| Forfatter |
|
Celziam Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er før en, der har spurgt om det samme, uden der kom nogen respons, men jeg prøver igen: nogen der har hørt denne højtaler?
Princippet med indbyggede aktive subs med tilslutning for både high- og lowlevel signal tiltaler mig (ihvertfald i teorien..) en del, da jeg kører med et kombineret stereo-/surround-setup.
Audio Pros subs er jo normalt af fin kvalitet (ifølge TC er det en B 1.36, der er indbygget) - men hvad med resten og integrationen? 12.000 for et sæt højtalere med to aktive subs er trods alt så få penge, at man skulle tro, at der må være grænser for lydkvaliteten. Eller?
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at kunne huske, at TC i Århus har en række af deres modeller stående. Hvorfor aflægger du dem ikke et besøg og hører dem. Det er jo i sidste ende dig, der skal kunne lide lyden.
Lars
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei
Jeg har hatt V1 av denne høytaleren. Det var en utmerket høytaler med et par unntak. Den aktive bassen kunne vært bedre integrert med resten, den slepte litt etter og spilte litt sin egen melodi. Den er svær at plassere, skal ha godt med luft på alle kanter. Men diskanten var nydelig, mellomtonen fin selv om den manglet litt punch. Til hjemmekino var de utmerkede. og vel så det.
V2 er sikkert forbedret, og måske har de plukket vekk imperfeksjonene? Et annet alternativ kunne være et par brukte Avantek 9 eller Bravo FX10. De er sjeldne på bruktmarkedet, men når de dukker opp er de billige (jeg ga selv 5500 for et par Avantek 9).
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, kender ikke de modeller du nævner ManicMimer, men jeg vil tjekke dem ud.
Lars37, ja self. skal jeg høre dem, men andres erfaringer er jo fine lige at få med.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man har et par er man nok tilbøjelig til at mene at de lyder godt, men med fare for at være en smule påvirket af det, synes jeg at det er en god høttaler. Ikke mindst hvis man skal bruge dem til både film og musik. Problemet der henvises til med samspillet mellem bassen og resten kan for en stor dels vedkommende løses med simple og billige tweaks.
Selvom jeg ikke synes det er et udtalt problem på de gamle som jeg har, er det meget bedre på de nye som jeg har hørt spille. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Svinefar Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 407
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan høre dem i kt radio. De har et sæt stående fremme og spille. Jeg har hørt dem meget kortvarigt derinde. Det første indtryk var ok. De har en meget fin og gennemgåede bas. Mellemtonen mangler måske lidt dynamik. Men det er svært at sige noget entydigt, da der var larm omkring og anlægget stod på noget radio. Så jeg ville tage en tur derned med egne CD'er. __________________ Classic no 6.6, Audio Analogue Maestro, Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand
Setup
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige været der. Det er Black Diamond, de har stående i setup'et.
Anyway, efter at have tænkt mig lidt om, tror jeg slet ikke, det vil gå med Blue Diamond i mit setup 
Sagen er, at jeg bruger en stereofortærker til at drive fronterne i et surround setup. Og derfor kommer jeg til at "dobbeltføde" sub'erne ved surround; ét signal direkte fra surround receiverens LFE og ét via ht-kablerne fra stereoforstærkeren! Og det kan jeg ikke forestille mig er en god ide. Spurgte også om det i KT - de mente heller ikke det lød som en god ide.
Ærgeligt, for det kunne ellers være dejligt at have sub'erne indbygget og kunne bruge dem både i surround og stereo .
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei, det løses enkelt på den måten at du setter høytalerene til large og sub til none. De spiller på alle måter best slik
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men får jeg så signalet fra LFE? Bare via HT-kablet?
Du mener vel så, at jeg helt skal undlade at forbinde surround receiveren til ht'ernes subindgang(?)
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, sådan kører mine også. Sådan lyder det bedst her hos mig.
__________________ mvh sund,
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund: altså uden at forbinde LFE-udgangen til sub'en?
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er kun højttaler kabler mellem forstærker og højttalerne. Subben får signalet via højttalerudgangen.
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Bruger du kun en surround receiver/forstærker, med ht'erne direkte tilsluttet, eller kører du som jeg med en stereo-fætter til fronterne?
|
| Til top |
|
| |
Svinefar Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 407
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Celziam skrev:
|
Har lige været der. Det er Black Diamond, de har stående i setup'et. |
|
|
Også blue. Hvis de havde et blåt lys nederst på højttaleren, der lyste, så er det blue. __________________ Classic no 6.6, Audio Analogue Maestro, Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand
Setup
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kun surround, som mest bruges i stereo til musik. Har en sub som backup, men det er meget sjældent jeg skifter om og bruger den når jeg ser film. Overvejer i stedet at sætte den på centerkanalen og lade den føde af højttalersignal også.
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et tillægsspørgsmål, som egentlig ikke har noget med Audio Pro-ht'erne at gøre: med de surround-settings, du nævner (speaker=large, sub=none), må man vel også kunne dele en ekstern sub ml. surround receiver og stereo-forstærker. Altså blot smide sub'en i pre-out på forstærkeren. Så vil man også få hele .1 signalet, ikke(?)
Jeg spørger, fordi jeg har stillet samme spørgsmål i en anden tråd for noget tid siden. Her fik jeg det svar, at det ikke lod sig gøre, fordi .1 signalet er dedikeret til receiverens LFE-udgang.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt at .1 signaet er dedikeret til LFE-udgangen. Men når man vælger 'speaker large' og 'sub none' sender den bare signalet fra .1 ud i højre og venstre højttaler.
Fordi der er en sub i hver af mine fronthøjttalere oplever jeg ikke at mangle noget når jeg ser film, og jeg er for doven til at skifte hver gang, hvis jeg i det hele taget ville huske det, når jeg ikke kan høre den store forskel.
Den ekstra sub jeg nævnte har jeg egentlig fordi jeg troede at det ville betyde meget at benytte LFE-udgangen også, men det har vist sig unødvendigt. Og tanken med at sætte den på centeren er egentlig bare for at den ikke skal stå der og grine af mig, men lave noget for pengene den kostede.
Desuden har jeg tweaket lidt på højttalerne og puslet lidt med at finde det rigtige kabel osv. __________________ mvh sund,
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
Bruger siden: 07 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 148
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bør også overveje BRAVO FX 04 fra Audio pro, som pt. koster det samme , istedet for Blue Diamond.
BRAVO FX 04 er en markant bedre højttaler lydmæssigt mht åbenhed, dynamik og timing, MEN kan ikke spille nær så højt, og har ikke den dybbas og fylde som kendetegner Blue Diamond .
BRAVO FX 04 bør dog stadig overvejes selvom man primært kører surround, som et alternativ til Blue Diamond.
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
SUN audio skrev:
Du bør også overveje BRAVO FX 04 fra Audio pro, som pt. koster det samme , istedet for Blue Diamond.
BRAVO FX 04 er en markant bedre højttaler lydmæssigt mht åbenhed,
dynamik og timing, MEN kan ikke spille nær så højt, og har ikke den
dybbas og fylde som kendetegner Blue Diamond .
BRAVO FX 04 bør dog stadig overvejes selvom man primært kører surround, som et alternativ til Blue Diamond. |
|
|
Jeg er ikke enig.
Da jeg for et års tid siden stod for at skulle købe anlæg, prøvelyttede jeg bl.a. FX-04:
og FX-10:
Om FX-04:
Den stod temmeligt klart defineret i diskant og mellemtone, omend
tendens til det lidt skingre. I mine øjne dog fuldstændigt mangel på
bund, og jeg vil ikke anbefale den i et surround setup (eller stereo
setup for den sags skyld), medmindre du samtidigt investerer i en
virkelig god subwoofer.
Ikke lige en højttaler efter min smag.
OM FX-10:
Her var noget mere musikalitet og bedre lydoplevelse. Især til
elektrisk rytmisk musik (pop, rock, tekno) er den virkeligt god - mere
levende i mine ører. Den står dog ikke så godt til akustisk musik,
synes jeg. Jeg har desærre ikke hørt den iforbindelse med surround, men
mon ikke den indbygede aktive subwoofer kan tilfredsstille de flestes
behov?
Om dem begge vil jeg sige at de jo har en utrolig flot finish, og især
FX-10'eren er nærmest brutal af størrelse! Håber du har en stor stue,
hvis du vælger den!!
Blue Diamond V.1:
Det skal retfærdigvis siges at jeg kun har lyttet til Blue Diamond V.1.
En god kammerat har haft disse højttalere i 1½ års i et surround setup,
og jeg synes de gør det rigtigt godt. Blød, varm og harmonisk lyd, og
højttaleren har et godt overskud. Jeg kan virkeligt godt lide at lytte
på dem.
De har også en meget lækker og flot finish, jeg er måske ikke så vild med foden, men det er et meget klassisk look.
Hvad endte jeg selv med at købe? AudioVector og det
har jeg IKKE fortrudt!!!
/Greg
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
greg skrev:
SUN audio skrev:
|
BRAVO FX 04 er en markant bedre højttaler lydmæssigt mht åbenhed, dynamik og timing, MEN kan ikke spille nær så højt, og har ikke den dybbas og fylde som kendetegner Blue Diamond .
|
|
|
Om FX-04:
Den stod temmeligt klart defineret i diskant og mellemtone, omend tendens til det lidt skingre. I mine øjne dog fuldstændigt mangel på bund, og jeg vil ikke anbefale den i et surround setup (eller stereo setup for den sags skyld), medmindre du samtidigt investerer i en virkelig god subwoofer. Ikke lige en højttaler efter min smag.
/Greg
|
|
|
Hvis det primært er til surroundbrug, så ville jeg hellere vælge Blue Diamond end FX04.
Men i modsætning til Greg synes jeg bestemt ikke FX04 er skinger eller mangler bund til stereo - det minder vel lidt om den diskussion der har kørt mht. System Audio 1280. Bassen er slank og tør og FX04 kræver nok lidt mere effekt/strøm for at folde sig ud i bunden - men kan naturligvis slet ikke konkurrere med de indbyggede subwoofere i FX10/Blue Diamond.
Akustisk musik og Jazz lyder fremragende på FX04, mens tungere pop, tekno og rock måske mangler lidt fylde hvis man er vant til store gulvhøjttalere med store enheder (jeg skiftede selv fra Dali Evidence 870 med 2*8" til FX04) __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |