| Forfatter |
|
Michael K Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa !
Audiocompagniet forhandler SD feet, og der er sikkert andre i det Danske land.
|
| Til top |
|
| |
Rasmus S Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du søger lidt rundt på deres side finder du den danske side:
Det er virkelig super fødder der giver dit grej et stort tweak. Bruger selv den audiofile version til mine HT.
http://www.sonicdesign.se/sdfod.html
Følgende butikker lagerfør Sonic Design Dæmpefødder:
Danmark: Agedrup, AUDIOcompagniet, Esbjerg, ACTIV HiFi, tel 7545 0102 Esbjerg, Hifi 4 You, tel 7512 9543 Frederiksberg, AUDIO ART, tel. 33 25 37 00 Frederiksberg, KF scanAudio, rel 33 31 62 82 Århus, Pladekisten, tel. 8676 0082
|
| Til top |
|
| |
Michael K Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
... budget .... Audiofil ... du får to gæt 
Bruger selv budget versionen som fungerer aldeles glimrende...
Problemet med Audiofil-udgaven er; at man skal kende den nøjagtige vægt på ens højttaler både i for og i bag og/eller i hver side (altså hvilket tryk den leverer på hver spike, da de audiofile SD-fødder er nøje opdelt i vægtintervaller a' 2 kg...altså skal man kende vægtforskydningen på sine højttalere meget godt før man kan bestille den rigtige type audiofile fødder) så med mindre man har en højttaler der leverer en lige stor vægt på hver spike, hvilket nok ikke sker så tit, skal man have gang i badevægten (se evt. dette link: http://www.audio-link.dk/SD_vejning.htm)
Normalprisen for budget fødderne er ca 250, hvor prisen for de audiofile er ca. 520kr, såvidt jeg husker...
Hilsen Kajkagen __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
Michael K Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tager sku nogle budget fødder fra Audiocompagniet. Tak for svarene, bestiller nu 
|
| Til top |
|
| |
Luksus Bumsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
har selv kigget på VT-Feet... er der nogen der kan fortælle mig hvad der bedst?
|
| Til top |
|
| |
Henning Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke VT-feet, men SD, de virker !! Bruger vægttilpassede modeller til mine højttalere. Det giver en noget strammere bas, og i øvrigt forbedret lydkvalitet.
Jeg ville ikke spare de par hundrede ved at købe budget modellen dengang. Om det var klogt kan jeg jo ikke vide, har ikke prøvet budget modellen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay... har ikke lige så mange penge så det bliver nødt til at være
budget modellen - desværre. den koster så 250kr mens vt feet, som kan
klarer op til 32kg, koster 299 ved hifiklubben, så det er lige hvad jeg
skal vælge af de 2?
hvis jeg vælger SD, hvilken vægtklasse skal jeg så købe?, mine højt er
nogle dali 909 og de vejer, i følge kataloget, 28kg hvilket er er
præcist hvor SD skiller...?
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luksus Bumsen skrev:
hvis jeg vælger SD, hvilken vægtklasse skal jeg så købe?, mine højt er nogle dali 909 og de vejer, i følge kataloget, 28kg hvilket er er præcist hvor SD skiller...?
|
|
|
Spørg en forhandler, eller mail SD.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luksus Bumsen skrev:
okay... har ikke lige så mange penge så det bliver nødt til at være budget modellen - desværre. den koster så 250kr mens vt feet, som kan klarer op til 32kg, koster 299 ved hifiklubben, så det er lige hvad jeg skal vælge af de 2? 
hvis jeg vælger SD, hvilken vægtklasse skal jeg så købe?, mine højt er nogle dali 909 og de vejer, i følge kataloget, 28kg hvilket er er præcist hvor SD skiller...?
|
|
|
Du skal vælge den der går fra 28-50 kg, men det ved forhandelren. Du kan roligt købe budget modellen, den virker fint, den tog alle de resonanser jeg var irriteret over da min højttaler stod på spikes.Hele lydbileldet for en opstramning. Jeg har ikke prøvet audiofil udgaven da min højttaler vejer 41 kg er den lidt tung at balanceret rundt med på en badevægt nemlig. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Rasmus S Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv foretaget en vejning af mine. Læs instrukserne, er ikke ret indviklet. Vigtigst er, at gulvet er 100% i vater hvor vejningen foretages .
|
| Til top |
|
| |
Henning Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højttalere vejer 29 kg, altså lige i grænsen hvor budget modellen ligger.
Derfor anbefalede Pladekisten mig at købe de vægttilpassede modeller. Men han sagde også at hvis højttalerne ligger midt i området virker budget fødderne fint. Så jeg ved ikke hvad er bedst. De 41 kg "Ikke Slipsefyr"'s højttalere vejer rammer jo lidt midt i området.
De knapt 300 kr kan være godt givet ud, det mente jeg i al fald. Vi giver jo raskt væk flere kilo for en meter kabel..
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig lyder det dybt tåbeligt at SD-fødder skulle gøre noget godt for lyden. Et kabinet (især baflen) skal være så stift som muligt, for at undgå vibrationer, og dermed tabt energi fra membranerne. Højttalerne skal være så tunge som muligt, af samme årsag. Bl.a. også derfor man fylder sand / blyhagl i nogle højttalere, og jeg vil da mene spikes er med til at få højttalerne til at stå så stille som muligt, hvorimod gumme er blødt og dermed "tillader" lidt vibrationer, hvilket vil sige mindre lyd fra menbranerne, da energien overføres til hele kabinettet.. men det er nok bare mig..
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skoust skrev:
| For mig lyder det dybt tåbeligt at SD-fødder skulle gøre noget godt for lyden. Et kabinet (især baflen) skal være så stift som muligt, for at undgå vibrationer, og dermed tabt energi fra membranerne. Højttalerne skal være så tunge som muligt, af samme årsag. Bl.a. også derfor man fylder sand / blyhagl i nogle højttalere, og jeg vil da mene spikes er med til at få højttalerne til at stå så stille som muligt, hvorimod gumme er blødt og dermed "tillader" lidt vibrationer, hvilket vil sige mindre lyd fra menbranerne, da energien overføres til hele kabinettet.. men det er nok bare mig.. |
|
|
Det er fuldstædig rigtigt at højttaleren står mest stille på spikes,men problemet er bare at det gør gulvet ikke. og de vibrationer fra gulvet forplanter sig altså oppe i højttaleren. Jeg har i hvert fald fået bedre lyd med sd fødder,hele lydbilledet fremstår strammere og tydeligere, med spikes under støjer det faktisk og der opstår tillige uheldige rumresonanser omkring de 100 hz.
Men ingen tvivl om at man nok kan få afdæmpet for blødt,der er kun at prøve sig frem. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig med slipsemanden
Der er en del tråde hvori emnet er blevet grundigt behandlet.
|
| Til top |
|
| |
Henning Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med om gummifødderne tillader vibrationer i kabinettet tog jeg også til efterretning.
På spikes, veljusteret trykket godt til gulvet, lavede jeg et lille forsøg, nemlig det at stille en tier på højkant, og skrue op. Mønten væltede rimelig hurtigt.
Med SD fødder kan det ikke lade sig gøre at få mønten til at vælte, dvs. minimum vibrationer i kabinettet..Eller hva ?
På mine højttalere (VA Beethoven) i min stue er der ingen tvivl, bassen bliver strammere, og lydbilledet bliver bredere. Der er mere af det hele med SD. Der findes muligvis noget andet og bedre, men til 520 kr er det et rigtig godt og billigt tweak.
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Det er fuldstædig rigtigt at højttaleren står mest stille på spikes,men problemet er bare at det gør gulvet ikke. og de vibrationer fra gulvet forplanter sig altså oppe i højttaleren. Jeg har i hvert fald fået bedre lyd med sd fødder,hele lydbilledet fremstår strammere og tydeligere, med spikes under støjer det faktisk og der opstår tillige uheldige rumresonanser omkring de 100 hz.
Men ingen tvivl om at man nok kan få afdæmpet for blødt,der er kun at prøve sig frem.
|
|
|
Jamen jeg skal ikke kunne sige om gulvet er ophængt i elastikker i visse bygninger, og derfor "svinger med" men betongulvet i mit hus, vibrerer nu ikke alverden, så her holder jeg nu på at spikes er bedst, uden nogensinde at ha prøvet andet. Desuden svinger gulvet næppe med en frekvens i det hørbare område, og derfor tror jeg heller ikke på den har indflydelse på lyden..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henning skrev:
Mine højttalere vejer 29 kg, altså lige i grænsen hvor budget modellen ligger.
Derfor anbefalede Pladekisten mig at købe de vægttilpassede
modeller. Men han sagde også at hvis højttalerne ligger midt i området
virker budget fødderne fint. Så jeg ved ikke hvad er bedst. De 41 kg
"Ikke Slipsefyr"'s højttalere vejer rammer jo lidt midt i området.
De knapt 300 kr kan være godt givet ud, det mente jeg i al fald. Vi giver jo raskt væk flere kilo for en meter kabel.. |
|
|
tror da også på at de sidste kroner er givet godt ud men da jeg også gerne skulle have til min subwoofer løber det pludselig op.
hvis jeg køber et sæt til min subwoofer også, kan jeg så bruge de 4
resterende fødder til min forstærker(hvis vægten da passer) eller er
det helt åndsvagt og bedre at invistere 125 i det sæt beregnet til
forstærker osv?
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skoust skrev:
|
Jamen jeg skal ikke kunne sige om gulvet er ophængt i elastikker i visse bygninger, og derfor "svinger med" men betongulvet i mit hus, vibrerer nu ikke alverden, så her holder jeg nu på at spikes er bedst, uden nogensinde at ha prøvet andet. Desuden svinger gulvet næppe med en frekvens i det hørbare område, og derfor tror jeg heller ikke på den har indflydelse på lyden..
|
|
|
Bare en ting: PRØV DET !!!!
Dit betongulv svinger sandsynligvis mere end du tror. Det er da en relativ billig tweak at teste.
|
| Til top |
|
| |