De fleste senere laserdisc afspillere (produceret efter 1992 eller deromkring) har s-video ud - men det er ikke nødvendigvis det bedste at bruge denne udgang, bare fordi den er der.
Laserdisc-standarden er nemlig lavet sådan at billedet rent faktisk er lagret som composite. Dvs. i det øjeblik du bruger s-video ud, så bruger du afspillerens indbyggede kamfilter og converter - og der er mildt sagt sket en del på dette område siden de glade laserdisc dage. Selv forholdsvis avancerede afspilleres 2- og 3-D kamfiltre vil som regel i bedste fald være så gode som dem der er indbyggede i de fleste tv, projektorer, eller i dit tilfælde forstærkerens indbyggede converter - men i mange tilfælde ringere.
Det er dog klart at du bør prøve alle kombinationer før du 100% kan afgøre hvilken dine øjne synes bedst om.
Jeg ved ikke hvad dit "ambitionsniveau" er, men jeg vil foreslå dig at prøve at kigge efter en afspiller på e-bay i USA frem for at finde en europæisk afspiller, der er et par modeller "over there" som er euroland modellerne overlegne, også uden at gå fuldstændig over the top i vilde og eksotiske modifikationer. Et par modeller som kan anbefales:
Pioneer CLD-D704 (Mitsubishi M-V7057 som ofte er noget billigere på e-bay er en klon af denne)
Pioneer CLD-79
Pioneer CLD-97 (efter manges mening den "normale" afspiller der nogensinde er lavet, som har det bedste billede. Den har dog ikke AC-3 RF out, men dette kan fixes!
)
Pioneer CLD-99
Denon LA-3500
Efter at den "gamle" Star Wars trilogi kom på DVD sidste år er der RIGTIG mange der har sat deres afspillere til salg, så der er ofte rigtig meget at vælge imellem på ebay.
Lidt "vildere" modeller:
Pioneer LD-S9
Pioneer HLD-X9
Pioneer HLD-X0
De tre sidste er japan only modeller, kun markedsført i asien - men de opfattes som noget af det ypperste inden for laserdisc. Brugtpriserne er dog også derefter, når de en sjælden gang kommer til salg.
RF-modulatorer skal du nok også på ebay efter, jeg synes ikke det er så tit de er i den blå avis.
Mht. DTS, så kommer dette signal ud af afspillerens digitale udgang (toslink eller coax, afhængig af model). Her skal du være opmærksom på at der er afspillere ind imellem der IKKE har digital out, f.eks. Denon LA-2300 og Pioneer CLD-D505 (de er kloner).
Det jeg tror du har hørt mht. den ene kanal, er at man har valgt at bruge det højre analoge lydspor på laserdiscs til at lagre AC-3 RF lyden. Dette er iøvrigt grunden til at det er nødvendigt med en demodulator for at konvertere den til "rigtig" ac-3. Dette valgte man for at gøre skiverne bagud kompatible med så mange afspillere som muligt. Dette sprang man iøvrigt op og faldt ned på hos DTS - dette spor ligger delt på de to Digitale spor, det er derfor det kommer med ud i Digital out. Men også grunden til at DTS discs ikke har digital stereolyd, kun analog.
www.laserdiscarchive.co.uk er iøvrigt et godt sted at se lidt på specifikationer og beskrivelser af forskellige modeller.