Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Panasonic ae500 problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flipdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Har problemer med at man kan se et form af net på billedet. Det ligner meget når man i photoshop markere noget med tryllestaven.... men det er kun ved meget røde, gule og andre stærke farver. Er det muligt at fjerne dette eller????

Skal dog lige siges at jeg bruge bagsiden af en plakat (hvid) som lærred. Ændres dette hvis man køber et godt lærred???

I kan se hvad det her:

http://ras1.netfirms.com

Til top Vis flipdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flipdk

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Dit link virker ikke.

Mon ikke bare der er tale om screen-door effekten? Det er et kendt fænomen, hvis man sidder for tæt på lærredet (eller plakaten i dette tilfælde  )

Hvor bredt er dit billede, og hvor langt væk sidder du fra lærredet?

flipdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Billedet er ca 60" - 65". Sidder 0.5m - 1 meter væk. Den er ikke sat helt op endnu, kommer til at sidde ca 1.6m - 1.8m væk fra den, og billedet bliver også omkring de der 65" - 75".

Er der ikke noget man kan gøre ved det???

Linket skulle virke nu

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at det er den diagonale billedstørelse, der er 65"

Det giver en billedbredde på 145 cm. Det er meget normalt med en betragtningsafstand på omkring 2* billedets bredde. Det svarer i dit tilfælde til 2,9 meter. Nogle foretrækker at sidde lidt tættere på, men hvis du kun sidder 0,5-1 meter væk fra så stort et billede, så kan jeg da godt forstå at du ser hønsenet. (sreendoor effekt)

Om der er noget at gøre ved det? Ja, ryk baglæns!

Yeps, dit billede virker nu. Såvidt jeg kan se er der intet galt med din projektor. Du sidder bare alt alt for tæt på lærredet.

flipdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

ok, kan bare ikke rigtig kommer længere væk en max 1.8 - 2, da jeg kun har et kollegie værelse. Men tak for tippet. Laver lige lidt om så jeg kommer længere væk.

Tak for hjælpen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Med den afstand du sidder fra billedet er der ingen tvivl om at det er screen door effekten du oplever.

Billedet i en LCD projektor genereres af pixler, i ae500´s tilfælde 1280x720. Dit problem er helt enkelt at du sidder tæt nok på til at kunne se de enkelte pixels. En afstand på 0,5-1 m fra et 65" billede ville kunne sammenlignes med at sidde 15 cm fra en computerskærm på 17", og her ville du også kunne se pixelstrukturen, medmindre der var tale om en skærm med meget høj opløsning.

Det eneste der er at gøre ved det er at rykke tilbage i den afstand du har tænkt dig når du er helt færdig med dit setup. En tommelfingerregel for betragtningsafstand til et lærred nævner normalt noget i retning af 2-2,5 gange billedets bredde - dvs. ved at billede på 75" burde du sidde henad 3,5 m derfra. 

En enkelt ting som nogen gør hvis de er generet af screendoor, er iøvrigt at sætte billedet ganske, ganske lidt ud af fokus. Det kan sløre effekten uden at forringe billedet RET meget. Men nr. 1 er altså at rykke et par meter bagud.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

flipdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Ok, mange tak for tippet RougeAgent. Det med mindre fokus hjalp lidt på det.

Glæder mig til at få sat det hele ordenligt op, men går nok lige 1 måned inden det hele er på plads.

Hvis i har lyst kan i følge ned i det nedstående link ......

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg ved ikke rigtigt om det er screendoors du kan se, AE500 har jo det samme system som AE300 til at fjerne screendoors, og på min egen kan jeg ikke se det om jeg så står en halv meter fra lærredet, jeg kan dog godt svagt ane de forskellige pixels. Du behøver i hvert tilfald ikke stille den en smule uskarpt, det burde ikke hjælpe, da Panasonic jo har lavet et system der ikke nødvendiggør dette lille triks. Men de andre har ret i at du sidder alt for tæt på billedet, du skal som en anden skriver, helst to gange billedet brede væk. Lav dig et lærred selv, der er flere beskrivelser her på forummet om hvordan man gør, og lav det så ikke for stort. Jeg ville foreslå en ca 120 cm i bredden, det vil alt andet også gøre dit billede meget skarpere. Mvh Ib

Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

flipdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Efter at prøvet lidt med s-video og dvi-d, syntes jeg kun det er ved s-video jeg kan se screendoor effekten. Spillede nogle spil og så nogle film på min htpc via dvi-d, og det virker fint selv når man er for tæt på :D

Men tak for hjælpen alle sammen

update (13/03-05): Ja, screen-door effekten forsvinder hvis jeg bruger min htpc med dvi-d mht film. Kan desværre ikke spille min xbox spil på den....
Har dog ikke prøvet med scart fra xbox til PJ endnu, men vil dog lige teste dette.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes