Jeg vil lige slå fast her! at jeg ikke som der blev antydet i den nu lukkede Eben tråd, spiller bedre vidende!..
Jeg prøver blot at klargøre hvorfor den får den test den gør og lyder som den gør, på en mere konkret og non subjektiv baggrund!..
Og udfra de målinger jeg kunne se, har jeg blot kunne tyde nogle tendenser, der stemmer meget godt overens mad hvad testeren hørte! og hvad der stod i testen, samt endda hvad jeg selv kunne huske fra da jeg for noget tid siden selv kort hørte dem.
Og dette er på ingen måde at være bedre vidende!.. det er faktuelle ting og observationer baseret på de konkrete målinger der var tilgængelige!..
Og som jeg faktisk KAN! læse ganske godt og med tiden er blevet godt trænet i at tyde!!
At nogle stiller sig tvivlende eller har ondt i R.... over at jeg skulle kunne læse målinger og af den vej konkludere hvad andre tydeligt kan høre , burde jeg jo nok ha forudset..
Men ikke desto mindre!!
Hvis man kan noget , ved noget og eller er god til noget her, skal man nok få lov til at høre noget pis for det!.. den gode gamle jantelov!..
Hvorfor ringer / skriver jeg ikke til Eben og forklare dem hvordan man laver en højtaler!??
Hvorfor skulle jeg det?? de valg de har truffet i den højtaler må jo være hvad de mener er ok!.. og deres smag!?? det skal jeg ikke blande mig i!
Og hvis nogen kan lide den højtaler så er det jo fint for dem! KØB DEN!!! what do i care!..
Men man har vel lov til at fremføre sin mening, betragtninger på samme måde som eks. de der tester udstyret, uden at skulle høre en mase l**t om det!..
Jeg undres bare over nogle dispositioner lavet på hvisse højtalere... da disse ikke er særlig logiske, efter mine betragtninger, erfaringer og viden!...
Og det viser sig jo også at det derfor også giver problemer og nogle meget kontroversielle højtalere.. ( dette især hvis man hevder at tilstræbe rigtig / korekt gengivelse!) Men! hvis man er til ren smag & bahag!?? så er det jo en mere ærlig sag!
Og dette er vel en ærlig sagt at fremføre sin undren over..
Samt at give et indblik i hvad åragerne er til at det lyder som det gør, til de der undres over dette!.. og ikke rigtigt er inde i det rent tekniske!..
Jeg mener at jeg godt ved hvordan man laver en god højtaler!.. og gør også dette! med hvis jeg skal sige det et tilfredsstillende resultat!..
Mange syntes det samme når de høre dem! andre ikke!... ( på samme måde som med alt andet og alle andre højtalere / grej!)
For mig er det det rigtige!..
Men det er der så sandelig også mange andre der gør! altså laver gode fornuftige højtalere!!.. ( på hver deres måde!) og måske endda endnu bedre end jeg?.. og med endnu støre indblik! ( eks. Duelund!... all respekt!!!!!! !)
Jeg har dog ikke økonomisk eller praktisk kunne få stablet komerciel udnyttelse af dette på benene desverre!... men hvem ved??
Jeg spiller ikke bedre vidende!!.. jeg redegør for nogle konkrete faktuelle betragtninger og en forklaring på hvad der høres! ud fra den smule viden jeg har tilraget mig de sidste 12 - 15 år!.. og ligeledes hvad jeg syntes om dette!..
Jeg finder det forkert og ikke rigtigt eller vellydende hvad der er lavet med de Eben!... men det er så bare min mening og min forklaring..
Men er der andre der kan lide det de høre?? så er det jo deres sag og som sagt i orden for min del!! som før sagt køb dem dog så endelig!!..
Det er jo smag & behag!..
De der laver Eben gør det i bedste mening og helt sikkert udfra hvordan de syntes det bør lyde for at det for dem er troværdigt!.. og det samme skal så gælde de kunder de skal ha til dem! deres opfattelse skal så stemme overens med det!..
Og gør det det så er det fint!..
For de der kan lide DEN! lyd og opfatter dette som troværdigt!? er det helt sikkert en fremragende højtaler!... uanset hvad målinger siger og hvor korekt eller ukorekt den så er ud fra disse rent videnskablige batragtninger!..
Lyd og især troværdig og god lyd er meget subjektivt!!.. ( korekt gengivelse i henhold til i dag opnålige data og mål og herved en så stor tilnærmelse det oprindlige signal der kommer ind er dog ikke i samme omfang!...selv om der stadig er plads til lidt subjektivitet selv her!!)
Og hvor vidt jeg ved hvad lyd jeg finder rigtig??? så er korekt gengivelse fra udstyr meget subjektiv! helt ufattelig meget mere end for højtalere!!
Højtalere er der konkrete mål og målinger mm. at gå ud fra der viser om det er en tilnærmelse det rigtige eller ej!... dette er der ikke i samme omfang og tydlighed fra udstyr!.. hertil der data mm. for ens og tollerancer for snævre!..
Liniaritet, korekt liniær fase og jævn powerresponse, god sprædning, samt god impuls formåen samt resonans frihed er nogle enkelte meget konkrete og for højtalere meget synlige ting!.. og for at det der "hældes" i også er det der kommer ud! skal dette være så i orden som muligt!!... ( hvis man ønsker noget non subjektivt! eller rettere en tilnærmelse dette!)
Udstyrs klang balance mm. er noget svære at forholde sig til!.. her er det rent ørene der er måle udstyret! og det er meget subjektivt!..
Ser man på frekvensgang, fase, forvrængning mm. på cd. maskiner & forstærkere kan man faktisk ikke se meget her... det ser alt ganske fornuftigt ud idag!.. de har alle ganske snævre tollerancer!... meget meget mere end på højtalere der sammenlignet har ganske ENORME! udsving !! der er tydelige med det blotte øje! og i forhold også enormt hørbart!!........
Samme uliniaritet som ses på nogle højtalere havde på en cd. eller forstærker været ensbetydende med at den ville blive forkastet af praktisktaget alle! selv det ældste og mest udslitte rør trin måler bedre end mange højtalere gør i dag!...( frekvens og forvrængnings mæssigt )
Højtalerne skal også i sidste ende bedømmes med ørene og derfor subjektivt!.. Men!!.. man har dog konkrete rette snore der er meget markante og tydelige at læne sig op af og gå efter alt efter hvad man ønsker!.. da de tollrancer der her er på selv det aller bedste er store nok til at synligt se store forskelle! og for at faktisk kunne tolke hvad man se! i forhold til hvordan det lyder..
Ørene bestemmer det endlige valg men målinger viser den rigtige vej.. så man lytter efter det rette for at finde noget korekt!.. ( igen hvis det da er det man ønsker!??)
Hvad udstyr jeg finder mest rigtig har varieret alt efter hvad jeg har stiftet indgående kendskab til.. jeg finder noget mest troværdigt til jeg høre noget der efter min opfattelse gør det bedre!.. ( man er da en tåbe hvis man fastlåser sig så meget at man lukker af for nye oplevelser!! hvilket jeg fornemmer nogle har en tendens til her i hifi "verden")
Hvad jeg pt. finder mest rigtigt og for mig troværdigt kan man se sidst i tråden om mit anlæg!! ( og dette med forbehold for fremtidige ændringer! hvilket der da helt sikkert kommer på et tidspunkt!...)
mvh.