Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 21:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Stereo perspektiv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hej, lige et spørgsmål om stereo perspektiv. Jeg har udskiftet min gamle forstærker som var begyndt at spille skævt. Der var for meget i højre side. Hvilket udligende sig selv jo mere jeg skruede op.

Nu har jeg fået helt nyt anlæg, senest ny forstærker og CD afspiller. Nu i de første 9 dage har den spillet perfekt. Flot stereo perspektiv. Ligelidt fordelt mellem højtalerne. Nu ved jeg jo ikke om det er mig som er blevet "skæv" Men her på 10. dag synes jeg der er for meget i venstre side. Ikke meget men lidt. Det er selvfølgelig musik, og stereo. Så det burde vel skifte lidt mellem, perfekt, lidt i højre side, lidt i venstre. ALt efter arrangement. Men nu synes jeg der er for meget i venstre side, lige meget hvilket nummer og hvilken cd jeg spiller.

Tjaa.. der er vel egentlig ikke noget spørgsmål bare lidt nedtur når man nu lige havde været ovenpå i 9 dage. Det burde vel ikke have noget med at gøre at forstærkeren var tændt fra fredag eftermiddag til søndag aften ?

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Øv, det er brandirriterende når det sker. Der kan være flere grunde, og nogle af dem kan du diagnosticere selv. 1: forstærkeren er skæv i kanalbalancen 2: højttalerne er uens 3: akustikken er uens 4: indspilningerne har skæv kanalbalance. Om 1: let at tjekke. Byt om på H og V højttalerledninger bag på forstærkeren. Bliver H højttaler nu kraftigere, kommer fejlen fra forstærkeren (eller et apparat før denne). 2: også nogenlunde let at tjekke: byt fysisk om på H og V højttaler. Bliver H nu kraftigere, er højttalerne ikke ens, og den ene er måske defekt eller for ringe bygget. 3: hvis en højttaler står nær en væg eller et hjørne og den anden mere frit, vil den mere fritstående spille lavere 4: mange indspilninger har ikke noget ret godt defineret midtpunkt, eller er mikset med "multi-mono", dvs at instrumenterne er fordelt mellem kanalerne med guitar i den ene, blæsere i den anden osv. Find en godt produceret plade med f.eks. en veldefineret sanger, som står tydeligt lige i midten. Du kan måske tjekke det med hovedtelefoner eller hos en ven. Ellers få fat i en plade med mono-signal eller spil radio med monoknappen inde. Så kan du høre om det skulle være indspilningerne. God vind med det.

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Køb et godt stykke håndsæbe og 2 vatpinde!!! Rens så begge dine ører lige grundigt!! Først derefter kan du gå videre til de ovennævnte problemløsninger!!!

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hahahaha, det er rigtigt, hifido. Den skal lige være i orden først, den gamle hørelse!

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode råd, også det sidste

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes