| Forfatter |
|
Jonnor Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg går lidt og pønser på at klone et 5.1 sæt udfra Dalis Concept serie
jeg forestiller mig at det skal være;
Concept 2 til front Concept 1 til surround Concept CT center AW8 eller 10 evt. SWA-8 som subwoofer
Jeg regner med at enhederne vil jeg kunne finde frem til med lidt hjælp, og kabinetter kan men jo måle sig til, men delefilteret; her er jeg på herrens mark, kan man finde nogle gode færdige som vil kunne bruges, jeg kan ikke selv skrue nogen sammen. Gode Ideér ?
Er det spil af tid/kan det overhovedet betale sig øknomisk?
er der nogle færdige byggesæt som kan hamle op met dette Dali sæt til biligere penge?
MVH
Jonas
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tager tid, rigtig lang tid at ende op med et højttalersystem der er
sat ordenligt sammen, spiller der efter og er hæderlige at se på! Hvis
du lægger "timeløn" og pris for materialer sammen, er der langt fra en
økomisk rigtig løsning. Du skal gøre det fordi du synes det er
interresant og har glæde ved det.
Er ikke umiddelbart klar over hvad der sidder i Concept-serien og
hvordan de spiller, men er ret sikker på at du sagtens kan bygge et sæt
der matcher dem, men om det så er billigere at bygge selv, det tør jeg
ikke sige noget om!
- BR
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.frequence.dk er en rigtig god side
til inspiration til selvbyg. De har nogle rigtig gode sammensatte
byggesæt som kvitterer med god lyd til en fornuftig pris.
- BR
|
| Til top |
|
| |
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bygget frequence.dk's VP5 center højttaler
Og den spiller ihvertfald kanon - om resten af programmet er ligeså godt, kan jeg ikke udtale mig om...
Men jeg vil da tro det
__________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun give Mirro ret!
Har også bygget VP5-C og ligeledes S12 (sub) , VP6 (bruger dem som bag ht'er) og SP6 A og disse spiller også dejligt!
- BR
|
| Til top |
|
| |
Jonnor Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt at det er tidskrævende at bygge selv, og at det skal være en passion, og tidligere var jeg (índen familien kom til) en ihærdig HIFI entusiast og brugte alle min sparepenge på hifi, og har b.l.a. bygget et sæt flade Lafolia, hvis nogen kan huste dem!
Jeg har ikke tænkt at indregne tiden i den øknomiske ramme, men vil gerne have den rigtige vellyd, som i concept sættet, men bare gerne billigere!
Jeg har kigget lidt på frequence hjemmesiden og kigget på deres speakerflex kit, men jeg mangler pris på subben for at kunne vurdere prisforskel. Er der nogen der kender eller har hørt dette sæt, kan det hamle op med Dali Concept sættet?
Men en ting jeg har det svært ved er, at jeg ikke kan lytte til et byggesæt for jeg køber, som jeg jo ellers altid har gjort, før jeg købte noget, hvor kan jeg høre frequence´s højtalere henne?
Jeg har en desuden en brugt Dali SWA8 subwoofer på hånden, er det er godt valg, jeg har en lille stue på knap 20 kvm. Og er den god til concept sættet? Hvad skal en såden brugt koste, den er 5 år?
MVH
Jonas
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo heller ikke høre dine Kloner før du bygger dem, fordi det er ikke sikkert at du kan få fat i netop de enheder som Dali har brugt alligevel.
Så det er ikke sikkert at en 100% klon er mulig!
Men med en Vifa 13 cm enhed med papir membran, og en god diskant kan man for små penge nå langt. Men det bliver ikke nogen Dali klon. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvantitets mæssigt vil dali subben nok kunne klare det, hvis du ikke spiller specielt højt.
kvaliteten er dog lidt blandet hos dalis subber, så jeg ville klart foreslå (som altid) at du får den hjem og prøver den....
|
| Til top |
|
| |
Jonnor Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg bliver mere og mere lun på at bygge selv, men et færdigt byggesæt er nok det sikreste, når nu jeg ikke selv kan lave delefiltre!
Men hvor godt spiller f.eks. et sæt vp6 eller vp 5, hvad piller de op i imod hvis de skal sådan løst sammenlignes med en lignende størelse højtalere fra Dali, concept, blue, evidence? Bjarke har du sammenligent dine vp6 med andre?
Mit mål er jo at nå frem til noget som lyder lige så godt (gerne bedre) som et Dali concept sæt, men for samme eller helst mindre penge.
Er der nogen som kender som kender til frequence SpeakerfleX kit sættet med no. 1. sat, no. 1. center samt no. 1. sub.? Dette sæt ligger prismæssigt (ca. 6K) fint til mit budget, såfremt det altså kan spille Dali concept sættet af banen!
Mine overvejelelser har også været på, at at gå op i klasse til f.eks vp5 eller vp6 som front og sourround højt og en vp5c center og en s8 sub. Men prismæsssigt kommer jeg jo noget længere op, og samtidig er det måske lidt overdemensioneret, da det kun skal spille en 18 kvm stue op og mit forstærkervalg nok ender med en Denon avr 2105 eller en Yamaha rx-v650 eller 750!
Jeg vil meget gerne høre om erfaringer med 5.1 højtalerbyggesæt i prisklassen 6000, hvad med sæt fra DAT, Q sound eller evt. andre?
MVH
Jonas
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have Dali, så køb Dali. Du kan ikke bygge et sæt kloner der
så meget som minder om, fordi Dali (og andre) bruger meget tid på
udvikling og modifikation af enhederne! Disse kan ikke købes løst
Hvis du vil bygge et byggesæt, så regn lige ordentligt på det før du
går i gang. Husk dæmpning, kabler, terminaler, port,
overfladebehandling samt selvfølgelig træ, enheder og delefilter og alt
det værktøj du mangler.
Læg dertil at gensalgsværdien er yderst begrænset og du vil nok kunne
konkludere af DIY højtalere er for fornøjelsens skyld og for at lære
noget om højtalere... ikke for at fp noget at spille på. Med mindre man
er dreven i faget selvfølgelig!
Alternativ kan du med lidt tålmodighed finde dine drømmehøjtalere brugt
til en ordentlig pris. Så får du en lyd du kender inden du pantsætter
famiiefreden og den dag du (eller en anden) synes der skal ske
forandring kan du sælge dem igen med meget lille værditab
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
=> Jonnor
Jeg har ingen sammenligningserfaring med nogen af Dali's serier. Har
sammenlignet mine SP6 med Audiovector M3. Mine fronter spiller, om ikke
en kende bedre end M3, så lige op med dem. Det er desværre det eneste
sammenlignings grundlag jeg har.
Jeg kan ikke komme med yderligere indput end Frede1977 og cst1967 allerede har været inde på!
- BR
|
| Til top |
|
| |
schrez Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at jeg ikke synes du selv skal bygge. men hvis formålet er dalilyden til lavere pris bør du overveje brugtkøb...
|
| Til top |
|
| |
Jonnor Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres input, men det ikke fordi jeg lige præcis vi ha et sæt Dali Concept at jeg henvender mig her, nej, så havde jeg jo bare købt dem!
Jeg har altid haft Dali højtalere + min mine hjemmebyggede Lafolia (lavet af staniol stegepapir og magneter, kan nogen mon huske dem fra High Fidelity ca. medio 1980érne) som var suveræne, store og meget klodsede i en lille stue.
Dali har altid været mine foretrukne højt., fordi man netop får meget højtaler for sine penge! Grunden til at jeg her har brugt Dali som udgangspunkt for mit evt. projekt, er at jeg har hørt på dem og dem kunne jeg rigtig godt lide, modsat deres trio serie som var lidt for meget papkasselyd.
Mit budget for mit 5.1 projekt er stramt ca. 6K, så derfor kigger jeg på alternativer til Dali Concept og ja en mulighed var at købe det brugt hvilket er meget oplagt pga. budgettet. Men en anden mulighed var at bygge noget selv, og ja jeg er klar til at lægge timer og blod sved og tårer i projektet.
Men jeg gør det jo kun hvis jeg i den anden ende står med et sæt højtalere som er mindst ligeså gode som Concept sættet, det er vel klart, for hvis de ikke lyder ligeså godt eller forhåbentlig bedre en Concept, ja så køber jeg nemli bar det dali sæt!
Det er derfor jeg henvender mig her for at trække lidt på erfaringer fra jer som har bygget selv, inden jeg begynder mit enventuelle byggeprojekt!
Da jeg ikke lige kan ta hen og høre på dem, må jeg derfor bede om jeres hjælp til at jeg kan lave en beslutning!
jeg er derfor intereseret i at høre om der en nogen der har bygget SpeakerfleX kit fra frequence og kan fortælle mig hvordan det lyder, da det nok er dette sæt som vil passe min pengepung og stue bedst (de skal f.eks kunne hænge på væggen)?
Er der nogen andre der har bygget noget fra frequence som har haft mulighed for at kunne og lytte til det først?
Jeg mener, ellers handler man jo lidt i blinde (var det ikke derfor vi blev så glade for audioscan og hifi klubben, man kunne høre det som man investerede i)! Og ja, hvis ikke det lykkes mig at få noget fedback på hvad det er for noget lyd jeg kan bygge mig til, ja så vil jeg nok vælge det sikre, og købe mig til noget jeg har hørt er ok, det er vel egenligt rimeligt!
MVH
Jonas
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 04:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med al skyldig respekt, synes jeg du går den forkerte vej! Jeg går stærkt ind for selvbyg, men de der Dalier kan du ikke rigtigt konkurrere med, som selvbygger... Køb 4 stk. Concept 1 til front & bag, og en Concept center. Concept 2'eren er fin, men hvorfor dog bruge en front der går dybt, når du alligevel vil have en sub på?
Det kunne muligvis godt betale sig at bygge en sub, derimod. Selvom der findes mange meget billige, er de ikke specielt gode. En selvbygget sub med plate-amp kan klares for godt 2.500- Og den vil spille røven ud af lokalet på færdige til den pris.
|
| Til top |
|
| |
Jonnor Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. mollecon, du har måske ret. Det er måske vejen frem, at købe concept sættet og så bygge subben selv, jeg har hørt fra mange at de billige Dali subber ikke er helt ok. Og hvis jeg så selv kan lave en fed sub til samme pris er det vejen! Så får jeg jo også lov til at bugge lidt selv, som jeg er blevet helt hooked på!
Grunden til at at jeg kunne tænke mig Concept 2 som front, er er jeg har lyttet til dem i en direkte sammenligning med Concept 1 og 2éren var mere åben og luftig i top/mellemtone hvilket jeg syntes er værd at betale for, når der skal lyttes til musik!
Min stue er lille 18 kvm 3*6 m, så subben skal vel ikke være alt for stor, jeg tænker at et frædigt buggesæt fra frequence som S8D Active/kit med den nye Hypex slår Dalis subber AW8 og AW10, og så kan jeg jo også lave finish lige så lækker som jeg vil have det? Hvordan med udformning af kabinet, har jeg frit slag bare jeg holder volumen? Jeg tænker at lave én med buede sider?
Det er desuden vigtigt at subben kan supplere Concept 2 til musik, men selvfølgelig også levere effekter når der skal ses film!
Hvor langt går S8D kittet ned i frekvens?
MVH
Jonas
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror den sub du nævner, er god til prisen. Men, forvent ikke at den går vildt dybt. Den vil sikkert være et godt supplement når der ses film, eller der skal spilles høj musik. Men hvis du holder dig til Concept 2 som fronter, klarer de fint det meste musik mht. bas - de går jo til ~43Hz, i praksis rigeligt til langt det meste.
Men subben vil altså kunne give lidt 'muskler' i bunden når det er nødvendigt - og vil for øvrigt blive hjulpet i bunden af 'gain' fra dit rum. Og, blot du holder dig til det rigtige interne volumen, er der plads til egne designs.
|
| Til top |
|
| |
Jonnor Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon kender du subben? eller vurderer du udfra hvad der sidder i den?
Jeg har et Sæt brugt Dali Blue på hånden C1000 center, R1000 bag, og 1001 som front. Jeg har ikke hørt dem endnu men jeg regner da med at det er et skridt op i forhold til Concept serien!
Hvordan lyder blue serien!
Blue serien er vel og så bedre til at hænge op på væg da de ikke har basrefleks og deres frekvensområde går også kun ned til 69 hz, så her vil jeg vel få bedre udnyttelse af subben!
Jeg har planer og at det skal trækkes af en Denon Avr-2105 eller Yamaha RX-V650 eller 750, hvor jeg kan stille delefrekensen til subben, så fronterne ikke får den dybe bas de alligevel ikke kan klare!
Jonas
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vurderer ud fra hvad der sidder i den (og dens størrelse), Jonner. jeg ville ikke dele over 80Hz med en mono sub, og 100Hz max (lidt afhængigt af subbens placering).
|
| Til top |
|
| |