Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 00:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor og placering af lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TOlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Jeg er nu kommet til tredje fase i min hjemmebio-opgradering.  Næste skridt er således en projektor og jeg er blevet rimlig varm på Sanyo Z3'eren.

Dog har jeg pt. ikke meget plads i stuen, og skal derfor høre jer professionelle, om det overhovedet kan lade sig gøre.

Den eneste mulige placering af lærredet, som jeg ser det, er et ophæng i loftet over TVet. Mit spørgsmål er så, vil billedet være for højt oppe? Bliver det ubehageligt i længden? Jeg ved godt det er en smagssag, men er der nogen herinde der har erfaringer med højden?

Højden på mit rum er 255cm og toppen af min center på TVet er 130cm. fra gulvet. (altså min. højden på bunden af billedet) I kan se nogle billeder og en tegning af stuen her:

Med venlig hilsen,

TOlsen

Til top Vis TOlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TOlsen

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

TOlsen skrev:
Jeg er nu kommet til tredje fase i min hjemmebio-opgradering.  Næste skridt er således en projektor og jeg er blevet rimlig varm på Sanyo Z3'eren.

Dog har jeg pt. ikke meget plads i stuen, og skal derfor høre jer professionelle, om det overhovedet kan lade sig gøre.

Højden på mit rum er 255cm og toppen af min center på TVet er 130cm. fra gulvet. (altså min. højden på bunden af billedet)

Jamen tillykke med næste skridt - det er klart anbefalelsesværdigt. Mht. til rum størrelse, så passer afstanden fint til et lærred på en ca.90-100" - dette svarer til en synsafstand på ca. 2*billedbredden, hvilket er anbefalet (mellem 1,5 og 2). Jeg har selv 3,7m til mit lærred på 90".

MEN 130cm som minimumshøjde er alt, alt for meget - det svarer til at sidde på første række i biffen og det er ikke behageligt. Du skal ned på under 1m før (jeg synes) det virker fornuftigt. Jeg kan godt se din center er placeret højt - men det er altid et kompromis mellem max-højde på center og minimumhøjde på lærred, medmindre det er lydtransparent.

Alternativt kan du sætte centeren under fjersynet, hvis den kan, så kan du trække lærredet ned foran fjernsynet...

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er helt enig med CHTT. 130 cm til underkanten af lærredet er alt for meget. Et lærred der kan trækkes ned foran TV´et lyder som en god idé.

Det er normalt ikke noget problem at placere centeren meget lavt når bare den vinkles opad. Det har jeg selv gjort og det fungerer fint.

TOlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hej Begge.

Mange tak for de hurtige tilbagemeldninger. Jeg har også overvejet det med at placere lærredet lidt længere inde i rummet, således det rulles ned foran TVet. DOG vil det resultere i at der KUN er ca. 2 meter fra sofakant til billedet... Det bliver vel alt for lidt, hvis jeg skal have en fornuft størrelse på billedet?!

Jeg kunne også fjerne TVet og således gøre plads til lærredet helt inde ved muren. Dog er jeg bange for at jeg kommer til at mangle et "alm." TV til nyheder og film om dagen, når det ikke er helt mørkt.

Det er irriterende og frustrerende at rummet begynder at sætte begrænsninger for hjemmebioen.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

TOlsen skrev:
Jeg kunne også fjerne TVet og således gøre plads til lærredet helt inde ved muren. Dog er jeg bange for at jeg kommer til at mangle et "alm." TV til nyheder og film om dagen, når det ikke er helt mørkt.

Man kan ikke erstatte et tv med en projektor - jeg foretrækker i hvertfald at beholde mit tv. Er der ikke plads til at køre det ud til siden, eller et andet sted?

2 meter fra sofakanten, betyder vel 2,5-2,8m fra siddepladsen (altså dine øjne) - dermed skulle du kunne bruge et lærred på 80-90" og få et fornuftigt afstandsforhold.

EDIT - nok nærmere de 80" end de 90. Regn med det tætteste du skal sidde på er 1,5*billedbredde og et 90" lærred er små 2 meter bredt..

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

TOlsen skrev:

Jeg kunne også fjerne TVet og således gøre plads til lærredet helt inde ved muren. Dog er jeg bange for at jeg kommer til at mangle et "alm." TV

Hej igen.

Jamen, jeg bruger selv min projektor som TV. Her er mine erfaringer omkring det (sakset fra en tidligere tråd)

------
Jeg er vistnok en af de få på dette forum, der bruger en projektor som TV.

Det har jeg gjort i nogle måneder nu, og her er mine erfaringer:

Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 eller 2,5 gange billedets bredde er passende.

Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. F.eks. er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.

Det er vigtigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Min projektor er iøvrigt en Infocus X1. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige interlaced signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video. 

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer m.v. og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK. Jeg synes det er super at bruge projektoren som TV. Det er som at være i biografen, og jeg vender aldrig tilbage til et almindeligt lille TV.

Håber du kan bruge mine erfaringer til noget.
-------

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

TOlsen skrev:
Jeg har også overvejet det med at placere lærredet lidt længere inde i rummet, således det rulles ned foran TVet. DOG vil det resultere i at der KUN er ca. 2 meter fra sofakant til billedet... Det bliver vel alt for lidt, hvis jeg skal have en fornuft størrelse på billedet?!

Størrelsen af lærredet skal jo ses i forhold til afstanden, det hjælper ikke at have et 4 meter bredt lærred hvis du sidder 20 meter væk... Hellere et mindre lærred foran tv'et end et stort lærred ovenover.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TOlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Størrelsen af lærredet skal jo ses i forhold til afstanden, det hjælper ikke at have et 4 meter bredt lærred hvis du sidder 20 meter væk... Hellere et mindre lærred foran tv'et end et stort lærred ovenover.

Det er selvfølgelig et rigtig godt point. Det ligger dog sådan, at jeg regner med at flytte om ca. 6 mdr. Derfor vil jeg gerne have noget jeg også kan bruge i en ny stue eller biorum. Er det da ikke ca. 88-90" der er vil kunne opfylde de fleste behov?

Edit: Og jeg ved godt jeg sikkert burde vente til jeg finder den nye lejlighed , men jeg har bare svært ved det, nu når man elsker at se film...

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har et 2m bredt lærred og en afstand på ca. 2.5m. Det syntes jeg er OK. Jeg har en Z3 projektor.
Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:
Jeg har et 2m bredt lærred og en afstand på ca. 2.5m. Det syntes jeg er OK. Jeg har en Z3 projektor.

Det er en meget lille afstand til så stort et lærred. Personligt foretrækker jeg at komme noget længere væk, men det er jo selvfølgeligt en smags sag. Nu har TOlsen jo luftet tanken om at bruge projektoren som TV, og hvis han vil det, så vil jeg ikke anbefale at betragtningsafstanden kommer under 2*lærredets bredde.

TOlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Mange tak for de gode svar. Jeg må erkende, at det bedste at gøre er vel at se tiden an, således jeg kan få det udstyr, der passer bedst til min nye lejlighed. En svær beslutning...  Men bedst tror jeg .

TOlsen

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

TOlsen skrev:

Hej Alle

Mange tak for de gode svar. Jeg må erkende, at det bedste at gøre er vel at se tiden an, således jeg kan få det udstyr, der passer bedst til min nye lejlighed. En svær beslutning...  Men bedst tror jeg .

TOlsen

Ja, det ville jeg nok også gøre. Indtil da kan du jo evt bare bruge bagsiden af en voksdug fra Jysk Sengetøjslager som lærred. Det koster jo næsten intet at lave sådan et "lærred" bestående af en voksdug og et par rundstokke, så du kan pille det ned og rulle det op når du ikke bruger det.

6 måneder uden film på projektoren er jo et rædsels scenarie. Jeg får abstinenser bare ved tanken.

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:

Enig...jeg har igennem flere år kørm en en bredde på 2,5m & en afstand til lærred på knap 3m....ingen problemer der "stort er fedt" ;)! - Benyttede en Barco Cine6 /CRT) til setup´et...måske en lcd projektor giver flere problemer grundet sandsynligheden for at man kan se "hønsenettet".

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Der er ingen hønsenet at se på Z3'eren overhovedet efter min mening. Og når man kører HD720 film, så er billedet kanon skarpt og så passer afstanden lidt bedre.
Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har mit lærred trykket ned oven over fjernsynet, og jeg vil gætte på at den nederste kant er i ca 130cm, og det her hverken jeg eller mine gæster noget problemer med, det virker ganske naturligt. MEn prøv dig frem hos dig selv, og vælg så det setup du syntes best om, det er trods alt dig der skal se på det til daglig. Tillykke med Z3 når du får den købt, det er en glimrende projektor. Mvh Ib

Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes