Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: sub out (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Ligger der et seperat lydspor på en dvd til sub out eller bliver de lav frekvente signaler fra front/center/bag samlet til et samlet LFE signal?? Nogen der ved noget??Gerne med henvisnings til dokumentation... 

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Hvis en DVD har 5.1 lyd, hvadenten det er DTS eller Dolby Digital, så ligger der et separat basspor (det er .1 i format betegnelsen - 5.1 betyder 5 diskrete kanaler samt en dedikeret subwoofer kanal)

Men hvad der ellers kommer ud af subwooferen afhænger af hvordan du sætter din forstærker op. I setup menuen kan man normalt vælge mellem "small" eller "large" højttalere - og dette har netop at gøre med, om du vil have dine øvrige højttalere til selv at klare den bas der hører til hver kanal, eller om du vil have subwooferen til at klare det.

Sætter du alle højttalere til "large", vil de i princippet få lyd fra 20-20.000 hz, selvfølgelig afhængig af hvordan den film eller musik du lytter til er mixet. Herudover vil subwooferen modtage et dedikeret LFE signal.

Sætter du højttalerne til "small" vil subwooferen udover LFE signalet også modtage den bas som de øvrige højttalere ellers skulle have spillet. På nogen forstærkere kan man selv vælge hvad delefrekvensen skal være - den bør ikke være højere end 70-80 hz, medmindre du har subwooferen stående i midten mellem dine fronthøjttalere, men det er de færreste der har det.

Nogen forstærkere har så iøvrigt også en slags "double" funktion - hvor man kan lade alle højttalere spille fuldt spektrum (large), men hvor subwooferen stadig modtager bassignalet fra de samme kanaler og dermed "støtter" højttalerne under den valgte delefrekvens. Denne indstilling bør dog efter min mening undgåes, det bør efter min bedste overbevisning være "enten/eller".

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Tak for et godt svar.

Som jeg forstår går der derfor nogle informationer tabt ved ikke at anvende lfe kanalen uanset om man har tilvalgt "large"??

Jeg mener ellers jeg læste på dolby site at lfe signalet blot blev "pillet" ud af de øvrige kanaler og lagt ud på denne ugang "LFE"?

Rigtige "lydfolk" anbefaler jo at subberne (hvis man har 2) spiller i stereo selvom man ikke kan lokalisere lyden....Jeg har 2 og ville derfor sætte dem op i stereo men ikke på bekostning af et evt. tab af info fra dvd'en

Lad mig hører hvad i mener???

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Der går ikke noget tabt, ved ikke at anvende sub. Informationen sendes bare via fronthøjtt. istedet ;)

Vil dog ikke anbefale stereo setup med subs. Connect dem til LFE udgangen så de får det rene signal. Bass er alligevel ikke retningsbestemt.
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hvorvidt bassen er retningsbestemt afhænger af delefrekvensen. Nogen af de "knap så dyre" home-theater-in-a-box anlæg har alt for høj delefrekvens fordi de små ynkelige satelitter der følger med ikke spiller under 150-200 hz. Subwooferen er derfor nødt til at spille alt for højt op i frekvens - og så kan man sagtens høre hvor den står, medmindre den står i midten - dvs lige under tv/lærred.

For de fleste "normale" mennesker skal delefrekvensen ned under 80-90 hz før den ikke længere er retningsbestemt.

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se hvorfor man skal anvende lfe udgangen, hvis der ikke går noget tabt?? (det rene signal???thunderstokke) Jeg har justerbare elektroniske delefiltre på subberne og kan derfor lave et perfekt opsæt med stereo?

Hvis jeg spurgte samme spørgsmål i vores "hifi-forums" ville de abefale stereo opsætningen. Man kunne evt. også lave noget med at køre på LFE udgangen under film og skifte over til stereo ved musik?? 

Jeg er dog ikke helt færdig med mine subs derfor kan jeg ikke bare teste det selv og ville gerne have lidt teori bag inden jeg bare fandt på noget selv...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Du kan muligvis godt have en pointe. Hvis du sætter din forstærker op til at sende al bassen til fronthøjttalerne (ved at vælge "No sub") så vil resultatet i princippet blive tæt på det samme som hvis du sætter dine fronthøjttalere til "small" og lader hele bassignalet gå ud af LFE udgangen.

Forskellen vil selvfølgelig være at subwooferne teoretisk set i den første opsætning vil spille i stereo, mens de i den anden spiller i mono. I praksis vil forskellen dog være minimal, da signalet under 100 hz under alle omstændigheder normalt vil være mono i højre og venstre kanal, og på grund af bassens karakteristik, specielt under de førnævnte 70-80 hz, så vil du ikke kunne differentiere eventuelle forskelle mellem højre og venstre sub alligevel.

For de purister som mener at der ER et forskelligt signal som man gerne vil have "splittet" ud - så vil nogen så hævde at man  bør sætte fronthøjttalerne til "large", således at det bassignal de spiller IKKE er det samme som det der kommer ud af subben. Der er nogen der gør dette ved at have separate subwoofere til fronthøjttalerne, og en tredie dedikeret LFE-sub.

Under alle omstændigheder, foreslår jeg at du prøver dig frem og se hvad der fungerer bedst for dig. Jeg tvivler på at forskellen under alle omstændigheder vil være ret stor, om overhovedet hørbar. 

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Tillægs spørgsmål i din tråd: Hvis man har 2 ens Subwoofere skal man så sætte dem til at spille det samme frekvensområde eller kan man lade den ene spille lav og den anden høj hvad siger i ?

Mvh. Crede

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Ingen tillægsspørgsmål tak (naturligvis op til klabo), det forvirre mere end det gavner.

Til: klabo

Der er ikke stereo på DVD LFE sporet, men du vil alligevel med fordel kunne anvende to sub's. Med 2 subs halveres muligheden for ståenden bølger i rummet.

En anden fordel ved rent LFE i sub, er at du ikke hæver eller sænker det normale basområde når du skruer op og ned for sub. Dette har naturligvis betydning hvis man kun vil have ekstra gang i effekterne fra LFE'en men ikke ønsker at hæve det generelle basniveau.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Bøje,

du vil formentlig få nogen ikke særlig ønskværdige faseproblemer, subwooferne imellem. Hvordan havde du tænkt dig at koble dem, den ene til fronterne og den anden til LFE, eller hvordan..?

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Bøje,

du vil formentlig få nogen ikke særlig ønskværdige faseproblemer, subwooferne imellem. Hvordan havde du tænkt dig at koble dem, den ene til fronterne og den anden til LFE, eller hvordan..?

Først undskyld til klabo for at jeg bryder ind i hans tråd!

De to subwoofere er forbundet i serie dvs. der er både ind og ud (phono) på subwooferen. Det er ikke i mit eget setup men hos en kami der spurgte mig da han har to ens Subwoofere, og så blev jeg lidt i tvivl da jeg ikke selv lige kunne afprøve det, og han har ikke selv forstand på den slags.

Mvh. Crede

Ps. er iøvrigt tilhænger af at man bruger LFE udgangen da 5.1 lydsporet på DVD, må man gå ud fra, er tiltænkt sådan. Samt at have en Subwoofer uanset hvor store fronter man har.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Det er en RIGTIG skidt ide at serieforbinde subwooferne. Det signal der kommer ud af phono-udgangen er jo det som er tiltænkt front-højttalere EFTER at subben har taget sig af bassen - hvis man altså ikke bruger LFE udgangen.

Hvis Delefrekvensen så f.eks. er sat til 80 hz, så vil signalet UD af subben være afskåret under denne frekvens, og den anden sub vil kun spille fra 80 hz og op til hvilken frekvens DEN nu er sat til. Det er da godtnok spild af en sub.

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

kjeldsen>> Ja, det ville være absolut bedst med 4 subs, en i hvert hjørne, men det blev lige voldsomt nok, da jeg har JBL's 2241 18" drivere under hver front højttaler på 30m/2 man kan ikke få nok..kender i det,

Men så kunne det være jeg skulle få fat i en MAGNAT 24" enhed til 5-30 hz området

Eller endnu bedre koble lfe signalet på nogle transducere under gulvet til at nappe de frekvenser??

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Det er LFE (Phono) subudgangen der bruges og så ind i den ene og videre fra den til den anden, det burde jo give det samme som at bruge en Y-splitter.

Mvh. Crede

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Bøje>> Subben er tiltænkt sådan??? Den holder ikke helt...."Normale" mennesker er jo ikke interresseret i at have 2 18" subs under hver front, langt de fleste har en kone/ kæreste??(Jeg har selv en af slagsen, men har bio rum,,,det kan anbefales) Det er langt mere "spiseligt" at sælge et system med en sub. Jeg er af den overbevisning at de fleste ønsker nogle små fesne sattelitter og en sub i hjørnet og derfor er det system udviklet.

Er der nogen der ved noget om hvordan det bliver lavet i rigtige bio'er. Jeg har tidligere kikket på JBL's vejledning i opsætning, men de afslører ikke alle deres hemligheder i dokumenter på nettet (forståligt nok) Jeg finder det lige frem igen og kikker lidt nærmere på det...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

bøje skrev:

Det er LFE (Phono) subudgangen der bruges og så ind i den ene og videre fra den til den anden, det burde jo give det samme som at bruge en Y-splitter.

Mvh. Crede

Det er altså ikke rigtigt - det signal der kommer UD af subbens phonostik er ikke identisk med det der kommer IND. Hele ideen er at du på den måde bruger subwooferens indbyggede delefilter til at afskære bassen fra det signal der sendes videre, så det kan bruges til fronthøjttalerne. Signalet der kommer ud af subwooferen er (bortset fra at det jo er et low-voltage signal) faktisk i princippet identisk med det signal fronthøjttalerne får fra forstærkeren hvis du har sat fronterne til "small"..! Selvfølgelig i dette tilfælde med den forskel at det oprindelige signal allerede en gang er afskåret et sted mellem 70 og 120 hz. Sub nummer to spiller med andre ord KUN i dette område (ca. 70 til 120 hz).

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Udgangen kan godt være identisk med indgangen. Det er forskelligt fra mærke til mærke, på flere mærke kan man vælge om signalet skal være frekvensbeskåret eller ikke.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Rogueagent> Det gælder vel kun for de plasik-subs hvor forstærkeren til hele systemet sidder i den?

Der er vel også nogen som har "pass-through" som nævnt i dette tilfælde??

Hvad skulle ide'en være i at trække et langt mono signal kabel fra receiveren til subben, for derfra at skære monosignalet opad til, det vil da være mere sandsymligt at det er pass-through til næste sub for evt. at spare noget signal kabel..

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Der var du hurtigere end mig kjeldsen, men sådan er det altid...jeg komme altid sidst

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Klabo jeg forstår ikke helt det du skriver jeg har ikke nævnt noget om 2 18" subs og koner/kærester tror jeg der var tænkt på da man fandt på 5.1 lyd, og et 5.1 system uden en sub er for mig, lig med en bil med kun tre hjul selvom der skal være fire hjul for at kunne køre, det må de fleste kvinder da kunne forstå (ellers er det ud!! Det gas).

Mvh. Crede

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum