Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 20:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Naim Nait5 eller Nait5i erfaring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bonanza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe en Naim Nait5i. Er der nogle der har hørt den i forhold til den foregående Nait5? Er det værd at lede efter en brugt 5'er istedet for at købe en ny 5i'er?

Håber nogen har lidt gode råd!

vh Mathias (ny bruger)
Til top Vis bonanza's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bonanza

PFO55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Nait 5 er rimelig og kan opgraderes med sep strømforsyning, en 5i skulle være lidt kraftigere men er en billigere version. Helt sikkert er det at de ældre modeller giver mere for pengene hvis du er til brugt er en 62/140 bedre men du går ikke fejl af en Naim forstærker, næste trin er en tilsvarende god signalkilde, -et par gode 2-vejs højtalere samt fornuftig opsætning og jordforbindelse samt en pladespiller, så er natten reddet.

prøv at følg Naim forum eller måske endnu bedre Pink fish forum, der er nogle gange lidt seriøs snak..

Til top Vis PFO55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFO55

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Lidt off-topic, men jeg er ret desperat for at finde en forhandler hvor jeg kan høre en 202, 282 eller en gammel 82 forforstærker. Ved i om der findes nogen som forhandler Naim på sjælland?

MVH Peter
Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

bonanza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Tak til PFO55 for dine råd. Jeg var opmærksom på det med opgraderbarheden. Så vidt jeg har kunnet finde ud af, har 5i'eren RCA-indgange mens 5'eren udelukkende bruger de traditionelle DIN-indgange. Jeg kan se en vis fordel i at have RCA-stik, men kan omvendt godt lide muligheden for opgradering eller tilslutning af effektforstærker til 5'eren.

Du har ikke hørt dem spille mod hinanden?

Højtalere og signalkilde skulle være nogenlunde på plads det er blot forstærkeren der skal til nu.

Jeg prøver at kigge i de andre fora...

... og til Peter (p_porskjær). Jeg vil også meget gerne have besked om en forhandler på Sjælland.

vh
Mathias

PFO55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har aldrig hørt en 5i men ejet Nait I, II, 3, 5 samt et hav af de separate. Jeg foretrækker de ældre modeller (olive) som efter min mening har mere bid" og drive" end de nyere mere polite" lydende som måske er til det mere brede publikum ?, forøvrigt er det en strømforsyning til  preamp sectionen (ikke en extra effekt) der kan tilsluttes en Nait 5 og det er en stor forbedring.

F3 lyd har vistnok stadig distributionen af Naim.

sprinter
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 27 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hej.

F3 lyd har stadig Naim og der skulle efter sigende stå en 5i´er inde hos HI-Forum på frederiksberg, da de muligvis skal forhandle dem - har jeg hørt.

Venligst

Til top Vis sprinter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sprinter

sprinter
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 27 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

HMMMMM! Det hedder da HI-Fi forum, nu jeg tænker mig om.
Til top Vis sprinter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sprinter

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige været forbi hififorum og de er på vej til at få forhandling af Naim. De har p.t. en 5 cd og forstærker stående i butikken. De håber på at kunne præsentere flere af produkterne engang i løbet af Marts - så der er måske noget at glæde sig til.

MVH P

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

bonanza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo vældig godt. Så må jeg ind og lytte lidt hos HiFi Forum.
Mht Nait 5'eren kan man da også bruge den som forforstærker og tilslutte en effektforstærker som led i en opgradering. Jeg var med på det med strømforsyningen, men tak for opmærksomheden

...nå men tak for hjælpen. Det bliver spændende at få lyttet lidt...

vh Mathias

naim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

bonanza skrev:
Jeg overvejer at købe en Naim Nait5i. Er der nogle der har hørt den i forhold til den foregående Nait5? Er det værd at lede efter en brugt 5'er istedet for at købe en ny 5i'er?

Håber nogen har lidt gode råd!

vh Mathias (ny bruger)

Hej

Som mit brugernavn antyder, har jeg et NAIM anlæg. Startede selv med et lidt mindre anlæg end mit nuværende. NAIM spiller bare FEEEEEDT Du begår bestemt ikke en fejl ved at købe NAIM, brugt eller ej, det spiller bare. Mit nuværende anlæg er altsammen købt som værende brugt. Fortæl endelig når du har købt.

mvh
naim

bonanza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Ja, Naim,
der er ingen tvivl om at de spiller rigtig fedt... desværre går der nok lige lidt tid før finansieringen er på plads, men jeg skal forsøge at vende tilbage til den tid.
Tak for anbefalingen..
vh Mathias

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige været inde og lytte lidt på en Nait5i. Jeg lyttede også på en Cyrus 8, så det er den jeg sammenligner med. Naim'en er i grove træk meget mere sammenhængende og har mere drive end Cyrus 8'eren. Omvendt har Cyrus'en en noget bedre opløsning, så for mig handler det om, at finde ud af hvad man helst vil have. Jeg havde i weekenden lånt 2 Exposure-forstærkere (2010 og 3010) hjem. De var meget lig Naim på det punkt, at de har masser af drive. Som jeg husker det har det samtidig nok en lidt bedre opløsning en Nait5i. Jeg er selv lidt vildrede og skal finde ud af, hvad det egentlig er der er vigtigst, opløsning eller det andet, for jeg tvivler på, at man kan få det hele i denne prisklasse. Hvis ejg tager fejl, så kom gerne med nogle gode bud. Jeg er lutter øren.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt Naim Nait5 i forhold til Naim Nait5i. Til gengæld har jeg hørt den i forhold til min egen Holfi Integra 8 AE, og er meget imponeret over hvad Nait5i’eren kan præstere.  

Det jeg umiddelbart bemærkede, var at lydbilledet rykkede en meter frem men blev samtidig mindre bredt. Man får lidt en fornemmelse af, at sangere og instrumenter står foran en på gulvet og spiller.  Det der overraskede mig mest var, at Naim forstærkeren havde endnu mere kontrol over bassen over mine Avance Magnum 18 højtalere, hvor ellers Holfi skulle være hel suveræn.

Jeg tror man skal kunne lide Naim forstærkerens ”in you face” aktie måde at spille på, men så er den også rigtig god.

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Det var Nait5i jeg havde hørt
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

bonanza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej igen...
Jeg fik lejlighed til at afprøve Nait 5i herhjemme. Den gjorde et rigtig godt arbejde. Både på små to vejs og på store 3 vej højtalere. Jeg oplevede, at 5i'eren var meget følsom overfor valg af kabler. Interconnectkabler kunne ændre lidt detaljer mens højtalerkablerne virkelig viste sig MEGET afgørende. - Specielt i forhold til grebet om bunden.

Jeg ville med andre ord ikke investere i en 5i'er uden at foretage et meget velovervejet valg af kabler.

Kort efter faldt jeg for fristelsen og købte en Nait 2'er brugt. Det var mest for at afprøve hvad den kunne. Jeg havde behov for en forbedring, men ikke råd til 5i'eren. Det er en meget lille sag 2'eren men den kan nu nogle tricks. Den spiller slet ikke som 5i'eren, men den har en helt anden - og MEGET musikalsk - måde at forholde sig til musikken på. Den er slet ikke ligeså analyserende og "Hifi-agtig i sin lyd.... men det lyder bare lækkert når man sidder og lytter. Endvidere trives 2'eren fint med de nuværende Naimkabler.
Dette skal ikke opfattes som en nedvurdering af 5i'eren. Den var virkelig god, men for mig er 2'eren foreløbigt en god løsning.

Nå, men god jagt og tak for tilbagemeldingerne!

PFO55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Bonanza, du har valgt en af de allerbedste forstærker der er lavet i mands minde ! - et lille vidunder,  Den har en tonal balance og et drive som i de større olive modeller. Mangler selvfølgelig bare lidt slam og kræfter - en anelse kornet men focuserer på lydoplevelsen fremfor detaljer. Bygget som en tank med Holden & Fisher trafo samt sandsynligvis en MM riaa indb. Et service apparat bag, som er hoved og skuldre over alle andre. Synd at den ikke blev mere udbredt herhjemme...i sin tid vendte den op og ned på min opfattelse af god lyd, jeg sad med åben mund ! nu blev mit dyre rørgrej pludselig kedelig og langsomt uengagerende, jeg fik lyst til at høre andet end testplader og min nattesøvn stod sin prøve dengang. Nait kan dog være følsom ved valg af kabler og signalkilde/højtalere og her ligger nok årsagen til at nogle ellers seriøse lyttere missede pointen !...Der er stadig entusiaster der af forskellige årsager nedgraderer fra Naim 52/135 til en Nait 2 uden at miste den musikalske oplevelse.

bonanza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Ja... det var jo nok en meget god beskrivelse PFO55 - Og du har helt sikkert ret i at Naim er kabel og højtalerfølsomt. Men som skrevet ovenfor, var Naimkabler ikke optimale til 5i'eren i det setup jeg testede.
Men tak for kommentaren og de rosende ord til den lille olivengrønne sag (med MM riaa, ja).

harley_lady
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 November 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Har lige investeret i et nyt sæt Naim cd5i og nait5i...... og udskiftet alt mit Linn grej.... Har fået nyt hus med mindre stue, højt til loft, rå vægge og masser af glas og selvfølgelig trægulve... Kunne ikke få mit "store " Linn til at ramme rigtigt i rummet (gik for dybt) Har også startet i sin tid på lækkert gammel Naim (180èr og 72`er) der bare har så lækker en dynamisk og rå, måde at spille musik på, derfor var valget ved mit skift nu, helt klart : tilbage til Naim, og jeg må sige : jeg har ikke fortrudt....... Det spiller virkelig fedt, som sædvanligt...!!!!!Min bror har en lille lækker sag i fom af en Nait 2èr .... den spiller bare FOR fedt, og jeg kan godt høre at nyt grej idag er mere til det brede publikum, men der er stadig "smask lækker rå mellemtone" ud i "fjæset" og der er bare hurtighed i mit nye Naim..... Det er dejligt sprødt og lækkert nærværende...... Og lækkert med en fjernbetjening ...... 

Er på nuværende tidspunkt ved at finde kabler, hvilket er meget afgørende som der også er skrevet om tidligere i forummet..... Har altid syntes fedt om Naims egne Nac5 kabler , der stort set har kunnet bruges på alle anlæg, også mit Linn.... men synes det kniber lidt til min opsætning nu... Det bliver næsten for meget spark r... på en for kold( i længden trættende) måde...... så jeg skal lige lege lidt mere 

Den moderne musik er vidunderlig; det er umuligt at spille en falsk tone....
Til top Vis harley_lady's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harley_lady Besøg harley_lady's Websted

harley_lady
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Mht signal kabler har jeg investeret i et Audio note AN-C, synes det er et rigtig godt kabel til kun en tusse, og her er det lækkert med Nait 5ièrn, at den kan tage kabler med andet end DIN-stik....... 

Til top Vis harley_lady's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harley_lady Besøg harley_lady's Websted

harley_lady
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Dejligt at være tilbage til NAIM mums...............

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes