Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Big band jazz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hajen71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hej alle i jazzhoveder...

så skal der købes noget big band jazz.... forslag modtages gerne....

Hilsen Hajen71

Til top Vis hajen71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hajen71

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du er til en "ny modens slags" featuring rap og andre gadestreger, skulle du tage og give et lyt på 'The Orchestra' (http://www.theorchestra.dk/beats/index.html hvor der er lidt smagsprøver og andet info, siden fungerer ikke så godt med mozilla )

Det er disse to kompetente herre der står bag:

Lars Møller (sax) og Jesper Riis (trp)

Bandet har på det sidste haft en stor udskiftning på line up, men det er de svedige danske jazzmusikere der overtager pladserne efter hinanden, så det er absolut ikke en bagdel.

Især albummet 'Beats & BigBand - the orchestra meets live electronica' er rigtig godt efter min mening.

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

DR's big band har bestemt også lavet nogle gode indspilninger der er værd at lytte på. Der er en del af det på mit lokale musikbibliotek, måske det også er tilfældet hos dig?

- BR

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Min favorit: Count Basie Warm Breeze. God musik, god dynamik, extrem god optagelse. Iøvrigt kan næsten al Basie Big Band på plademærket Pablo anbefales.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil støtte Finn52.

Jeg havde altid anset bigbandjazz for at være en slap gang messingsuppe, indtil en ven præsenterede mig for Count Basie. Mine bud er så "The Complete Atomic Basie" og "Count on The Coast" Vol. 1 og 2

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jukka Linkola Biography

Composer, conductor and performing musician Jukka Linkola was born in Helsinki in 1955. From the beginning his most important instrument and a tool of work has been the piano. He studied at the Sibelius Academy and already during his student years he worked as a rehearsal pianist at the Helsinki City Theatre where he later worked also as a conductor in 1975-1990.

Jazz plays an important part in Linkola's production. His octet was in its time one of the most significant groups of Finnish jazz. Linkola has conducted many big bands, for example UMO (Orchestra of New Music), the big band of EBU, the big band of the Danish Radio and Bohuslän Big Band. Linkola has taught in projects for example at Berklee College of Music, the world famous music institute in Boston.

Linkola has composed a lot of stage music, operas and music for plays and films. The opera Elin in 1991 was a big stage work. The television opera Angelika in 1992 was more like an oratory. Angelika was awarded at Paris Opera Screen competition in 1992 and in 1993 it was chosen the best at Cannes Midem Awards. The third opera of Linkola is called Matka (A Journey) and it was premiered in 1998.

Linkola likes to compose for symphony and chamber orchestras or for big jazz orchestras and he often uses soloists with orchestras. Examples of these works are Crossings for tenor saxophone and orchestra in 1983, Concerto for Trumpet and Orchestra in 1988 and Trumpet Concerto II in 1993. The latest concertos are Flute Concerto (1997), Euphonium Concerto (1995) Tuba Concerto (1995), Organ Concerto (2000) and Horn Concerto (2000).

In recent years Linkola has composed several choral works for instance Evoe and English Series for YL (Helsinki University Male chorus) and Primitive Music for Tapiola Choir.

Conducting his own works Linkola has performed with The Finnish Radio Symphony Orchestra, Helsinki Philharmonic, the Orchestra of the Finnish national Opera, the Opera of Gothenburg, Radio Orchestras of Ljubljana and Prague and the Orchestra of Aalborg.

Linkola has received several awards for his works. So far he has published about 35 recordings. His whole production including operas, musicals, orchestra concertos, chamber music, songs and jazz for various combinations is immense.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Helt fantastisk komponist ud i funket og melodiøst bigband musik, blandt en masse andet!

Nummeret 'The Game is Over' er en af mine farvoritter!

Kan desværre ikke lige finde en skive med Hr. Linkola, men har sat jazzkælderen i København på sagen.

- BR

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

hajen71 skrev:

Hej alle i jazzhoveder...

så skal der købes noget big band jazz.... forslag modtages gerne....

Hilsen Hajen71

Nu er Big Band jo ikke bare Big Band. Hvis jeg anbefaler en Basie-elsker nogle plader med Chris McGregors Brotherhood of Breath, Carla Bley eller noget så ærke amerikansk som Gil Evans eller Don Ellis får jeg formentlig ørerne i maskinen, selv Thad Jones, Clarke/Boland og Oliver Nelson kan give rynkede bryn hos swingentusiaster.

I den anden tråd du startede nævnte jeg en plade med Bill Holman. Den er fremragende, alle numre er Bill Holman arrangementer af Thelonious Monk og det svinger som ind i h... h... h......, men bliver Basie-folket hængende ? NEJ

At bede om "noget big band" svarer faktisk til at bede om "noget klassisk" og svaret bliver derefter

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Bjørn har fat i noget helt rigtigt her. På den anden side så må man jo starte et sted - også hvis man gerne vil i gang med eksempelvis "noget klassisk".

Selv om mit forslag gik på Basie, vil jeg nu ikke betragte mig som swingenthusiast.  Det var bare for at forklare, at der skal usædvanligt stramme tøjler til at få et bigband til at spille "tight" - og det har jeg først oplevet med Basie.

Tidligere har jeg altid syntes at hvad jeg hørte af bigband-jazz var en slatten grød af musik  - slappere end Vedbæk pigegarde og med langt kedeligere ben.

Så jeg vil med glæde prøve at kaste mig over et prøvelyt af det, som skulle svinge som ind i 3 x H.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Bjørn har fat i noget helt rigtigt her. På den anden side så må man jo starte et sted - også hvis man gerne vil i gang med eksempelvis "noget klassisk".

Selv om mit forslag gik på Basie, vil jeg nu ikke betragte mig som swingenthusiast.  Det var bare for at forklare, at der skal usædvanligt stramme tøjler til at få et bigband til at spille "tight" - og det har jeg først oplevet med Basie.

Tidligere har jeg altid syntes at hvad jeg hørte af bigband-jazz var en slatten grød af musik  - slappere end Vedbæk pigegarde og med langt kedeligere ben.

Så jeg vil med glæde prøve at kaste mig over et prøvelyt af det, som skulle svinge som ind i 3 x H.

Basie ER swing-traditionen og jeg ved af erfaring at man være varsom med hvad man anbefaler til mennesker man ikke kender. Hvis du bor i København så vil jeg anbefale en tur i Vognporten mandag aften. Her bydes på stramme arrangementer, kvalificeret galskab og verdens bedste big band trommeslager.

Orkesteret ledes af Niels Jørgen Steen og der spilles alt fra gamle standards til den daglige dosis be-bob. Der er selvfølgelig en fast kerne, men afløserne er ofte kendte folk fra den hjemlige jazzscene. Christina von Bülow er fast og 2 af basunpladserne er ofte besat med "dameben" men det bliver truttet ikke slattent af.

Anbefaling

Plader med Clarke/Boland Big Band, Ernie Wilkins Allmost Big Band og Thad Jones/Mel Lewis bør man ikke lade stå.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

http://www.bbvd.com

måske det var noget... ???

hajen71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Nej tak... det tror jeg ikke lige....

ellers tak for forslaget...

har været inde og tjekke deres hjemmeside....

Til top Vis hajen71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hajen71

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Bjørn skrev blandt andet:

Hvis du bor i København så vil jeg anbefale en tur i Vognporten mandag aften. Her bydes på stramme arrangementer, kvalificeret galskab og verdens bedste big band trommeslager.

Orkesteret ledes af Niels Jørgen Steen og der spilles alt fra gamle standards til den daglige dosis be-bob. Der er selvfølgelig en fast kerne, men afløserne er ofte kendte folk fra den hjemlige jazzscene. Christina von Bülow er fast og 2 af basunpladserne er ofte besat med "dameben" men det bliver truttet ikke slattent af.

__

At udråbe Roger Berg til verdens bedste BigBand-trommeslager, ville ihvertfald få denne yderst, til lettere vanvittigt, kompetente svensker til selv at krybe i det nærmeste musehul.. Nu har jeg jo ikke, kva min alder, hørt specielt mange BigBand-trommeslagere, men iblandt de jeg har hørt, kommer R.B ind i kategorien:"Formidabel" -som den eneste..

Og et par forslag til pladekøb?

Big Band Basie. Clark Terry, Frank Wess, Bob Lark, DePaul University Jazz Ensemble. Reference Recordings RR-63CD

Your Friendly Neighborhood Big Band. Arrangementer af Matt Catincub, Mavis Rivers på sang. Reference Recordings RR-14CD

Mvh. Jens/Modifix von DCA og flittig koncertgænger bla.også i Vognporten om mandagen..

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Arrangementet i Copenhagen Jazzhouse i aften? Det må bare blive godt!

http://www.jazzhouse.dk/koncerter/index.html

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Flere forslag (jeg er til meget andet end Basie):

Marie Bergman og DRs BigBand

Bill Berrys LA BigBand "Hello Rev"

The Kenny Clarke - Francy Boland BigBand "Two Originals"

Sidstnævnte har noget af det mest lækre næroptagelse af trommer. Et sæt i hver kanal. Fede optagelser, fra før ClinicalDead blev opfundet.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Hvis du bor i København så vil jeg anbefale en tur i Vognporten mandag aften. Her bydes på stramme arrangementer, kvalificeret galskab og verdens bedste big band trommeslager.

Hej waa... øh.. Bamsefar!

Jeg var eller af den opfattelse, at Butch Miles var den bedste BB drummer, så dér kan man bare se

Miles spiller også andet end Swing, men er nok mest kendt for sin tid hos Basie's Big Band.

Er det seriøst værd at høre, det der du her anbefaler?

Med onsdagshilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Min favorit: Count Basie Warm Breeze. God musik, god dynamik, extrem god optagelse. Iøvrigt kan næsten al Basie Big Band på plademærket Pablo anbefales.

Davs finn52!

Warm Breeze er ganske enkelt en statement skive. Man kan sagtens spille det anderledes, men ikke ret meget bedre.

Musiceren helt i særklasse og også de varmeste anbefalinger herfra.

Og tak for Pablo anbefalingen.

Med onsdagshilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
finn52 skrev:

Davs finn52!

Warm Breeze er ganske enkelt en statement skive. Man kan sagtens spille det anderledes, men ikke ret meget bedre.

Musiceren helt i særklasse og også de varmeste anbefalinger herfra.

Og tak for Pablo anbefalingen.

Med onsdagshilsen
G&S

Lige en sjov iagttagelse:

Warm Breeze med Basie og Bob till you drop med Ry Cooder (ikke jazz, men det har han også lavet: "Jazz") var de første CDere jeg købte, sammen med min Philips CD100 i 1980. Disse 2 CDere (digital-optagelser) er stadigvæk i ren SuperLiga-klasse mht kvaliteten af optagelserne.

Er der sket fremskridt på dette felt siden? Jeg tvivler!

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Ghamling skrev blandt andet:

Jeg var eller af den opfattelse, at Butch Miles var den bedste BB drummer, så dér kan man bare se

Miles spiller også andet end Swing, men er nok mest kendt for sin tid hos Basie's Big Band.

Er det seriøst værd at høre, det der du her anbefaler?

Med onsdagshilsen
G&S

Gu er det da rigtigt at der er dynamit i Vognporten hver mandag!, doch med fradrag af påskeferie! Når Roger Berg er ved trommerne, driives orkestret frem imod perfektionen, om de så vil det eller ej..

Orkestret kan bestå/består som regel af saa prominente musikere som: Steen Holkenov, Per Goldschmit, Erling Kroner og friherre fru vonBülow fx. Og de er altid et besøg værd!

Besög selv: http://www.husetmagstraede.dk

Mvh. IkkeWaal/IkkeBjörn, men Jens/Modifix von DCA und Ganz Overdrevet(?) Koncertgängerei!

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

G'aften hr. Modifix von DCA und Ganz Overdrevet(?) Koncertgänger!

Det lyder jo besnærende, og de spiller hver mandag, kan jeg se. Påsken kan godt undværes, her er påskeharen allerede lagt i rødvinsmarinade, og vi kan næsten ikke vente

Er det sådan noget vørksjåp-noget, siden de fremturer hver mandag?

Med onsdagshilsen
G&S

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes