| Forfatter |
|
Sputnik Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 4 stk. Vifa M21WP-00-16 8" enheder liggende som jeg kunne tænke mig at bygge en lettere kraftig centerhøjt af, eller dvs. et "tv bord" med højttalere i, som dog skal se pænt ud.
Men spørgsmålet er, egner denne enhed sig til centerhøjttaler brug, og er det realistisk at bruge 4 stk. 8" enheder i et "tv bord".
Jeg har søgt lidt på Hifi4all.dk, og læst at der nævnes op til 70 liter pr. enhed, men kan det virkelig passe ? Havde selv regnet med omkring 20-25 liter pr. enhed i et lukket kammer.
Diskanter er ikke indkøbt, men er lidt lun på Vifa XT25'ern, men gode råd efterlyses. Det der især gåes efter er, ud over en fast bund i lyden, at stemmer står rent, dvs. at det ikke er en "buller-kasse" som jeg er ude efter.
Hvad kunne en optimal frekvens-deling være til sådan en krabat af en centerhøjt.?
Thomas
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ganske ret: 70l er optimalt basreflex-kabinet (-3dB ved 30Hz)
33l lukket giver -3dB ved 60Hz.
Jeg tror ikke du skal regne med at denne enhed kan "nå sammen med" XT25´eren. Du skal have en mellemtone med i systemet.
|
| Til top |
|
| |
Sputnik Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
| Du har ganske ret: 70l er optimalt basreflex-kabinet (-3dB ved 30Hz) 33l lukket giver -3dB ved 60Hz. Jeg tror ikke du skal regne med at denne enhed kan "nå sammen med" XT25´eren. Du skal have en mellemtone med i systemet. |
|
|
Det bliver til noget af et "køleskab" hvis alle 4 stk. 8" skal bruges i et basrefleks kabinet, det er godtnok helt utroligt at enheden kræver så mange liter - og det er kun en 8" enhed
Hvad kunne du anbefale som en egnet mellemtone, og/eller skulle jeg hellere gå efter en anden diskant ?
Måske skulle jeg "nøjes" med 2 stk. 8" i centerhøjt. + mellemtone og diskant, så kunne jeg holde mig under ~150 liter.. he...det er godtnok noget af en "centerhøjt."
Thomas
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg gætter på, at du har dine basser fra Q-Sound, vil jeg anbefale en Vifa D75MX-31-08 tre tommer dome (fra Q SOUND). Del ved 1000Hz og sæt din diskant ind ved 3-4KHz. Og, Hvorfor ikke lave lukket kabinet? Du har vel subbas et andet sted i systemet?
Du kunne også lave compound-system (isobaric) og komme ned på halvt kabinetsvolumen. Så er det 35 / 16,5 liter vi snakker om. Rimeligt til center-ht, eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nogle specielvarianter af Vifa M21 jeg har (wandersteen), men de kan faktisk fint række op til 2,5k - til bagkanaler. Jeg bruger en 9300 enhed. Den spreder godt, og passer på mine meget fint klangligt med lyden. Måske skulle du op i en 9700 der er fint med attack i lyden som matcher film godt. Men lydmæssigt skal du vel gå efter at matche klangen i side ht.
Jeg bruger 2 stk. p21rex 8" til center og de kan ikke magte at spille mellemtone ordentligt
Jeg ved sgu ikke hvordan du laver en god spredning med 4 8 ha-ha
|
| Til top |
|
| |
Sputnik Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
| Da jeg gætter på, at du har dine basser fra Q-Sound, vil jeg anbefale en Vifa D75MX-31-08 tre tommer dome (fra Q SOUND). Del ved 1000Hz og sæt din diskant ind ved 3-4KHz. Og, Hvorfor ikke lave lukket kabinet? Du har vel subbas et andet sted i systemet? Du kunne også lave compound-system (isobaric) og komme ned på halvt kabinetsvolumen. Så er det 35 / 16,5 liter vi snakker om. Rimeligt til center-ht, eller hvad? |
|
|
Enh. er fra Q-Sound, jeg købte dem egenlig kun pga. at de var på tilbud, havde som sådan ikke noget at bruge dem til
Du nævner D75MX-31-08, af hvad jeg kan finde frem til, koster den ca. 800kr., er det ikke lige lovlig dyrt ? Men, dvs. at D75MX både spiller mellemtone og diskant ?
Et compound-system lyder meget intressant, jeg er dog lidt i tvivl om placering af enhederne, og også mht. til liter til enhederne (35 / 16,5) den ene enhed skal vende ud, så selve membranen kan ses, skal den ha' 35 liter? Og hvad med den anden (bagved i selve kabinettet), skal den vende så de to enheder har magneten mod hinanden, eller at membranen peger samme vej ?
Og slutteligt, er det et helt lukket system, og hvordan med dæmpning i kabinettet ?
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et spændende projekt, men tror du ikke at TV'et hopper af bordet med 4 stk. 8'' basser ?  Det bliver sg et TV-bord med slam i  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jammen det var sgu meget heldigt at jeg her fandt ud af at de m21wp var på tilbud gennem denne tråd
Nu har jeg bestilt 2 stk, og vil prøve dem i stedet for de seas p21rex som jeg pt bruger i min center og som jeg ikke mener spiller en bare acceptabel mellemtone. Jeg vil prøve med 2½ system til at starte med sammen med ss9700 (delt v. 2,5k 2ordens) 1 ordens til de andre v 3k og 1k.
|
| Til top |
|
| |
Sputnik Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Jammen det var sgu meget heldigt at jeg her fandt ud af at de m21wp var på tilbud gennem denne tråd |
|
|
Er de stadig på tilbud ?! Jeg gav 250kr/stk. for mine, og det er da noget tid siden de blev købt.
Anyway...jeg er ikke helt med på hvordan enhederne skal placeres, se mit spørgsmål lidt længere oppe.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Qvist Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sputnik skrev:
kramer71 skrev:
Jammen det var sgu meget heldigt at jeg her fandt ud af at de m21wp var på tilbud gennem denne tråd |
|
|
Er de stadig på tilbud ?! Jeg gav 250kr/stk. for mine, og det er da noget tid siden de blev købt.
Anyway...jeg er ikke helt med på hvordan enhederne skal placeres, se mit spørgsmål lidt længere oppe.
Thomas
|
|
|
Enhederne sættes i enden af hinanden så de peger i samme retning. Og det gælder om at minimere det interne volume mellem de to enheder. Den isobariske konstruktion gør at du kan halvere kabinet volumen. Jeg kører selv isobarisk setup på front og center med nogle Vifa P21WO-20-08 og Vifa D26TG-35-06 diskanter. Xover ved 2K Hz med et 18dB filter. Det fungere rigtigt godt! Nu skriver du at det skal bruges som tv-bord. Er de enheder magnetisk afskærmet? Ellers vil det give problemer med tv'et...'
Nvh Lars
|
| Til top |
|
| |
Qvist Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det ikke fremgik helt klart af mit svar skal enhederne vende fremad. Rummet mellem de to enheder skal være så lille som muligt. Det bagerste rum skal være på de 16,5 L. Alternativt kan kan sætte membranerne mod hinanden, men er knap så fedt at se på når magneten stikkende ud af kabinettet 
Mvh Lars
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om 800kr. er dyrt for D75MX må du bedømme, når du hører dem. Jeg synes prisen er OK, den gode lyd taget i betragtning. Husk at de skal have deres eget kabinet at spille i. Hullerne bagpå er kun dækket af filt. Den er lineær til 7KHz, så den kan ikke spille den øverste diskant.
Compound: 16.5 liter i lukket kabinet (går ned til 50Hz.) 35 liter i reflexkabinet (går ned til 30Hz)
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Nu fik jeg skruet min center sammen med de 2 nye Vifa M21wp - ss9700. Det er sgu en helt ok enhed. Ufattelig meget kvalitet til de 400 kr. stk. for dem som q-sound tog.
Jeg mener absolut ikke at der er behov for en decideret mellemtone - ikke til film. For at få en tydelig stemmegengivelse har jeg i første lavet det som en alm. 2 vejs (0.47uh polink i 1 ordens). Dvs. at der deles ved en 2700.
Sagen med en center er, at der skal være god stemmegengivelse rimeligt i det vertikaleplan, og helt ud til 45-55 grader i det horisontale. Jeg deler ved omkring 2200 for diskanten i (jeg kan sgu ikke helt se hvad det er men det er skruet sammen af 2 ordens, 5,4 uf og 0,8 spole ?)
Det går ikke over i historien som det mest klangneutrale, men det er sgu svært at tune en center ind - jeg bakser lidt med længden af porten... - det optimale ville altså være noget rumkorrektion.
|
| Til top |
|
| |
Sputnik Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Nu fik jeg skruet min center sammen med de 2 nye Vifa M21wp - ss9700. Det er sgu en helt ok enhed. Ufattelig meget kvalitet til de 400 kr. stk. for dem som q-sound tog. Det går ikke over i historien som det mest klangneutrale, men det er sgu svært at tune en center ind - jeg bakser lidt med længden af porten... - det optimale ville altså være noget rumkorrektion. |
|
|
Det var hurtigt at du fik lave en afprøvning af enhederne, jeg har endnu ikke kunne afse tid til projektet, men det skal nok komme. Du skriver at de ikke er specielt klangneutrale, og her undre jeg mig lidt, for efter hvad jeg har hørt, bruges de nævnte enheder i højtalere til intet mindre end noget der ligner 75.000kr. Hvad mærket er, kan jeg ikke huske.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Host..Host... Manger.. Host... 
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 27 Marts 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Host..Host... Manger.. Host... 
|
|
|
Tror du ikke at du skal tage noget mod den hoste ? 

|
| Til top |
|
| |