| Forfatter |
|
Celziam Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nogen der ved, hvor man kan købe bly, der er velegnet (størrelsen!) til at fylde i ht'er? Og evt. hvad sådan noget djævelskab koster?
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ovntørret sand fra byggemarkedet er billigere og har ikke den samme, voldsomme miljømæssige belastning, når højttalerne en dag skal kasseres. Jeg tror endda, at sand er bedre til at omsætte vibrationer til varme end bly er !
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes, det med miljøet giver mig også lidt overvejelser. Kamrerne i mine ht'er (SA)er dog ikke særlig store, så sand vil kun give nogle få ekstra kilo.
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det handler ikke kun om at få kilo i kabinettet - det handler om at få dæmpet kabinettets vibrationer, og det kan kun ske ved at omdanne energien til varme. Til dette formål er sand på alle måder glimrende - Også i SA'ere, hvor der kan være 9,7 kg sand i en 1280er.
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Ved du tilfældigvis hvor mange liter, der går på de 9,7 kg? Har ikke lige tørret sands vægtfylde present...
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, men sand bliver købt i kg - ikke i liter
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej celziam, jeg har noget sand liggende fra jeg fyldte mine egne sa'er, der er vel 10 kg eller sådan noget som jeg kan afleverer på et eller andet tidspunkt, så kan du jo starte der, og hvis ikke har bauhaus og silvan sand til en 50 (mener jeg...) for 25 kg.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim
Jeg skal nok alligevel købe noget ekstra, da 10 kg ikke rækker. Og til prisen du nævner, kan jeg nok overkomme de 20 kg, der skal bruges. Men tak for tilbuddet - det er vældig pænt af dig.
|
| Til top |
|
| |
full blown Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 05 Januar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
| Det handler ikke kun om at få kilo i kabinettet - det handler om at få dæmpet kabinettets vibrationer, og det kan kun ske ved at omdanne energien til varme. Til dette formål er sand på alle måder glimrende - Også i SA'ere, hvor der kan være 9,7 kg sand i en 1280er. |
|
|
Jeg tager lige denne gamle tråd op igen,da jeg selv er ved at lege lidt med blyhagl. Startede med at fylde mine SA 3/4 op med sand og synes at de mister lidt åbenhed jo mere sand der kommer i kamret,men tilgengæld mere fast bund. Og modsat når man tager sandet ud af højtalerens kammer!.
Jeg overvejer at fylde blyhagl i kamret+stadig en smule sand i bunden,for ikke at fylde kamret for meget op,og derved miste lidt af højtalerens åbenthed,men stadig bevare tyngden,altså samme vægt som var den fyldt 3/4 med sand!!. nogen der har erfaring med dette??
Eller er det som redaktøren foreslår slet ikke vægten der er afgørende,men måske istedet at kabinettet bliver fyldt op,der giver den positive virkning??
Mvh FB
| |