Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 23:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: En surround-nybegynders kvaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obrandt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Status: Offline
Sendt: 25 August 2003 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hej!

Har investeret i hvad jeg efter nogen søgen nok vil kalde et nybegynder surround-sæt. Men hvad - jeg er jo nybegynder, og er nu endt her da jeg har et par spørgsmål jeg endnu ikke har kunne få besvaret andetsteds.

Systemet:

Pioneer VSX C300 Receiver

JBL 138 (cen) 5.1 højtaler system:

4 små satelitter, en lille center og en aktiv subwoofer.

Mine spørgsmål:

På subwooferen er der en indgang der hedder LFE. Så vidt jeg ved er dette beregnet til lavfrekvente signaler. Men skal jeg stadigvæk benytte de 2 analoge indgange på den? I så fald har jeg et problem, for receiveren har ingen ekstra udgange hertil. Kun en LFE udgang.

Ligeledes er der en fase-indstilling på subwooferen. 0 eller 180 grader. hvad er den til?

På fronten er der en drejeknap - "Crossover". Nogen idéer om hvad dette er?

Satelitterne er meget små, så vil en almindelig ledning indeholde nok kobber til at levere hvad der skal til? Eller er jeg her helt ude i hampen! :)

Sidst - Når jeg spiller Cd'ere giver alle satelitter lyd fra sig, men ved radio kun front-højtalerne. Har jeg indstillet receiveren forkert?

Håber I kan bære over med disse nybegynderspørgsmål.

Til top Vis obrandt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af obrandt

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 August 2003 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Øhhh hvorfor spørger du ikke i den butik hvor du købte udstyret ? var det en ide du kunne bruge ?

Din resiver har helt sikkert forskellige stereo og surround muligheder så kig i din manual  angående dit problem med radioen, men måske det kun er et mono signal radioen modtager og kan derfor ikke lave et surround signal.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

obrandt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2003 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt højtalerne brugt. 1 år gamle men desværre manglede manualen. Ikke meget service at hente der.

Har allerede været manualen vedr. recieveren igennem og fandt intet om mine stillede spørgsmål.

Radioen er via kabeltv-nettet så det skulle undre mig om den kun modtog mono.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 August 2003 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Når der er to lfe på din sub, betyder det ikke så meget. Den spiller mono, og derfor behøver du kun at bruge den ene af dem, du kan købe et y-kabel som splitter den ene udgang på forstærkeren op i to, så får du mere signal ind i subben. Når du har meget små sattelitter så betyder fase indstillingen ikke så meget, men den benyttes til at få subben til at spille i korrekt fase i forhold til satelitterne (to højttalere i modfase spiller ingen bas, og får en underlige diffus ml. tone og diskant). Cross-over skal du benytte til at justere delefrekvensen i forhold til satelitterne, her må du lytte dig frem (få en til at dreje på knappen, mens du sidder og lytter).   

På surroundforstærkeren eller på fj. betj. er der sikkert en knap hvor der står surround eller surround mode - prøv at trykke nogle gange, og se om ikke der kommer til at stå stereo på et tidspunkt, så får du normal stereo. Der er sikkert også en indstilling der hedder 5 stereo, 3 stereo m.fl.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Zibas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 August 2003 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa, du skal kun bruge din sub på LFE og sattelitterne sætter du i reciveren. Faseindstillingen bestemmer om subben skal spille indad eller udad, prøv dig frem til hvad der lyder bedst.  Crossover er til hvor højt subben skal spille i frekvens Hz. stil den til ca, 80-100Hz.        Almindelige ledninger er længe fint nok.     Når du spiller cd, spiller du så i noget surround mode ??? dette er derfor alle sattelitter spiller med....    Håber det var svar nok ..

Til top Vis Zibas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zibas

bikeman.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 August 2003 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej,

Mht. subwooferen, så prøv at kigge på JBL's website.
Her er alle manualer online.
ex. på manual til satelit højtalere: http://www.jbl.com/home/product_support/default.asp?ProdId=SATPAIR135
Jeg kunne ikke lige finde nogen med noget med 138 i.

Link til jbl support: http://www.jbl.com/home/product_support/default.asp
I toppen kan du vælge manual til alle deres produkter.
Med lidt held burde du kunne finde en manual her

god jagt

Christian
Til top Vis bikeman.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bikeman.dk Besøg bikeman.dk's Websted

obrandt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2003 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Takker for jeres besvarelser og vil nu jagte en manual på JBLs side igen. Den MÅ være der  Skønt allerede at få opklaret begreberne fase, crossover og praktisk hvordan jeg anvender LFE. Må igang med flere lydprøver.

Er det oftest sådan at man opsætter sin receiver til den enkelte enhed? Jeg mener, en individuel indstilling til radio, DVD, osv. Synes ikke den fungerer sådan. Ej heller beskrevet i manualen.

angrii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 September 2003 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

modstandsfylden fylden i kobber er skam lille nok til at trække dine højtalere. Lad dig ikke narre af sælgeren med de dyre kabler. vent med at investere "rigtige" højtaler kabler før du får nogle højtalere der trækker en større strøm
Til top Vis angrii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angrii

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes