Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ny CD maskine kontra brugt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Sad lige og tænkte på om de nye typer konvertere er så meget bedre end dem med nogle år på bagen.Filter og andre ting har selvfølgelig også betydning.

Eks. så jeg en ny GamuT CD1 til ca.20k på tilbud det lyder jo umidelbart besnærende at de har lavet de konvertere og filteret på den måde.

Er det så meget bedre end afspillere der har nogle år på bagen og eksempelvis koster det samme som brugt?

Forhandlere vil naturligvis agumentere for nyt det har de jo også interesse i.

Duer det at købe brugt i prisklassen 2000-20000kr eller er ny bedre når spørsmålet er lydkvaliteten.

Syntes det kunne være sjovt med en debat om ny nødvendigvis er bedre når man lige ser bort fra det mekaniske slid ridser o.lign. 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hej JRGW !

Der ikke noget galt i at købe ældre cd maskiner der 5 til 8 år og lit mere efter min mening lyden i de nye en smule kedelige de mangler varme og tynde i lyden så en brugt i 10kilos klassen skulle da være muligt.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Godt spørgsmål. Mit mantra er altid : brug dine øre og vælg med dem. Når det så er sagt skal man se på hvad man egentligt ved om elektronik. Er man glad amatør som mig handler det om at gå på opdagelse med ørerne og en blok under armen, efter nogle år med hifi i blodet opbygger man nogle preferænser og mål for sin "perfekte" lydgengivelse. Ofte afhænger din lyd af brugen af bestemte komponenter, sammen sætninger og konstruktionsdesign. Lad os tage eksemplet cd afspilder - jeg er vild med 1704 dac'en fra Burr Brown. Betyder det at jeg udelukker alt andet, f.eks. nye og bedre målende multi dacs der kan SACD og alt det der? nej, men jeg vil tro at man har en hvis bias (pardon the pun) mod det man tidligere har fundet i sin smag.

Generelt om nyt/gammelt er der flere parametre på cd fronten der skal overvejes.

Slitage? snakker vi et galore TEAC "jeg slides aldrig op" eller en dyr sag med et cd-rom drev i? Det handler om mekanisk stabilitet, altså har dyret været topline og rost til skyerne er den sikkert også god i dag. Bare tag f.eks. Accuphase maskinerne som der er en del af hos brugerne herinde, vellydende maskine der holder meget længe.

Lyden? har du mulighed for at høre den hjemme først? køber du brugt kan du være lidt fanget i at den måske står i den anden ende af landet og du skal købe dyret for at høre det. 20k er mange penge uden at høre noget først (sagde manden der købte en Cary 306/200 på sit visa )

Upsampling! det "nye" vidunder. Har du hørt det? så vil du ikke undvære en god cd afspilder med upsampling til at bringe nyt liv i dine red book cd'er.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes