| Forfatter |
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette kunne nærme sig HiFi ævle bævle men jeg mener at det adskiller sig lidt fra det.
Det jeg tænker på her er at forstå hvad forskellen er på de forskellige ting men prøver og hvad er bedst og hvorfor især.Et eks. jeg var til udstilling og en stand skulle teste forskellige netkabler bla.Der var forskel i lyden men som en sagde bagefter hvori består forskellen.
Ligeledes kan man måle en del ting idag men kunsten er også at omsætte det til lyden hvordan relatere det til hinanden,altså forståelse af hvorfor man måler.
Her er forskellen mellem amatøren og den profesionelle i forståelsen og evne til at omsætte det til praksis. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
| Her er forskellen mellem amatøren og den profesionelle i forståelsen og evne til at omsætte det til praksis. |
|
|
Exactly! Jeg har f.eks. oplevet en professionel højttalerkonstruktør der ud fra en af mine kollegaers kommentarer ("stemmen virker rodet i toppen") ændrede på en komponent i delefilteret (uden nogen betænkningstid overhovedet...), hvorefter problemet stort set forsvandt. Dét var jeg sådan set ret imponeret over. Han kommenterede iøvrigt også bagefter på hvad ulemperne så ville være.
Jeg mener så bare at man skal kende sin plads - som almindelig forbruger der "bare" forsøger at forholde sig til hvilket af to produkter der er bedst, så mener jeg ikke man skal begynde at spekulere over om et givent problem nu skyldes at enheden er af plast eller af pap. Det gælder "bare" om at finde dét man synes bedst om, dvs. rammer ens lydideal bedst. Man kan jo ikke ændre på det alligevel, hvorfor så bekymre sig om årsagen? Hvis det ikke er godt nok, så må man vælge noget andet. At opnå forståelsen for hvordan tingene hænger sammen er et livsværk, og indtil man har forståelsen, så ender man bare i en masse blindgyder.
Som DIY'er i enhver udstrækning er sagen naturligvis anderledes, og det er netop dét der gør DIY så svært. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo også fristende nogle gange at skifte til højre kvalitets komponenter i HiFi kæden,nogle/mange gange vil de jo godt spare hvor de kan og for producenterne er det vel først og fremmest for at tjene penge de gør det.
Måske er det også en lige så sjov hobby som HiFi at modificere.
At man ikke kan ændre på det er nok ikke korrekt men ikke så mange gør det af manglende lyst eller har ikke mod på det,og spørgsmålet er så i givet fald bliver det bedre eller det omvendte.Tingene kan jo kun gå to veje fremad eller tilbage.
Resultatet er mere eller mindre noget andet end det konstruktøren oprindelig har tænkt må man sige. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
| At man ikke kan ændre på det er nok ikke korrekt men ikke så mange gør det af manglende lyst eller har ikke mod på det,og spørgsmålet er så i givet fald bliver det bedre eller det omvendte.Tingene kan jo kun gå to veje fremad eller tilbage. |
|
|
"man" kan naturligvis godt, men som "almindelig forbruger", der ikke har forstand på det rent tekniske, så er det en farlig ting at kaste sig ud i, hvis man ikke har overblik over konsekvenserne. Det er naturligvis en flydende overgang - man kan f.eks. sige at dét at justere på indstillingerne på et TV i en meget mild grad er modificering - og jo også noget der kan resultere i både forbedring og forringelse, alt efter ens egen evne og ikke mindst produktets udgangspunkt. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sprog er enormt vigtigt for at kunne sammenligne fænomener, dette gælder også lyd.
Hvis jeg skal beskrive forskellen mellem 2 komponenter formulerer jeg mig inde i hovedet om hvordan lyden er i hvert af de to tilfælde. F.eks "synger igennem en tragt". Det gør sammenligningen nemmere, da man har en beskrivelse at forholde sig til.
Når man arbejder prof med lyd hører man iøvrigt mange sjove formuleringer når nogle skal beskrive lyden: "hun (sangeren) er lidt lang i hagen". Sjove at prøve at forstille sig, men sikkert ret præcist beskrevet - hvis man forestiller sig hvad en ekstra lang hage ville gøre ved stemmen. I hvertfald var de to der snakkede sammen ihvertfald enige om beskrivelsen.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en oplevelse der var ret tydelig og de fleste ville ikke være i tvivl tror jeg.Vi sammenlignede 2 forforstærkere i samme familie har var der ikke tvivl om at den tydligste forskel var hastigheden altså det skete bare uden begrænsninger på den dyreste model.
Et andet tydelig ting er når stemmer står en anelse tydligere så det er nemmere at høre hvad der siges/synges på den samme cd da jeg eksembelvis skiftede krystallet i cd maskinen.Det syntes jeg man kan forholde sig til.
Noget andet når anmelder snakker om en sort bagrund hvad er det for et begreb her er der måske flere opfattelser,hvordan skal det defineres??Bare et eks. på hvor svært det kan være at beskrive. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med sådan noget som højtalerplacering afkobling til rummet det er lidt af en kunst at ramme det mest optimale, et anlæg er jo ikke bare en færdig løsning det med at kunne se tingene i sammenhæng er vel en ting som man aldrig bliver helt udlært i.
__________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan undre lidt at interessen ikke er størrer for dette indlæg,taget i betraktning hvor mange der prøver nyt udstyr af og ændre i tingene.Hvis tingene skal blive bedre er der et eller andet sted nødvendig med noget indsigt enten hos forbrugeren eller forhandleren der skal rådgive.
__________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sammenlignet min cd og forforstærker med noget meget billigere, der er virkelig tale om en diskant der lyder metalisk, og en bas der er svampet. Det er nogen sjove udtryk, men jeg tror ikke der er hifi folk som ikke ved hvad jeg mener. Det er godt vi kan sætte ord på oplevelserne.
vh Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oplevde også lidt af det samme for en del år siden,sammenlignede en realativ billig NAD cd-afspiller med min Denon DP47F pladespiller.Her lød cd maskinen også ulidelig i diskanten.
En anden ting,syntes egentlig ikke at jeg oplever forvrængning sådan direkte men må alligevel konstatere at det kan blive endnu klarer og renere i lyden når jeg foretager nogle ændringer i eks. delefilter.Oplever også at det er tydligere hvad de synger f.eks.Der er jo ikke til altid at vide på forhånd hvad der ligger om hjørnet.
Men igen hvad præsist er det der lige sker og HVORFOR det er 1.000.000kr's spørgsmålet. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har spurgt Nobody jukebox, om man ikke for en merpris kunne leje en jukebox med lidt bedre højttalere end dem der følger med, (12" fuldtoner ) Men de siger de får ros for den gode lyd, så folk er generelt bare ikke ret krævende __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |