Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Er den noget værd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
braarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Hey all som i jo kan se er dette mit første indlæg her da jeg ikke før har set denne side ,hvilket også resulterede i ca 4 timers læsning på på Ingeniørens hjemmebio som BTW er blevet rigtig fed

Nå men jeg er nu blevet tilbudt en projektor,  (infocus LP130) og da både mig og kæresten er studerende er der ikke mange penge af rykke med, og kvailtetet er self derefter det ved jeg (kæresten syntes bare den er fin fordi den ik er størreLOL ).....og derfor skal den kun bruges som starter projektor...Men kan den bruges til noget ??

Jeg kan mørklægge helt så det er ikke noget prob og så havde jeg tænkt på et gråt lærred for at kompencere for det dårlige kontrast forhold.

Og hvad er den værd?

Til top Vis braarup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af braarup

braarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig ingen der har et svar? herinde er der da normalt meninger nok

hald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Jo, og velkommen til

Vil da først hvad budgettet er?

Mit Dali, Marantz, DIY setup!
Til top Vis hald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hald Besøg hald's Websted

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Kender den ikke , men kan da sikker bruges ifølge spec.

Men god hjemmebio projektor er det ikke.

Men hvad ønsker du at give for den ?

Kan du få den for 2-3,000 .- er det ok vil jeg mene.

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Har du mulighed for at se den i aktion først?

Der er tale om en dataprojektor, så vidt jeg kan se. De to store problemer er, at kontrasten er meget lav, samt at den støjer meget. 37 dB ville jeg slet ikke kunne leve med, men hvis du har mulighed for at høre den først, kan du jo selv vurdere det.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

braarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Har hørt den og ja den lamer lidt men det kan jeg sagtens leve med ...mht prisen koster den 3000 og der er brugt 300 timer på pæren...(hvis dette er sandt) en nypære koster 2600-2800

Hvordan finder man ud af at det er en data projektor og ikke film? 

braarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Udover dette er kontrasten jo kun 400:1 og det ligger jo sindsygt langt fra feks 2000:1 som ser ud til at være standart på de fleste nye projektore men er der virkelig så stor forskel??

Mht mit budget ligger det vel på en 5000

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Braarup: Jeg har i lang tid kørt med en Infocus LP735 som ca havde samme specs som din. Den solgte jeg dog for 3 uger siden, da jeg besluttede mig for at købe et PW9509 TV, men nu har jeg ombestemt mig og køber istedet en Sanyo Z2/Z3 eller muligvis en AE700.

Skal siges at med min gamle Infocus at det også var en dataprojektor og jeg og kæresten var sq glad nok for at se film på den. Den var fint til mit behov, trods den larmede som ind i helvedet, men så skruede man bare op for højtalerne og levede man sig nok ind i filmen glemte man den summen :)

Så mit råd til dig er at tag ud og se på den. Kan du leve med dens kvalitet, så tag den. Som sagt, synes jeg min gamle Infocus var fin, men har fået at vide at jeg vil skraldgrine når jeg sammenligner den med en Z2/Z3 eller fx AE700, pga de er så meget bedre. :)

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

For 3000.-  købte jeg den nok   det er ikke de store penge  og hvis dit budget ikke tillader mere så er det da en god start, men forvent at den kan være svær at sælge igen.

Prøv og du ikke kan se de i live    og vurder billedet og støjen, det er jo dig selv der sætter standarten

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Min Infocus LP735 der havde kørt 470 timer blev solgt rimelig hurtigt. Jeg satte den til salg på DBA for 3000kr. En del ringede og den blev også solgt til 3000kr. Der var endda en der mente det var vanvittigt billigt for en projektor. Havde selv givet 3500kr for den året før brugt, så jeg var tilfreds med at have haft den i et år og mistet 500kr

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

braarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Men hvis jeg så omlidt står og skal skifte pærer og det koster 2800 kan jeg vel ligeså godt ta de 3000 den koster smide 2800 til pæren oveni og så køben en ny ik??

Kan man ikke få en ny projektor (evt gammel model) til omkring 6000?

Måske en X1? den er der skrevet meget om her...Og jeg har set på en DLP magen til LP130 og rainbow halløj generede mig ikke spec, og det kan vel kun være blevet bedre på X1 selvom mange klager over det??

for mig at se drejer det sig lidt om man vil leve med DLP rainbow eller LCD VB ikke??  

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

braarup skrev:

for mig at se drejer det sig lidt om man vil leve med DLP rainbow eller LCD VB ikke??  

Tjahh...det kan du sige, men jeg synes nu der er en vis forskel. Jeg synes i hvert fald ikke man rimeligvis kan sige, at blot fordi der er ulemper ved begge typer, at så kan det være det samme.

Er man modtagelig over for regnbuer, opleves det tit som direkte ubehageligt og det kan give hovedpiner etc. Desuden er det vist også kun nogle modeller, der overhovedet har det. Fx. Sanyo Z1X, som kunne være en LCD-kandidat i den prisklasse, du nævner, har det så vidt jeg ved ikke. Men det tør jeg dog ikke garantere.

Men...kan du (og evt. andre i husstanden, som skal se med) ikke se regnbuerne, og kan I leve med støjen og opløsningen, så er fx en X1 sikkert et udmærket køb i den prisklasse.

Min pointe etr blot, at regnbuer efter min opfattelse er mere enten-eller end de problemer, der kan være ved LCD. Men det er måske også derfor, jeg selv har en LCd-projektor.

braarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Ok nu er jeg helt rund på gulvet 

Er regnbue ikke kun et DLP fænomen? (ku ik lige find min ordbog )

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

braarup skrev:

Er regnbue ikke kun et DLP fænomen? (ku ik lige find min ordbog )

Jo - jeg forstår ikke helt spørgsmålet. Diskuterede du ikke DLPeres regnbue over for vertical banding på LCD-projektorer?

braarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Fx. Sanyo Z1X, som kunne være en LCD-kandidat i den prisklasse, du nævner, har det så vidt jeg ved ikke. Men det tør jeg dog ikke garantere.

Det var da du skrev dette jeg blev lidt rund men du mente vel at det er VB den ikke har (jeg troede du mente regnbue) 

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hmm. Sådan en ældre projektor - det er lidt hjemmebio, men så alligevel ikke...

a) støj - 37dB! - jamen hvorfor ikke bare støvsuge mens man ser film. Jeg vil vædde en halv kasse øl på at kæresten på et eller andet tidspunkt kommenterer støjen i negativ henseende. Personligt ville jeg finde det niveau uacceptabelt.

b) det er en dataprojektor. Den er designet til at projektere powerpoint presentationer i et mødelokale hvor lyset er tændt. Derfor har den masser af lys (1100 ansilumen), til gengæld en middelmådig kontrast (400). I hjemmebioen hvor bør mørkelægge, er høj kontrast vigtigere, og så ville det også være at foretrække hvis den var i 16/9 format.

c) den er brugt. Brugt IT udstyr er generelt en dårlig forretning fordi udviklingen går så hurtigt, med mindre det altså er RIGTIG billigt. Hvis nu pæren ryger sig en tur kort tid efter at du har købt den, så skal du bløde et par tusind oven i, og så er det ikke længere billigt - for 5-6000 kan du få en ny projektor i den billige ende, fx Acer PD 113 og Epson S1H blot for at nævne nogle, jeg kender dem ikke.

En hjemmebio er en rigtig fed ting - jeg er sikker på at de fleste hjemmebio ejere's koner/kærester er enige. Nå vi smider en god DVD på, tænder for bio'en, slukker for lyset, smækker føderne op på sofabordet og tager et søp af den varme Irish Coffee - så plejer min kone at sige "ahhh, det ER nu den fedeste måde at gå i biografen på..." Det jeg vil sige dermed er, at hvis I kan lide at se film, så bliver hjemmebioen noget i kommer til at nyde, og så betyder det måske mindre at den koster noget. Vi har heller ikke mange penge, har bl.a helt droppet TV'et for at spare licensen, men vi er da enige om at pengene til hjemmebio'en er givet godt ud...

Held og lykke med projektet

braarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

OK nu tror jeg, jeg har fundet ud af det så...dropper det med den LP130..

Men så vil jeg købe en benQ PE5120 som ligger på imellem 800-1000 euro i tyskland...Og hvis vi nu sige at regnbue ikke er et prob for mig og jeg ikke skal bruge den til hdtv men kun til film må den da være PERFEKT!

1100 lumens (880eco),  2000:1 kontrast,  16:9,  DVI indgang og kun 26 db i eco mode? 

Er der nogle ting der er til at sætte en finger på eller er den helt ok??

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Der er jo altid noget at sætte fingre på, men specifikationerne lyder da ok.

Opløsningen er lav, dvs. at du ikke skal regne med at sidde alt for tæt på lærredet, uden at kun se de enkelte pixels. Sidder man på god afstand, er det nok til at leve med.

braarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

sidder ca 3-3,5 meter fra lærred...er det ok?? eller skal den være med større opløsning? 

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg er ok, men jeg ville ikke vælge lærredet kæmpestort. Mellem 70 og 80 tommer ville jeg nok gå efter.

Her kan du se en projektionsberegner, så du kan se, hvor stort billede den kan lave på hvilken afstand.

http://www.projectorcentral.com/BenQ-PE5120-projection-calcu lator-pro.htm

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum