Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 06:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: ICE Forstærker for begyndere /FAQ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dalle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Kan vi ikke lave en tråd for alle de folk der ikke kender til ICE og Acoustic Reality?

Har læst en masse herinde, men det er lidt forvirrende for det er ofte hardcore hifi folk og forhandlere der diskuterer eller mudderkaster. Derfor er det svært at få svaret få de helt grundlæggende omkring ICE forstærkere.

Kunne være fedt med en pinned faq eller lign. der forklarer hvad det egentlig er og hvordan det adskiller sig fra en konventionel forstærker eller AVreceiver.

Jeg undrer mig også meget over at hifi4all som gerne skulle være med fremme ikke selv har andmeldt en forstærker fra eks. Acoustic Reality.

Her er et par spørgsmål der lige falder mig ind. Håber der er folk der gider svare: (tilføj selv flere)
Bemærk! Nogle af spørgsmålene er måske "dumme" for nogle af jer men det er vel okay i en FAQ

Hvad er forskellen på en ICE og en alm forstærker eller AVreceiver?

Skal man selv bygge/lodde noget?

Hvad skal man have udover en ICE forstærker for at få lyd i højttalerne?

Hvad er fordelene og ulemperne ved ICE forstærkere i forhold til kvalitet og pris?

Kan man købe et surroundanlæg med ICE fra eks Acoustic Reality

Hvad vil det billigste stereo setup koste?

Hvad vil det billigste surround setup koste?

Hvad er forskellen på A og ASP

Hvorfor ikke bare købe en AV receiver fra  HK , Yamaha  etc?

Er ICE en så ny teknologi at nybegyndere i hifi bør vente til den er forbedret og mere brugervenlig?

Stil selv flere og kom gerne med jeres egne erfaringer MEN MEN MEN lad os ikke komme ned på det niveau som har været tilfældet i nogle af trådene om diverse ICE forstærkere.
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle
 
dalle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Et par spørgsmål mere:

Er ICE forstærkere digitale?

Kan man tilslutte coax eller optiske kabler fra DVD/CD til ICE produkter?

Hvilke komponenter såsom surround forforstærkere anbefales med ICE?
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Som først svar, kan jeg da skrive, at de ICE produkter du har set er effekttrin. Det vil sige det er kun til at forstærke signal med. Det kan altså ikke direkte sammenlignes med en "AVreciever" eller en forstærker (integreret).

Du skal altså have en kontrolforstærker, for at tilslutte disse effekttrin.
Den kontrolforstærker kan så være en surround-kontrolforstærker, og så skal du blot have det antal effekttrin der passer til det antal kanaler surround du vil køre.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1593
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

dalle.

Kære dalle, det du spørger om findes der allerede i tonsvis af svar på i forum, der er et hav af tråde der refererer til ICEpower og teknologien.

Og ja hvorfor ikke bare købe noget andet, Icepower er analog / ikke digitalt. Og når du køber en ICEpower forstærker hos en forhandler, så skal du ikke selv lodde noget. Den er lige så brugervenlig som andre monotrin, som er helt simple i brugen. Dine prissætninger må du nok finde ude omkring hos forhandlerne, det kan vi jo ikke side her og håndtere.

I øvrigt er en LC Predator efter samme teknologi, men med traditionel trafo / strømforsyning. LCs produkt giver umiddelbart en væsentligt mere åben og musikals oplevelse.

Hvorfor man ikke tester alt i forum - det har de givet svar på. De tester det der umiddelbart er interessant og i nyhedens interesse. Måske de har lagt ører til ICEpower og heller ikke fundet det som den helt store fornyelse og sensation endnu.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

 

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl
 
dalle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

okay så men skal købe en del hvis man vil have surround. Det er altså noget billigere at købe en AVreceiver, selvom kvaliteten er noget andet. Hvad kan man finde en billig surround kontrol-forstærker til?

Et godt spørgsmål: hvorfor laver Acoustic Reality ikke en 5 eller 6 kanals forforstærker?
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle
 
dalle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

var ikke klar over der allerede fandtes en tråd der forklarer alle de grundlæggende ting om ICE for ikke-superHIFI folk. Må have over set den.
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle
 
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1593
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

dalle.

Igen, det er jo ikke noget vi kan sidde her og svare på, men da du selv nævner Acoustic Reality, så er de jo kun et ganske lille firma under små forhold - og udvikling er som bekendt dyrt. Som daniels skrev - du køber bare et antal effekttrin og tilslutter - og så må vi håbe at din elforsyning ikke går i panik, hvis du sætter 7 effekttrin til ( spøg). Men hvis du vil have ICEpower og surround i samme kasse, har Samsung lige bygget en sådan sag, men de har også kronerne til udvikling og markedsføring.

Jeg ved ikke lige hvor du vil hen med det du skriver - om en speciel tråd. Det er jo beskrevet fra A til Z så mange steder, af ganske almindelige brugere og lyttere, men heldigvis får vi også nogle input fra de mere professionelle som JJAZ og andre der arbejder med den slags. Og du må jo have fulgt med, da du beskriver dele af det som mudder.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl
 
dalle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Har fulgt med i trådene men det var meget svært at danne et overblik for en som mig der intet kendte til ICE. Derfor lavede jeg denne tråd. Men måske er der ikke stemning for det.
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle
 
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1593
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

dalle.

Jeg tror ikke det har noget med stemning at gøre, men det er som sagt uddybet enormt.

Men for at komme nærmere ind på det, ville det måske være bedre hvis du beskrev hvad du vil, her menes - hvad grej har du nu, det hele. 
Og hvad vil du købe og opnå med dit system og hvor meget vil du ofre på det.

Hvis du vil have et forstærkersæt i stereo og hamrende god lyd - nok noget af det bedste jeg har hørt, forudsat du ikke har eller vil købe nogle store højtalere som er tunge at drive. Så skulle du lytte til INNOWATT, en ren digital og integreret forstærker med ekstra powerbank til, og prisen er så alle kan deltage. Det spiller langt mere musikalsk og rent end ICEpower. Endvidere har de udviklet en CDspiller til sagen også - det er virkelig velspillende.

Prøv at kigge på www.innowatt.dk

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

En "AVreciever" er egentlig blot en kasse hvor man har samlet alle delene i én kasse.
Der er ikke noget til hindre for at samle flere ICEPower effekttrin i ét kabinet, men jeg tror Acoustic Reality som udgangspunkt sælger deres produkter til stereo-folket. Der kommer sikkert også en flerkanals udgave af deres effekttrin (er der ikke det allerede? Kan ikke huske det)
Men en "AVreciever" indholder jo også DTS, Dolby Digital etc. og det er ikke "bare lige" at lave.
Der er rigtigt mange firmaer der laver diverse surroundkontrolforstærkere, men jeg tror ikke du kan finde nogle til under 6-7000 kroner. Og så kommer der så antallet af ICEPower efftekttrin oven i prisen. Der skal jo så bruges mindst fem effekttrin.
Så kan du godt se det begynder at blive dyrt. Men det er absolut også en potent løsning.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
dalle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

ja det kunne være fedt hvis AR lavede en surround effektforstærker. Det er for dyrt og overkill hvis man skulle købe så mange. Ville være fint med en lille en på ca. 6x100w.
Nogen der ved om der er noget på vej?
Jeg står ikke til at skulle købe lige nu, så det kunne være fedt hvis det kommer.
Kunne være fedt hvis redaktionen anmeldte et AR eller andet ice produkt herinde. Det er vel meget relevant da det er en spændende udvikling?

Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Ideen om en ny tråd for ICE forsterkere er god, alle de eksisterende handler like så meget om personlige vendettaer som om lyd. Jeg er også svært nyskjerrig på ICE og har også spørsmål.

Hvorfor er det en så stor prisforskjell mellom 202 og 501?

Hva vil 202 kunne bidra med hvis den overtar forsterkningen av fronthøytalerene i et surround setup drevet av en receiver i 5-8000kr klassen?

Hva med Tact? Hvorfor er det AR og til en mindre del Bertram som får all oppmerksomheten?

 

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

@dalle
Tror nu ikke den vil blive meget billigere end som monoblokke. Det er jo stadig de samme moduler der skal bruges. Det eneste der kan spares, er kabinetter.

Men der er reelt intet til hindre for at samle alt i ét kabinet, og få et 6x1000W (RMS 4 Ohm) effekttrin.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
dalle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

ja men det ville være lidt overkill og dyrt. Ville hellere have 6x100w i ét kabinet. Altså en rigtig surroundforstærker som ikke fylder eller koster så meget som en hel bunke moduler. Lidt underlig at AR eller en af de andre ikke tilbyder det når så mange vil have surround i dag. Der må da være et lille marked der. Men det er måske ikke muligt at komme ned på 6x100w med de moduler ICE laver idag?
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Tror ikke helt du forstår hvad jeg skriver. ICEPower er reelt hele enkelte moduler. Så hvis man vil have seks kanaler, så skal der bruges seks moduler. Moulerne er færdiglavet, og AR går ikke ind og ændre på dem, og der er da slet ingen ide i at neddrosle dem.
Man kan så selvfølgelig vælge de mindste moduler (Er det ikke 250?), men den helt store prisforskel tror jeg nu ikke der er.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Ellers er der da denne:
http://www.acoustic-reality.com/images/earmaster.jpg

Så det kunne da godt se ud som om de så småt er på vej med surround produkter.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
dalle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

ja jeg er godt klar over at det i praksis vil kræve 6 moduler. Men de laver da en stereo med 2 kanaler i et modul, så jeg siger bare det kunne være fedt hvis de lavede noget tilsvarende til surround. Men mon ikke det kommer.
Har set earmaster som du linker til. Tror bare den er røvdyr. 
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej Dalle

Det er rigtigt godt set at dette emne er intressant, og skal ned i et plan hvor flere kan deltage. Efter at have læst hele den anden tråd om samme emne,er det ufatteligt at Jørgen Toftdahl eller hvad han nu hedder, ikke kan fatte at vi er nogle som skal starte på et andet niveau. Jørgen kunne du ikke kommentere uden at farve emnet, det har jeg læst nok om. Din erfaring kan jeg ikke tage fra dig, men brug den til blot at hjælpe andre. På forhånd tak og forvent ikke at jeg svarer hvis du brokker dig over min opsang. Så til sagen Acoustic Reality eAR 202 er bygget op af to stk. Ice Power asc 200 som er udviklet af B&O. Det er nok i denne nye tråd, den mest intressante da den er i stereo og ligger på en pris på Ca. 3000Kr.

Det vil sige, at når du starter er det først en forforstærker du skal have, du skal også her vælge om det er stereo eller  surround du vil satse på, først nu skal du så ud at købe det antal eAR 202 som du skal bruge, et sæt for hver to højtaler.

Når de hos Acoustic Reality ikke satser på surround, kan jeg godt forstå det , vi vil jo prøve at opnå bedre lyd og hos den lokale radioforhandler flyder det med billige surround  receiver, her er det svært at finde en to kanals forstærker.

 Nok for nu MVH. Peter Pan

 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1593
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

 

Peter Pan.

Hvorfor skulle jeg brokke mig, det gør jeg jo aldrig, tværtimod. Men uanset niveauet synes det hele beskrevet mange gange.

Surround bliver da ikke bedre af at sætte 7 forstærkere sammen, hvis vi taler om at hænge f.eks. 7 monotrin sammen. Det ville da være en mega dårlig løsning - tænk på alle de stik og kabler hvor lyden vil blive stærkt minimeret og ødelagt. En forstærker hvor det hele sidder i en kasse, og hvor der er loddet fra print til print, er da stærkt at foretrække. 
Vi  taler om forstærkere der er sammenlignelige og hvor der f.eks. er anvendt 7 ICEpower moduler - det kunne være en Samsung, de er, hvis jeg husker rigtigt, de eneste der laver sådan en sag.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Prøv at se hvad de kan i Norge

 ICEpower 500A Test billeder

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ICEpower 500A
 
 
Hypex UcD180
 
 
Tripath TA3020
 
 
 
 
 
 
Class-d förstärkare.
Denne gang blev det en sammenlining mellem ICE-power 500A, Hypex UCd 180 ogTripath TA3020. For at sammenliningen skulle blive nogenlunde rigtig så blev der bygget tre identiske forstærkere. Hver forstærker indeholler en 500VA trafo, 60000µF kondensator samt identiske og ensartede komponenter.
Kasserne er bygget af 5mm stål plade som svejses sammen. Den er siden lukket med
metallog plus nogle lag klarlak. En blå lysdiod er monteret.

 

MVH. Peter Pan.





__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes