Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD- kontra DVD-afspiller (lyd) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Nu er det tid til en selvstændig tråd om emnet, for her tror jeg der er stof til en del debat

Når man læser forskellige indlæg deles vandene i to grupper:

-Dem der mener at DVD er bedre en CD og at en United afspiller til 350DKK svinger taktstokken...

-Dem der mener at hvis du skal slå en ren CD-afspiller på lyd skal du betale 3-4 gange så meget... 

Jeg ved godt at nyancerne tit er smag, men her kan vi altså ikke tale om smag! Her må være noget fundamentalt forkert et sted!

Jeg har selv hørt elendig lyd fra en billig DVD (Grundig til 2500DKK), sammenlignet med en rimelig CD (Pioneer stable platter), men det er ikke grundlag nok til at dømme DVD ude.....

En anden ting er opgraderingspotentialet i DVD. Hvordan er de som drev til en god DAC? Eller med en opdateret analogdel?

Jeg tror at med fremkomsten af DVD-audio og SACD er disse udgange prioriteret højt af markedsmæssige grunde. Og normal CD tilsvarende lavt. Det fremmer salgsargumenterne at man på selvsamme maskine kan høre "tydelig" forskel.

Spørgsmålet fra den tekniske indgangsvinkel er vel:

Hvor ligger forskellene i teknikken imellem CD og DVD? Drevene er vel de samme og lavet primært til PC/Computere. Så det er vel i DAC og analogdel? Og strømforsyning ikke at forglemme.....

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

En anden pudsig ting jeg har faldet over er folks tolkning af et drevs kvalitet. Igen (mindst) to grupper:

1. Jo flere forskellige formater, ridsede og copisikrede skiver den kan æde uden slinger i valses...jo bedre drev....Big smile

2. Jo mere "princessen på ærten" jo bedre lyd...hvis der altså kommer noget....

Verden er nok ikke så simpel, men er der nogen der har erfaringer?

Min CD i bilen æden næsten alt, kan en skive ikke spilles her er den MEGET slem. Det tyder på low-fi drev spiller alt? Omvendt ved jeg en urenset laseroptik ikke bare stopper, den degraderes langsomt og kan tilføre underligt støj til signalet og til sidst hakke slemt. Det tyder på at de bedste track egenskaber giver bedst lyd....confused?

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Nu er det tid til en selvstændig tråd om emnet, for her tror jeg der er stof til en del debat

Når man læser forskellige indlæg deles vandene i to grupper:

-Dem der mener at DVD er bedre en CD og at en United afspiller til 350DKK svinger taktstokken...

-Dem der mener at hvis du skal slå en ren CD-afspiller på lyd skal du betale 3-4 gange så meget... 

Jeg ved godt at nyancerne tit er smag, men her kan vi altså ikke tale om smag! Her må være noget fundamentalt forkert et sted!

Jeg har selv hørt elendig lyd fra en billig DVD (Grundig til 2500DKK), sammenlignet med en rimelig CD (Pioneer stable platter), men det er ikke grundlag nok til at dømme DVD ude.....

En anden ting er opgraderingspotentialet i DVD. Hvordan er de som drev til en god DAC? Eller med en opdateret analogdel?

Jeg tror at med fremkomsten af DVD-audio og SACD er disse udgange prioriteret højt af markedsmæssige grunde. Og normal CD tilsvarende lavt. Det fremmer salgsargumenterne at man på selvsamme maskine kan høre "tydelig" forskel.

Spørgsmålet fra den tekniske indgangsvinkel er vel:

Hvor ligger forskellene i teknikken imellem CD og DVD? Drevene er vel de samme og lavet primært til PC/Computere. Så det er vel i DAC og analogdel? Og strømforsyning ikke at forglemme.....

Problemet er jo at i en DVD skal der også være råd til en video del. Den del kan man spare og bruge på et bedre drev eller dac i en ren cd.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Det er vel rigtigt, men hvis en DVD kan købes til 350DKK, hvor meget koster så videodelen?

Er det ikke som når man køber en ny PC, så følger der en DVD-brænder med standard. Hvis man kun ønsker et alm CD-ROM drev bliver det dyrere

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

En ting jeg har undret mig over.

Når man kigger på rotationen på en CD afspiller (Denon, Philips, Grundig) og sammenligner med en Bambus-DVD, så roterer DVD'en pladen væsentlig hurtigere rundt....

Hvorfor nu det?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

I bunden af denne tråd ses i hvert fald to der mener at en DVD til 250DKK kan smække både Opera, Audio Consonance, Gryphon Tabu, Rega Planet...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20921&K W=Groove&TPN=2

Er det her ikke kejserens nye klæder? Eller er Live døv?

Mener også at have set et sted på skrift at Steen Duelund anbefalede Denon DVD-3300 kraftigt til lyd.

Jeg vil gerne høre den anden fløj (hvem sagde Frank Jensen ), der mener at den traditionelle CD-afspiller er langt overlegen BÅDE på pris og performance!

A.F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne høre den anden fløj , der mener at den traditionelle CD-afspiller er langt overlegen BÅDE på pris og performance!

Til alm. cd er som regel en alm. cd-afspiller bedre end en dvd-afspiller til samme pris

Jeg har en cd-spiller til 22000Kr (Holfi) som spiller bedre end min dvd-afspiller 33000Kr (Lexicon) med alm. CD

Til top Vis A.F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.F.

SteenS
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har set (hørt ) en billig DVD knuse en Rega Planet rigtig eftertrykkeligt. Ejeren af Rega'en blev mildt sagt rasende, begyndte at snakke politik (billig arbejdskraft i østen. etc.).

Men Regaen holdt ikke ugen ud

Der er meget "kejserens nye klæder" i denne branche, folk kigger på frontplader og vægt.....og fordommene mod billige produkter er massive! Se 3020 tråden, folk NÆGTER bare at den er god , den lille grimme....

Til top Vis SteenS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SteenS

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hej Finn52 (er det ikke dig?). Læste lige denne her:

http://www.hifi4all.dk/brugeranmeldelser/anmeldelse.asp?iKat =4&iAn=14503&titel=Panasonic%20DVD%20S75

Har du erfaring med lyden med og uden billed kredsløbet tilsluttet? Og hvordan slås dette fra?

Ingen tvivl om at CD-analogdelene generelt nedprioteres på DVD afspillere i denne klasse  

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Hej Finn52 (er det ikke dig?). Læste lige denne her:

http://www.hifi4all.dk/brugeranmeldelser/anmeldelse.asp?iKat =4&iAn=14503&titel=Panasonic%20DVD%20S75

Har du erfaring med lyden med og uden billed kredsløbet tilsluttet? Og hvordan slås dette fra?

Ingen tvivl om at CD-analogdelene generelt nedprioteres på DVD afspillere i denne klasse  

Jo, lyden bliver betydeligt bedre (renere) med frakoblede billedkredsløb. Der er noget "diskant-fnidder" som forsvinder. Billed-kredsløbene slås fra fra fjernbetjeneingen.

Derudover vil jeg nok mene, at en DVD  afspiller kun sjældent kommer op på (lyd) niveau med en "ren" CDafspiller. Et af de sjældne tilfælde er Linn Unidisc. Men jeg er da villig til at lade mig overbevise om andet.

Jeg kan huske, da de første DVDafspillere kom på markedet. Jeg læste HiFi-World dengang, og de mente, at DVD-afspillerne spillede lyd MEGET bedre end CDafspillere. Panasonics første DVDafspiller (320 hed den vist) røg ovenud af bladets karakterskala. Jeg lånte et eksemplar af spillen, og havde meget svært ved at høre noget godt i lyden. Min daværende CDafspiller var en Teac VRDS 25.

Min konklusion: Man skal have begge afspillertyper, og holde snot (billed) og skæg (lyd) hver for sig.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er hvad årsagen til forskellene er?

Drev? Analoge udgange? Andet?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Syntes jeg er lidt alene her i tråden....

Men emnet er nok lidt af en varm kartoffel for mange. Brancen får vel spasmer om tanken og dem med en dyr CD fortrænger elelr forkaster. Det ville jo også i den grad knuse CD-markedet, både nyt og brugt

Men igen, respekt for Live og Witzel. De lurepasser ikke og tester sagerne . Der må jo være masser af andre der har prøvet at udfordre deres CD med en billig DVD?

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

"Spørgsmålet er hvad årsagen til forskellene er?

Drev? Analoge udgange? Andet?"

Det vil jeg også gerne vide......

Det må da være nogen herinde med den nødvendige ekspertise, som kan forklare det til os mindre kompetente brugere.......

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja nu er det godt nok ikke High-End afspillere der står her i huset, men jeg syns at min DVD afspiller lyder meget bedre en min CDafspiller, jeg har en H/K DVD25 som jeg benytter til CDér, min H/K HD750 CDafspiller er næsten ikke brugt, da jeg ikke syns den lyder bedre end DVDafspilleren, men det er dog temlig længe siden min CDafspiller blevet brugt, kunne være jeg skulle tage den ud af kassen igen og give den en ny chance...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Sony SCD-9000ES som er en SACD spiller, desuden har jeg en Denon 2910 DVD.

Jeg kan sige at Denon'en når på ingen måder Sony'ens niveau på hverken redbook CD og SACD.

Nu er det måske også unfair at sammenligne en SACD til 35K og en DVD til 6K. Men alligevel nu er det gjort.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

SteenS skrev:

Jeg har set (hørt ) en billig DVD knuse en Rega Planet rigtig eftertrykkeligt. Ejeren af Rega'en blev mildt sagt rasende, begyndte at snakke politik (billig arbejdskraft i østen. etc.).

Men Regaen holdt ikke ugen ud

Der er meget "kejserens nye klæder" i denne branche, folk kigger på frontplader og vægt.....og fordommene mod billige produkter er massive! Se 3020 tråden, folk NÆGTER bare at den er god , den lille grimme....

Jeg har også en Rega Planet (den første model), som jeg synes spiller langt mere musik end min Denon DVD-2900. Jeg vil ikke tro, at Rega'en spiller korrekt, men den spiller engagerende! Men måske skulle jeg prøve en United??

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Når jeg sammenligner lyden fra min Panasonic DVD s75 med lyden fra min ældre Micromega CD-afspiller, er jeg ikke i tvivl om hvor der er bedst lyd: Micromega med flere længder. Panasonicen er fuld af "ramasjang" eller "slag i bolledejen", mens Micro Megaen er mere HiFi-korrekt.  Panasonicen ligger noget til lyden, som jeg er sikker på, ikke ER der. Kobler jeg udvendig konverter til (Theta), er det vanskeligere at høre forskel. Måske en anelse mere ro i lydbilledet fra Micromega.

Det ekstra "ramasjang" som Panasonicen ligger til, klæder nogle former for musik (rock-pop), men jeg vil helst undgå Panasonicen når jeg hører klassisk musik ( Shostakovitj, Mahler, Rachmaninov oma) og live-optagelser af jazz-folk (Opus 3 optagelser f.eks.).

Men, som før sagt: Linn Unidisk ville jeg gerne bytte med.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes de billige jeg har hørt lyder lidt lyst elelr spinkle i det, lidt omvendt BBC-dip.

Jeg tror hovedparten af dette ligger i analogdelen (op-amp og lytter)...

Men jeg spørger lige igen....er der nogen der ved hvorfor skiven roterer væsentlig hurtigere i en DVD?

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Igen kan jeg kun svare ud fra egne erfaringer:

Dvden på en L70 fra NAD imod en marantz 6000OSE og Roksan kandy.

L70 kostede 7000kr med forstærker og radio, marantzen kostede vel 4000-5000 of roksanen koster omkring 7500kr.

Dvden gjorde det fint, men manglede lidt detaljer i forhold til især kandyen, men her er den største prisforskel selvf. også. Men hvad begge cder var bedre til, var en mere usynlig kvalitet, de spillede bare mere musik, der var bedre indlevelse og ikke så meget lytte-træthed. Alene det er pris-forskellen værd synes jeg.

Mustek dvd og Marantz dv3100OSE imod Primare d20.

Musteken som også er den billigste, tåler igen sammenligning med hverken marantzen eller Primaren, den farver lyden helt vildt og mangler mange detaljer.

Marantzen derimod taber kun med maginaler, det er en gammel sag hvis nypris vist var 8000kr dengang, primaren koster vist 8000kr fra ny nu. Der er en lille detalje-forskel og primaren har en lidt strammere bas, men ikke meget, der skal lyttes mange numre igennem for at høre det. Igen den største forskel og lytte-glæden, igen var cdafspilleren bare bedre at høre på i lang tid, og med en bedre indlevelse.

Jeg tror denne lytte-træthed jeg oplever ved dvd-afspillere er at lyden på en måde en en smule digitaliseret, det er svært at forklare, men især diskanten bliver trættende.

Derfor er jeg sikker på at man sagtens kan blive overrasket når man hører en dvd-afspiller vs. cdafspiller, da en dvd på mange områder kan gøre det rigtigt godt. Dog ved længere tids brug, kommer man til at føle forskellen, og jeg er ikke i tvivl om hvad der bliver stående hos mig selvom prisen er den mangedobbelte.

Kort sagt for mig:

Cdafspiller, mere engagerende og mere lytteglæde, hvor en dvd kan virke fin det første dage, men man bliver ikke trukket hen i sweetspot og man mister noget af glæden ved musikken.

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Groove: Jeg vil tro at det er på grund af den større dataoverførsel. Med dvd overføres noget større datamængder end på cd, hvadenten der er video eller ej. Datasporene ligger også tættere, så der kan være de her ca 4,7GB pr. lag på dvd'en.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum