Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: ALIS panel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2004
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Har længe søgt efter et plasma, og havde egentligt bestemt mig for et Philips 42pf9966 med et ALIS 1024x1024 panel.

Jeg så at hifiklubben havde sat deres skærme ned så de prismæssigt matcher mit budget. I deres Fujitsu plasma skriver de også at de benytter et ALIS 1024x1024 panel.

Mit spørgsmål er så om disse to mærker benytter samme panel i deres skærme.

Sælgeren i Hifiklubben mente bestemt ikke det var samme panel, men kunne ikke give noget ordentligt svar.

mvh Lars 

Til top Vis lars2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars2004

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

lars2004 skrev:
Har længe søgt efter et plasma, og havde egentligt bestemt mig for et Philips 42pf9966 med et ALIS 1024x1024 panel.

Jeg så at hifiklubben havde sat deres skærme ned så de prismæssigt matcher mit budget. I deres Fujitsu plasma skriver de også at de benytter et ALIS 1024x1024 panel.

Mit spørgsmål er så om disse to mærker benytter samme panel i deres skærme.

Sælgeren i Hifiklubben mente bestemt ikke det var samme panel, men kunne ikke give noget ordentligt svar.

Der findes et ret lille antal producenter af paneler på verdensmarkedet, og firmaer som Philips og Sony producerer ikke selv paneler. De køber dem derfor udefra, og de holder sig ikke nødvendigvis til samme producent. Sony bruger svjv generelt Fujitsu, og Philips bruger LG i nogle af modellerne. Alis panelet er et panel udviklet i et samarbejde mellem Hitachi og Fujitsu, og alle TV med opløsningen 1024x1024 har et panel produceret af dette samarbejde. Jeg ved så ikke om der findes forskellige versioner af Alis panelet, men langt hen ad vejen kan man godt sige at det er et Fujitsu panel der sidder i Philips'erne. Om det er _præcis_ samme panel ved jeg ikke, men det er meget sandsynligt - men det der er nok så vigtigt at forstå er at selve panelet (ligesom billedrøret i et CRT-tv) kun er én komponent i det færdige produkt. Dvs. selv om Philips'en sandsynligvis bruger samme panel, så betyder det langtfra at billedkvaliteten er ens.

Men altså, bortset fra muligheden for forskellige versionsnumre, så er et Alis panel et Alis panel - det er et mærkenavn som Hitachi/Fujitsu har retten til, så en anden producent kan ikke bare producere et panel og kalde det Alis.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

lars2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2004
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hej Otto

Tak for det glimrende og præcise svar. Det var lige det det jeg havde mistanke om, at det var samme panel selvom forhandleren mente noget andet.

Selvfølgelig spiller de andre komponenter med hensyn til billede og lyd kvalitet. Desværre har jeg ikke set begge tv (Philips og Fujitsu) samme sted, så en ordentligt sammenligning har ikke været mulig.

Er her nogle som har nogle erfaringer med Philips 42pf9966 vs Fujitsu42, begge med 1024x1024 ALIS panel.
Til top Vis lars2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars2004

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes