Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 11:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Er du til B&O, men ikke 100%? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 443
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 26 April 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Se tidløs flash-løsning fra Beoclub Ballerup.

http://www.creaid.dk/beoclub.html



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 29 April 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Nye BeoLab 9 højttaler får ros.

 


 

http://www.bang-olufsen.dk/beolab9

Læs også om BeoLab9 på denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52734&P N=1&TPN=1



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 29 April 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Alt om Masterlink.

Below are descriptions of individual elements of the Master Link system together with application uses:

BeoLab 3500

BeoLab 3500 is an integrated link room speaker consisting of an active speaker with Master Link (ML) connection, an IR receiver and a display. BeoLab 3500 also has Master Control Link (MCL) connection. Furthermore, BeoLab 3500 has a built-in clock. BeoLab 3500 is supplied with a mains lead, a Master Link cable and a bracket for wall mounting.

Application: BeoLab 3500 is used in link rooms where you wish to have an integrated active speaker. From BeoLab 3500 it's possible to listen to all sources from the main room, both audio and video sources. BeoLab 3500 has built-in sound control, meaning that tone and volume can be adjusted independently of the main room. With the tone control it is possible to adjust balance, bass, treble and loudness individually.

BeoLab 3500 offers the following local operation features:

Timer on/off

PLAY / ST.BY

Beolink® Active

Beolink® Active consists of a control box, an IR receiver, a receiver cable and a mains lead. Application Beolink® Active speakers are used in link rooms where active speaker are required. All Bang & Olufsen active speaker may be connected. Beolink® Active has built-in sound control, meaning that tone and volume can be adjusted independently of the main room.

With the tone control it is possible to adjust balance, bass, treble and loudness individually. With a Beolink® Active it is possible to distribute the sound from all main room products - both the video and audio sources.

Beolink® Active offers the following local operation features:

Timer on/off

PLAY / ST.BY

Volume up and down

Beolink® Video

Beolink® Video consists of a control box, a mains lead and a Datalink cable. Apart from this you need an coaxial cable from the HF outlet of the video tape recorder in the main room. This cable is connected to the aerial input of the link room TV.

Application: Beolink® Video is used in link rooms where both sound and picture are required via a Bang & Olufsen TV set. Beolink® Video is connected to the link room TV set by means of the Datalink cable.

With Beolink® Video it is possible to use all the sources in the main room. In particular it is possible to operate SAT and V.TAPE but it is further possible to watch a decoded programme from the TV set in the main room. In addition, it is possible to operate all audio sources, thereby using the speakers in Bang & Olufsen's TV sets for obtaining audio sound. If you want even greater sound in the room you can connect Bang & Olufsen's active speaker to the TV set.

Beolink® Video is connected to the TV set by means of the 7-pin Datalink cable and to the main room with a Master Link cable.

Beolink® Converter

Beolink® Converter consisted of a control box and a mains lead.

Application: Beolink® Converter was used when audio and video products with Master Link and Audio Aux Link (Datalink) had to be interconnected. Beolink® Converter could be used in conjunction with both a video and an audio master. Beolink® Converter featured auto configuration, meaning that it was able to detect automatically whether it was installed in a Master Link audio or in a Master Link video system. Configuration took place when it was connected to the mains.

Beolink® Converter was used in compatibility setups.

AV9000 Audio Kit

The Beosystem AV 9000 Audio Kit consisted of a control box and a mains lead.

Application: the AV 9000 Audio Kit is used to obtain compatibility between Beosystem AV 9000 and products without Master Link connection. AV 9000 Audio Kit was updated with a built-in power supply when it then featured auto configuration. The AV 9000 Audio Kit can be used in conjunction with Beovision AV 9000 only.

Note that the AV 9000 Audio Kit with switch cannot be used with the new 9-pin Master Link cable

ML/MCL Converter

ML/MCL Converter consisted of a control box and an amplifier.

Application: ML/MCL Converter was used where a conversion from Master Link (ML) to Master Control Link (MCL) was wanted. Such a conversion was required if you wanted to maintain the existing Master Control Link system although the audio system in the main room was replaced with a Master Link driver; for example a BeoSound Ouverture. ML/MCL Converter could also be used in conjunction with a Beosystem AV 9000 with an AV 9000 Master Panel.

