Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny pick-up til min Thorens (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg vil gerne have en ny pick up til min Thorens TD-320 pladespiller. Den må maksimalt koste Kr. 2000,- og jeg har en Dynavector DV-10x5 i kikkerten. Den kan jeg få til 1995 Kroner, og det er jo indenfor mit budget

Jeg har på et tidspunkt hørt den i aktion, og jeg synes den spiller rigtigt godt. Jeg vil dog gerne høre andres erfaringer med denne pick-up. Specielt er jeg interesseret i hvor god den er til at spore. Som gammel DJ har jeg nemlig flere hundrede maxisingler, som jeg naturligvis gerne vil kunne afspille uden forvrængning. Det er derfor vigtigt med gode sporings-egenskaber, for der er altså ret kraftig udstyring på sådan nogle maxi-singler.

Forslag til andre Pick Up´s <2000 Kroner modtages også gerne

Med vinyl hilsen

Perejvind

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej Per

Jeg kan kun give Dynavektor 10X5 de varmeste anbefalinger, det er nemlig en PU der sporer perfekt, ikke noget med at yder rillerne lyder bedre end inder rillerne.

PU'ens lyd må betegnes som værende dynamisk med en rigtig god detaliering/åbenhed, men stadigvæk med helheden/sammenhængen i behold. PU'en har også et rigtigt godt perspektiv og kanaladskilelse, og så kan den oven i købet spille rigtig god fast bas.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm

- og tak for dit svar. Din beskrivelse passer nøjagtig med det lytteindtryk jeg har af den.

Jeg tror sku´ jeg tager skridtet og bestiller sådan en fætter. Hvis det kniber med at spore maxi-singlerne, så må jeg forøge nåletrykket til et ton

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes lige jeg ville følge op på denne tråd.

Jeg har nu spillet med Dynavectoren i nogen måneder, og jeg er yderst tilfreds med den.

Den spiller fantastisk, og den kan spore selv de "hotteste" maxi singler. Jeg kan varmt anbefale 10X5 hvis man leder efter en PU i prisklassen omkring 2000 Kr. Og hvis man vel at mærke har en arm der passer til den.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Perejvind: Så må du lige fortælle, hvilken arm, du har på din Thorens ....

Har ladet mig fortælle, at den er perfekt til Rega RB300 og tilsvarende (bedre arme). Holder det stik?

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 August 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

TD-320 var svjh. med "integreret" fabriksarm fra Thorens.
TD-321 var med udskiftelig armbase.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Min Thorens 320 er en MkII model, og den er forsynet med TP90 armen.

Samspillet mellem pick up og tonearm, er efter min mening meget vigtigt. Det gælder om at få placeret resonansfrekvensen det rigtige sted - det vil sige omkring 10 Hz.

Hvis man kender den samlede effektive masse af tonearmssystemet (effektiv arm masse + vægten af PU) samt pick up´ens compliance, kan man regne sig frem til denne frekvens. Til dem af os der har glemt denne formel (jeg er selv en af dem ), er der hjælp at hente på Van Den Huls website. Kik nederst på denne side: http://www.vandenhul.com/artpap/phono_faq.htm 

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 09 August 2005 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Du har så absolut ret i det med samspillet - deraf også mit spørgsmål tidligere. Det er nu besvaret, tak

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 10 August 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

JEg har lige monteret en 10x5 i Origin Lives Encounter, og kan ligeledes bekræfte jeres lydmæssige opservering. Den har en god fast bas, meget fin frekvens opløsning, og ja diskanten kommer måske til lidt mere luft når den spiller mere, mangler lidt her.

I OL armen vil armresonancen ligge på de 10 Hz, det er da fint. OL armen overrasker rigtig meget i positiv retning. Det gør 10x5 også, fin kombi.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 10 August 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

JEg har lige monteret en 10x5 i Origin Lives Encounter, og kan ligeledes bekræfte jeres lydmæssige opservering. Den har en god fast bas, meget fin frekvens opløsning, og ja diskanten kommer måske til lidt mere luft når den spiller mere, mangler lidt her.

I OL armen vil armresonancen ligge på de 10 Hz, det er da fint. OL armen overrasker rigtig meget i positiv retning. Det gør 10x5 også, fin kombi.

Det er en fed pick up. Og ja. Den skal spilles til. 50 timer eller deromking før den viser hvad den egentlig kan.

Min sidder i en Micro Seiki MA505 III. Jeg har ikke regnet på armresonansen, men det lyder fint

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 11 August 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Nu I snakker om det, fik min RegaP25 også en Dyna10x5 på i går (oppe fra Gert forresten)

Spillede på den det meste af i går aftes, men var egentligt fra starten af en smule skuffet over netop den øvre mellemtone og diskanten i forhold til den meget luftige og fine top på min tidligere OrtofonX5.

I dag fik den så den store justering/eksperimenterings tur.
Det viste sig at på min spiller betyder nåletrykket og at den sporer nøjagtigt med pladerillen utrolig meget for lyden.
Efter ændringerne faldt det hele pludseligt i "hak" og toppen passer perfekt !  

Den har vel efter hånden spillet en 10~12 timer og jeg savner nu på ingen punkter min gamle X5.
Dyna'en har på mit system en dejlig fast bund, en del mere krop og sjæl i mellemtone/sangstemmer
og toppen er nu på niveau med X5'eren.
Desuden sporer den helt perfekt !.
Havde et par plader der havde problemer, - ingen slinger i valsen på Dyna'en

vilmann: super at høre at jeg kan forvente at den lukker endnu mere op de næste ~40 spilletimer.
Jeg er som sagt allerede meget godt tilfredsmed lyden,
- super hvis den bliver endnu bedre

Nå jeg må hen og vende pladen ... cya...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes