Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 06:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: dali 850 vs 909 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 172
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

har lige købt et sæt dali 850 og har stadig mine elskede 909 stående. først var jeg vild med 850 men prøvede så at sætte den ene 909 til og må ærligt indrømme at forskellen måske ikke er så stor. hvad gør jeg forkert og kan det være fordi jeg har et MEGET lille rum(omkring 7,5kvm)?
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen
 
Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1319
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Det kan være din forstærker og rummet som du selv siger.

Dali 450 ville klart have været et bedre valg. Dit rum er aaaalt for lille til så store højttalere. Efter min mening skal rummet være minimum 30 kvm før 850'eren matcher 450'eren.

 



__________________
MVH Jannick Petersen
Til top Vis Jannick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannick
 
Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 172
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

ok... jeg kører dem over en yamaha dsp-a1.

jeg havde nu troet at trods rummet burde lyden blive noget bedre, da 909'eren jo er en større højttaler?

og jeg kan ikke helt forstå det da min storebror også har nogle 850 og dem synes jeg lyder markant bedre end 909 - det er dog også i et større rum men ikke så mget større
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hvad er det der gør om man kan have en stor 3 vejs højttaler i rummet? Afstand til vægge (m^2) eller plads/luft i rummet (m^3)? Jeg sprøger fordi jeg har 15m^2, men mit loft går op i kip (3.5m ca.)
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1319
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Rummet/akustikken er en af de væsentligste faktorer som afgøre lyden.

Højttalere skal have plads og luft til at de kan yde deres optimale. Især store højttalere, som er tilfældet hér.



__________________
MVH Jannick Petersen
Til top Vis Jannick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannick
 
Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 172
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

plads og luft var kodeordet ... rykkede dem længere ud fra væggene og det hjalp da helt vildt!

viste nu godt de skulle stå langt fra side og bagvæg men havde ikke regnet med at de skulle bruge mere luft end mine 909.


Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen
 
Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Det  er ikke sådan at basporten er i bagsiden på den ene type og forsiden på den anden??
Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk
 
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Luksus Bumsen skrev:
plads og luft var kodeordet ... rykkede dem længere ud fra væggene og det hjalp da helt vildt!

viste nu godt de skulle stå langt fra side og bagvæg men havde ikke regnet med at de skulle bruge mere luft end mine 909.


Hvor langt stod de inde før? og hvor langt ude står de nu? Jeg har selv 850 og ville lige høre hvad optimalt vil være.

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt prøve med 60cm fra bagside til væg (og ca. det samme til sidevægge)

__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 172
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

til Kristiankk:
nej de sidder bagpå på begge højttalere


til Fnulder:
kan dårligt svare dig på hvad optimalt er da de står så langt væk fra alle vægge de kan nu, men de står lige knap 40cm både fra side og bagvæg. Og det jo nok ikke optimalt da dali selv anbefaler mindst 50cm bagtil(såvidt jeg husker). 
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Luksus Bumsen skrev:
til Kristiankk:
nej de sidder bagpå på begge højttalere


til Fnulder:
kan dårligt svare dig på hvad optimalt er da de står så langt væk fra alle vægge de kan nu, men de står lige knap 40cm både fra side og bagvæg. Og det jo nok ikke optimalt da dali selv anbefaler mindst 50cm bagtil(såvidt jeg husker). 


Det bliver aldrig optimalt med så stor en højtaler i så lille et rum. Du skulle prøve dem i et veldæmpet rum på 50 m^2 - så spiller de pludselig som det oprindelig var tænkt.

Mindre højtalere kan sjov nok ofte spille både højere, bedre og dybere i helt små rum end store kasser. Mange køber desværre de store kasser på falske forventninger... og bliver skuffet


__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 172
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

er godt klar over at de spiller meget bedre i et stort rum. grunden til at jeg vil have en stor højttaler er fordi jeg ikke regner med at bo hjemme så forfærdeligt meget længere så ville have en stor højttaler mens pengene var til det - og så er det sjovere til techno osv 

mht til små højttalere har du da helt ret. mine jbl lx-2 spiller nemlig skide godt på mit værelse men kan dog ikke spille så højt


Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Dali 400 ville være meget bedre til så lille et lytterum...har selv prøvet dem i et 7 m2 stort rum hvor de stod oppe i hjørnet, og selv da rumlede de ikke i bassen.

Det er en unik gulvhøjttaler til små rum når man tager dens størrelse i betragtning, de spiller utroligt stramt, og desuden sidder basporten på fronten hvilket er gavnligt hvis de skal stå tæt på bagvæggen.

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes