretegningen skinner fint igennem. De sorte MDF-sider ser ud som om at de er lavet af noget fint gummi - ligner noget "nubuck-agtigt" - Nå, men tilbage til billedet:

Billig smiger og positiv feedback modtages gerne.
|
Til top |
|
|