Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilket 37" eller måske 42" plasma? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mhca
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Det tyder lidt på at jagten på et flot og godt plasma-TV er gået i gang.

Designet har en del at sige og der gør Samsung og Panasonic det ganske godt synes jeg. Dog er Philips også godt nok med, selvom de er lidt mere simple og "småkedelige" med deres grå/sølv design.

Plasma-TV'et kommer muligvis til at stå på en stander af en art, da mulighederne for at hænge det på væggen er dårlige.

Jeg så gerne selv at TV'et havde support for progressive scan og helst kørte med en høj resolution såsom 1024x1024 (kan nogen svare mig på denne mærkværdige resolution, da billedet jo er 16:9 synes jeg at antal pixel vandret og lodret er lidt mærkeligt) fremfor 852x480, men det er selvfølgelig ikke resolutionen, der er det vigtigste. Scalere og andet der sørger for god billedkvalitet er også meget vigtigt!

TV'et skal have indbyggede højttalere og her er det vigtigt at disse højttalere kan give "god" lyd (hvad man nu ellers kan forvente af integrerede højttalere) til de udsendelser/film der skulle kræve det.

Pt. har jeg set på:

Samsung PS-37S4A: http://www.samsung.com/dk/products/tv/plasmatv/ps_37s4a.asp
Det har dog tilsyneladende ikke progressive scan ifølge den danske side, men på den internationale er der angivet 720p som en resolution, hvilket da vel står for 1280x720 i progressive scan mig bekendt? Men det er måske bare i 1024x1024 at den ikke kører progressive scan.  http://product.samsung.com/cgi-bin/nabc/product/b2c_product_ detail.jsp?eUser=&prod_id=HPP3761X%2fXAA&selTab=Spec ifications

Så er der Panasonic's TH-37PA30, der har en langt højere angivet kontrast men derimod kun kører 852x480 i resolution:
http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1112548_l14/index.ht ml

Så er der to Philips TV.
37PF9975/12 med 1024x1024 i resolution og
37PF9946/12 med 852x480p. Begge har 1000:1 i kontrast.
Her er et link til Philips hjemmeside, da deeplinks ville være for lange: http://www.philips.dk

Herudover har Philips også deres Plasma-TV med ambilight der dog kun findes i 42".

Det var så hvad jeg lige er stødt på. Det har selvfølgelig en del at sige, hvad prisen på fjernsynet er, men kom alligevel med jeres råd og gerne forklar, hvad der gør det ene TV et bedre valg end det andet.

Mvh. Martin / mhca

Til top Vis mhca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhca

HDfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2005
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Opløsningen på plasma skærme går fra 852 x 480 til i dag 1366 x 768 pixel, og reelt set jo højere antal pixels, jo bedre er billedet mættet. Dog kan det være svært at se forskel på et godt 852 x 480 panel og et 1366 x 768, dette har meget med hvilken type billedteknologi der ydermere ligger i skærmen. Philips har eksempelvis deres Pixel Plus som er kommet i en version 2. JVC har deres DIST teknologi som de har vundet en pris på, og både Sony, Panasonicog Pioneer har ligeledes nogle billedteknologier, og alle disse ekstra teknologier i skærmene er med til at gøre billedet bedre på en plasma, for der er problemer på en ren plasma skærm uden en sådan billedteknologi. Den kan ikke vise ordentligt sort eller hvidt, og farverne er også underligt matte.

Er alfa og omega for dig HDTV kompatibilitet er det vigtigt du vælger en skærm med så mange pixels som muligt, helst et 1024 x 768 eller bedre. Dog er der en opløsning der snyder, det er 1024 x 1024 pixel, denne er ikke ret meget bedre end et 852 x 480 panel, fordi det sidste tal fortæller hvor mange linier skærmen kan vise. Og da der reelt set ikke findes et plasma panel der gengiver 1024 x 1024, er de sidste 1024 interlaced, læg mærke til det lille i så står efter pixel opløsningen, dette betyder at du faktisk skal dividere de 1024 med 2, for at få de reelle hele linier, og dette giver 512, altså ikke ret meget mere end et 852 x 480 panel. De 480 linier er progressive og vil sige at man viser billeder i numerisk korrekt rækkefølge. Interlaced betyder at billedet vises i 2 halvbilleder, først de ulige linier, derefter vises de lige linier.

Et progressivt signal viser alle linierne på en gang, i et billede og er dermed mere roligt og fri for fejl i billedet, og i den sammenlægning af linier som Interlaced signal har.

Til top Vis HDfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HDfreak

mhca
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Tak for det detaljerede svar. Det er jo lidt det man gerne vil frem til.

Jeg undrede mig også en del over resolutionen på 1024x1024. Jeg havde lagt mærke til at der var tale om et interlaced res, men ikke den egentlige betydning af dette.

Den mest ideele resolution må vel være 1280x720p, men hvilke Plasma-skærme viser i denne resolution?

Har du nogen kommentarer til de nævnte fjernsyn?
Panasonics 37" koster 19999 kr.. Samsungs har jeg ingen pris på sådan lige ved hånden.

Til top Vis mhca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhca

Lyden1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Kære HDFreak mhca

1024x1024 - findes på bl.a. Hitachi 42PD7200

Til top Vis Lyden1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyden1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes