Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 05:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Erfaringer med lydtryksmåling ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Der skrives en del om de her lydtryksmålere, eks. den version fra Radio Shack til en plovmand, men er der nogen der har prøvet at efterkontrollere receiverens indstillinger/målinger med en rigtig lydtryksmåler ? Hvor korrekt måler surroundreceivere egentlig med deres respektive målemikrofoner ?  

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der har prøvet at efterkontrollere resultater med en lydtryksmåler ?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Slet ingen der har prøvet at efterkontrollere resultater med en lydtryksmåler ?

De gange jeg har prøvet har der været noget udsving, så den seriøse bruger kan stadig få glæde af en lydmåler. Det skal dog siges at jeg altid har oplevet forbedringer i surroundlyden i de receivere der har equalizer-funktion (f.eks. Yamaha RXV 1500 og Pioneer AX3), selv om det kan være en fordel at efterjustere selve niveauerne. Jeg er personligt heller ikke så begejstret for en 100% ens justering - jeg foretrækker 1-2 dB ekstra på centeren, det fungerer oftest bedre i praksis.

Kort sagt: De billige receivere med målemikrofon (Yamaha RXV 650/750 og Pioneer VSXD 814 f.eks.), der kun justerer niveauer, er primært en hjælp til dem der gerne bare vil kunne trykke på én knap og have det overstået, i stedet for at rode med menuer. På disse modeller vil en entusiast være bedre stillet med en manuel indstilling. På de større modeller med equalizer-funktion kan det godt være en fordel at køre auto-justeringen igennem, og derefter efterjustere selve niveauet. Man kan så være lidt bekymret over at de forskelle der kan være også har indflydelse på equalizer-resultaterne, men for det første koster det ikke noget at prøve, for det andet er udsvingene i rummet oftest langt større end udsvingene i målingen, derfor vil det oftest være en forbedring, selv om det måske ikke er helt som det ville have været med en Brüel & Kjær mikrofon...

Iøvrigt, så er Radioschack målingen ikke skudsikker - lydmåleren måler maks lydtryk over hele frekvensområdet. Har man så et boom i et bestemt område, så angiver lydmåleren det maksimale lydtryk i dette boom. Det kan betyde at alle andre frekvenser bliver justeret for lavt. Det er her equalizer-modellerne kan være en hjælp - de justerer først frekvensgangen, og derefter lydtrykket. Dermed fjernes de værste peaks og dips, så lydtryks-målingen bliver mere korrekt - også den måling man foretager med sin Radioschack bagefter.

Under alle omstændigheder, så er det ørerne der bestemmer - målingerne er et godt redskab til indstillingen, men det er testlytningen bagefter der afgør om det er i orden.

Generelt bør enhver surround-entusiast med respekt for sig selv eje en Radioschack måler og en DVE... Bedre investering kan man næppe lave.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har ejet både den analoge og digitale udgave fra RS. Lydtryksmålerne fra RS har især problemer med de dybere frekvensområder, hvor man bør addere en del dB til måleresultatet. Her er et forslag, men hvorvidt den kan benyttes på samtlige RS-målere på markedet, skal jeg ikke kunne sige:

http://members.tripod.com/~terryctheater/shivaphotoalbum/pag e11.html

Til top Vis Dan Wulf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan Wulf

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Har en H/K AVR8500 equalizer-funktion ?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes