| Forfatter |
|
Luksus Bumsen Forum Bruger


Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
har lige købt et sæt dali 850 og har stadig mine elskede 909 stående.
først var jeg vild med 850 men prøvede så at sætte den ene 909 til og
må ærligt indrømme at forskellen måske ikke er så stor. hvad gør jeg
forkert og kan det være fordi jeg har et MEGET lille rum(omkring
7,5kvm)?
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være din forstærker og rummet som du selv siger.
Dali 450 ville klart have været et bedre valg. Dit rum er aaaalt for lille til så store højttalere. Efter min mening skal rummet være minimum 30 kvm før 850'eren matcher 450'eren.
__________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Luksus Bumsen Forum Bruger


Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok... jeg kører dem over en yamaha dsp-a1.
jeg havde nu troet at trods rummet burde lyden blive noget bedre, da 909'eren jo er en større højttaler?
og jeg kan ikke helt forstå det da min storebror også har nogle 850 og
dem synes jeg lyder markant bedre end 909 - det er dog også i et større
rum men ikke så mget større
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det der gør om man kan have en stor 3 vejs højttaler i rummet?
Afstand til vægge (m^2) eller plads/luft i rummet (m^3)? Jeg sprøger
fordi jeg har 15m^2, men mit loft går op i kip (3.5m ca.)
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rummet/akustikken er en af de væsentligste faktorer som afgøre lyden.
Højttalere skal have plads og luft til at de kan yde deres optimale. Især store højttalere, som er tilfældet hér. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Luksus Bumsen Forum Bruger


Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
plads og luft var kodeordet  ... rykkede dem længere ud fra væggene og det hjalp da helt vildt!
viste nu godt de skulle stå langt fra side og bagvæg men havde ikke regnet med at de skulle bruge mere luft end mine 909.
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke sådan at basporten er i bagsiden på den ene type og forsiden på den anden??
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luksus Bumsen skrev:
plads og luft var kodeordet ... rykkede dem længere ud fra væggene og det hjalp da helt vildt!
viste nu godt de skulle stå langt fra side og bagvæg men havde ikke regnet med at de skulle bruge mere luft end mine 909.
|
|
|
Hvor langt stod de inde før? og hvor langt ude står de nu? Jeg har selv 850 og ville lige høre hvad optimalt vil være.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan roligt prøve med 60cm fra bagside til væg (og ca. det samme til sidevægge)
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Luksus Bumsen Forum Bruger


Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
til Kristiankk:
nej de sidder bagpå på begge højttalere
til Fnulder:
kan dårligt svare dig på hvad optimalt er da de står så langt væk fra
alle vægge de kan nu, men de står lige knap 40cm både fra side og
bagvæg. Og det jo nok ikke optimalt da dali selv anbefaler mindst 50cm
bagtil(såvidt jeg husker).
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luksus Bumsen skrev:
til Kristiankk:
nej de sidder bagpå på begge højttalere
til Fnulder:
kan dårligt svare dig på hvad optimalt er da de står så langt væk fra
alle vægge de kan nu, men de står lige knap 40cm både fra side og
bagvæg. Og det jo nok ikke optimalt da dali selv anbefaler mindst 50cm
bagtil(såvidt jeg husker).
|
|
|
Det bliver aldrig optimalt med så stor en højtaler i så lille et rum.
Du skulle prøve dem i et veldæmpet rum på 50 m^2 - så spiller de
pludselig som det oprindelig var tænkt.
Mindre højtalere kan sjov nok ofte spille både højere, bedre og dybere
i helt små rum end store kasser. Mange køber desværre de store kasser
på falske forventninger... og bliver skuffet
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Luksus Bumsen Forum Bruger


Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
er godt klar over at de spiller meget bedre i et stort rum. grunden til
at jeg vil have en stor højttaler er fordi jeg ikke regner med at bo
hjemme så forfærdeligt meget længere så ville have en stor højttaler
mens pengene var til det - og så er det sjovere til techno osv
mht til små højttalere har du da helt ret. mine jbl lx-2 spiller nemlig
skide godt på mit værelse men kan dog ikke spille så højt
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali 400 ville være meget bedre til så lille et lytterum...har selv prøvet dem i et 7 m2 stort rum hvor de stod oppe i hjørnet, og selv da rumlede de ikke i bassen.
Det er en unik gulvhøjttaler til små rum når man tager dens størrelse i betragtning, de spiller utroligt stramt, og desuden sidder basporten på fronten hvilket er gavnligt hvis de skal stå tæt på bagvæggen.
|
| Til top |
|
| |