Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB Sjab!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hjelm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Er det kun mig der synes at DAB er en fallit erklæring??? For det første er der ikke ordenlig dækning (ved godt at DR arbejder på det) og for det andet er det bare en gang MP3 komprimeret musik der kommer ud!

Har leget lidt med Harman Kardon TU970 og må sige at jeg er temmelig skuffet over kvaliteten på DAB, men det er måske kun mig???

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Det er ikke sikkert, at det er DAB som sådan der er skurken. MP3 spillet over et kompetent anlæg kan lyde OK - ikke så godt som CD, meeeen....

Måske skal vi med de nye DAB tunere igennem samme "tilbage til Adam og Eva" tur i lyden, som sker så tit, når der bliver introduceret nyt format. Skurken kunne såmænd ligge i udgangstrinet på DAB tuneren, ligesom den gjorde så længe hos CD afspillerne.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Selvom der selvfølgelig kan ske forbedringer af DAB-tunere med tiden, så tror jeg alligevel, at nogle af de begrænsninger, man hører i lyden , vil blive der, for jeg synes jeg kan høre, at det er de samme begrænsninger som ved MP3, altså i signalet.

Nu ved jeg ikke, hvilken lyd, du forventer, men hvis man forventer lyd som en cd-afspiller, er det selvfølgelig svært at leve op til.

Jeg har en Harman Kardon TU970. Den lyder hæderligt, men jeg kan sagtens høre, at lyden halter efter cd i dynamik, realisme etc.

Til gengæld får man adgang til en masse kanaler, som er fri for radioværter og andet støj. Jeg hører mest P1 og DR Jazz. Og så har Harman-tuneren samtidig en udmærket FM-del (så vidt jeg lige kan vurdere)

Hvis man har en god surroundreceiver eller en ekstern DAC kan man jo eksperimentere med, hvor god lyden kan blive via digital udgang fra DABen.

Men på det principielle plan er sådan set enig i, at DAB er en falliterklæring. I hvert fald er det groft patetisk, når DR hele tiden skriver, at det er i cd-kvalitet. Så har man godt nok en dårlig cd-afspiller...

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

........ja, hvis tunerens indbyggede konverter altså ikke lige er ringe. Kan man hive vellyd ud med et godt digikabel, jitterkorrektur og en god DAC, er det jo ikke formatet, der er noget i vejen med. Jeg bliver ved på denne måde, fordi det minder så meget om de tidlige firsere med den påstået ufejlbarlige og langt overlegne CD lyd. Vi syntes, det lød ad h.... til i forhold til god analog lyd og grinede det helt ud i rabatten. Men det viste sig jo senere, at formatet som sådan godt kunne spille, da der kom noget bedre hardware på.

Det store problem er måske i virkeligheden, at man fra branchens side har en tendens til at påstå at grej til nogle hundrede kroner spiller som en drøm pga. ny teknik.

Måske nogen med en DAB og en god digital afspilningskæde med separate komponenter vil komme med en kommentar?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Nu sagde jeg faktisk heller ikke, at man kan få superlyd ud ved at bruge ekstern DAC, men at det var et forsøg værd.

Men hvis der nogen, der kan få MP3 til at lyde godt, skal de da være meget velkomne.

Det har været diskuteret i en tidligere tråd, men min pointe er blot, at selvom der givetvis vil komme forbedringer, så vil det undre mig, hvis kvaliteten af selve DAB-modtageren skulle kunne fjerne det kvalitetstab, som skyldes den digitale komprimering (så vidt jeg kan høre, at det faktisk er det, der begrænser lydkvaliteten).

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes