Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Akustik tip! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Lidt akustik

De fleste er enige om at lytterummet spiller en stor rolle for lyden og herunder betyder afstanden mellem væggene ret meget (efter min erfaring)

Afstanden mellem vægene skaber nogle resonansfrekvenser og hvis flere af vægene danner de samme frekvenser, forstærker de hinanden, et rum på 3*3*3 meter vil derfor skabe de samme resonanser mellem alle væggene.

Men også mål der er delelige med hinanden skaber nogle af de samme frekvenser. det gælder derfor om at få et lytterum hvor afstanden mellem de forskellige vægge ikke er delelige med hinanden. dvs. at et rum der er 9*6*3 meter ikke er godt!!! men et rum på 9*8*2,5 meter er langt bedre

(udgangspunkt for alt dette er selvfølgelig at væggene er paralelle!!, alt andet er dog ofte praktisk umuligt!!)

Når jeg skal vurdere et rums muligheder for at fungere som lytterum gør jeg tit brug af nederstående beregninger, for at finde evt. akustiske problemer.

formelen til beregning af resonansfrekvenser ser ud som følger:

1130/(2*L)

De 1130 er lydens hastighed

L=afstanden mellem to væge målt i fod, (1 meter= 3 fod)

Den frekvens der kommer frem, kan efterfølgende ganges med 2, 3, 4.... og så videre, på den måde får man de andre frekvenser der forstærkes.

Et lille praktisk eksempel:

min stue er:

Længde i cm:

586

Bredte i cm:

343

Højde i cm:

253

Dette deles med 30 for at få det i fod:

Længde19,53333

Bredte11,43333

Højde8,433333

Hvorefter det indsættes i formelen, hvorefter resultatet ganges med 2, 3 og så videre, hvorefter man kommer frem til de frekvenser der forstærkes

Resonanser :
Længde: Bredte: Højde:
29 49 67
58 99 134
87 148 201
116 198 268
145 247 335
174 297 402
202 346 469
231 395 536
260 445 603
289 494 670
318 544 737

Vi kan ud af rækkerne se at der er et sammenfald ved ca. 200 hz i alle tre rækker.

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

evidenso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hvad vil du så i dette tilfælde stille op med de 200 hz? Hvordan hører du det (svæver lyden)? Hvad kan du gøre for netop at ramme de 200hz... ja du kan jo ikke eliminere resonansen :) men hvad kan kan du så gøre?  

et lille link til lidt info
http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt3.pdf&n bsp;
Til top Vis evidenso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evidenso

pbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Hvor har du dog lært at regne ?

mr.Thomsen skrev:

Lidt akustik

De fleste er enige om at lytterummet spiller en stor rolle for lyden og herunder betyder afstanden mellem væggene ret meget (efter min erfaring)

Afstanden mellem vægene skaber nogle resonansfrekvenser og hvis flere af vægene danner de samme frekvenser, forstærker de hinanden, et rum på 3*3*3 meter vil derfor skabe de samme resonanser mellem alle væggene.

Men også mål der er delelige med hinanden skaber nogle af de samme frekvenser. det gælder derfor om at få et lytterum hvor afstanden mellem de forskellige vægge ikke er delelige med hinanden. dvs. at et rum der er 9*6*3 meter ikke er godt!!! men et rum på 9*8*2,5 meter er langt bedre

(udgangspunkt for alt dette er selvfølgelig at væggene er paralelle!!, alt andet er dog ofte praktisk umuligt!!)

Når jeg skal vurdere et rums muligheder for at fungere som lytterum gør jeg tit brug af nederstående beregninger, for at finde evt. akustiske problemer.

formelen til beregning af resonansfrekvenser ser ud som følger:

1130/(2*L)

De 1130 er lydens hastighed

L=afstanden mellem to væge målt i fod, (1 meter= 3 fod)

Her er en fod 1/3 meter. Det vil sige (1/3)x100 cm. Altså 33,33333_  cm

mr.Thomsen skrev:

Den frekvens der kommer frem, kan efterfølgende ganges med 2, 3, 4.... og så videre, på den måde får man de andre frekvenser der forstærkes.

Et lille praktisk eksempel:

min stue er:

Længde i cm:

586

Bredte i cm:

343

Højde i cm:

253

Dette deles med 30 for at få det i fod:

Vupti... nu er en fod kun 30 cm.

Havde det ikke været lettere bare at regne med den rette formel og i de rigtige enheder.

Lydens hastighed= 340,29 m/s  nu måler du stuen i cm så lydens hastighed = 34029 cm/s

Formlen er derfor: 340,29/(2*L)  hvor L er afstanden i meter, eller 34029/(2*L)  hvor L er afstanden i CM

mr.Thomsen skrev:

Længde19,53333

Bredte11,43333

Højde8,433333

Hvorefter det indsættes i formelen, hvorefter resultatet ganges med 2, 3 og så videre, hvorefter man kommer frem til de frekvenser der forstærkes

Resonanser :
Længde: Bredte: Højde:
29 49 67
58 99 134
87 148 201
116 198 268
145 247 335
174 297 402
202 346 469
231 395 536
260 445 603
289 494 670
318 544 737

Vi kan ud af rækkerne se at der er et sammenfald ved ca. 200 hz i alle tre rækker.

Vi skal jo også lige huske på at dette er en tilnærmelse da lydens hastighed brugt i udregningerne her er lydens hastighed målt ved normaltryk ved havets overflade. Lydens hastighed falder jo højere vi kommer op, og er samtidig afhængig af om det f.eks er høj eller lavtryk.

Jeg ser for øvrigt intet problem i at modificere sin stue/sit lytterum så vægene ikke længere er paralelle. Det er ikke så meget det drejer sig om. hvis der bare er ca 20 cm  forskel over 5 meter, så er det rigeligt. Det kræver altså bare 2 "forskudte væge" og i det hjørne hvor man tager pladsen, mister man ca 20x20 cm. I en stye på 6x4 meter (24 kvadratmeter) mister man i alt ca 1 kvadratmeter

Til top Vis pbrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pbrand

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

evidenso skrev:
Hvad vil du så i dette tilfælde stille op med de 200 hz? Hvordan hører du det (svæver lyden)? Hvad kan du gøre for netop at ramme de 200hz... ja du kan jo ikke eliminere resonansen :) men hvad kan kan du så gøre?  

et lille link til lidt info
http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt3.pdf&a mp;n bsp;

jeg har pt. ikke gjordt det store for at fjerne 200 hz peeket, men man kan godt bygge akustiske dæmpere der rammer en bestemt frekvens. men en almindelig sinus sweap, fx. fra 20 til 200 hz er ofte også et godt redskab til at finde ud af hvor kraftigt problemet egentligt er. og jeg skal da nok have undersøgt hvad jeg kan gøre...

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

ang. Pbrands indlæg

grunden til at formelen er i fod, er at jeg har den fra engelsk kilde og jeg havde ikke lige tænkt at lave den om til cm.

og som du skriver er det rigtigt at udregningerne ikke 100%, men jeg bruger dem også mest som guidelines til om der vil være sammenfald mellem de stående bølger i et evt. lytterum.

og jeg tror nu nok min kærest ville synes det var en ret stor ændring hvis jeg ændrede på vægene i stuen så de ikke var paralelle..... men ved nybyg eller deciderede lytterum er det selvfølgelig en mulighed

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Selvom udregningen ikke er helt præcist udført, giver det alligevel et godt billede af de problemer, man må kæmpe med i ens hjemlige akustiske miljø!!! (de 200hz´s sammenfald f.eks.!!!)

En tomme er 25,401mm og følgeligt er 12 tommer (1 fod) lig 304,812mm!!! Angående lydens hastighed i atmosfærisk luft med et tryk på 1000millibar; nogle kilder nævner 333m/sek, andre 340 og 345!!! Jeg regner med 1km/3sek; det er nemmest!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt lige over følgende simulator, som også kan give et fingerpeg om et rums akustiske forhold. Det er meget nemt at bruge:

http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm

Mvh Lars 

Til top Vis Qvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qvist

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes