B&O besluttede sig for at udvikle verdens bedste hi-fi lydsystem til biler. Og fik til sidst overbevist Audi om, at den innovative, avancerede og sofistikerede teknologi hørte hjemme i en Audi A8.
De sidste par år er der ikke rigtig nogen hos danske Bang & Olufsen, som har vidst, hvad projektleder Bjarne Sørensen egentlig gik og lavede. Man så ham også kun sjældent i ”Gården”, B&O’s flotte hovedkvarter med udsigt over Limfjorden, for han og en lille gruppe af betroede kolleger skjulte sig i en ydmyg lagerbygning nogle kilometer derfra.
I et mørkt hjørne, bag lange rækker af lagerreoler med brune papkasser, gemmer bygningen ganske overraskende på et kontor, der er helt aflukket med låste skydedøre ud mod lagerhallen. Indenfor står et par skriveborde, hylder med elektronisk udstyr og masser af højtalerdele - samt en Audi A8, der fylder godt op i det beskedne lokale.
”Velkommen til vores skunk works,” siger Bjarne Sørensen stolt.
Navnet har han lånt fra den legendariske afdeling hos flyfabrikken Lockheed, der fra starten af Anden Verdenskrig i dyb hemmelighed udviklede nye, avancerede fly.
Her i Struer har de seneste års hemmelighedskræmmeri gjaldt den store Audi limousine. Umiddelbart er der intet usædvanligt ved bilen, som står i det nordvestjyske skunk work. Først når man sætter sig ind på førersædet og drejer tændingsnøglen, kommer en flig af hemmeligheden til syne:
Ved et klassisk stykke B&O-magi glider to skulpturelle diskantenheder af aluminium elegant op fra hvert hjørne af frontpanelet.
Trofaste kunder hos Bang & Olufsen vil straks genkende de karakteristiske former, der er hentet direkte fra fabrikkens revolutionerende – og over 100.000 kr. dyre –BeoLab 5 højtalere, som er bredt anerkendt for at producere et af verdens fineste lydbilleder.
Nysgerrig begynder jeg at se mig omkring i bilen. Snart får jeg øje på adskillige runde højtalere, alle med flot aluminiumsfront. Der er to i hver af de fire døre, derudover to på hattehylden med en stor subwoofer i midten, samt en skjult fronthøjtaler i midten af frontpanelet. I alt 14 højtalere.
Der er intet B&O betjeningspanel i bilen. I stedet navigerer jeg hurtigt med Audis MMI-system frem til lydanlægget, hvor B&O’s såkaldte Advanced Sound System toner frem på skærmen. Med et par klik fortæller jeg systemet, at der kun er personer på forsæderne, og at lydbilledet derfor kan optimeres omkring disse to sæder.
På et par millisekunder tilpasser computeren sig kommandoen og forsinker lyden fra hver enkelt højtaler på en sådan måde, at alle 14 lydkilder vil nå frem til mine ører på det helt rigtige tidspunkt.
Fra demonstrations-CD’en vælger jeg en live udgave af Eagles’ Hotel California, og venter spændt på, hvordan de mange højtalere plus en subwoofer på i alt overdådige 1000 Watt lyder.
Krystalklar lyd
Faktisk lyder de mange højtalere slet ikke af noget!
Efter min bedste overbevisning er de alle ude af drift – inklusive subwooferen, der i stedet for at buldre bravt synes fuldstændig tavs.
Alligevel er bilen fyldt med de smukkeste toner, men de kommer tilsyneladende alle fra toppen af frontpanelet, præcis foran mig, hvor en usynlig udgave af the Eagles har taget opstilling.
Nok kan jeg ikke direkte se dem, men jeg kan høre hver enkelt musiker så krystalklart og tydeligt, at jeg med millimeters nøjagtighed kan udpege stederne, hvor hvert et medlem af bandet står.
Bassisten trykker den af lige over omdrejningstælleren, trommeslageren lidt til højre for speedometeret, mens forsanger og guitarist står midtfor, lidt tættere på frontpanelets kant. Det utrolige er, at for projektleder Bjarne Sørensen på passagersædet lyder det ganske som om, at the Eagles spiller lige foran ham.
Guitaristen indleder med en solo, hvor lyden står så isnende klart, at jeg næsten kan høre hans fingre glide op og ned ad strengene, mens han skifter fra greb til greb. Soloen efterfølges fortjent af et brusende bifald fra flere tusinde begejstrede tilskuere på bagsædet.
Oplevelsen er som første gang, man fik lov til at smage en stor rødvin. Du husker nok selv, at man på forhånd var noget skeptisk: Hvor stor forskel kan der være på vin?
Er de verdenskendte mærker ikke mest snobberi? Og straks de første dråber rørte ganen, fik man en åbenbaring: Dette var ikke bare bedre, det var i en klasse for sig, nærmest bevidsthedsudvidende godt. Præcis sådan er den første lydoplevelse i denne Audi A8.
Ambitionen for den lille gruppe af B&O-lydspecialister har været at skabe verdens bedste bilstereo, men man vil have svært ved at finde en dagligstue med et hi-fi-anlæg, der lyder tilnærmelsesvis lige så godt.
”Musik i biler har altid været kendt som en dårlig oplevelse. Jeg kender en, der slet ikke havde noget anlæg i sin bil, fordi han ikke kunne holde ud at høre musik i så dårlig kvalitet,” bemærker den adm. direktør for B&O, Torben Ballegaard Sørensen, da jeg møder ham et par dage senere. ”Men samtidig er bilen jo det perfekte sted at lytte til musik – det er et sted, hvor du har tiden og privatlivet til at nyde musikken.”
Computerstyret lydbillede
De ”usynlige” højtalere i bilen skyldes, at computeren som nævnt justerer lydbilledet ved at tidsforsinke lyden fra hver enkelt højtaler, så hver en lydbølge når frem til modtageren på præcis det rette tidspunkt. I et så lille rum som en passagerkabine, hvor lydbølgerne hurtigt bliver slået tilbage, er det en stor ingeniørbedrift.
I et almindeligt stereoanlæg vil den perfekte lytteposition altid være midt mellem de to højtalere. I en bil bør man altså sidde hvor gearstangen er placeret for at opnå det rette lydbillede. Og helst ligge ned over gearstangen, for højtalerne er typisk placeret langt nede i bilen.
Men i denne Audi A8 betyder den præcist styrede lyd fra hver af de 14 højtalere, at musikken altid synes at komme fra en position lige foran lytteren, og at instrumenternes og sangernes position altid kan udpeges præcist. Samtidig gør de to akustiske linser, der glider op af kontrolpanelet, at lydbilledet løftes op i hørehøjde.
Alle højtalerenhederne er specialfremstillet til formålet og monteret i støbte, forseglede kabinetter. Hver eneste enhed har tilmed sin egen dedikerede effektforstærker.
Systemet kan indstilles til at levere fornem lyd til personer på alle bilens sæder. Men klart bedre bliver det, hvis man beder systemet om at koncentrere sig om enten forsæder eller bagsæder. Og helt perfekt, hvis computeren kun behøver at koncentrere sig om en enkelt person.
En svag skepsis indfinder sig. Er forskellen i lydkvalitet overhovedet hørbar, alt efter hvor man sidder? Jeg beslutter mig for at lege ministerchauffør, og indstiller med et enkelt klik lydanlægget til at ignorere mig på førersædet og kun at bekymre sig om musikken til ministeren på bagsædet. Straks forvandles englelyden på førersædet til et forfærdeligt miskmask, hvor tonerne falder over hinanden, og bassen buldrer tungt og ubehageligt. Men for den imaginære minister en meter skråt til højre for mig kunne det ikke lyde smukkere.
Hvis jeg var ministerchauffør, ville jeg måske glemme at informere chefen om denne imponerende finesse i lydsystemet.
Modvirker regn og vejstøj
Lidt senere drager vi ud på landevejene omkring Struer i en anden Audi A8. Den store W12 motor indbyder til sportslig kørsel hen over den ru asfalt, men selv det svageste instrument og den mindste nuance i musikken fremstår stadig krystalklart.
Forklaringen er et af lydsystemets mest avancerede forcer. Mikrofoner og sensorer opfanger udefrakommende støj fra asfalt, regn, høj hastighed etc., og kompenserer for det. Ikke ved bombastisk at skrue op for lydstyrken, men i stedet ved at forstærke netop de frekvenser, der ellers ikke ville komme til deres ret ved den øgede baggrundsstøj.
Man opfanger aldrig systemets indgriben, men blot, at lyden altid fremstår fuldstændig ren og tydelig. I stedet for at være baggrundsmusik, bliver musikken i denne A8 forvandlet til en stor og fremtrædende oplevelse.
”Jeg tror selv, at det er befordrende for trafiksikkerheden,” bemærker projektleder Bjarne Sørensen, som i den seneste uges tid har tilbagelagt over 5.000 km i bilen. ”Det er ikke baggrundsmusik, der dysser dig i søvn, men som udfordrer og vækker alle dine sanser.”
Fem års arbejde
Få dage før verdenspremieren på B&O Advanced Sound System på biludstillingen i Frankfurt i midten af september, blev der fortsat arbejdet på de sidste detaljer. Audi -topchefen Martin Winterkorn bad eksempelvis personligt om, at toppen af de akustiske linser blev udskiftet med en aluminiumsskive, der var drejet på en helt speciel måde.
”Dr. Winterkorn har fulgt projektet meget tæt,” bemærker Torben Ballegaard Sørensen. ”Han har fra starten ønsket, at dette skulle resultere i noget banebrydende.”
B&O tog uopfordret kontakt til Audi – et af de få bilmærker, som den danske koncern på forhånd ønskede at samarbejde med – efter at man i 2000 havde besluttet at udvikle hi-fi lyd til biler.
B&O havde i forvejen bestemt sig for at satse hårdt på lyd. Torben Ballegaard Sørensen ønskede, at mærket skulle være lige så kendt for teknisk kvalitet og innovation, som man altid havde været for designet, og med den epokegørende akustiske linse under udvikling, syntes det oplagt at koncentrere alle kræfterne på at udvikle det ultimative lydsystem.
Projektet kulminerede i Beolab 5 højtaleren, der af kendere regnes som en af de fineste i verden. Men også på andre områder ønskede B&O at blive verdens førende på lyd og akustik. Den akustiske linse, der spreder lyden horisontalt ud i rummet, syntes oplagt til biler. Det gjorde også erfaringen med kompakte, aktive højtalere og ikke mindst den patenterede ICEpower-teknologi, der modvirker varmeudvikling i forstærkere og derfor muliggør masser af kræfter i overraskende små konstruktioner.
B&O besluttede sig for at konstruere en prototype, der skulle demonstrere konceptet. Fabrikken indkøbte en Audi A8 – helt uden Audis vidende – og gik i gang. Resultatet var klar senere i 2000, komplet med et typisk B&O betjeningspanel med glidende skuffer osv. Audis topfolk blev naturligt nok inviteret til at tage bilen i øjesyn, ligesom konceptet blev vist frem for verdenspressen.
Herefter hørte offentligheden intet om lydanlæg til biler fra B&O. Men bag facaden gik arbejdet videre. Endnu en Audi – en A6 Allroad – blev indkøbt til Struer. Den blev som den første udstyret med de dengang helt nye akustiske linser. Samtidig forsvandt det smarte betjeningspanel.
”Udviklingen var løbet fra os på det punkt,” siger Jens Peter Zink, der er chef for B & O Automotive. ”Et bilstereo er i dag typisk integreret i et fælles betjeningspanel, hvorfra man også styrer fx navigation, aircondition og luftaffjedring. Men det er ingen skam for os at være en del af Audis MMI-system. Det fungerer helt fremragende, og vi kunne ikke have gjort det bedre selv.”
Fabrikken begyndte at indlede forhandlinger med Audi. Martin Winterkorn fik demonstreret systemet i den tredje og sidste prototype, nu for første gang i den seneste generation af A8. Han var imponeret. Og satte samtidig et klart mål for, hvordan det endelige resultat skulle være:
Ligesom en Audi W12 motor. Masser af kraftoverskud, men leveret på en sofistikeret, avanceret og elegant måde.
Sans for detaljen
”Vi vidste fra start, at vi kun ville samarbejde med de bedste brands. Og de skulle have samme holdning som os til design og kvalitet,” siger Torben Ballegaard Sørensen. ”Vi kunne med det samme mærke, at vi havde den samme holdning til tingene som Dr. Winterkorn. Renheden i designet og sansen for detaljen, er jo den samme hos Audi , som hos os.”
En anden gennemgående ting hos de to producenter er forkærligheden for aluminium. Selv lang tid før dette samarbejde kom på tale, udvekslede Struer og Ingolstadt erfaringer om metallet. B&O var interesseret i den stærke legering, som Audi havde fundet frem til, mens Audi omvendt var fascineret af danskernes evne til at anodisere aluminium.
Martin Winterkorn fik sin doktorgrad i metallurgi, og interessen fornægtede sig ikke, da han sidste år besøgte fabrikken i Struer for at følge projektets udvikling.
Hele det nøje tilrettelagte program faldt til jorden med et brag, da Audi -topchefen blev så fascineret af aluminium afdelingen, at han ikke var til at drive ud. Winterkorn snakkede med teknikere, stillede meget detaljerede tekniske spørgsmål og måtte også lige prøve at bide i en enkelt metalplade. Programmet var overskredet med to timer, da nysgerrigheden endelig var stillet.
Privat lyd
Audis planlæggere af biludstillingen i Frankfurt, hvor lydsystemet fik sin verdenspremiere, sagde kategorisk nej, da B&O foreslog, at de besøgende skulle kunne sætte sig ind i bilen og få demonstreret den overlegne lyd. Audi folkene kunne se det for sig: 14 højtalere for fuld styrke ville rydde hele udstillingsarealet for besøgende på rekordtid.
Men B&O-ingeniørerne lavede en lille demonstration. De tændte for musikken, skruede helt op, smækkede døren og gik et par meter væk. Resultat: Man kunne svagt ane rytmerne fra bilen, men heller ikke mere. Ved mere normal lydstyrke var det umuligt at høre, at anlægget var tændt.
Audis skepsis var velbegrundet, for normalt kan musikken fra en bil høres i vid omkreds. Det skyldes, at højtalermembranerne er bygget direkte ind i bildørene, således at de fungerer som kabinet og derved giver lyden fylde. Men altså også uden for bilen.
For at opnå den optimale lyd har B&O imidlertid fremstillet højtalerkabinetter til hver enkelt membran i bilen. Højst usædvanligt formede kabinetter, der smyger sig ind imellem det elektriske rudehejs og andre installationer. Ud over den klart bedre lyd er den velkomne sideeffekt, at fodgængere og medbilister ikke lytter med på ens musikvalg (eller på ens mobiltelefonsamtale, hvis den går over højtalerne) – de aner simpelt hen ikke, at anlægget er tændt.
Store forventninger
B&O har meget store forventninger til mulighederne inden for lydanlæg til biler. Fabrikken forventer, at det kan blive til et værdifuldt nyt fokusområde. Forventningerne er ikke blevet mindre, efter at man med stor succes har ladet en række almindelige bilister teste systemet.
Hvis man får succes med Audi A8, håber Torben Ballegaard Sørensen på, at fremtiden kan byde på B&O i andre Audier.
”Graden af ens entusiasme for musik er jo ikke nødvendigvis proportional med størrelsen på den bil man køber,” bemærker han.
”Systemet er ikke kun til store biler i millionklassen. Personligt kan jeg sagtens se en A4 med et B&O anlæg. Vores mål er at udvikle en løsning, som enhver Audi -ejer kan bruge. Han/hun skulle en dag i fremtiden gerne kunne vælge mellem fx tre forskellige systemer, hvor det billigste måske koster halvdelen af dette.”