Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: DIY Brum .. buldren (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Nå så kom jeg endelig igang ... DIY skivespiller ....

Jeg har længe skulle bygge et nyt værk til min gamle Forsell arm, og blot for at teste dyret smed jeg noget hurtigt sammen her i weekenden. Jeg skrællede en Systemdek som var mere død en levende, og lavede en plint af nogle spån-plader ... kun midlertidigt. Og så skulle jeg spille ... efter 4 timers arbejde.

Og det gik faktisk fint ... til en start, men så startede en meget lavfrekvent buldren ... ikke brum ... men som torden ... dybt ... og selv ved lave niveauer.

Mit spørgsmål ... er det brum ... af en eller anden art ... eller kan det være noget andet. Der er ikke brum ¨når jeg rører arm eller motor-unit, som er en separat enhed adskildt fra plinten.

Jeg går naturligvis igang med at lave stel/jord fra armbase og motor .. men spørgsmålet er om det er brum ... hjæælp!

SATMIT

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Det lyder som noget andet end brum. Så vidt jeg husker var der på mange forstærkere i "gamle dage" et subsonisk filter der skulle fjerne det du skriver om

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Hej SATMIT,

Spændende projekt, specialt med den Forsell arm. Jeg går ud fra, at det ikke bare er alm. tilbagekobling som er problemet? Hvad sker der hvis du lader pick-up'en blive i rillen, men standser din motor?

Hvis du ændre luften til armen, giver det så nogle ændringen, på din 'buldren'

Mit bedste bud lige nu er en brumsløjfe. Prøv at afmontere nogle af dine stelledninger, eller lav stjernestel forbindelse.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Hej SATMIT...

Mon ikke det er motorrumlen du kan høre? Selv om den er "en separat enhed adskilt fra plinten", forplanter det sig nemt igennem plint og rem/tråd til pladetallerkenen. Er moteren i vatter? Den står ikke og "skvulper"...? Måske den er spændt for hårdt i sit hus?

Har du prøvet at skubbe PU´en imod motoren, mens grejet er tændt - hvad nu, stiger tordenvejret i styrke?

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Well,

Det er ikke motorrumlen, idet det ikke er der kontinuerligt ... det kommer pludseligt og er meget meget kraftigt. Hvade først motoren på plinten ... det gav en grim brummen i baggrunden.

Det er helle ikke tilbagekobling, idet jeg har prøvet at spille lavt på speakers, der står i den anden ende af stuen - med problemer.

Problemet lyder som meget kraftig buldren .. som når man hører eksplotioner på film ... Det er der ikke konstant ... det kommer ind imellem.

Hvis det er brum ... hvad jeg vil gå ud fra, så vil jeg forankre alle stel til et punkt ... stjerne ... og forbinde dette punkt til enten min forstærker eller min MC-forstærker (hvad er bedst).

Hvilke punkter skal forbindes ... motor, armbase, leje??

Jeg tør ikke rigtigt spille med problemet ... idet jeg er bange for at komme til at sidde med bas-enhederne ovre i sofaen.

Jeg har ikke sub-sonisk filter på min forstærker ... kan man få en ok Riaa der har sådan et filter indbygget? Bemærk det vil ikke løse problemet men det er jo rart at have ...

SATMIT

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Prøv at disconnecte PU´en. Samme problem?

Hvis ikke din RIAA har været i brug længe, kunne det også være her - relæer, sure lytter evt.

Tror ikke helt på brum-/stelteorien, når det er periodisk. Du må bruge udelukkelses metoden - start ved PU.

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Lyder som et alvorligt tilfælde af armresonans. Dette kommer netop tilfældigt provokeret af musikken og evt. buler i pladen.

Hvilken pick-up har du monteret i din Forsell Arm?

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Det er ikke armressonans....

Har spillet med denne kombi før ... det er en MC20super ... som jeg bruger til test ... den fejler ikke noget ... ud over den er noget bedaget ... og ikke er så spændende rent lydmæssigt.

Nææ kunne være forbindelsen til PU som Schelde er inde på ... skal lige teste det...

Nå men test test og atter test det er vel det der skal til.

SATMIT

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Tester du stadig, eller fandt du fejlen?

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Nææ har været ramt af arbejde ... så det bliver i weekenden.

Har et par hypoteser. Skal alligevel lave en ny motorplint, hvilket jeg tror jeg lægger ud med. Så vil jeg lave en grundig gennemgang af/jord/stel + en justering af hele apparatet.

Jeg er primært ude for at teste armen på længere sigt skal der bygges af bedre dele. Systemdek IIX leje og motor er jo ikke ligefrem high-end ... Det var dog sjovt at bygge af disse dele ... er en stor fordel at slippe af med det flydende chassis - omend man skal have motoren langt væk, hvis man skal undgå støj fra denne ... den vibrerer ganske meget.

Har lavet en plint lidt som Vilmann's oprindelige med flere lag plade, og har så isoleringsplader (grønne) imellem disse lag af spånplade (havde ikke mdf hjemme da lysten kom over mig). Resultatet er så vidt jeg kan høre ... hvis man ser bort fra brum og en slidt test pickup ganske hæderligt ... jeg har jo ikke begyndt at indstille armen 100% endnu.

Det er i øvrigt det værste med Forsell-armen ... alene det at få den til at spille er et lille projekt i sig selv. Og at indstille den ... ja det er et rigtigt stort arbejde.

SATMIT

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Så er problemet afgrænset til motor og moturstyring, samt afbryder (gl. fra Systemdeck).

Den køre uden problemer, men så snart man slukker for motoren med afbryderen så beynder problemerne ... også selvom armen ikke berører pladetallerkenen.

Men da jeg skal lave en ny plint, så er problemet vel til at løse. Print og motor sidder ret tæt sammen med afbryderen i en lilel plint. Vil søge at lave noget større og bedre. Men overvejer også at skifte motor-enheden helt til en DC motor, der støjer mindre.

SATMIT

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Kunne det være ledningsnettet i armen der giver denne buldren - jeg tænker på en knækket leder ? Burde kunne testes ved blot at bevæge tonearmen frem og tilbage.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Har du ikke nogle bygge billeder?
Vi vil se!

I øvrigt kan jeg kun give dig ret: Det er rigtig sjovt at bygge sådan en tingest selv.

Ingen tvivl om at det er rigtig svært at lave en rigtig god pladespiller - alenbe valg af materialer og akobling ud fra resonansbetragtninger gør det næsten uoverkommeligt uden en doktorgrad i materialers opførsel under lydpåvirkning.

Alt dette gør det dog ikke mindre sjovt at bygge pladespiller.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Nææ men alt andet lige ... så tror jeg nu, at det er  muligt at nå ret så langt. Har foreløbigt bruge kr. 24.95 og en gammel Systemdeck ... og det spiller fint ... bort set fra brummet.

Mit Kamera var død for strøm ... så det gik ikke men vil være der med et billede snart. I øvrigt er jeg blevet meget inspireret af dine første konstruktioner. Skal have luftpumpe og trykbeholder ned i kælderen - så vil være 100% sikker på at tingene virker inden jeg går igang med at bore huller i væggen.

SATMIT 

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hmmm så fandt jeg fejlen ......

Min MC-forstærker en ældre norsk sag (audio) var den der skabte støjen. Sandsynligvis har den taget skade af at stå ubrugt hen i kælderen i mange år. Nu er den også 20 år .. så det er måske ikke så mærkeligt.

Det var noget af et projekt, idet jeg i sagens natur gik ud fra at det var min DIY konstruktion, der skabte støjen. Jeg koblede pladespilleren fra MC fostærkeren, og lod dene være tilkoblet forstærkeren ... og støjen fortsatte ... uden noget signal ind i MC-forstærkeren ... lavfrekvent buldren. Det må næsten være en defekt, idet det næppe kan skyldes indstråling eller for den sags skyld brum!

Så meget klogere skal jeg nu ud og finde en hæderlig Riaa, med MC-stepup. Tror jeg går efter den lille NAD.

SATMIT

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes