Emne: Kan min receiver trække Concept 6? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Dancho Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har erhvervet mig en Sony str-de497 surround receiver på 5*80 watt i 8 ohm. Er klar over at den i dette forum sikkert anses som low- eller mid-fi, men den var nu i mit tilfælde en anseelig opgradering fra et billigt phillips kompaktanlæg som i årevis har tilfredsstillet mine da ukritiske øre. Nu er højttalerne det svageste led og jeg har været på udkig/lyttetur i prisklassen omkring beskedne 3000. Havde oprindeligt overvejet et par brugte Dali 104 eller tilsvarende, men efter at have sat mig lidt mere end i sagerne, er jeg blevet klar over at 4 ohm's ht nok desværre er helt udelukket . Mit spørgsmål er så om min receiver overhovedet kan levere strøm nok til at kunne trække et par 8 ohm's gulvhøjttalere (fx Concept 6) fornuftigt?
Andre kompatible højttaler forslag i prisklassen er iøvrigt yderst velkomne! (inkl. reol/standerhøjttalere).
__________________ Dancho
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan ikke se at der skulle være et problem med 104? de kræver ikke det store, og har ikke nogle vilde dyk i impedanskurven (bare mit personlige bud efter at have hørt dem på en del setup's)
jeg tror et par 104 vil klæde din sony bedre end c6, og så er prisen jo også en helt anden... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Dancho Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mente bare at 104'erne var 4 ohm's ht ligesom Blue serien (?). Min receiver's effekt er udelukkende opgivet i 8 ohm, modsat de lidt større modeller, hvor den er opgivet i både 4 og 8 ohm. Går derfor udfra at den ikke kan trække mere.
Min bror har i små 10 haft 104'erne og hver gang jeg lytter til dem, bliver jeg misundelig! Men kvinden syntes det er nogle grimme sorte kasser (...), mens c6'erne er blevet "accepteret", da de passer lidt bedre ind i møblementet (kirsebær...). Men concept-serien har fået jævnt dårlig kritik i What Hi-Fi, særligt c2 bliver stærkt kritiseret i sidste nummer, selvom Dali og HFK bryster sig med at den blev valgt til "Compact Speaker of the Year" i tyske "Audio".
Nu ved jeg godt at man selv skal lytte og vurdere, men det kan være lidt svært når man ikke lyttet til voldsomt mange mærker/modeller og ikke har så meget at sammenligne med. Og der er jo ikke meget hjælp at hente i Hi-Fi pressen, når der her hersker stor uenighed om en højttalers performance (er det forresten normalt?).
Anyway, tak for kommentaren. Flere synspunkter er yderst velkomne! __________________ Dancho
|
| Til top |
|
| |
Anders28 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 11 Februar 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv indtil fornylig kørt med den samme receiver i mit setup, netop med Dali 104, det kan sagtens spille god musik, men High end bliver det aldrig, har selv opgraderet til 450, og der er væsentligt bedre lyd i disse, men igen koster de jo også det mere, et sæt dali 104, kan fåes for 600,- for de penge finder man ikke mange højtalere der kan levere så god lyd som dali 104.
Speceilt hvis rummet er lille, kan dali 104 anbefales...samtidig med hvis du vil have større/bedre højtalere ville det være synd ikke også at skifte din forstærker samtidig.
Håber det kan bruges til noget?
Anders
|
| Til top |
|
| |
Dancho Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar Anders. Stor hjælp!
Dali 450'eren er også inden for økonomisk rækkevidde. Jeg undrer mig bare over at receiveren skulle være i stand til at trække den - eller 104'eren, som jo begge er 4 ohms højttalere. Samtidig kan jeg ikke rigtigt forstå at Concept 6'eren fra Dali's nyere serie, skulle være så ringe. På papiret er den ikke meget anderledes end 104 og 450 (bortset fra at Concept-serien er 8 ohms), mht. bestykning - og ligger prismæssigt et sted imellem de to. De gamle modeller har jo efterhånden nogle år på bagen, og man skulle da umiddelbart tro at der også skete en udvikling indenfor højttalere... eller?
Min konklusion må vel være at "nyt" slet ikke behøver at betyde "bedre", måske snarere tværtimod. Den nye Blue-serie (1000-numre) syntes jeg heller ikke har fået specielt mange roser.
Anyway, tak igen. __________________ Dancho
|
| Til top |
|
| |
Anders28 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Dancho,
Nu kender jeg ikke meget til concept 6, men mht. ohm og angivelser har jeg læst flere steder at dette INTET har at sige om forstærkeren/højtalerne ikke matcher sammen på dette område, ohm siger jo intet om hvor strømstræk forstærkeren er og intet om hvor følsomme højtalerne er......
Tror din konklusion er meget rigtig, det du også skal tænke på når du sammenligner concept 6 med 450 og 104 er jo at 450 faktisk er den mest roste dali højtaler til pengene, bare søg på forum her, og det faktum at 104 er dalis mest solgte højtaler indikerer jo også det er en god højtaler samtidig med der altid er mange sæt tilsalg på dba, bevirker at priserne for dem bliver presset, jeg solgte selv mine for 500,- dask, og er 100% at køberen ikke kan finde bedre højtaler til prisen.
Men ud og lyt....det koster ikke noget og man bliver MEGET klogere....
Anders
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|