Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Min Diy Elektor Preamp. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst en artikkel omhandlende bygningen af en forforstæker i elektor electronics, besluttede jeg mig for at bygge en selv. her følger så et par billeder af det næsten færdige projekt, dog mangler der stadig kabinet så indtil videre ligner det mest en fuglerede. beklager at billederne er lidt uskarpe....mit aldrende digital kamera er ikke længere hvad det har været!

Hele molevitten:

Motherboard med microcontroler (PIC18FL452) og volume kontrol (PGA2311):

Kanal skifter board, 8 stk til 8 stereo kanaler:

Powersupply til hele molevitten:

Efter at have tæsten den mod min Harman Kardon AVR7000, i et par dage, var der ingen tvivl om at den lød bedre. så jeg besluttede at lave kanal boardet om til fire stereo indgange og en 7.1 indgang (så kan jeg bruge en HTPC til at levere DD (EX) og DTS (ES).
det nye kanalboard ser således ud (set fra bunden):

For at kunne styre volumen for 8 kanaler simultant var jeg jo også nød til at lave en kæde af PGA2311 volumekontroller, som skal kobles til Motherboardet. De ser således ud:

hvis der er noger der er bekendt med artiklen i elektor electronics, så har de nok bemærket at min layout ikke er helt magen til dem i bladet, det er de ikke af den simple grund at jeg syntes stelplanet lå meget tæt på banerne på motherboardet, hvilket kunne give mig problemer under afsyring af printene.  og dernest kunne jeg ikke få de samme relæer som de brugte i artiklen så jeg har nød til at lave lidt om på kanal boardet også.

Nu mangler jeg bare at få lavet mig en htpc......og få puttet skidtet i en kasse.....og få puttet min ny afsluttede DAC i en kasse.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Det ser supergodt ud Har du lavet noget om på softwaren for
at få den til at køre i multi-kanal (dvs. for at få individuel justering)?

/U.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

jeg har endnu ikke lavet noget om i softwaren (jeg er ikke just en haj til det der med programmering) men jeg regner med at se om jeg ikke kan komme ind og ændre velkomst hilsenen, kanal navnene samt at fjerne de 3 overskydende kanaler. Der er ikke ændret noget i softwaren for at få den til at fungere i 7.1. alle kanalerne justeres sammen, så den indeviduelle niveau justering af kanalerne skal gøres i surround processoren...i dette tilfælde softwaren til lydkortet i HTPC'en. men det skulle jo heller ikke være noget problem, og styringen af forforstærkeren vil efterfølgende være så simpelt at naboens kat næsten kan gøre det.

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Det ser pænt spændene ud! - jeg går lidt og lejer med ideen om at bygge noget lign. - hvor har du diagrammer og div. fra??
Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Attermann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

det ser rigtig godt ud...  hvad løber det op i mht. komponenter, print osv?

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ved faktisk ikke hvad den ville løbe op i hvis man skulle ud og købe det hele styk for styk. jeg vil tro det bliver omkring 1500 - 2000kr eller der omkring.
Da det eneste jeg skal ud og købe/har købt er 8 relæer, kabinet og 24! phono bøsninger.  til en samlet pris  på ca 7-800kr.
De fleste komponenter havde vi på værkstedet hvor jeg arbejdede, og Pic'en og PGA'erne fik jeg også fat i gratis, Printene har jeg også selv ætset på værkstedet....det er nu ikke så ringe enda når man har tid til fusk!.

Jeg kan forresten fortælle at kabinettet kommer til at stå med sider i lakeret og mørk bejset ædel træ, og at fronten og bagsiden får jeg fræst hos et tysk firma der har et genialt design program man kan downloade fra deres hjemmeside, man designer simpelthen bare det man vil have i  programmet og så sender man filen til dem (via programmet) og vupti en uges tid senere har man pladen. Jeg har endnu ikke bestilt hos dem endnu, men jeg kan da fortælle at prisen for de 2 plader jeg skal have løber op i ca 600 incl. alle udfræsninger, graveringer og det hele.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej Jonn

Spændende projekt. Meld endelig tilbage mht til frontpladerne, er det fra schafner ? kan ikke huske hvordan det staves.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

godt gættet med hensyn til det tyske firma Lgrau. jeg smider lige et link til deres side hvis nogen skulle være interesseret.

www.schaeffer-apparatebau.de/English/FPD_index.htm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes