Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Reparation af elektrostater. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sismik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er den lykkelige ejer af et par Soundlab A1 elektrostater. Desværre er panelet revnet på den ene af dem. Er der nogen, der kender nogen her i DK, der kan reparere elektrostater?

Mikkel

Til top Vis sismik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Har du mulighed for at oploade et billede, så vi kan se skaden?
Det med at reparere elektrostater indebærer meget tit en udskiftning af begge membraner.

Hvor meget havde du tænkt dig at ofre på dem?

Måske er der et par selvbyggere der kan hjælpe.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

sismik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer

Jeg har nogle billeder, men hvordan uploader jeg et billede? Jeg har ikke en hjemmeside jeg kan henvise til.

Jeg tror at du har ret i at begge paneler skal skiftes ud.

M.h.t. hvor meget jeg vil ofre, så er jeg er nok villig til at bruge omkring 10000 kr. Mit alternetiv at køb 2 nye paneler for 4500 USD plus told og forsendelse. Panelerne er 2m høje så det er ikke bare lige sådan at få sendt. Soundlab har til tider brugte paneler. Det er også en mulighed.

Mikkel

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

I dette forum kan der kun linkes til fotos, men du kan starte en tråd i dette, der hedder Mit HiFi / stereo udstyr:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_topics.asp?FID=22&PN= 1

Her er det muligt at oploade egne fotos.

sismik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Så prøver vi med et par billeder. Det er dog ikke nemt at fotografere skaden.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20464&P N=1&TPN=1

Mikkel

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at kontakte Soundlab hvis jeg var dig for at høre om mulighederne.

Vi har lignende mulighed med Audiostatic, hvor panelerne kan udskiftes i tilfælde af skader.

Lykkes det ikke, er du velkommen til at tage kontakt til os, så vil vi gerne prøve for dig. send evt. en pb

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Det med at bruge en varmepistol på membranerne, er ikke noget jeg selv tør binde an med, og der er stor risiko for at brænde hul.

Her skal der en erfaren tekniker til, som har prøvet det før - efter min mening.

Når du skal aflade dem, trækker du strømmen fra elektrostaterne, og lader dem stå i et døgn eller to.

Lidt morsomt, kan du faktisk trække strømmen (ikke højttalerkablet) imens der spilles, og du vil sikkert kunne spille længe på dem med den statiske spænding der stadig står på membranerne. Jo længere de kan spille, jo bedre.

De guruer der reparerer de gamle Quads, bruger faktisk denne metode, med at trække strømmen, for at se om de aflader sig selv for hurtigt, og dermed har en overgang et sted (måske foresaget af støv).

Electrostatic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2005
Sendt: 21 September 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Sendt: 21 September 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret Citér Electrostatic

Hej SisMik

Jeg vil gerne udskifte dine menbraner i dine elektrostater - Det er en kompliceret proces, men det er ikke så problematisk.

Ligeledes anbefaler jeg at du ved samme lejlighed får en film der er tyndere end den 12 Micron film der er i nu.

Evt. en Dupont 6 Micron.

Det med følsomheden er faldet vil også blive løst da det det filmens egenskab til at bære en ladning der efterhånden er forsvundet (typisk fænomen)

Hvis du vælger at skære hullet i filmen rent - Så skal du IKKE gøre det med en skarp kniv eller lign. Du skal bruge en en varm genstand - evt. en modificeret loddekolbe, hvor du kan få spidsen ind mellem stator og derved brænde filmen ren omkring hullet eller revnen. (det lyder svært og det minder også om et kirogisk indgreb) - men giv dig god tid. Det skal brændes rent, ellers risikerer du igen at revnen bare løber videre.

For dem der har huller i deres paneler ellers! Hvis det er huller opstået pga. gennemslag, så lad dem endelig være. hvis der ikke er alt for mange, så er de ikke medvirkende til at lave nogen form for degenerering

mvh

Thomas

Til top Vis Electrostatic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Electrostatic

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 September 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Mht. runde huller i membranen, der ikke løber videre og ødelægger membranen, skriver Martin Logan direkte i deres brochure, at man ikke skal være nervøs hvis ens børn prikker huller i membranen med en blyant, da det kun er en lille del af membranens areal der påvirkes, og det kun vil have kosmetisk betydning.

Jeg vil nu nok være bekymret over den kosmetiske betydning her, der er værre end en ridse i et pianolakeret kabinet. Den kan trods alt fjernes med en omlakering, hvor man altid vil kigge på de huller, og frygte at de skal brede sig.

De eksempler på film der går helt i stykker, er meget typiske for de elektrostater der bruger støvfolie (Quad), og altså folien, og ikke selve membranen.

Alvorligt er det dog, da netop disse modeller ikke tåler støv særlig længe.

Et enkelt støvkorn på de gamle Quads, kan skabe en overgang der aflader membranen, så den ikke kan holde sin statiske spænding på toppen, og derved mister følsomhed.

Måske skruer man så lidt for meget op for at kompensere for den manglende følsomhed, og så risikerer man at ødelægge diskanten.

Soundlabs er uden denne støvfolie, og har meget store membraner.

Så kan man blot brænde de overskydende flapper væk, og få dem ud af højttaleren, eller væk fra området hvor de laver ulykker, så vil det ikke skabe et dyk der er hørbart i niveau.

Der kan være lidt hørbar effekt hvis man sidder netop der hvor membranstykket pegede hen (da det stadig var der), men dog næppe ret meget.

Huller i selve membranen på de gamle Quads, er derimod kritiske, da der ved et hul vil springe en gnist ved en lidt lavere spænding end før, og dermed brænde hullet større, og forværre problemet.

Om man bruger 6 eller 12 Micron film i Quads diskanter, siger mange at de ikke kan høre forskel. De opdateringer der er kommet til elektronikken, kan meget vel betyde mere for lyden.

På en elektrostat så stor som Soundlab, vil det være meget besværligt at montere 6 Micron film, da den lettere går i stykker. Der er et meget stort areal der skal dækkes, og 6 Micron film er dyrt (ellers er der sket nyt på det område).

Hvis 6 Micron film lyder markant bedre på Soundlab, er der også en stor risiko for at man aldrig kommer ud af sit lytterum igen - undtagen for at spise, og købe ny musik.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes