Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 03:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Tabt overblik - signalkabler (lang post). (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mox*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg tygget lidt rundt på dette forum i et forsøg på at få en afklaring, men jeg synes bare jeg bliver mere og mere forvirret, så hvis i gider hjælpe en håbløs amatør med at få overblikket tilbage, vil jeg være yderst taknemmelig.

Problemet kort ... analoge og digitale signaler, component, composit, RGB, Scart, optisk, coax, etc. etc.  -   hvad er bedst til hvad, hvornår og hvorfor?

Først et hurtigt rundown af grej:
(Hæng jer endelig ikke i kvaliteten af diverse komponenter. Det eneste konstante i livet er ændringer, således også når det gælder mit setup. Det jeg søger er den fundamentale forklaring på fordele og ulemper, og en generel anbefaling omkring opkobling af diverse komponenter.)

Komponenter i spil er: TV, DVD, VCR, Selector, MD, CD (egentlig en DVD). Og jeg indrømmer gerne at jeg har en forkærlighed for Sony. Det kan vi diskutere en anden gang. 

TV: Sony KV32LS60E 16:9 100Hz
Bagpå: Scart: 2 RGB + 1 S-Video. Audio Out: RCA.
På Siden: Video In: SVHS in + Composite In. Audio In: RCA. Hovedtelefon out: minijack

Reciever: Sony STR-DB930
Bagpå: Edderman'me mange RCA-stik (VCR1, VCR2, TV/LD, DVD, CD, MD/DAT, Tape, Phono). 6 Coax-stik (TV/LD, DVD, VCR1 In+Out, VCR2 In+Out). 4 S-Video stik (TV/LD In, DVD In, VCR1 In/Out). 5 digitale lydindgange (MD/DAT optical In+Out, TV/LD optical In, DVD optical In, DVD Coax In).
Så er der naturligvis højtalerstik til 5.1 + et ekstra set front (Speaker B).
Der er desuden nogle mere eller mindre 'interessante' stik som jeg ikke aner hvad jeg kan/skal bruge til: 5.1Ch Input (6 stk.), Pre Out (7 stk.), Monitor (S-Video Out + Composite Out), Control A1 (minijack).
Foran: S-Video + Composite In. Audio In: RCA (Alle VCR3)

DVD: Pioneer DV-525
Scart (Composite, S-Video, RGB). Video Out (Coax + S-Video). Audio Out (RCA + Coax + Optical).

VCR: Sony SLV-E830NP/VC
Bagpå: Video Out: Scart (Line1). Video In: Scart (Line2). Audio Out (RCA).
Foran: Video In: Composite (Line2). Audio In (RCA).

Selector: Sagem 60
Video Out 1 (Scart). Video Out 2 (Scart). Audio Out (RCA).

CD
(DVD):  Sony DVP-NS330
Scart (RGB, S-Video), Video Out (Coax), Audio Out (RCA, Coax)

MD: Sony MDS-JB940
Audio In (RCA, Coax, Optical). Audio Out (RCA, Coax, Optical).
Control A1 (minijack)

Højtalere: Dali 202 (Front), Dali SR-5 (Rear), Dali Trio (Center), Dali Trio (Sub)

Okay - det var det hele. Jeg kunne selvfølgelig bare starte fra en ende af og sætte så mange kabler som overhovedet muligt til, men det er vel næppe ideelt?

Billedet looper som følger:
Konventionelt antennesignal fra væggen til Selector, videre til Video og endelig til TV.
Scart (RGB) fra DVD til TV.
Scart (RGB) fra Selector til TV.
Scart (S-Video) fra VCR til TV.
Scart mellem Selector og VCR.

For tiden looper jeg ikke video gennem recieveren. Burde jeg gøre det? Er RGB direkte via Scart ikke at foretrække over S-Video eller Composite gennem recieveren? Og eftersom jeg har en projektor på vej (Panny 700AE), så skal jeg også ha' luret hvordan jeg får billede til den fra diverse komponenter, og her kunne det måske være en ide at loope billede via recieveren og så trække Composite eller S-Video (eller begge?) fra reciever til projektor via Monitor-udgangen??

Lydmæssigt har jeg indtil videre kun bundet op via RCA, bortset fra DVD'en som kører optisk. Burde jeg binde den op med Coax i stedet?
Der er vel ingen grund til at forbinde både Coax og optisk kabel for digital lyd ind? Jo færre kabler, jo flere penge på budgettet til de kabler man virkeligi har brug for!
Men hvilken skal man så vælge??

Selector-boxen påstås at give 5.1 lyd via RCA. Her overvejer jeg at flytte den til CD indgangen på recieveren (eller Tape), og så køre CD-lyden via Coax til VCR2 indgangen på recieveren. Er det dumt? Vil jeg miste 5.1 signalet fra selectoren?

Højtalerne er p.t. forbundet helt konventionelt.
Jeg gætter på at jeg ikke skal/kan bruge Pre Out til noget, eller ... ??

Hvad med 5.1 In? Det er vel kun til digitale apparater der har separeret 5.1 Out, eller hvad??

Hjæææææælp. Jeg har virkelig mistet overblikket!
Til top Vis Mox*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mox*

Mox*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Ingen der har de vises sten?
Til top Vis Mox*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mox*

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes