Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 14:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma vs tvlogo! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bamse2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej alle (plasmatv-ejer),

Så har jeg endeligt fået købt mig et plasmatv og er superglad, men det slår mig pludseligt!? Et plasmatv må jo ikke vise det samme billede i længere tid(hvor lang tid?)! Hvad gør I så hvis I eks. ser meget tv2? Er der ikke risiko for at logoet brænder fast?

mvh

Bamse

PS: Det er et Panasonic TH-37PA30 jeg har købt

Til top Vis Bamse2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bamse2000

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hvis det samme gælder for plasma som det gør med CRT computerskærme, så opdateres billedet  nærmest hele skærmen ad  gangen.

Derfor vil det kun være et problem hvis du nærmest "fryser" TV2. Men jeg lytter da lige med, for jeg har sikkert ikke ret-
Til top Vis Høegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Høegh

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Det er forskelligt fra model til model hvor følsomme Plasma-tv er overfor "image retention" - altså at statiske billeder som f.eks. stationslogoer eller text-tv bliver hængende som skygger når man skifter kanal, jeg ved ikke om der er modeller der er 100% fri for problemet. Normalt vil det dog gå væk efter kort tid, og kan iøvrigt modvirkes lidt ved ikke at have lys og kontrast sat alt for højt, som de ofte er fra fabrikken.

Burn-in er straks mere alvorligt, for her er der tale om skygger som aldrig går væk, men det er såvidt jeg ved knap så hyppigt som image retention. Det kan f.eks. være et problem hvis man ser mange programmer i 4:3 - hvor man på et 16:9 tv altså får sorte lodrette bjælker i siderne. Efter et stykke tid (specielt hvis plasma tv´et er nyt) kan overgangen mellem billede og windowbox på nogen modeller ses, selv når man ser programmer der fylder hele skærmen.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

i manualen til mit Pioneer plasma står der at man bare skal se 'noget andet' i tre gange så lang tid bagefter. Jeg har dog overhovedet ingen problemet med det.

Jeg fik det lige før EM i fodbold, og jeg havde selvfølgelig gutterne over til at se næsten alle kampene. På trods af at de er mest følsomme når de er nye, og på trods af vi så fodbold hele tiden, så brændte hverken tidstavler, logoer eller noget som helst ind.

Jeg havde faktisk frygtet det lidt, men vurderede at det måtte jeg så 'slide væk' bagefter - man kan jo ikke sige til vennerne at de ikke kan se fodbold på eens 50" vel?  Men der var intet bagefter, så jeg var faktisk lidt imponeret.

Dog har jeg lagt mærke til at specielt DR2's logo er hidsigt, og ser man en hel temaaften, kan der godt lige være skyggen af det det første stykke tid efter at man har zappet over på noget andet. Men det er intet problem overhovedet, og man skal ikke se ret mange minutter på noget andet før det er væk igen.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Dog har jeg lagt mærke til at specielt DR2's logo er hidsigt, og ser man en hel temaaften, kan der godt lige være skyggen af det det første stykke tid efter at man har zappet over på noget andet. Men det er intet problem overhovedet, og man skal ikke se ret mange minutter på noget andet før det er væk igen.

Hej NriK,

Hvad gør du typisk når du ser f.eks DR2 en hel aften og billedet sendes i 4:3 formatet. Kører du med sorte bjælker i siderne, eller scalerer du billedet op i 16:9 ? Hvis du vælger 4:3 formatet, har du så set tegn på at de sorte bjælker er synlige, når der skiftes til en kanal der viser i 16:9.

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

Bamse2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Okay, tak.

Ved I forresten hvorfor mit TV og måske andre plasma, er længe om at skifte kanal(ca. 1sek)? Går jeg istedet ind og ændrer programpositionerne skifter den øjeblikkeligt! F.eks. hvis jeg ændrer TV3 til nærmeste kanal på 'frekvensbåndet'?

mvh

Bamse

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst et sted at nogle tv-kanaler (bl.a. DR og TV2) har lavet deres logo en lille smule "gennemsigtig" for at mindske risikoen for "burn-in"
Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Scherer skrev:
Jeg har læst et sted at nogle tv-kanaler (bl.a. DR og TV2) har lavet deres logo en lille smule "gennemsigtig" for at mindske risikoen for "burn-in"

Det kunne jeg godt forestille mig. Nu er jeg selv ejer af et Dantax plasma. Hvis det ikke engang kan holde til den slags - altså at man ser fx. Simpsons uden at zoome helt ind så selv TV3 logoet forsvinder, så får de det tilbage i hovedet. For så er det altså ubrugeligt.

Jeg vil virkelig også gerne vide hvor slemt det her mes burn ins egentlig er? For søger man på nettet ligner det jo at man praktisk talt slet ikke kan bruge sit TV. Du kan ikke spille PS2/Xbox, du kan ikke se film i anamorphisk widescreen (1,85:1) og dermed større end 16:9 (pga. bjælker), du kan ikke se 4:3 osv. osv! Og logoer er også farlige. Hvad fanden gør man så?

Jeg sad lige og så DR1 om noget med overvågning af arbejdspladser. Det var indslaget med sort bjælke øverst. Så kun 5 min eller noget.. Men altså, for pokker, det kan da ikke være rigtigt at man rent faktisk skal zoome ind og dermed fjerne TV'logoet? Så ser man jo ikke hele billedet.

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Noget andet er .. Vi har en Dantax  V2 henne i Bilka hvor jeg arbejder. Den skærm viser MTV med logo og det hele 24/7  * 52 .. altid.  Så jeg vil gå hen og lure på den skærm, før jeg dyrker mit noia over det her yderligere. Men jeg er meget meget skuffet hvis man skal passe SÅ meget på, at skærmen REELT kun kan bruges til film. Så skulle man da have kastet  pengene efter en projektor og have købt  27" LCD til tv.

Bamse2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Høegh skrev:
Noget andet er .. Vi har en Dantax  V2 henne i Bilka hvor jeg arbejder. Den skærm viser MTV med logo og det hele 24/7  * 52 .. altid.  Så jeg vil gå hen og lure på den skærm, før jeg dyrker mit noia over det her yderligere. 

Det må du da gerne! Og så lige melde tilbage hertil!
Der skulle dog være en forskel imellem burn in og skygger(permanent og midlertidigt)! Hvordan man kan se det, ved jeg ikke. Og du kan nok ikke stå i arbejdstiden og se tv...

mvh
Bamse

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Altså Burn-in tror jeg ikke er noget stor problem idag.

Har Philips 9966 siden dec 2004, hvor der også er tilsluttet X-box. Ungerne spiller gerne et par timer om dagen. Det sker (desværere) indimellem at de går fra x-boxen uden at slukke for tv, så den står med det samme billede på i 1-2timer ad gangen. Hvis man så bagefter slår om på en film med meget mørke scener, kan man godt se skygger fra x-boxen i 1-3 minutter, hvorefter alt igen er normalt.

Bamse2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Okay, tak for erfaringen.

Forresten, er Phillips 9966 ikke en af de "dyre" drenge?

mvh

Bamse

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

torpedo skrev:
Hej NriK,

Hvad gør du typisk når du ser f.eks DR2 en hel aften og billedet sendes i 4:3 formatet. Kører du med sorte bjælker i siderne, eller scalerer du billedet op i 16:9 ? Hvis du vælger 4:3 formatet, har du så set tegn på at de sorte bjælker er synlige, når der skiftes til en kanal der viser i 16:9.

Hæy Torpedo

Nu har Pioneer været ret geniale og har lavet 4:3 bjælkerne lysegrå - altså 50% lysstyrke. Så slides det lige så meget som gennemsnitligt inde på selve billedet. Det er fa... genialt!!! Men jeg foretrækker som regel blot at se det i WIDE, medmindre det er en lækker chick som jeg lige skal se proportionerne rigtigt på  så ryger den nemlig lige ud i 4:3 eller zoom. hehe

Dog vælger jeg selvfølgelig ZOOM hvis det er en film og TV stationen har været flinke og putte teksten op i billedet.

Når jeg har set tre 21:9 film i træk kan jeg lige ane de sorte bjælker i top og bund et stykke tid efter, men ligesom jeg før har skrevet så forsvinder det pænt hurtigt igen.

Det skal siges at jeg kun har erfaring med pioner, og jeg tror der er stor forskel på panelerne såeh...

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Det er det.    32-38.000.-    alt efter hvor man køber   måske billigere i tyskland.

Mvh Hans

Bamse2000 skrev:

Okay, tak for erfaringen.

Forresten, er Phillips 9966 ikke en af de "dyre" drenge?

mvh

Bamse

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Henrikt skrev:

Har Philips 9966 siden dec 2004, hvor der også er tilsluttet X-box. Ungerne spiller gerne et par timer om dagen. Det sker (desværere) indimellem at de går fra x-boxen uden at slukke for tv, så den står med det samme billede på i 1-2timer ad gangen. Hvis man så bagefter slår om på en film med meget mørke scener, kan man godt se skygger fra x-boxen i 1-3 minutter, hvorefter alt igen er normalt.

Nu skal man self. ikke mishandle sit udstyr, men et sted har du nok ret :) Vi er vel ved 5-6 plasmageneration nu.

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Februar 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Høegh skrev:
Henrikt skrev:

Nu skal man self. ikke mishandle sit udstyr, men et sted har du nok ret :) Vi er vel ved 5-6 plasmageneration nu.

Enig, selv med 6 generation advarer producenterne mod burn-in, hvilket jeg også er opmærksom over.

Ovenstående er mere ment som en beroligelse til dem der måske tror at burn-in opstår hvis der ved et uheld står det samme billede på i kort tid elller f.eks burn-in af tv-logo.

Når man læser visse indlæg, kunne man få den opfattelse at har man plasma må man nærmst kun må se hver tv-kanal en time af gangen, hvis man vil undgå at tv-logo brænder sig fast, og sådan er det  selvfølgelig ikke ,,, 

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Henrikt skrev:
Høegh skrev:
Henrikt skrev:

Enig, selv med 6 generation advarer producenterne mod burn-in, hvilket jeg også er opmærksom over.

Ovenstående er mere ment som en beroligelse til dem der måske tror at burn-in opstår hvis der ved et uheld står det samme billede på i kort tid elller f.eks burn-in af tv-logo.

Når man læser visse indlæg, kunne man få den opfattelse at har man plasma må man nærmst kun må se hver tv-kanal en time af gangen, hvis man vil undgå at tv-logo brænder sig fast, og sådan er det  selvfølgelig ikke ,,, 

Hehe! Jeg skal så  gerne indrømme at jeg selv er ret påpasselig med mit, men er snart ved at være træt af det :) Så nu tror jeg at jeg skal til at se mine DVD'er med sorte bjælker og TV med logo'erne. For det er da ulideligt at se DVD film med forstrukne ansigter og TV-serier hvor halvdelen af hovedpersonen mangler, da man har zoomet ind.

Jeg har kigget hurtigt på den Dantax vi har i Bilka, der viser MTV hele tiden.  Den kan jo stå der fra 08-23 hver dag med samme billede - og den bærer ikke synlige præg efter burn-in endnu. Så vidt jeg kan se.

Noget andet er .. Hvis TV-manualen advarer imod stillbilleder over længere varighed osv - men man får burn in ved TV logo, så burde man vel kunne klage.

Bamse2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Ok, det lyder som om at det ikke er det helt store problem.
Mht. de sorte bjælker! Er det også med til at forårsage burn-in? Troede at sorte bjælker bare et "slukket" billede?

Bamse

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Problemet eksisterer vistnok kun ved kanterne af det sorte. Altså der hvor 16:9 filmen og den sorte bjælke mødes, da der er en form for "kant" der. Så vidt jeg kan forstå.

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Bamse2000 skrev:

Okay, tak.

Ved I forresten hvorfor mit TV og måske andre plasma, er længe om at skifte kanal(ca. 1sek)? Går jeg istedet ind og ændrer programpositionerne skifter den øjeblikkeligt! F.eks. hvis jeg ændrer TV3 til nærmeste kanal på 'frekvensbåndet'?

mvh

Bamse

Du tror ikke det er fordi den laver en "1-" og venter på at du måske vælger kanal "12", når du taster 1? Det gør min Dantax nemlig. Men bruger man +/- så skifter den med det samme.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes