| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Slet ingen der har prøvet at efterkontrollere resultater med en lydtryksmåler ?  |
|
|
De gange jeg har prøvet har der været noget udsving, så den seriøse bruger kan stadig få glæde af en lydmåler. Det skal dog siges at jeg altid har oplevet forbedringer i surroundlyden i de receivere der har equalizer-funktion (f.eks. Yamaha RXV 1500 og Pioneer AX3), selv om det kan være en fordel at efterjustere selve niveauerne. Jeg er personligt heller ikke så begejstret for en 100% ens justering - jeg foretrækker 1-2 dB ekstra på centeren, det fungerer oftest bedre i praksis.
Kort sagt: De billige receivere med målemikrofon (Yamaha RXV 650/750 og Pioneer VSXD 814 f.eks.), der kun justerer niveauer, er primært en hjælp til dem der gerne bare vil kunne trykke på én knap og have det overstået, i stedet for at rode med menuer. På disse modeller vil en entusiast være bedre stillet med en manuel indstilling. På de større modeller med equalizer-funktion kan det godt være en fordel at køre auto-justeringen igennem, og derefter efterjustere selve niveauet. Man kan så være lidt bekymret over at de forskelle der kan være også har indflydelse på equalizer-resultaterne, men for det første koster det ikke noget at prøve, for det andet er udsvingene i rummet oftest langt større end udsvingene i målingen, derfor vil det oftest være en forbedring, selv om det måske ikke er helt som det ville have været med en Brüel & Kjær mikrofon...
Iøvrigt, så er Radioschack målingen ikke skudsikker - lydmåleren måler maks lydtryk over hele frekvensområdet. Har man så et boom i et bestemt område, så angiver lydmåleren det maksimale lydtryk i dette boom. Det kan betyde at alle andre frekvenser bliver justeret for lavt. Det er her equalizer-modellerne kan være en hjælp - de justerer først frekvensgangen, og derefter lydtrykket. Dermed fjernes de værste peaks og dips, så lydtryks-målingen bliver mere korrekt - også den måling man foretager med sin Radioschack bagefter.
Under alle omstændigheder, så er det ørerne der bestemmer - målingerne er et godt redskab til indstillingen, men det er testlytningen bagefter der afgør om det er i orden.
Generelt bør enhver surround-entusiast med respekt for sig selv eje en Radioschack måler og en DVE... Bedre investering kan man næppe lave. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|