Created: 11th January 2007 BeoWorld
Modified: 20th February 2007



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 29 April 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej Peter

Jeg har lige et par spørgsmål angående Beovision 7-32 som du måske kan svare på...

Jeg så dette fantastisk flotte og gennemførte produkt lige da det kom frem, men der var nogen ting der afholdte mig fra at købe et...

1: De havde droppet at man kunne vælge at TV'et skulle vise 4/3 format... Er det ændret nu, eller er der en service menu hvor man kan ændre det?

2: Den indbyggede DVD's billedekvalitet var mildest talt frygtelig... Et grødet og mudret billede.. :o/ Jeg prøvede at tilslutte en Thule DVD afspiller via VGA udgangen, og så en VGA - DVI adaptor på... Billedet blev usammenligneligt meget bedre... Der var ingen fnidder i kanterne, alt stod kniv skarpt... Grunden til dette er, at VGA overfører RGB og H & V sync seperat... Eneste problem var, at TV' et ikke kunne upscallere de 1024 x 576 der ligger på en PAL DVD... Så der var en sort ramme rundt om hele billedet, så det duede jo ligesom ikke...

Ved du om der er blevet ændret / forbedret noget på Beovision 7 siden det blev introduceret?

Det virker jo ret underligt, når billedet nu kunne blive rigtig godt, at B&O ikke har tilsluttet tingenen så optimalt internt?

3: Ved film på DVD så billedet kunstigt ud i bevægelserne... Dette er vel lidt den samme funktion som Philips (un)Natural Motion... Kan man slå den funktion fra, evt. i en service menu?

4: Er der digital out fra DVD'en (SP-dif coax eller toslink?) Eller er man tvunget til at bruge den indbyggede surround dekoder?  Det må der vel næsten være i et af stikkene, da man vel ellers ikke kan tilslutte Beosystem 3?

5: Hvis man ikke skal have en 7-1 eller 7-4 højttaler på det "lille" vægophæng, stikker der så det alu rør til at holde højttaleren ned, eller kan dette afmonteres..?

Det blev til en del... :)

Det kunne jo pynte noget på væggen her i stuen... Håber du kan svare på spørgsmålene, det virker jo til du har styr på alt der omhandler B&O :)

Mvh

Kim Neeper

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 29 April 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

1) 4/3 formatet er et kapitel i TV historien der stille og roligt render ud. TV, DR 1 & TV 2 + mange andre TV stationer sender nu 16x9. BeoVision 7-32 / 7-40 ændre automatisk 4x3 til 16x9 uden synlige billede problemer ( ikke noget med for lange eller for tykke personer her). Hvis der en gang imellem sendes optagelser i 4x3 eks. DR sport, vil der dog være sorte bjælker i siderne. TV'et styre det altså selv, så du skal bare nyde de flotte billeder.

2) Den indbyggede DVD i BeoVision 7-40" er en opdateret version, og jeg har absolut ikke farve eller andre problemer. En DVD sender jo digital signal, så du skal bruge DVI-I ---> DVI-I eller HDMI ---> DVI-I adapter, og vælge DVD-2 som indgang på BV7 TV for at få en ekstern DVD eller HD DVD til at vise de rigtige billeder. Ellers er det Video signaler i analog du sender, og så bruger du (RGB) via et fult loddet Scart kabel på nye BeoVision TV. VGA stikdåsen er til billede overførsel fra en PC. Når jeg ser HD kanaler via Selector HD 81 på BV7-40" er opløsning 1080/720.

3) Se svar 1.

4) Der er ikke digital out fra DVD'en. Du kan via 4 S/pdif coaxial indgangs bøsninger sende digital lyd til BV 7-40 som så tænder front/ center og bag højttaler automatisk op, når der modtages et AC3 = digitalt Dolby 5.1/ dts lydsignal. Hvis du ikke vil bruge det digitalt surround modul, og få den enkelte Beo4 betjening, ser jeg ikke grund til at købe BeoVision 7. Beosystem 3 bruges til B&O's Plasma/LCD skærme uden tuner og surround modul.

5) Her kan du se de forskellige muligheder. Vil altid selv vælge den ægte centerhøjttaler 7-4.

Vægophæng til BeoVision 7-40" + BeoLab 7-4 center højttaler. Motor vægbeslag med BL7-4 beslag 11.795 DKK.

 

     



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
MortenK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 30 April 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hej Peter Pan

Du lyder som manden der kan hjælpe mig!

Har et sæt Beolab 4 højtalere jeg gerne vil koble sammen med mit Samsung TV. Det gør jeg via 2 x RCA til minijack derfra til line in minijack på Beolab 4. Lyden kommer ganske rigtig til højtalerne. Problemet er bare at det er for fuld styrke, og at jeg ikke kan kontrollere lydstyrken via fjernbetjeningen og derved kun spiller på fuld styrke.

Hvad er løsningen der? Kan jeg evt. koble en volume kontrol mellem TV'et og Beolab 4?

Jeg vil også gerne koble min Mac Mini computer til TV'et og derigennem få lyd til Beolab 4, kan det lade sig gøre?

Har spurgt diverse B&O eksperter med jeg får svar i øst og vest. Hvad mener du?

MortenK

 

Til top Vis MortenK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenK
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hej Morten, og velkommen til hifi4all.
 
Aller først en lille forklaring om hvorfor dine BeoLab 4 spiller på fuld styrke.
For at du kan styre lyden på en aktiv højttaler er du føret nødt til at se om der på dit tv er et par lydudgangs stikdåser der har Pre-Out. På et pre-out linie signal vil volumen blive styret sammen med lyden i dit tv, og med den fjernbetjening som du bruger til dit tv. Det vil så nok være en fordel at slå de indbyggede højttalerne fra i dit tv, for ikke at få tilpasnings problemer med lydstyrken på de to højtaler systemer. Dette vil gælde for alle aktive højttaler.
 
Har dit tv ikke andre lydudgange end dem du allerede har prøvet, ja så må du klare det på en helt anden måde. Du må ud og finde en forstærker der har pre-out udgangs bøsninger. Det vil også give dig mange flere muligheder.
 
 
 
Hvis du f eks. vælger en Denon surround receiver, http://www.hifiklubben.com/ får du jo en hel masse tilslutnings muligheder + radio. Her vil du også kunne tilslutte lyden fra din Mac Mini computer.
 
Du tilslutter så BeoLab 4 til receiverens pre-out udgange, og et normalt lydkabel fra TV'ets lydudgange, og til receiverens lyd indgange. Nu bliver det så receiverens fjernbetjening du skal styre lyden med. Senere kan du så udvide med det antal højttaler du ønsker, 5.1 eller 7.1 i et surround system.
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
MortenK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej Peter Pan

 

Tusinde tak for svaret ( pænt af dig at du gider, at bruge tid på det!).

 

Jeg er blevet en del klogere. Min intention med BeoLab 4, var dog netop at så kunne jeg springe forstærkeren/receiver over ( hører alt min musik via Beoplayer(Radio), og Itunes(Mine CD’er)). Også fordi mine Beolab 4 jo spiller mit forholdsvis lille rum op i fortrinlig lydkvalitet. På den baggrund ville jeg derfor gerne undgå receiveren.

 

Er ikke helt klar over om mit TV har Pre out. Har ”pastet” Tv’ets specifikationer her. Kan du umiddelbart gennemskue den?

 

Igen, mange tak for svaret. Allerede nu er jeg klogere.

 

MortenK

 

 

Samsung LCD-TV

LE32R71B

 

tilslutninger (bagside)

HDMI                                            1

Antenne (RF)                                1

Scart                                            2

Komponent (Y/Pb/Pr)                  1

Komposit                                      -

S-video ind                                   -

PC ind (D-Sub)                            1

PC Audio ind (mini stereo)         1

Hovedtelefoner ud                       -

Lyd ud                                          1

Multimediekortplads                    -

USB-tilslutning                            -

tilslutninger (side)

Hovedtelefoner ud                       1

S-video ind                                   1

Komposit                                     1

Til top Vis MortenK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenK
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hej Morten
 
Du kan nøjes med en forforstærker men de er normalt dyrere end en forstærker. Forforstærkeren har den volume kontrol du søger, og på den vil TV og dine PC kunne tilsluttes på indgangene og BeoLab4 på udgangene. Forforstærkeren kan man vel kalde en avanceret volume kontrol og tilslutnings boks.
 
Noget må du finde på, et DIY projekt måske, for dit TV har IKKE pre-out.
 
Og så nok den bedste løsning BeoSound4
 
Ennu en mulighed Morten. Du kan jo bruge din PC som centrum i dit setup.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
MortenK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen Peter Pan

 

Tak for svaret. Ja, jeg tror jeg prøver at gøre Mac mini til centrum i setup'et til at starte med. Vil afprøve om se om det fungerer i praktisk også. Ellers er BeoSound 4, som du også nævner nok det bedste alternativ.

Setup'et burde vel kunne lade sig gøre med mini jack i det TV'et har audio ind mini stereo på bagsiden. Billedet overføres via DVI på PC til HDMI på TV'et. Skriver når jeg får det afprøvet!

MortenK 

Til top Vis MortenK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenK
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Selv tak

Hvis du endnu ikke har fundet du af, der findes 2 tråde med Adapterkabler,
Link og div. Connection for B&O produkter og meget andet, så prøv at se
om der er noget du kan bruge.

Link, DIN connection og meget andet.
 
_________________________
 
Kun DIN connection + Link.
 
 
Står du og mangler en lodde tegning, som ikke findes, så skriv.
Ps- Ikke på privat post, brug tråden,  tak.
 
Jeg vil så forsøge at lave en til dig.
 
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
MortenK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

 

Igen tak, Peter Pan

Jeg får kigget på det i weekenden, og skriver lige om resultatet. Hej så længe.

Morten

 

Til top Vis MortenK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenK
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hvis i pludselig  får støj på højttalerne, er jeres nye grej måske tilsluttet forkert.
 
Ved tilslutning af evt. CD/DVD/HD.DVD, skal det være en digital S/PDIF indgang på din receiver/forstærkeren du forbinder til, hvis du vælger digital lyd overførsel.
 
Hvis du ved en fejl kommer til at vælge en analog audio-indgang, vil det give både støjen/sus og risiko for at  brænde diskant højtalerne af.
 
Tilslutning af et digitalt lyd signaler på receiver/forstærkeren indgangen  skal tilsluttes en digital S/PDIF indgang. Er man ikke fortrolig med forskellen er det nemt at tage fejl, da koaxial  S/pdif bøsningen ser ud og også passer sammen med et analog audio phono/RCA stik. Der er dog den forskel at analog indgangene skal tilsluttes et højre og et venstre phono kabel, hvor du ved digital tilslutning kun bruger et phono kabel til de to signaler. Dette kabel skal være et 75 Ohm's koaxial digitalt audio kabel, et normalt phono kabel kan dog midlertidigt anvendes.
 
 
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Min Vista/B&O disktop til  Beo-folket's PC skærme. Ny
 

Jeg har havde altid svært ved at holde orden i ikonerne på mit PC skrivebord, derfor har jeg opfundet
en disktop med felter til ikonerne. Din nye disktop er til skærm størelse 1024 x 768, og da jeg godt kan
lide B&O, er mit motiv da også præget af det. Da jeg selv syntes det er flot, vil jeg da også give dig
mulighed for at kunne download den. Ved at trykke på billedet, kan du download min disktop
i 1024 x 768 til din computer.

Downlod disktop'en ved at trykke på billedet.

God fornøjelse.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hjælp til nye ICEpower ejere, hvis forforstærkeren er et B&O produkt.

From DIN til XLR



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

 
Jeg har fornylig hørt BeoLab 9, og syntes de lyder overraskende godt. Specielt bassen
overrasker, det er vi jo ikke forvendt med, når vi da ikke lige taler BeoLab5.
 
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

http://www.viewnet.dk/Default.aspx?tabid=2088



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 405
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Musikalsk perfektion,- en fantastisk fortælling om samarbejdet mellem  B&O og Audi skrevet af en ukendt skribent hos www.audi-club.dk
 
B&O besluttede sig for at udvikle verdens bed­ste hi-fi lydsystem til biler. Og fik til sidst overbe­vist Audi om, at den inno­vative, avancerede og sofistikerede tekno­logi hørte hjemme i en Audi  A8.


De sidste par år er der ikke rigtig nogen hos danske Bang & Oluf­sen, som har vidst, hvad projektleder Bjar­ne Sørensen egent­lig gik og lavede. Man så ham også kun sjældent i ”Gården”, B&O’s flotte ho­vedkvarter med udsigt over Limfjorden, for han og en lille gruppe af betroede kolleger skjulte sig i en ydmyg lagerbygning nogle kilome­ter derfra.

I et mørkt hjørne, bag lange rækker af lagerreoler med brune pap­kasser, gemmer bygningen ganske overraskende på et kontor, der er helt aflukket med låste skydedøre ud mod lagerhallen. Indenfor står et par skriveborde, hylder med elektronisk udstyr og masser af højtalerdele - samt en Audi A8, der fylder godt op i det beskedne lokale.

”Velkommen til vores skunk works,” siger Bjarne Sørensen stolt.

Navnet har han lånt fra den legendariske afdeling hos flyfabrikken Lockheed, der fra starten af Anden Verdenskrig i dyb hemmelighed udviklede nye, avancerede fly.

Her i Struer har de seneste års hemmelighedskræmmeri gjaldt den store Audi limousine. Umiddelbart er der intet usædvanligt ved bilen, som står i det nordvestjyske skunk work. Først når man sætter sig ind på førersædet og drejer tændingsnøglen, kommer en flig af hem­meligheden til syne:

Ved et klassisk styk­ke B&O-magi glider to skulpturelle diskanten­he­der af aluminium elegant op fra hvert hjørne af frontpanelet.



Trofaste kunder hos Bang & Olufsen vil straks genkende de karak­teristiske former, der er hentet direkte fra fabrikkens revolu­tione­rende – og over 100.000 kr. dyre –BeoLab 5 højtalere, som er bredt anerkendt for at producere et af verdens fineste lydbilleder.

Nysgerrig begynder jeg at se mig omkring i bilen. Snart får jeg øje på adskillige runde højtalere, alle med flot aluminiumsfront. Der er to i hver af de fire døre, derudover to på hattehylden med en stor sub­woofer i midten, samt en skjult fronthøjtaler i midten af frontpanelet. I alt 14 højtalere.
Der er intet B&O betjeningspanel i bilen. I stedet navigerer jeg hurtigt med Audis MMI-system frem til lydanlægget, hvor B&O’s såkaldte Advanced Sound System toner frem på skærmen. Med et par klik fortæller jeg systemet, at der kun er personer på forsæder­ne, og at lydbilledet derfor kan optimeres omkring disse to sæder.

På et par millisekunder tilpasser computeren sig kommandoen og forsinker lyden fra hver enkelt højtaler på en sådan måde, at alle 14 lydkilder vil nå frem til mine ører på det helt rigtige tidspunkt.

Fra demonstrations-CD’en vælger jeg en live udgave af Eagles’ Hotel California, og venter spændt på, hvordan de mange højtalere plus en subwoofer på i alt overdådige 1000 Watt lyder.

Krystalklar lyd

Faktisk lyder de mange højtalere slet ikke af noget!
 
 Efter min bedste overbevisning er de alle ude af drift – inklusive subwooferen, der i stedet for at buldre bravt synes fuldstændig tavs.

Alligevel er bilen fyldt med de smukkeste toner, men de kommer tilsyneladende alle fra toppen af frontpanelet, præcis foran mig, hvor en usynlig udgave af the Eagles har taget opstilling.
 
Nok kan jeg ikke direkte se dem, men jeg kan høre hver enkelt musiker så krystal­klart og tydeligt, at jeg med millimeters nøjagtighed kan udpege stederne, hvor hvert et medlem af bandet står.

Bassisten trykker den af lige over omdrejningstælleren, trommesla­geren lidt til højre for speedometeret, mens forsanger og guitarist står midtfor, lidt tættere på frontpanelets kant. Det utrolige er, at for projektleder Bjarne Sørensen på passagersædet lyder det ganske som om, at the Eagles spiller lige foran ham.

Guitaristen indleder med en solo, hvor lyden står så isnende klart, at jeg næsten kan høre hans fingre glide op og ned ad strengene, mens han skifter fra greb til greb. Soloen efterfølges fortjent af et brusende bifald fra flere tusinde begejstrede tilskuere på bagsædet.



Oplevelsen er som første gang, man fik lov til at smage en stor rødvin. Du husker nok selv, at man på forhånd var noget skep­tisk: Hvor stor forskel kan der være på vin?
 
Er de verdenskendte mærker ikke mest snobberi? Og straks de første dråber rørte ganen, fik man en åbenbaring: Dette var ikke bare bedre, det var i en klasse for sig, nærmest bevidst­hedsudvidende godt. Præcis sådan er den første lydoplevelse i denne Audi A8.

Ambitionen for den lille gruppe af B&O-lydspecialister har været at skabe verdens bedste bilstereo, men man vil have svært ved at finde en dagligstue med et hi-fi-anlæg, der lyder tilnærmelsesvis lige så godt.

”Musik i biler har altid været kendt som en dårlig oplevelse. Jeg kender en, der slet ikke havde noget anlæg i sin bil, fordi han ikke kunne holde ud at høre musik i så dårlig kvalitet,” bemærker den adm. direktør for B&O, Torben Ballegaard Sørensen, da jeg møder ham et par dage senere. ”Men samtidig er bilen jo det perfekte sted at lytte til musik – det er et sted, hvor du har tiden og privatlivet til at nyde musikken.”

Computerstyret lydbillede

De ”usynlige” højtalere i bilen skyldes, at compu­teren som nævnt justerer lydbilledet ved at tidsfor­sinke lyden fra hver enkelt højtaler, så hver en lyd­bølge når frem til mod­tageren på præcis det rette tidspunkt. I et så lille rum som en passager­kabine, hvor lydbølgerne hurtigt bliver slået tilbage, er det en stor ingeniør­bedrift.

I et almindeligt stere­oanlæg vil den perfekte lytteposition altid være midt mellem de to højtalere. I en bil bør man altså sidde hvor gear­stangen er placeret for at opnå det rette lydbillede. Og helst ligge ned over gearstangen, for højtalerne er typisk placeret langt nede i bilen.

Men i denne Audi  A8 betyder den præcist styrede lyd fra hver af de 14 højtalere, at musikken altid synes at komme fra en position lige foran lytteren, og at instrumenternes og sangernes position altid kan udpeges præcist. Samtidig gør de to akustiske linser, der glider op af kontrolpanelet, at lydbilledet løftes op i hørehøjde.

Alle højtalerenhederne er specialfremstillet til formålet og monteret i støbte, forseglede kabinetter. Hver eneste enhed har tilmed sin egen dedikerede effektforstærker.

Systemet kan indstilles til at levere fornem lyd til personer på alle bilens sæder. Men klart bedre bliver det, hvis man beder systemet om at koncentrere sig om enten forsæder eller bagsæder. Og helt perfekt, hvis computeren kun behøver at koncentrere sig om en enkelt person.



En svag skepsis indfinder sig. Er forskellen i lydkvalitet overhovedet hørbar, alt efter hvor man sidder? Jeg beslutter mig for at lege mini­sterchauffør, og indstiller med et enkelt klik lydanlægget til at igno­rere mig på fører­sædet og kun at bekymre sig om musikken til mini­steren på bagsædet. Straks forvandles englelyden på førersædet til et forfærdeligt miskmask, hvor tonerne falder over hinanden, og bassen buldrer tungt og ubehageligt. Men for den imaginære mini­ster en meter skråt til højre for mig kunne det ikke lyde smukkere.

Hvis jeg var ministerchauffør, ville jeg måske glemme at informere chefen om denne imponerende finesse i lydsystemet.

Modvirker regn og vejstøj

Lidt senere drager vi ud på landevejene omkring Struer i en anden Audi  A8. Den store W12 motor indbyder til sportslig kørsel hen over den ru asfalt, men selv det svageste instrument og den mindste nuance i musikken fremstår stadig krystalklart.

Forklaringen er et af lydsystemets mest avancerede forcer. Mikrofo­ner og sensorer opfanger udefrakommende støj fra asfalt, regn, høj hastighed etc., og kompenserer for det. Ikke ved bomba­stisk at skrue op for lydstyrken, men i stedet ved at forstærke netop de frekvenser, der ellers ikke ville komme til deres ret ved den øgede baggrundsstøj.

Man opfanger aldrig systemets indgriben, men blot, at lyden altid fremstår fuldstændig ren og tydelig. I stedet for at være baggrunds­musik, bliver musikken i denne A8 forvandlet til en stor og fremtræ­dende oplevelse.

”Jeg tror selv, at det er befordrende for trafiksikkerheden,” bemær­ker projektleder Bjarne Sørensen, som i den seneste uges tid har tilbagelagt over 5.000 km i bilen. ”Det er ikke baggrundsmusik, der dysser dig i søvn, men som udfordrer og vækker alle dine sanser.”

Fem års arbejde

Få dage før verdenspremieren på B&O Advanced Sound System på biludstillingen i Frankfurt i midten af september, blev der fortsat arbejdet på de sidste detaljer. Audi -topchefen Martin Winterkorn bad eksempelvis personligt om, at toppen af de akustiske linser blev udskiftet med en aluminiumsskive, der var drejet på en helt speciel måde.

”Dr. Winterkorn har fulgt projektet meget tæt,” bemærker Torben Ballegaard Sørensen. ”Han har fra starten ønsket, at dette skulle resultere i noget banebrydende.”

B&O tog uopfordret kontakt til Audi – et af de få bilmærker, som den danske koncern på forhånd ønskede at samarbejde med – efter at man i 2000 havde besluttet at udvikle hi-fi lyd til biler.
B&O havde i forvejen bestemt sig for at satse hårdt på lyd. Torben Ballegaard Sørensen ønskede, at mærket skulle være lige så kendt for teknisk kvalitet og innovation, som man altid havde været for designet, og med den epokegørende akustiske linse under udvikling, syntes det oplagt at koncentrere alle kræfterne på at udvikle det ultimative lydsystem.

Projektet kulminerede i Beolab 5 højtaleren, der af kendere regnes som en af de fineste i verden. Men også på andre områder ønskede B&O at blive verdens førende på lyd og akustik. Den akustiske linse, der spreder lyden horisontalt ud i rummet, syntes oplagt til biler. Det gjorde også erfaringen med kompakte, aktive højtalere og ikke mindst den patenterede ICEpower-teknologi, der modvirker varme­ud­vikling i forstærkere og derfor muliggør masser af kræfter i over­raskende små konstruktioner.

B&O besluttede sig for at konstruere en prototype, der skulle de­mon­strere konceptet. Fabrikken indkøbte en Audi A8 – helt uden Audis vidende – og gik i gang. Resultatet var klar senere i 2000, komplet med et typisk B&O betjeningspanel med glidende skuffer osv. Audis topfolk blev naturligt nok inviteret til at tage bilen i øjesyn, ligesom konceptet blev vist frem for verdenspressen.

Herefter hørte offentligheden intet om lydanlæg til biler fra B&O. Men bag facaden gik arbejdet videre. Endnu en Audi – en A6 Allroad – blev indkøbt til Struer. Den blev som den første udstyret med de dengang helt nye akustiske linser. Samtidig forsvandt det smarte betjeningspanel.
”Udviklingen var løbet fra os på det punkt,” siger Jens Peter Zink, der er chef for B & O Automotive. ”Et bilstereo er i dag typisk inte­greret i et fælles betjeningspanel, hvorfra man også styrer fx navi­gation, aircondition og luftaffjedring. Men det er ingen skam for os at være en del af Audis MMI-system. Det fungerer helt fremragende, og vi kunne ikke have gjort det bedre selv.”

Fabrikken begyndte at indlede forhandlinger med Audi. Martin Win­terkorn fik demonstreret systemet i den tredje og sidste prototype, nu for første gang i den seneste generation af A8. Han var impo­ne­ret. Og satte samtidig et klart mål for, hvordan det endelige resultat skulle være:
Ligesom en Audi  W12 motor. Masser af kraftoverskud, men leveret på en sofistikeret, avanceret og elegant måde.

Sans for detaljen

”Vi vidste fra start, at vi kun ville samarbejde med de bedste brands. Og de skulle have samme holdning som os til design og kvalitet,” siger Torben Ballegaard Sørensen. ”Vi kunne med det samme mær­ke, at vi havde den samme holdning til tingene som Dr. Winterkorn. Renheden i designet og sansen for detaljen, er jo den samme hos Audi , som hos os.”

En anden gennemgående ting hos de to producenter er forkærlig­heden for aluminium. Selv lang tid før dette samarbejde kom på tale, udvekslede Struer og Ingolstadt erfaringer om metallet. B&O var interesseret i den stærke legering, som Audi havde fundet frem til, mens Audi  omvendt var fascineret af danskernes evne til at ano­disere aluminium.

Martin Winterkorn fik sin doktorgrad i metallurgi, og interessen for­nægtede sig ikke, da han sidste år besøgte fabrikken i Struer for at følge projektets udvikling.
 
 Hele det nøje tilrettelagte program faldt til jorden med et brag, da Audi -topchefen blev så fascineret af alumi­nium afdelingen, at han ikke var til at drive ud. Winterkorn snakkede med teknikere, stillede meget detaljerede tekniske spørgsmål og måtte også lige prøve at bide i en enkelt metalplade. Programmet var overskredet med to timer, da nysgerrigheden endelig var stillet.

Privat lyd

Audis planlæggere af biludstillin­gen i Frankfurt, hvor lydsystemet fik sin verdenspremiere, sagde kategorisk nej, da B&O foreslog, at de besøgende skulle kunne sætte sig ind i bilen og få demonstreret den overlegne lyd. Audi folkene kunne se det for sig: 14 højtalere for fuld styrke ville rydde hele udstillingsarealet for besøgende på rekordtid.

Men B&O-ingeniørerne lavede en lille demonstration. De tændte for musikken, skruede helt op, smækkede døren og gik et par meter væk. Resultat: Man kunne svagt ane rytmerne fra bilen, men heller ikke mere. Ved mere normal lydstyrke var det umuligt at høre, at anlægget var tændt.
Audis skepsis var velbegrundet, for normalt kan musikken fra en bil høres i vid omkreds. Det skyldes, at højtalermembranerne er bygget direkte ind i bildørene, således at de fungerer som kabinet og der­ved giver lyden fylde. Men altså også uden for bilen.

For at opnå den optimale lyd har B&O imidlertid fremstillet højtaler­kabinetter til hver enkelt membran i bilen. Højst usædvanligt formede kabinetter, der smyger sig ind imellem det elektriske rudehejs og an­dre installationer. Ud over den klart bedre lyd er den velkomne side­effekt, at fodgængere og medbilister ikke lytter med på ens musik­valg (eller på ens mobiltelefonsamtale, hvis den går over højtalerne) – de aner simpelt hen ikke, at anlægget er tændt.

Store forventninger

B&O har meget store forventninger til mulighederne inden for lydan­læg til biler. Fabrikken forventer, at det kan blive til et værdifuldt nyt fokusområde. Forventningerne er ikke blevet mindre, efter at man med stor succes har ladet en række almindelige bilister teste syste­met.
Hvis man får succes med Audi A8, håber Torben Ballegaard Søren­sen på, at fremtiden kan byde på B&O i andre Audier.

”Graden af ens entusiasme for musik er jo ikke nødvendigvis pro­portional med størrelsen på den bil man køber,” bemærker han.

”Systemet er ikke kun til store biler i millionklassen. Personligt kan jeg sagtens se en A4 med et B&O anlæg. Vores mål er at udvikle en løsning, som enhver Audi -ejer kan bruge. Han/hun skulle en dag i fremtiden gerne kunne vælge mellem fx tre forskellige systemer, hvor det billigste måske koster halvdelen af dette.”



Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Bang & Olufsen aus 2. Hand - 

http://www.beohome.de/audio.html



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
MortenK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 10 Maj 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen Peter Pan

 

Nu er det så sat til. Og har givet en del hovedpine! Beolab 4 spiller fint med computeren tilsluttet, lige indtil computeren går i stby, så begynder Beolab 4 at "brumme" noget så irreterende. Aner ikke hvad det kan være. Alle stik er checkket og Beolab 4 er sat på "PC". Jeg bruger et 8 M forlængerkabel til den ene højtaler også med minijack, men det er begge der brummer men altså kun når PC går i stby. I øvrigt spiller de fint ellers.

 

En anden lille ting. Til at starte med brugte jeg en minijack splitter fra PC'ens lydudgang. Det ene kabel til Beolab 4, det andet til TV'et. Resultat; kun den ene Beolab 4 spillede og ingen lyd ind til TV'et! Jeg forstår det ikke. Og da jeg så droppede lyden til TV'et og nu kun til Beolab 4 fra PC brummer de som før beskrevet.

 

Lyd ud fra TV'et til PC er forbundet med 2 x RCA fra TV til minijack til audio in på PC ( planen var at bruge PC som centrum i setup), således var planen at få lyden fra TV ud i Beolab via PC, men heller ikke det fungere. Jeg er lost!!!

 

Morten

 

Til top Vis MortenK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenK
 

<< Forrige Side af 443 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes