Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 22:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tid til opgradering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hej folkens!

Efter en forholdvis lang periode på sidelinien, har jeg besluttet mig for at oprette en profil inde på HiFi-4-All. Glimrende hjemmeside i øvrigt

Nå, men nu til sagen. Jeg går i øjeblikket og overvejer at opgradere mit lydsystem med nye højttalere. Pt sidder jeg med: Denon AVR 1804, Denon DVD 1400 og et sæt B&W DM601s3 m. tilhørende VM Acoustics Blackfoot standere.

Dette er mit første surround anlæg, og jeg har sågar haft mit anlæg i snart 2½ år, men i realiteten har jeg slet ikke udnyttet potentialet i et surround setup. Jeg sidder faktisk kun med 1 sæt front højtt. og ikke andet. Derfor må jeg se realiteterne i øjnene, og overveje stærkt, om jeg virkelig har brug for en surround receiver.

Derfor har jeg tænkt på at sælge det hele (eller i hvert fald min receiver og evt. dvd) og erhverve mig i et "ægte" stereo setup. Men som studerende er pengene små, så mit budget skal i hvertfald under 20.000 (inkl. kabler og andet tilbehør).

I første omgang har jeg tænkt på, at afskaffe min surround receiver og dvd, og i stedet anskaffe mig en forstærker og evt. en effektforstærker. Jeg ved dog ikke rigtigt, hvad jeg skal stille op med mine højtt. (B&W 601s3). Skal jeg beholde højtt. og evt. supplere med en sub., eller anskaffe mig et par "rigtige" 2½-3vejs gulvhøjttalere? Det skal lige siges, at
mit værelse ikke er synderlig stor, ca. 16-17m2.

Jeg lytter mest til Rock (Fx. "The Peppers", Foo Fighters, Swan Lee, Chevelle), Hip Hop (Mos Def, Masta Ace, KRS-ONE, Roots) og til sidst en smule trance/techno. Desuden ser jeg også film, men mest af tiden fokuseres der på musik.

Som sagt. Jeg har ca. 20.000 at gøre godt med i alt. Er villig til at bruge op til 50% af budgettet på højtt. hvis det er nødvendigt. Jeg vil bare have god lyd .

Mit indlæg er måske (for?) proppet med informationer, hvilket gør det uoverskueligt, men I skal da være velkommen til at svare over flere omgange .

I sidste ende er det jo mig, som skal lytte til anlægget. Det er jeg afklaret med. Dog er det jo altid rart med inspiration fra andre hifi entusiaster med en bredere viden end jeg selv.

På forhånd tak!
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Hej folkens!

Efter en forholdvis lang periode på sidelinien, har jeg besluttet mig for at oprette en profil inde på HiFi-4-All. Glimrende hjemmeside i øvrigt

Nå, men nu til sagen. Jeg går i øjeblikket og overvejer at opgradere mit lydsystem med nye højttalere. Pt sidder jeg med: Denon AVR 1804, Denon DVD 1400 og et sæt B&W DM601s3 m. tilhørende VM Acoustics Blackfoot standere.

Dette er mit første surround anlæg, og jeg har sågar haft mit anlæg i snart 2½ år, men i realiteten har jeg slet ikke udnyttet potentialet i et surround setup. Jeg sidder faktisk kun med 1 sæt front højtt. og ikke andet. Derfor må jeg se realiteterne i øjnene, og overveje stærkt, om jeg virkelig har brug for en surround receiver. Det er da en surroundreciever du har, Du skal bare have en centerht. og 2 baght. 

Derfor har jeg tænkt på at sælge det hele (eller i hvert fald min receiver og evt. dvd) og erhverve mig i et "ægte" stereo setup. Men som studerende er pengene små, så mit budget skal i hvertfald under 20.000 (inkl. kabler og andet tilbehør).

I første omgang har jeg tænkt på, at afskaffe min surround receiver og dvd, og i stedet anskaffe mig en forstærker og evt. en effektforstærker. Jeg ved dog ikke rigtigt, hvad jeg skal stille op med mine højtt. (B&W 601s3). Skal jeg beholde højtt. og evt. supplere med en sub., eller anskaffe mig et par "rigtige" 2½-3vejs gulvhøjttalere? Det skal lige siges, at
mit værelse ikke er synderlig stor, ca. 16-17m2.

Jeg lytter mest til Rock (Fx. "The Peppers", Foo Fighters, Swan Lee, Chevelle), Hip Hop (Mos Def, Masta Ace, KRS-ONE, Roots) og til sidst en smule trance/techno. Desuden ser jeg også film, men mest af tiden fokuseres der på musik.

Som sagt. Jeg har ca. 20.000 at gøre godt med i alt. Er villig til at bruge op til 50% af budgettet på højtt. hvis det er nødvendigt. Jeg vil bare have god lyd .

Mit indlæg er måske (for?) proppet med informationer, hvilket gør det uoverskueligt, men I skal da være velkommen til at svare over flere omgange .

I sidste ende er det jo mig, som skal lytte til anlægget. Det er jeg afklaret med. Dog er det jo altid rart med inspiration fra andre hifi entusiaster med en bredere viden end jeg selv.

På forhånd tak!

Hvis jeg var dig ville jeg købe en centerhøjttaler og et sæt fronthøjttalere i samme serie som den du har nu(dmserien) og bruge dine nuværende højttalere som baghtere. Derefter vil jeg sælge 1804eren og købe en denon avr2805 eller en 3805. Så er du godt kørende.

MVH WRONG

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

tja det kan være svært personlig foretrækker jeg stereo frem for snurre rundt og god stereo kan også gi en god oplevelse ved film

jeg mener tilgændgæld også at en sub ikke hørre hjemme i stereo med mindre man har to af dem jeg vil nu også mene du kan få noget ret fornuftigt anlæg for de ca 20,000

men om det skal være stereo eller snurre rundt kan du jo kun selv vudere. men jeg ville somsagt vælge stereo.

Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Dog er jeg som sagt ikke interesseret  i surround. Det er mit værelse simpelthen for lille til + at stereo virker mere tiltalende på mig...Kom endelig med forslag

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

jeg går ud fra at det er bas du mangler siden du vil af med dine B&W eller ha en sub. hvad med et par dali 8008 der hvar ihverfald godt gang i deres 808 og den spillede godt så mon ikke det også gælder for 8008 SE også

hvad angår forstærker skal det så være for & effekt-forstærker eller kan en itegreret også bruges?

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

znefi skrev:

jeg går ud fra at det er bas du mangler siden du vil af med dine B&W eller ha en sub. hvad med et par dali 8008 der hvar ihverfald godt gang i deres 808 og den spillede godt så mon ikke det også gælder for 8008 SE også

hvad angår forstærker skal det så være for & effekt-forstærker eller kan en itegreret også bruges?

Yep, korrekt. Det er helt klart bas jeg mangler. Jeg kunne også tænke mig en 2½-3 vejs konstruktion istedet for de 2. Jeg synes også at 601'erne har en tendens til at lyde meget skinger/lys i diskanten. Ved dog ikke om det er pga. min surround receiver? (denon & b&w sammensætningen).

Nu lyder jeg måske som en idiot, men ang. stereo forst., intge. forst., for-forst. osv. har jeg ingen anelse om. Jeg har aldrig i mit liv ejet en stereo forstærker, og har aldrig sat mig ind i tingene angående stereo-forstærkere, bi-amping og hvad der ellers hører med. Men ja, det er netop sådan en setup jeg er interesseret i (fx integreret forst. + effektforst.).

Jeg har dog hentet inspiration fra andre læsere, og undersøgt en del mht. disse forstærkere, men jeg ved ikke hvordan sammensætningen af disse fungerer i praksis.

Har kigget på disse producenter:

Forstærker, cd, dvd og lign.: Atoll, Rotel, Acoustic Reality, Denon, NAD, Arcam, Cayin.

Højtt.: B&W, Dali, Audiovector, SA, Audio Pro, Monitor Audio, JM Lab... 

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

For 20.000,- bør du have højere ambitioner end Dali 8008. De er for sølle. 90% spil højt og kun 10% spil godt.

20.000 er mange penge, og hvis de bruges rigtigt kan du nå rigtig langt i stereo-verden. Stereo bider forresten ikke. Det er lige ud af landevejen.

Du kan roligt gå i gang med de fremragende test her på siden. Der er rigtig mange guldkorn at hente.

Ang. gulvhøjtalere bør du overveje:
  • DLS R55
  • Avance Sig. 8 MKII / MKIII
  • System Audio 1280 MKII / 1750
  • B&W CM4
Dine B&W er dog fremragende til prisen, og kan sagtens bruges til du ved lidt mere om hvad du vil have (resten af anlægget har jo meget at sige for valget af højtalere).

En stærk cd/forstærkerkombination kunne være:
  • Denon PMA2000R & Denon DCD 1650AR (samlet ca. 6000,- brugt)
  • Cayin 252B & Cayin CD-252 (samlet ca. 10.000,- brugt)
Alternativ til forstærker kunne være Densen B100 og alternativ til cd kunne være den bedre ende af Sony´s ES serie.

Med f.eks. Denon sættet kombineret med at sæt sprit nye Avance Sig. 8 MKIII kommer til at stå dig i ca. 18.000 uden kabler og spiller ægte hifi. Det bliver du glad for!

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Du skal være opmærksom på at Denons forstærkere traditionelt er meget lyse i lyden. Der skal meget af forklaringen findes.

Undgå 3 vejs på det budget. De er fordyre, så der vil kun blive råd til middelmådig kvalitet. 2½ vejs højtalere er et stærkt alternativ til mindre rum!

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
For 20.000,- bør du have højere ambitioner end Dali 8008. De er for sølle. 90% spil højt og kun 10% spil godt.

20.000 er mange penge, og hvis de bruges rigtigt kan du nå rigtig langt i stereo-verden. Stereo bider forresten ikke. Det er lige ud af landevejen.

Du kan roligt gå i gang med de fremragende test her på siden. Der er rigtig mange guldkorn at hente.

Ang. gulvhøjtalere bør du overveje:
  • DLS R55
  • Avance Sig. 8 MKII / MKIII
  • System Audio 1280 MKII / 1750
  • B&W CM4
Dine B&W er dog fremragende til prisen, og kan sagtens bruges til du ved lidt mere om hvad du vil have (resten af anlægget har jo meget at sige for valget af højtalere).

En stærk cd/forstærkerkombination kunne være:
  • Denon PMA2000R & Denon DCD 1650AR (samlet ca. 6000,- brugt)
  • Cayin 252B & Cayin CD-252 (samlet ca. 10.000,- brugt)
Alternativ til forstærker kunne være Densen B100 og alternativ til cd kunne være den bedre ende af Sony´s ES serie.

Med f.eks. Denon sættet kombineret med at sæt sprit nye Avance Sig. 8 MKIII kommer til at stå dig i ca. 18.000 uden kabler og spiller ægte hifi. Det bliver du glad for!

Tusind tak for dit svar Frede!

Mht. til Avance, så kan jeg desværre ikke finde Sig. 8 MKII/MKIII modellen på deres hjemmeside. Er det en udgået model? Må indrømme at jeg aldrig har hørt om Avance før . Har haft B&W DM/603s3, CM4, Audio Pro Black/Blue Diamond v.2,  og DLS R55 i tankerne...

Lige en ting mere; er det muligt at sætte en cd afspiller + dvd sammen med en forstærker? Altså plejer der at være nok udgange til sådan et setup? Har nemlig tit oplevet at dyrt HiFi, kan være MEGET minimalistisk mht. funktioner og antal udgange...

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Frede1977:

jeg er skam enig med dig om dali men syns nu den spiller ok. forstod det enlig også sådan han skulle bruge noget der kunne buldre.

AM-E:

det kan du sagtens de fleste har udgange til det.

kan se du nævner ATOLL og kan kun sige jeg er godt tilfreds med mit syns de passer kanon sammen med Dynaudio

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

znefi skrev:

kan se du nævner ATOLL og kan kun sige jeg er godt tilfreds med mit syns de passer kanon sammen med Dynaudio

Dynaudio laver fremragende højttalere. Men mit budget rækker desværre ikke så langt.

Har lige et spørgsmål mth. til din Atoll forstærker. Det lyder måske dumt, men jeg kan se, at din forstærker bla. ikke har "balance", "bass" og "treble" indstillinger. Er det ikke et "must"? Man skal vel tilpasse forstærken til højttalerne?

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

tjoo

det er et Valg fra ATOLL's side da de mener at man ændre kunstigt på lyden og der for ikke for den rette oplevelse samtidig med at de mener at det giver dårligere lydbilled såvidt jeg har forstået.

selv mangler jeg det ikke.

men jeg vil da håbe der er andre som vil komme med deres mening

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=4148

Avance Sig. 8 MKII er udgået, men MKIII modellen blev introduceret sidst i december på opfordring fra en forhandler!

Avance er en af de store og anerkendte danske højtalerproducenter. De har aldrig været så udbredt i Danmark, hvilket nok primært skyldes at de er blevet forhandlet af meget få butikker. De laver fremragende højtalere med nogle af de bedste enheder penge kan købe - selv i billige modeller. Det høres.

De forhandles så vidt jeg ved desværre kun af Expert i Varde og KT-Radio i KBH.

MKII kan være meget svært at finde brugt, hvilket jo nok er den største ros en højtaler kan få. Folk er simpelthen godt tilfreds! (det samme gælder forøvrigt CM4/CM6)

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

znefi skrev:

Frede1977:

jeg er skam enig med dig om dali men syns nu den spiller ok. forstod det enlig også sådan han skulle bruge noget der kunne buldre.

Dali laver skam fremragende højtalere. Jeg synes bare ikke de store modeller i blå serie er med på listen.

Grunden er at der er satset alt for meget på kvantitet - mange enheder, stort kabinet osv. med det resultat at komponentkvaliteten ender ret lavt for en højtaler i den prisklasse. Ønsker man en højtaler i budgetklassen mener jeg langt de fleste er bedre tjent med en lidt mindre 2½ vejs løsning, fordi der til de samme penge er råd til væsentligt bedre komponenter.

Noget helt andet som ofte er overset er at evnen til at spille højt primært skal findes i komponentkvaliteten samt forstærkeren.

Noget helt andet er at lige præcis Dali 8008 ikke spiller ret dybt - den buldre bare meget

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=4148

Avance Sig. 8 MKII er udgået, men MKIII modellen blev introduceret sidst i december på opfordring fra en forhandler!

Avance er en af de store og anerkendte danske højtalerproducenter. De har aldrig været så udbredt i Danmark, hvilket nok primært skyldes at de er blevet forhandlet af meget få butikker. De laver fremragende højtalere med nogle af de bedste enheder penge kan købe - selv i billige modeller. Det høres.

De forhandles så vidt jeg ved desværre kun af Expert i Varde og KT-Radio i KBH.

MKII kan være meget svært at finde brugt, hvilket jo nok er den største ros en højtaler kan få. Folk er simpelthen godt tilfreds! (det samme gælder forøvrigt CM4/CM6)

Hold da op. Troede slet ikke Expert var forhandler af sådan et hifi mærke...

Jeg faldt desuden over denne annonce på dba.dk

"Avance Signature 8, Cherry, 200 W, 2½ vejs, 2 stk. 6 3/4" Scan Speak, 1 stk. 1" Scanspeak D2905, 4 Ohm, 43L, 89 dB, 2 bagudvendte porte, 30kg.H*B*D 102*22*30. nypr. 17000" - Nu 6500,-

Jeg ved dog ikke, om der er tale om en MKII'er eller III'er.

Lige et spørgsmål til...Har læst at DLS R55 (og hele serien), går under betegnelsen "home cinema speaker".  Det er jo fint nok, men jeg lytter nu mest til musik. Vil R55'erne kunne spille alle musik genre nogenlunde godt, eller er de mere "musikalske" og film orienteret?  Og hvad med Avance Sig. 8?

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 587&zoneid=3

Det er dybest set de samme kvaliteter man tilstræber hvad enten højtaleren skal indgå i surround eller stereo. Til DLS er der blot lavet center og baghøjtaler, hvilket gør den velegnet.

Eneste forskel kan være at sorroundhøjtalere ikke behøver at række så dybt, da de bliver kombineret med sub. Dette er ikke tilfældet med Avance der er tænkt som stand alone stereo.

Expert forhandler ikke som sådan Avance, men f.eks. Avance i Varde har en særlig afdeling for hifi-produkter.

Ang. annoncen i den blå avis. Ring og spørg. Hvis det er MKII eller MKIII er det et rigtig godt tilbud. Ellers bør du nok finde noget andet!

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Znefi:

Er helt enig med Atoll. Det er det samme BOSE har gjort. De lægger hverken mere eller mindre til i deres lyd. Sådan som lyden kommer ud lyder den bare, og det skal man ikke lave om på. Der er så bare mange folk der syntes at det lyder fuldstændig åndssvag, men andre f.eks. musikere elsker det fordi de laver lyden som den bare SKAL være. Derfor kører jeg os selv med Atoll/Densen.

Kan derfor varmt anbefale Atoll

Mvh Søren.

Til top Vis Søren P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren P.

Find Holger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

når du nu ikke har mere plads og brænder for stereo, så er Linn Classik/Katan en løsning til lige over 20K, som fylder dit rum med musik uden at at det tager ret meget plads. Selv har jeg Linn Classik/Ninka (på 22kvm) og har aldrig hørt/mærket/følt/set så meget musik før.
Til top Vis Find Holger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Find Holger

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Hvis det var mig der stod med 20K til et stereo setup, ville jeg meget stærkt overveje et brugt sæt NAD Silverline. Den integrerede forstærker S300 og cd-afspilleren S500 kan uden de store problemer findes brugt for ca. 12K. Den kombination har jeg kørt med et godt stykke tid, og jeg er stadig glad for det hver eneste dag. Det spiller med virkelig meget kontrol og et stort overskud. Lyden er meget neutral hele vejen igennem.

Af højtalere er der jo vanvittigt meget at vælge imellem. JEG ville nok gå på brugtmarkedet og vente på et godt tilbud. Så forresten at der er et sæt Audiovector M3 signature mk. I på markedspladsen til 6K for tiden. Det var jo også en mulighed. Men derudover er de fleste oplagte muligheder jo allerede blevet foreslået. (SA, Dynaudio, Avance, AV osv.)

Held og lykke med dit nye setup. Jeg er siker på du bliver glad for dit valg af stereo frem for surround.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Hvis det var mig der stod med 20K til et stereo setup, ville jeg meget stærkt overveje et brugt sæt NAD Silverline. Den integrerede forstærker S300 og cd-afspilleren S500 kan uden de store problemer findes brugt for ca. 12K. Den kombination har jeg kørt med et godt stykke tid, og jeg er stadig glad for det hver eneste dag. Det spiller med virkelig meget kontrol og et stort overskud. Lyden er meget neutral hele vejen igennem.

Af højtalere er der jo vanvittigt meget at vælge imellem. JEG ville nok gå på brugtmarkedet og vente på et godt tilbud. Så forresten at der er et sæt Audiovector M3 signature mk. I på markedspladsen til 6K for tiden. Det var jo også en mulighed. Men derudover er de fleste oplagte muligheder jo allerede blevet foreslået. (SA, Dynaudio, Avance, AV osv.)

Held og lykke med dit nye setup. Jeg er siker på du bliver glad for dit valg af stereo frem for surround.

Ja, Silverserien fra NAD har også strejfet mig. Dog er jeg lidt "hooked" på Densen for tiden. Vil meget gerne lytte til B serien, da jeg har hørt meget godt om den. Jeg har planlagt et besøg hos Lydspecialisten i næste uge. Af ht'er har jeg haft kigget på DLS R55 & Avance Sig. 8 især. Godt nok springer jeg mit budget med nogle tusinde, men så må man jo bare tage ét skridt ad gangen...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes