Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 07:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 7.1, 1200 watt, 5k (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Laks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2005
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har undersøgt muligheden for at få 7.1 surround, og en åbenbart mulighed jeg har fundet er en firewiremodul Aureon 7.1 som har fået topkarakter, fra terratec for under 1,5k som har 8 kanaler, hvor hver er forstærket med 500 watt. Jeg ved så ikke om man er nød til at bruge computeren hver gang man skal se film, men jeg er villig til at gøre hvis det skulle være sådan.

Jeg vil så også købe creative s750 7.1, pc højtalere som har en forstærkning på 700 watt, og koster under 3,5k. Mit spørgesmål er kan man have forstærkning på lydkortet og højtalerne på engang? ( 500 watt +700 watt =1200 watt)

I må meget gerne komme med alternativer, om hvad der ville være bedre hvis jeg købte det osv.

Tak på forhånd, filet

Til top Vis Laks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Laks

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Lige et par noter:

Lydkortet har ingen forstærker, udover en til hovedtelefoner.

Det højttalersæt har ikke 700 watt, måske nærmere 7 x 15-20 watt.

Er det så stadigt interessant?

Til top Vis lenny100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lenny100

Laks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Okay jeg overdrev lidt, det var bare for at få numrene til at være attraktive.

Faktummet er at jeg kun vil vide om i tror det ville lyde godt?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

det s750 sæt er da ok, den kan spille relativt højt, men det modsvarer på ingen måde et rigtg surround sæt.

på den anden side, hvis du bare skal spille 14-15 kvm op, så er det da ok, omend jeg nok havde valgt et audigy 2 zs lydkort.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Laks skrev:

Faktummet er, hvor godt tror i det vil være?

på en skala fra 1 til 10 = -20 .. med andre ord: det ville være elendigt.. så hellere bruge 400kr på det allerbilligste surroundsæt Denver har lavet. det vil være bedre

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

ebsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Citér:

Lige et par noter:

Angående lydkortet ikke har nogen forstærker, det har du helt ret i. DERIMOD har du IKKE ret i at det Creative sæt har en effekt på 7 x 15-20 watt,- NEj det har skam en vedvarende effekt på 700 watt RMS. Og så er sætte aktivt, så der behøves ikke nogen forstærker til det, kun en decoder til de digitale signaler.

Jeg har ikke sættet men har i deriomod topmodellen fra logitech, hvilket hedder Z-5500, og er et 5.1 sæt med en spidsbelastning på 1000 Watt RMS, og en vedvarende effekt på 505 Watt RMS. Til Logitech Z-5500 medfølger der også en digtital decoder, så man bare skal tilslutte en dvd-afspiller osv. via optical eller Coaxial.

Tag endelig et kig på linket her, med en test af Logitech-sættet: http://www.vu03-04.dk/mhc/logtiech-test.htm
Til top Vis ebsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebsen

kagemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

ebsen skrev:
Citér:

Lige et par noter:

Angående lydkortet ikke har nogen forstærker, det har du helt ret i. DERIMOD har du IKKE ret i at det Creative sæt har en effekt på 7 x 15-20 watt,- NEj det har skam en vedvarende effekt på 700 watt RMS. Og så er sætte aktivt, så der behøves ikke nogen forstærker til det, kun en decoder til de digitale signaler.

Jeg har ikke sættet men har i deriomod topmodellen fra logitech, hvilket hedder Z-5500, og er et 5.1 sæt med en spidsbelastning på 1000 Watt RMS, og en vedvarende effekt på 505 Watt RMS. Til Logitech Z-5500 medfølger der også en digtital decoder, så man bare skal tilslutte en dvd-afspiller osv. via optical eller Coaxial.

Tag endelig et kig på linket her, med en test af Logitech-sættet: http://www.vu03-04.dk/mhc/logtiech-test.htm

Jeg vil godt se nogle målinger på dette system, tror nærmere det er 200 watt spidsbelastinig.
Tror heller ikke på det kan spille lige så godt som et hifi anlæg til 25000 kr

Til top Vis kagemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kagemand

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

meget muligt men du må nok kunne se at højttaler sæt med forstærker og det hele umuligt kan være lige så godt eller levere lige så mange ægte watt som en decideret surround forstærker uden andet tilbehør til over den dobbelte pris... og lyden ér meget ringe i forhold til. 
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

ebsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Citér:
ebsen skrev:
Citér:

Lige et par noter:

Jeg vil godt se nogle målinger på dette system, tror nærmere det er 200 watt spidsbelastinig.

Jeg kan ikke tale for Creative-sættets side, men jeg tror godt på at den kan have en vedvarende effekt på 700 watt, da det er et 7.1 sæt.
Vedrørende mit eget Logitech sæt, så kan jeg næsten med GARANTI sige at det har en spidsbelasting på 1000 watt rms, og en vedvarende effekt på 505 watt RMS.- For det spiller helt enkelt fantastisk, og det kan skrues på på fuld volume uden forvrænging, og her er lyden så høj, at det nærmest går ondt i ørerne..
Du skulle tage at høre det, før du kommer med usaglige kommentarer, om hvad du tror.. Som et fingerpej, kan du jo læse testen jeg linkede til.

Det kan selvfølgelig ikke hamle op med et "rigtigt" hifi-sæt til 20.000 kr og op, men det kan sagtens hamle op med Hifi surround-sæt til 5-10.000 kr.

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

tror du skulle kigge mindre på specs og bruge lidt mere fornuft. Har godt hørt forskellige computer sæt og de spiller IKKE rent ved højere lydniveauer hvilket også er grunden til at du får ondt i ørene og bliver nødt til at skrue ned.

Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

kagemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

ebsen skrev:
Citér:
ebsen skrev:
Citér:

Lige et par noter:

Jeg kan ikke tale for Creative-sættets side, men jeg tror godt på at den kan have en vedvarende effekt på 700 watt, da det er et 7.1 sæt.
Vedrørende mit eget Logitech sæt, så kan jeg næsten med GARANTI sige at det har en spidsbelasting på 1000 watt rms, og en vedvarende effekt på 505 watt RMS.- For det spiller helt enkelt fantastisk, og det kan skrues på på fuld volume uden forvrænging, og her er lyden så høj, at det nærmest går ondt i ørerne..
Du skulle tage at høre det, før du kommer med usaglige kommentarer, om hvad du tror.. Som et fingerpej, kan du jo læse testen jeg linkede til.

Det kan selvfølgelig ikke hamle op med et "rigtigt" hifi-sæt til 20.000 kr og op, men det kan sagtens hamle op med Hifi surround-sæt til 5-10.000 kr.

det eneste de kan hamle op med er surroundsættet nede fra føtex.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

nu kan jeg ikke finde "rigtige" målinger på hverken logitech eller creatives hjemmesider, men mon ikke at de mange watt er målt ved en enkelt sinus tone, og med en temmelig høj forvrængning i få ohm i et kvart nano sekund? jeg kender udemærket z-5500 og hvis der er 1000 watt i det, så er det med en forvrængning der er langt over 0,001 procent, og ikke i 8 ohm eller i hele frekvens området...  

ebsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Til Luksus Bumsen#

hmmm.. Jeg bruger netop mine ører, og siger at jo Logitech Z-5500 spiller fantastisk til prisen: Bassen er vanvittig og ekstrem dyb, sattelitterne kan spille utroligt højt uden at forvrænge, og lyden er generelt god og fyldig.
Og selv ved højeste lyd-niveau spiller det godt, ren og fyldig, uden at forvrænge overhovedet..

Du har måske hørt mange computer højtaller-sæt, men du har åbenbart ikke hørt dette, for så ville du komme til at æde din ord igen.. Men læs nu bare den test fra jyllandsposten, den understøtter i hvert fald også mine ører og min påstand.

Her er linket igen: http://www.vu03-04.dk/mhc/logtiech-test.htm

kagemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

ebsen skrev:
Til Luksus Bumsen#

hmmm.. Jeg bruger netop mine ører, og siger at jo Logitech Z-5500 spiller fantastisk til prisen: Bassen er vanvittig og ekstrem dyb, sattelitterne kan spille utroligt højt uden at forvrænge, og lyden er generelt god og fyldig.
Og selv ved højeste lyd-niveau spiller det godt, ren og fyldig, uden at forvrænge overhovedet..

Du har måske hørt mange computer højtaller-sæt, men du har åbenbart ikke hørt dette, for så ville du komme til at æde din ord igen.. Men læs nu bare den test fra jyllandsposten, den understøtter i hvert fald også mine ører og min påstand.

Her er linket igen: http://www.vu03-04.dk/mhc/logtiech-test.htm

tvivler på hvor meget dynamik der er i sættet,det er helt sikkert et fint sæt til 3000 kr.

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

æder ikke ord i mig men skal ind spise aftensmad. hvis du ikke vil lytte til mig er det også fint men så kig på hvad alle de andre i forrumet skriver.

og for at svare til "Laks" vil du, efter MIN mening!, være bedre tjent med noget brugt hifi

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

ebsen skrev:
Citér:
ebsen skrev:
Citér:

Lige et par noter:

Det er muligt at det sæt er lykken for dig, men lad os smide det på målebænken så du kan få svar på hvor mange (få) watt, det i virkeligheden er på. At du kan sidde og postulere så mange watt viser jo med al tydelighed at du aldrig har hørt et seriøst surroundsetup med forstærkere der er så kraftige. At tro på at et sæt computerhøjttalere til beskedne penge har så mange watt (hvilket alene ville kræve forstærkere af anseelig størrelse) grænser op til det naive.

Til info kan jeg fortælle at jeg har samme sæt til min pc og det er på ingen måder imponerende til andet end computerspil. De spiller hverken lige så højt, kontrolleret eller overbevisende som mine stereohøjttalere med tilhørende forstærker.

Testen du refererer til fortæller absolut intet andet end en fæl sammenligning på specifikationer.

Citat: "En aktiv subwoofer på 10 tommer med en ægte musikeffekt på 187 watt koster typisk langt mere end de 2.999 kr., man giver for hele Logitechs surroundanlæg. "

Ja, musikeffekt! Tag det i en reel måling og se hvad der så sker. Det halve plejer som regel at gøre det.

Citat: "Den klarer kun fra frekvenser på 33 hertz og opefter, men det er heller ikke så dårligt. Eksempelvis starter 10-tommers subwooferen ASW 100 på 120 watt fra engelske Monitor Audio kun en smule dybere, nemlig ved frekvenser fra 27 hertz. ASW 100 koster 3.499 kr. vejledende, altså mere end hele Logitech-anlægget"

Se, endnu en spec-sammenligning. "Anmelderen" har tilsyneladende ikke kendskab til den leg med tal der foregår specielt på billige surroundsystemer og ikke mindst computerhøjttalere. Jeg vil til enhver tid holde på at Monitor Audio-subben er bedre, og det vil jeg godt lade komme an på en prøve, og desuden er en forskel på 6 Hz ret så voldsomt når vi er nede i det område af frekvens-skalaen!

Citat: "Forklaringen på, at Taxi lød særlig godt på Logitech-anlægget er, at anlægget har et lidt skarp eller metallisk lydbillede. Og netop lyden af metal, der skraber mod asfalten, er en del af effekten i scenerne fra Taxi"

Tilsyneladende er det ikke folk fra hifi-verdenen der har været i testpanelet. At fremhæve et skarpt og metalisk lydbillede vidner ihvertfald om det modsatte, og desuden er metal der skraber mod asfalten ikke en del af effekterne i Taxi.

Ingen tvivl om at sættet er godt til computerspil, men til en hjemmebio-oplevelse er det alt for utilstrækkeligt og pumpet med urealistiske specs. At "anmelderen" roser det betyder ikke at opgivelserne er reelle. Anmeldelsen fortæller faktisk ikke så meget om netop det.

Desuden er de kommentarer du får herinde ikke usaglige - du beder om folks mening og du får den. Det er folk der har stort kendskab til mange andre opsætninger og den erfaring tales der ud fra!

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Det er en ret morsom diskussion det her - ved godt at det er provokerende sagt, men det er sjovt at se hvordan nogen kan argumentere for noget som kan "underkendes" med brug af sund fornuft.

1. Hvis Logitech/Creative kan bygge et vellydende højttalersæt med 500/700/1000 watt forstærkereffekt og sælge det til 3000 kr. og at det samtidig kan hamle op med anlæg til 10-15.000, hvorfor gør andre det så ikke?
  2. Hvad er det de kan, som andre ikke kan?
  3. Bruger de nogle fabrikationsmetoder, som er så meget bedre end andre?
  4. Har de fundet en formel der kan ophæve de fysiske love?
  5. Find selv på flere...

Jeg er ikke i tvivl om at de nævnte sæt sagtens kan tilfredsstille mange brugere med den lyd de kan frembringe, men hvorfor skal der straks argumenteres for at det er bedre end alt andet på markedet? Det er her det bliver sjovt.

/Lennart

Til top Vis lenny100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lenny100

Laks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at mange pc højtalere, mere eller mindre snart kan måle sig med f.eks. Bose. I value-for-money har de for længst overhalet dem (de dyre) for længe synes jeg.

Hvad synes i?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

at du har ganske ret, men du skal så lige huske på hvor ringe ydelse bose har i forhold til prisen... men som med b&o, er det diskretion og ikke lyd man betaler for...

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Citat: "Den klarer kun fra frekvenser på 33 hertz og opefter, men det er heller ikke så dårligt. Eksempelvis starter 10-tommers subwooferen ASW 100 på 120 watt fra engelske Monitor Audio kun en smule dybere, nemlig ved frekvenser fra 27 hertz. ASW 100 koster 3.499 kr. vejledende, altså mere end hele Logitech-anlægget"

For det første er der ikke angivet hvordan denne grænse er målt (+/- hvor mange dB), for det andet er Monitor Audio subwooferen konstrueret til at spille godt i højere grad end række dybt.

Men nok så vigtigt mht. pågældende "test": Halvt så meget værd som 25K-anlægget? Hvordan definerer man lige dét? Det er en komplet ubrugelig udtalelse - det interessante havde jo så været om man rent faktisk havde fundet et 12,5K anlæg at sammenligne med, og så se om man rent faktisk havde ret... Hvorvidt et godt anlæg er de ekstra penge værd kan man ganske enkelt ikke svare entydigt på.

EDIT: Nu kom det lidt til at fremgå som om jeg henvender mig til Ronin - det er ikke tilfældet...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes