Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 01:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: selvbyg højtaler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ice wolf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

hej allesammen

nu er jeg jo rimlig nybegynder, men jeg havde regnet med at bygge et par stue-højtalere, men så tænkte jeg på hvorfor ikke lave dem af bil-højtalere, så havde jeg dem jo til når jeg fik bil....!!

bare et problem, fik bare vide at det ikke ku lade sig gøre, medmindre man købte en eller anden omformer som kostede f**ker meget... så jeg ku godt bruge lidt hjælp til - kan det overhovet lade sig gøre?? - hvis det kan, hvad koster det?? - og hvor kan man købe det?? eller har i en helt anden ide/løsning...

håber i kan hjælpe den mega-uvidene begynder

peace out from now - ice wolf

Til top Vis ice wolf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ice wolf

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Generelt skal du holde carfi og hifi adskilt! Enheder til en bil vil langt fra kunne give en optimal løsning til et setup i en stue. Dvs. snot for sig, og skæg for sig

Kan anbefale siden www.frequence.dk der kan du læse en masse nyttig information. Der er ligeledes en masse sammensatte byggesæt, som er en rigtig god idé at øve sig på i desiplinen byg en højttaler. I disse sæt er der regnet på volume, enheder, indbyrdes placering af enheder og delfilter. Hvis du følger disse vejledninger ville du ende op med et godt resultat i dit første forsøg med at bygge kasser til lyd!

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

ice wolf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

tak for den bjarke...

Vil dog gerne høre andres meninger, da en af mine kammerater snakkede om at man kunne købe et filter der lavede lyden om fra 8ohm til 4ohm, eller omvendt, og han sagde at man skulle bruge sådan en, for at få anlægget, hvis det var bygget med bil-højtalere - til at lyde godt, er det sandt, eller er det bare pis........

vil gerne høre fra nogle som måske har bygget et anlæg jeg snakker om, eller ved noget em det filter/omformer jeg snakker om....

peace out from now - ice wolf

Til top Vis ice wolf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ice wolf

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Det er bare pis...

Et hifi anlæg, kan sagtens drive et sæt bilhøjttalere uden omformere. Det er mere hvis du skal bruge en bilradio derhjemme, så skal du have en 12 Volt forsyning til den. Men jeg går ud fra at du vil tilslutte højttalerne til et HiFI anlæg?

Det er mere spørgsmål om hvilke omgivelser enhederne er bygget til at gengive i.  Der vil jeg støtte op om Bjarke. Generelt er du bedre tjent med HiFI enheder til HiFi brug.

Ud over Frequence, så er der også Q-Sound og Dansk Audio teknik, og til dels DLT.

saxtorph
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

du kan saktens bruge bilhøjttalere til hifi du skal bare vide at de kun er i 4 ohm så de kan blive en belastning af din forstærker hvis du kan få den under 70 hz så er dens ohm garanteret under 3 ohm så pas på   kun meget få forstærkere har det sjovt under 3 ohm    jo en hiraga eller monster klasse a kan spille 1 ohm og stadig ha det sjovt men sådan en har du ikke vel
Til top Vis saxtorph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af saxtorph

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Sendt: 17 April 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt flere eksempler på at folk har brugt car-fi enheder hjemme i stuen. Alle dem jeg har hørt fra har været mere end godt tilfreds med det!! Har ganske vidst kun hørt tilbage-meldinger fra folk der har eksperimenteret med subs, så jeg ved ikke med "almindelige" højttalere.

Jeg har selv 2 stk. 12'' Cerwin Vega enheder fra T-hansen i hver sit kabinet på lige knap 40 liter. En sub til hver kanal!  (areal = 11 m2! ) Det spiller sateme godt!!!! Men det har bare været en meget dyr løsning efterhånden. Gode plate Amps er dyre!

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2005 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

Ideen med at bruge bilenheder til stuen dukker jævnligt op, og den generelle holdning er at det ikke er en god ide. Bilenheder er bygget til helt andre forhold, og ting som impedans og lydspredning kan være en ulempe når man flytter det ind i stuen.

Der er heller ingen penge at spare, for man kan sagtens få stue-enheder fra 100-150 kroner stykket, så det burde ikke være prisen der afgør det.

Subwoofere er lidt nemmere at have med at gøre, da de fleste bilsubwooferenheder godt kan bruges i stuen. Dog skal de have et andet kabinet end i bilen, typisk noget større. Desuden vil de fleste bilsubwoofere ikke kunne spille ret dybt, i forhold til stuesubwoofere, da bilsubwoofere henter meget volumen fra det noget større roomgain, der er i en bil.

Der er ingen tvivl om, at du vil være MEGET bedre tjent med højttalerenheder der er lavet til det formål de skal bruges til.

Når det er første gang du skal lave højttalere, så vælg hellere en af de mange kit du kan få hos Frequence, Dansk Audio Teknik eller Q-Sound.

At bygge en højttaler kan måske se nemt ud, men skal det gøre ordentligt, kræver det næsten livslang erfaring. Man bygger heller ikke en Ferrari efter en uges kursus via Internettet.

Har du mod på et kit, får du jo alt hvad du skal bruge, men vil du selv starte fra bunden, skal jeg nok være så behjælpelig som min tålmodighed byder mig.

Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 April 2005 kl. 04:47 | IP-adresse registreret  

Klø bare på.

Der er mange enheder fra carfi verdenen der er kanongode og til helt andre priser end dem der findes på stueenheder. Og der er mange stuehøjttalere der er på 4 ohm, næsten alle Dali er det og næsten alle nyere B&W er det også.

Hvis du er begynder kan du samle mange erfaringer billigt ved at starte med et sæt fra carfi og hvis du synes det er spændende og får blod på tanden kan du rykke op i pris og kompleksitet med større byggesæt der ofte indeholder mange variabler som der er mange meninger om og endnu flere løsninger på. Se bare på alle de forslag og meninger der er kommet i denne tråd.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 04:55 | IP-adresse registreret  

@Sund
Har du nogle bestemte enheder i tankerne?
For hvilke enheder er det du sammenligner med, når du skriver "til helt andre priser end dem der findes på stueenheder"?

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 April 2005 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Mine 3-vejs DIY højttalere indeholder: 13" Infinity (4ohm), 6,5" Dynaudio MW160 (bil-midwoofer, 4ohm) og Vifa ringradiator (4ohm). Jeg brugte længe 17W75ext. fra Dynaudio til området 120-2800Hz. Så lånte jeg MW160erne, og efter tilpasning af delefilter, er der ingen tvivl om, hvilken enhed der lyder bedst, det gør bil-enheden. Studerer man frekvenskurver for de 2 enheder, er MW160eren også mest lineær. MW160eren er også bedre bygget, med støbt chassis imod 17W75erens pladechassis.

Så jeg vil sige: I den dyre ende af bil-hifi, er der noget at hente for HiFi-folket, ihvertfald hvad angår højttalerenheder.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ser ud som om at der er forskellige meninger om hvor hvidt car-fi kan bruges til stuen!

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

saxtorph skrev:
du kan saktens bruge bilhøjttalere til hifi du skal bare vide at de kun er i 4 ohm så de kan blive en belastning af din forstærker hvis du kan få den under 70 hz så er dens ohm garanteret under 3 ohm så pas på   kun meget få forstærkere har det sjovt under 3 ohm    jo en hiraga eller monster klasse a kan spille 1 ohm og stadig ha det sjovt men sådan en har du ikke vel

Mine Ti-1000 er da også 4ohm. Så vidt jeg ved kan de da spille under 70Hz. uden at min klasse A/B-forstærker bukker under. Pas på med generaliseringer

@ice wolf:
Med de priser man kan bygge et par fornuftige stuehøjtalere for, så synes jeg det virker lidt fjollet at bruge car-fi enheder. Har du ikke brug for et anlæg i stuen efter du har fået bil, eller...?

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

@Jesper001
Tjoo... Men er det eksempel som @finn52 nævner, også med en Dynaudio enhed. Ikke ligefrem det billigeste man kan få til bilen, og det er jo ofte for at spare penge, man vil bruge CarFi enheder.

Der vil altid være eksempler på, at det kan lade sig gøre at bruge CarFi som stue-HiFi, men mon ikke man har større chance for at det lykkedes med stue-HiFi enheder, end med CarFi?

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Jesper001
Tjoo... Men er det eksempel som @finn52 nævner, også med en Dynaudio enhed. Ikke ligefrem det billigeste man kan få til bilen, og det er jo ofte for at spare penge, man vil bruge CarFi enheder.

Der vil altid være eksempler på, at det kan lade sig gøre at bruge CarFi som stue-HiFi, men mon ikke man har større chance for at det lykkedes med stue-HiFi enheder, end med CarFi?

Det kan da godt være at du sommetider vil løbe ind i nogle eksempler som er mindre heldige end andre, men tag nu f.eks mine CV'er...Det er da kram...Jeg havde en gang en kammarat der byggede en sub ud af en 12'' JBL car-fi enhed...Den var på tilbud til 999,- dengang...Hvis du kigger dig lidt omkring og finder noget til en god tusse så tror jeg at du kan bide spids på at blive godt tilfreds og i de fleste tilfælde måske også mere tilfreds end ved at købe enheder beregnet til alm. hi-fi...Hvordan det hænger sammen?

Citat: "Sandheden er ikke nødvendigvis det man skulle tro den er, men den er det den er!"

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Det er sikkert fint, der er nogen der kan blive tilfredse med deres CarFi løsninger i stuen, men jeg vil vove at påstå, deres krav til korrekt gengivelse af kildematerialet er ret begrænset. Det er ret sjældent jeg falder over basenheder til biler, der yder ret godt - ofte bliver det basrefleksløsninger, hvilket jeg i forvejen sjældent vil vælge til musik (HiFi religion om lukket vs. basrefleks). Til film er det sikkert ok.

Cerwin Vega laver en del glimrende enheder, man at gå så langt, som at kalde det "rigtigt" HiFi, ville jeg ikke gøre. Tag ikke fejl, jeg betragter stadig CV's AL-1000 som en af deres bedste løsninger, og havde jeg pladsen, ville de også stå i mit fest-rum, men ikke tilsluttet til mit "seriøse" HiFi.

Diskussionen ender vel reelt med om de krav og ønsker, man har før man går igang, bliver opfyldt. Gør de det, så er alt jo fryd og gammen.

Men skal vi snakke om højttalere/enheder etc., der gengiver kildematerialet så præcist som muligt, så duer et sæt 12" Boxter til bilen altså ikke i stuehøjttalerne.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 18 April 2005 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Det er sikkert fint, der er nogen der kan blive tilfredse med deres CarFi løsninger i stuen, men jeg vil vove at påstå, deres krav til korrekt gengivelse af kildematerialet er ret begrænset. Det er ret sjældent jeg falder over basenheder til biler, der yder ret godt - ofte bliver det basrefleksløsninger, hvilket jeg i forvejen sjældent vil vælge til musik (HiFi religion om lukket vs. basrefleks). Til film er det sikkert ok.

Cerwin Vega laver en del glimrende enheder, man at gå så langt, som at kalde det "rigtigt" HiFi, ville jeg ikke gøre. Tag ikke fejl, jeg betragter stadig CV's AL-1000 som en af deres bedste løsninger, og havde jeg pladsen, ville de også stå i mit fest-rum, men ikke tilsluttet til mit "seriøse" HiFi.

Diskussionen ender vel reelt med om de krav og ønsker, man har før man går igang, bliver opfyldt. Gør de det, så er alt jo fryd og gammen.

Men skal vi snakke om højttalere/enheder etc., der gengiver kildematerialet så præcist som muligt, så duer et sæt 12" Boxter til bilen altså ikke i stuehøjttalerne.

JA NEMLIG JA

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2005 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Kig på markedet og det vil være temmelig indlysende at der også inden for carfi findes en mængde enheder der kan spille rigtig hifi. En del af enhederne er endda mere eller mindre gengangere. Desuden er det interessant hvor meget hifi enheder er udviklet tildels med erfaringer fra carfi, og for den sags skyld omvendt. Det er ikke uden grund at mange producenter af enheder til hifi også kaster sig over carfi.

Og så har de heller ikke problemet med en attitude eller en holdning der er forudfattet i forhold til carfi.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2005 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

Hmm... Jeg prøvede i sin tid med et sæt Boston Pro 6.4 komponentsæt (1 diskant og 1 bas) i en stuehøjttaler. Ikke specielt imponerende, når man tænker på at et sæt (1 bas, 1 diskant) kostede 5500,- kroner på det tidspunkt. Samme resultat med et sæt Autobahn til 4000,- kroner.
Har selv rodet med AutoHiFi i en del år, og det i det pæne kvalitetsniveau, så lidt erfaring har jeg fået samlet mig.

En bilsubwoofer kan man sagtens få til at spille i en stue, men jeg tror vi går forbi hinanden, når det kommer til kvaliteten af den lyd de kan præstere (der er altid enkelte undtagelser, f.eks. enkelte modeller af JBL GTI subwooferne).

Jeg er ikke enig med dine betragtninger og ved ikke hvem dine kilder er. Mine erfaringer siger mig noget andet.

Men det skal da ikke skille os ad

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Mine kilder er som angivet i mit forrige indlæg markedet for både hifi- og carfienheder.

Det er fint at du ikke er enig, jeg har ingen ønsker om at nogen tager mine indlæg for andet end netop et indlæg, og ikke at det skal substituere deres egen opfattelse, men det forekommer at være et snævert grundlag dine generaliseringer hviler på.

Men lad os være enige om at være uenige, det er også en del af processen her.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 18 April 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hey,

Arg... sikke en diskusion. Bilenheder er fine nok, men deres filter der følger med er bare ikke lavet til stuen, men til bilen. Næsten alle filter til højttalere i bil, er lavet ud fra at bas/mellemtonen sidder i døren og diskanten i instrumentbordet. Det er jo liiiiiiidt noget andet end på samme flade af en frontbaffel af en hjemmehøjttaler.

JBL's gamle GTi mellemtone sad/sidder også i deres TI-10k eller hvad den hedder.

Enhedernes kvalitet er fine, men man skal som sagt bare selv lave et nyt filter. Og så kan man altså lige så godt købe nogle alm hjemme hifi enheder.

Q værdien er også noget anderledes på en bilstereo mellemtone, da de skal spille i et MEGET stort kabinet, da en bildør ikke ligefrem er tæt. Det skal man også tage højde for.

Debatten om cervinwega er cervinwega kan vi tage en anden gang.

Køb dig nogle ordenlige hjemme hifienheder, og få hjælp med filter og kabinet. Eller som nogen siger, køb dig et færdig kit. Så går du ikke galt i byen.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes