Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: proac 1 - seas/scanspeak mini (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bamse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Hej ... Jeg går og tænker på evt at prøve at lave en mini så tæt på ProAc R1 som man nu kan komme. Og så er det jeg vil høre om der er nogen som har erfaringer med omkring denne og om i kender noget til filteret i denne.
Jeg er selv stort set uerfaren ud i  selvbyg men syntes det kunne være skægt at lege med/omkring denne mini.
Til top Vis bamse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bamse

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hey,

Check Troels Gravesens hjemmeside. Han har en 1S klon.

http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/1S_Clone.ht m

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

bamse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

hej ... og tak for respons ... og der er da bestemt undersøgt omkring proac sc1 hos Troels Gravesen.
Men så har jeg også fundet denne chineeeeseee side ... http://www.diyzone.net/article.php?sid=432 ... en tilsyneladende omhyggeligt demonteret sc1 ... men ihvertfald, - set med mine ikke så kyndige øjne ... er det en anden type filter som sidder i denne end det Troels Gravesen opererer med, - 2 vs 3 spoler så vidt jeg kan se ... hmmmm .... jeg kan ikke helt selv gennemskue det her.
Når jeg ønsker at ligge mig op ad excisterende filter konstruktion er det fordi at jeg ikke er i besiddelse af muligheder for at måle på den færdige højtaler og fordi det måske mest var omkring selve kabinet udforningen jeg ville lege lidt.
Hvis der er andre der kender til dette filter eller har ideer og tanker så bland jer endelig.

Bedste hilsener

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hej Bamse !

Se mit ser up, der er en kopi med 6db deler ved 3500Hz.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

bamse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej :-):-)  ......... :-) ..

Spændende ser det ud det hele i dit anlæg, - og også her hos mig bliver det rørtrin (EAR 509 ) der skal trække disse (evt) mini'er  ...
Men det er jo så en tredje måde du griber det hele an på ... 6 db/oktav og så med en SS9700 ...
Selv tror jeg jeg vil prøve med et 12 db som det der ses på filteret på den kinesiske side ... (uhsss .... kommer til at skulle bruge hjælp et eller andet sted fra ... ) ....
...egenligt er det underligt ... de splitter omhyggeligt højtaleren ad ... viser foto's af alt ... og så viser de et diagram på et ganske andet filter taget fra den franske audio.free.fr side ... jeg er bestemt en novice ud i dette, men mener bestemt at kunne tælle spoler på et filter ...
Anyway ... tak for input og inspiration ... her vil jeg prøve at se om jeg kan få sat et 12db filter sammen og så kunne det da være rigtig skægt også at lave Gravesens filter og så sammenligne de 2 ...

Bedste hilsener

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 Marts 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Et 12db butterwhort er også ok men del ved 3000hz det vil jeg anbefale husk at plus ledningen til diskanten skal sættes på minus.

bamse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

hej igen :-):-) ...

tror du har ganske ret med en delefrekvens i det område ... altså på den akustiske side .... selv aner jeg ikke noget om den lydmæssige forskel på Linkwitz-Riley og Butterworth ... men jeg har set at MiJu har publiceret en masse viden og erfaringer omkring Linkwitz-Riley, - og uerfaren som jeg er bliver det nok der jeg starter ...

bedste hilsener

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 Marts 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Man lære så længe man lever

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hey,

Groels Gravesens konstruktionen er helt iorden. Den er målt og lyttet igennem Den franske side er noget skrammel hvis du spørger mig. Troels har prøvet og lave de filtre på den side, og målt dem igennem med Clio. Ikke i nærheden af hvad de påstår på siden. Grunden til at Troels Gravesens filter er anderledes, er at enhederne også er det. Derfor kan du ikke bruge de samme komponenter i filteret.

Om man beregner et butterworth eller LR filter er fuldstændig lige meget. Du får ingen af delene i den virkelige verden uden måleudstyr.

Jeg vil ikke anbefale 6dB filtre uden måleudstyr ! Jeg vil hellere end gerne vise jer hvad der sker og hvad i tror der sker.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

.............................
vil hellere end gerne vise jer hvad der sker og hvad i tror der sker.

Ja tak, en ting er jo at tro, en anden at vide

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Jeg vil ikke anbefale 6dB filtre uden måleudstyr ! Jeg vil hellere end gerne vise jer hvad der sker og hvad i tror der sker.

Hej !

6db filter er da det nemste der behøves ikke målerudstyr til jeg har ikke haft problemer med 6db der imod 18 og 24db så vil jeg gå min vej jo flere komponender jo svære bliver det og det behøves ikke at blive bedre jo mere simpel tingene er så får man bedre lyd der til skal komponenderne også VÆRE af en meget god kvalitet.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hey,

Problemmet er at man ikke bare lige kan regne et filter ud, og så kører det bare derud af. Når jeg kommer hjem (hvis jeg får tid) kan jeg lige lave nogle målinger med forskellige filter på 2 enheder. Så kan i se hvad der egenlig sker. Hvis det skal være godt, SKAL det være lavet med måleudstyr og fintuning med øret self.

Jeg er ikke en af dem der mener, at jo færrer komponenter des bedre. Der skal de komponenter til der får det til at virke. Ikke mindre, og ikke mere. Alle filtre lyder bedre med bedre komponenter DOG kan modstanden i spoler nogen gange bruges positivt, og hvis det er regnet ud med en bestemt modstand i en spole, dur det ikke at skifte til en spole med mindre modstand.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hey,

Her et 1.ordens filter @ 3000Hz på to enheder.

Normal polaritet:

Her omvendt polaritet:

Håber i kan bruge det

Filter er ikke så nemt at man bare kan bruge en lommeregner... desværre. Det kræver målinger for at vide hvad man laver.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej !

Ja det er jo nogle fine farver der er på billederne

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

Forstår du ikke billederne?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Forstår du ikke billederne?

Hej !

Jo, men mine øer er efter min mening også nogle gode måler redskaber, det er jo det der gør at hi-fi til noget af en dejlig hoby man bruger det man mener er rigtig og passer til den lyd man går efter, den lyd jeg har er måske ikke din lyd og din lyd er måske ikke min lyd sådan er det bare, nogle bruger målerudstyr og andre bruger de to lyttebøffer der er til delt til os indevider. Håber du forsrår det jeg har skrevet

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ahh, så er jeg med

Men stadig, diskanten i mit forsøg tåler højst sandsynlig ikke meget effekt før den går af med døden, og jeg tvivler at nogen bryder sig om lyden af det første eksempel. Self skal man bruge ørene, det gør jeg også. Men jeg bruger måleudstyr til at komme tæt på, og ørene til det sidste. Dvs niveau tilpasning af diskant somregel.

Det er rigtig at hifi er smag og behag, men derfor kan man godt lave det ordenlig ren teknisk. Hvordan man så tuner det, er invividuelt. Og så meget koster måleudstyr og simuleringsprogrammer altså heller ikke idag. Hvis det er en hobby, laver man jo somregel mere end bare én højttaler.

bamse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

hej ... livlig debat omkring 6db/oktav her ... fint! ... hmmm ... her har jeg det sådan at hvis jeg kun lytter mig frem ender jeg let op med et filter som klart favoriserer visse cd'er frem for andre ... forstå det sådan ... jeg syntes det er p.... svært at lave uden at have noget at støtte sig til .... og det er præcis også derfor at jeg helst vil "læne" mig op af en allerede gennemprøvet og dokumenteret konstruktion ellers sidder jeg og skifter komponenter hvergang der kommer ny cd i afspilleren ... men men men ... dette er blot som jeg oplever det ...

Tilbage til Proac Response 1 ... Syncroniq fortæller at Troels Gravesens version er dokumenteret og testet ... og det ser bestemt også sådan ud og bestemt bør denne løsning prøves af.  men samtidig ser det også ud som om at filteret ligger et stykke fra den ProAc som kineserne har splittet ad ( http://www.diyzone.net/article.php?sid=432  ) og set i forhold til Stereophile's målinger på ProAc 1 (  http://stereophile.com/loudspeakerreviews/386/index4.html  ) syntes det da også som om at Troels Gravesen har haft et andet ideal med sit filter. Er der nogen der har et bud på hvordan man kommer tættere på den originale?

Bedste hilsener

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hey,

Så vidt jeg ved, KAN du ikke købe basmellemtonen som bruges, men kun en der ligner. Derfor vil det ikke blive det samme lige meget hvad.

Men prøv og hør Troels i en mail om hvorfor han har gjort som han har, og hvad forskellen til den originale er.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Den bas/melemtone er den samme, forskælden er at faseplukker er på den ene er af hårt plast af en art og den anen er en kobber faseplok som er skruet fast , en jeg kendte har Proac Response 1 og derfor ved jeg det, det orginale delefilter er 18db på diskanten og 6db på bassen med en sugekres og de kondensatore der er er nogle gule modeller som liner MIT, efter min mening er denne højttaler for tynd i lyden det er som om at diskanten spiller højer en bassen og mangler krop her og der og bassen lyder som en cello og ikke som en kontrabas han jeg kendte var sur over at jeg hade en bedre bas, vi har prøvet med en lille NAD forstærker og se om vor stor forskælden var og der er stor forskæld på den højttaler jeg har og Proac Response 1, Proac Response 1 var tunger at trække en min og min har mere fylde, forskælden likker her i delefilteret

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes