| Forfatter |
|
bamse Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 Marts 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ... jeg ved at der allerede er skrevet mange ord om disse ScanSpeak enheder ... men kommer til at høre om betragtninger og gode råd alligevel ...
Projektet er et mindre 2 vejs system (10 - 20l. ) og overvejelserne går på hvad der er "sikrest" at bruge som bas/mid for en nybegynder i forhold til at opnå et rimeligt resultat. Vi kan sige at udgangspunktet er ProAc's studio 100 ( ProAc igen ) ... men en glimrende monitor i et dejligt lille kabinet (netto ca 12l.) og bas/mid enheden er (en variant af) ScanSpeak 18w8542 (så vidt jeg kan gennemskue) ... men nu er det jeg er i tvivl om denne enhed i sin originale udformning er til at nå et rimeligt resultat med for en nybegynder eller om det er SS18w8545 som er det rigtige valg som bas/mid. Samtidig vil jeg høre om der er nogen af jer der har erfaringer, - gode eller dårlige, omkring at tvinge SS18w8535 ind i et mindre kabinet under 20l ...( ). Håber at nogle af jer skrappe lige gider komentere det her ...
bedste hilsener
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil sikkert få at vide, at 8546 er bedre i mellemtonen end 8545. Selv har jeg kun prøvet 8545, så jeg kan egentlig ikke tilbyde at komme med nogen sammenligning, men jeg har hørt gentagende gange at 8546 skulle være vejen frem.
Måske Miju kan komme på banen, han kender dem jo allesammen, og jeg ved at han synes rigtig godt om 8546. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scan Speak 18W8546 er en bedre mellemtone i et lukket kabinet, efter min mening, men den er ikke overbevisende til bassen i lukket kabinet.
Så hvis du ligger fast på en lille 2-vejs, så er 18W8546 nok ikke vejen frem for dig.
Smider man dem hurtigt ind i et beregningsprogram giver de følgende:
18W8535-00
I lukket kabinet på ca. 20 liter, F3=50Hz
18W8542-00
I basreflekskabinet på ca. 20 liter, port ø7cm l=20cm, F3=46Hz
18W8545-00
I basreflekskabinet på ca. 20 liter, port ø7,2cm l=30cm, F3=40Hz
De virker alle ret fornuftige, og det er ikke nødvendigvis den bedste enhed, fordi den har et lavt F3. Der må lyttetests til.
Personligt er jeg kun til lukkede kabinetter, og min anbefaling, uden at have lyttet til nogen af løsningerne, må være 18W8535-00 i et lukket kabinet.
|
| Til top |
|
| |
bamse Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ... og tak for respons ... og jeg ved også at det er et lidt svært spørgsmål at svare på da det også er forbundet med subjektive oplevelser, men i skal have tak for jeres input og de kommer klart med i overvejelserne ... og ganske rigtigt er det ... anskaf hele striben ... prøv dem af og vælg den subjektivt bedste ... men så er der detaljen med los finansos ...
8545 ville vel umiddelbart være et lidt sikrere valg for en nybegynder, da der er en del DIY referencer at læne sig op af og den passer jo helt naturligt i et mindre kabinet ...
... men 8542'eren frister jo pga de der 2 db's bedre følsomhed, men jeg kender ikke nogle DIY referencer, - kun at den (eller snarere - en variant af den ) bla. er brugt i ProAc Studio 100 ... og der gøre den den ret godt i et helt lille kabinet ... men jeg er bestemt ingen Stewart Tyler og selv på hans Studio !00 konstruktion kan man fornemme en tendens til en smule råben i mellemtonen og når jeg så sammenholder frekvenkurven fra ScanSpeak med mine yderst begrænsede erfaringer kunne jeg frugte at denne smule-tendens-til-råben kunne ende i en komplet umulig konstruktion ... forstås ... man skal vist være checket udi delefiltre for at styre denne enhed ...
... og så 8535 ... det trykke ved den ville være at den i fald at alt går galt kunne bruges (af nogen) i en ProAc 2.5 klon ... men ellers måtte følsomheden gerne være lidt bedre og samtidig, - alt andet lige og så vidt jeg kan se, er det den der kræver mest volumen ...
... og 8546 ... jamen den har jeg kun hørt og hørt om som mellemtone og så kevlar membranen ??? ... men den må der vist lyttes til et par gange først ...
... men så for at præcisere lidt mere ... af disse ovenstående ... er der nogen bud på hvilke der er lettest at styre omkring delefrekvensen i forhold til stadig at have en nærværende engageret gengivelse men uden fare for for-råbende-tendens ?
Bedste hilsener ...
18w8535-00
18w8542-00
18w8545-00
18w8546-00
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille kommentar: Medmindre du er i groft underskud mht. effekt, skal du ikke tillægge 2dB's ekstra følsomhed for megen betydning. På papiret kan det godt nok 'oversættes' til +60%, el. -40% effekt - men i praksis opleves det ikke særligt meget. Og, hvis enheden med de 2dB's ekstra følsomhed alligevel skal kontrolleres med en masse ekstra komponenter i filteret, er de 2dB ekstra hurtigt ædt op.
|
| Til top |
|
| |
bamse Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
... tak for reminder om det med følsomhed og så med at bevare denne i den realistiske verdens filtre ... og det er ikke fordi der er xtremt mangel på watt her (2 x 100 rørwatt EAR 509 eller alternativt 2 x 150 rør/mosfetwatt Moscode 300 ) ... men når jeg lægger lidt vægt på det er det fordi jeg har oplevet en ligefrem proportionel sammenhæng melem højtaleres følsomhed og "de-små-hår-rejser-sig-effekt" ... men selvfølgelig kunne det måske i lige så høj grad handle om enkle filtre ...
bedste hilsener
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
3 & 2,5 vejs anbefaler jeg klart 8546-00
2 vejs en 8545-00
Men 8456 kan da godt bruges! du får bare ik meget bas under 50 Hz. ( f-3)hvor 8545 kan gåtil 40 Hz. (f-3) snilt!!
8546 gengiver klart bedre opløst og hurtigere!... men er lidt "tynd" i bunden.
Her har 8545 mere krop og fylde, men er lidt vanskligere op efter at få til at lyde helt optimalt, og maler med lidt breder "pensel" end 8546 altså knap så neuanceret og detaljeret op efter.
Men dette er dog i småtings afdelingen! 8545 er en fin enhed!
8535 er noget mindre velopløst og stram i mid. end både 8545 og især 8546, men rækker dybere ned i bassen ( ca 35 Hz. f-3) den lyder varmere og fyldigere, ( hvad nogen kan lide) men er ik helt så dynamisk og hurtig som 8545 og langt fra 8456.
8542 anbefaler jeg slet ikke!... så hellre en 8543 der er rigtig fornem og gør alt rigtig godt! den er hurtig, neuanceret og rækker forholdsvis dybt, ( f-3 @ 45 Hz.) dog er den ik helt så velopløst som 8546 eller helt så sprød i nedre mid. og fyldig ned efter som 8545, men alt i alt en god mellemting. ( så er den nemmere at få til at spille ordentligt i øvre mid end 8545 der kan være drilsk grundet nogle opbrydninger og peaks der er svære at dæmpe uden korektion og eller stejle filtre)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart at høre fra Miju :) Han plejer at vide hvad han taler om! Ekstra kommentar: Højtalernes evne til bas afhænger osse af placeringen.
|
| Til top |
|
| |
bamse Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
... så kom der også lige lidt vægtige og erfarne råd med fra Bornholm ... tak for det Miju ... :-) ...
... jamen når jeg summere det hele op så må det da vist ende med at være et par 8545 som der skal holdes udkig efter.
... 8542'erne, - de virkede altså fristende, men jeg har vist hverken erfaringer eller udstyr til at lege med dem ...
... og 8543'erne ... jamen der siger mine egne lytteerfaringer at jeg ikke så godt kan leve med "lyden af" kunstofmembramer på enheder større end 5,5" (dette en ren subjektiv lytteoplevelse), så jeg vil læne mig op af alle de gode erfaringer der er omkring 8545'erne (og her kan du være ganske sikker på at alt dit materiale her i forummet bliver rålæst Miju ... :-) ...) ...
...Tak til jer alle for råd og vejledning, - lige nu er det sådan at jeg har 2 projekter som det er meningen at afprøve ... det ene dette her og det andet en slags ProAc R1/T.Gravesen R1 klon .... hvad der kommer først kommer ganske enkelt an på hvilke enheder jeg først får fat på ... vi får at se og hvis det bliver vellykket skriver jeg lidt om det her ...
Bedste hilsener ...
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 Marts 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange kan rigtig godt lide 8545 fordi den er meget velopløst og dynamisk, samtidig med den har en god fylde og varme ned efter, samt giver god bas i relativ små kabinetter ( 16 - 20 liter )
Den er meget nøktern og ren i det øverste mid. område men uden at blive for lys, den har fylde og varme ned efter i nedre mid og bas, uden at mudre til og blive "grumset" eller for varm ( farvet) det mellemste mid register er meget neutralt og rent! alt i alt kan den give en meget fin relativ ufarvet gengivelse.
Af disse grunde har den været meget brugt og skattet, og er det faktisk stadig!
Den har dog nogle små unoder over 4 - 5 kHz. der gør den lidt svær at få til at summere helt optimalt, og passer man ikke på kan risikere at den helt øverste mid. kan blive en smule betonet og nasal på nogle indspilninger, fordi disse peaks gør sig hørbare.
Derfor skal den have en relativ lav delefrekvens ikke over 2,2 kHz. optimalt er lige omkring de 2 kHz. med et 2 ordens filter, dette kan de fleste gode nye diskanter klare i fin stil!
ScanSpeaks egne 9700 & 9900 samt 9800 kan deles så lavt som 1,8 kHz.
Jeg anbefaler 2 orden! helt klart!... og X & mellem 2 & 2,1 kHz. samt en lytte vinkel på 15 grader. her skulle afruldningen summere så tilpads at disse unoder ikke gør sig bemærket!..
Ønsker man at fjerne selv det sidste snært og måske dele lidt højre, er en korigerimg nødvendig af enheden, her taler vi om en parallel LCR kreds. der kan dæmpe disse peaks / opbrydninger.. ( ikke noget jeg syntes så godt om dog! men det kan da funke ok! men er ikke det nemmeste at rode med! især ik hvis man er foruden måleudstyr!?)
Serielle sugekredse kan også klare problemet! MEN! dette er noget "snavs" jeg IKKE! anbefaler! så faktisk hellere et stejlere 3 eller 4 ordens filter!!!
Men det skulle kunne lade sig gøre med et godt 2 ordens filter og X @ ca. 2 - 2,1 kHz. og en lytte vinkel lidt off axis!..
Her er 8545 en fremragende enhed!..
|
| Til top |
|
| |
bamse Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Miju ... og igen tak for råd ... ... jamen det er præcis som du beskriver med deling lige omkring 2khz, - præcis hvilken diskant der endeligt kommer til at spille er jeg ikke sikker på, men tanken var SS9300/9500/9700. Og så forestiller jeg mig ellers at jeg laver et 12db/LR filter præcis efter de anvisninger du har givet i andre tråde og så evt laver et par af de andre filtre for denne enhed som kan findes på nettet, - og så vælger det der passer bedst her.
Men så lige lidt mere ... fra starten lagde jeg mig selv fast på ScanSpeak enhederne, ... men så har jeg jo fået læst et par andre tråde her og er blevet lidt nysgerrig omkring Vifa's M18wo-09-08 og PL18wo09-08, - jeg kan se at du at jo også kender disse enheder og nu er det jeg må spørge, - hvis vi nu ser bort fra subjektive preferencer (på en måde er det jo lidt som eks. ProAc versus Dali ) , ... tør du så komme med et bud på om disse enheder så er lettere at arbejde med set i lyset af begrænsede muligheder for at måle det færdige resultat?
Bedste hilsener ...
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 Marts 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg anbefaler KLART! ScanSpeaks D2905/9700 eller endny bedre deres 9900 Revelator!! det er nok de bedste diskanter der fås!og de matcher kanon til 8545.
Vil nok tro at 9700 er den du får næmmest at integrere med 8546 da 9900 som 8545 også kan være lidt "tricky" at få til at summere helt rigtigt! så to "tricky" enheder på samme tid er måske lige lovlig stor "mundfuld"..
At få 8545 at summere med 9700 er ik så svært! og de gør det fint lige omkring 2 til 2,1 kHz. og 9700 spiller rent og fint, uanstrængt ned til langt under de 2 kHz. så at dele ved omkring de 2 kHz. giver absolut ingen problemer.
9300 vil jeg ikke anbefale at dele så lavt! den har det bedste mellem 2,5 og 3 khz. og her har 8545 ( og mange andre 6½ / 7" enheder) det IK! så godt!!
9500 vil jeg heller ikke dele meget lavere end 2,5 - 2,4 kHz. og jeg mener ik at disse to har noget særligt at gi i forhold til 9700 der efter min mening bare gør alt lige en "tand" bedre..
9300 er en gammel "svend" og jeg ser faktisk mere eller mindre 9500 som dennes afløser..
Og 9700 som et trin højre på kvalitets / ydelsels scalaen!..
Og 9900 som det ULTIMATIVE!
Der er dog to nye rivaler og det er 7100 & 7000 men disse er i en helt anden pris klasse, samt 7000 er en ringradiator, denne samt Vifas lidt "billigere" model skal / bør deles over 3 khz. hvilket bestemt udelukker en enhed som 8545 ( og de fleste andre 6½ - 7" enheder) som samarbejdes partner, her skal man nok max. "køre" med en 5" og gerne her under!.. ( scanspeaks egne 13 & 15M eller 15W eller måske AudioTech`s 4 & 5" eneheder ( Flex eller C-quence typer)
7100 er dog nærmest en "afløser" for 9700 / 9900 og deres "almindelige dome diskant top model, den skulle nok gøre sig fint også med 8545, men PRISEN!! uha!! 
Jeg har dog ik selv de store erfaringer med de nye modeller andet end det jeg har hørt af 7000 i færdig konstruktioner, og den lyder ganske fornuftigt og lovende.. hvis 7100 gør bare LIDT! af det samme ( hvad jeg er overbevist om den gør) er den en oplagt mulighed.
Men til dit formål her tror jeg du skal gå efter en D2905/9700!.. her går du ikke galt i "byen" den er stadig "state of the art"!!
M18/WO-09-08 ville jeg glemme i forhold til 8545! her er 8545 klart bedre!
PL18/WO-09-08 er derimod et bedre bud på en alternativ løsning..
Dog finder jeg personligt 8545 bedre!.. den er mere neutral og korekt! PL18 er lidt varmere og mindre gennemsigtig og åben.
Dens bas er dybere og mere fyldig, men ikke nær så tør og precis samt neuanceret som 8545
PL18 er lidt nemmere at have med at gøre samt kan deles lidt højre.. men altså knap så velopløst og dynamisk som 8545
Men som sagt jeg syntes 8545 er bedst! og besværet værd..
SÅ! altså : 18W/8545-00 & D2905/9700.
17 liter ( netto) bas refleks ( Ø50 port ca. 150 - 160 mm. lang = f-3 ved godt 38 - 40 Hz.) her forholdsvis god, dyb og rimelig trør gengivelse.
Eller 20 liter ( netto) lukket (med en akustisk ventil.) husk 200 gr. ægte fåreuld i kammer når lukket system anvendes.. ( her fås et f-6 ved 45 Hz.) og en meget stram super tør & velkontroleret mega dynamisk gengivelse!
Med Basrefleks dæmper du kabinet siderne med 25 -30 mm. rockwoll eller 14 mm. ( 2 x 7 mm. ) kraftig "auto" dæmpefilt ( kan købes i plader hos Harald Nyborg se under auto tilbehør og dæmpe filt! samme sted kan bitumen købes dette er rigtig godt på indersiderne af kabinet) her skal ikke uld i og enheden skal frit for dæmpe materiale kunne "se" bas porten.
2 Orden Linkwiz Riley ( måske bessel? smag & behag!) filter ved mellem 2 & 2,1 kHz.
Så er du godt kørende..........
Kabinetter : anbefaler jeg at du laver dem med en hylde afstivning der går fra top til bund og en ramme der røre alle sider, samt 4 til 8 mm.
VIGTIGT!!! kabinetter skal hælde 7 grader bagud!! enten fronten ( baflen) eller hele højtaleren!
Bitumen på indersiderne mellm afstivningerne ( husk at med regne bitumen og afstivning i størelse/volume beregning!)
Og hvorfor lave en lille to vejs til stander?? når du kan lave en to vejs gulv ( som ProAc Response 2,5 ) der ikke behøver ( dyr ) stander! men bare skal fyldes med sand, til den har den rette vol!?? her er der rigelig plads til et seriøst delefilter med super gode komponenter samt volumen eksperimenter og eventuel enheds eksperimenter i fremtiden!!
Komponenter i delefilter vil jeg anbefale Mundorf M-Cap Supreme Silver/oil. kondensatore i serie og alm. Supreme parallel, og X-Coil 12 AWG. CFAC spoler, samt Vishay modstande.
Terminaler = WBT. og intern kabelføring = det du bruger fra forstærker til højtaler. ( hvis for kraftigt så "strippet" af sin yder kappe...)
Og således kan du fremtrylle en højtaler der nærmest er ubetalelig skulle du købe færdigt!..
|
| Til top |
|
| |
bamse Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ... ... stort smil her ... det er altså smadderflot det du her disker op med og alle råd bliver taget yderst seriøst ... og du har ganske ret idet med at al logik peger på at lave en tovejs gulvhøjtaler, men ser du ... det er her omkring kabinettet at jeg vil prøve at være lidt kreativ ... i dette projekt (og også det helt lille a'la ProAc r1 ) er det min tanke at forene en mindre højtaler med det keramiske materiales udtryk (jeg lover de nok skal blive dæmpet med Bitumen på indersiderne ) og det er derfor at jeg her ønsker at holde mig til en rimelig overkommelig størelse ... og så senere, - hvis resultatet holder mål med ambitionerne ... kunne det da være rigtig skægt at lave en større evt som 2.5 vejs evt som 3 vejs, men hvor subkabinettet tjener som podie for mid og top ... men men men ... lad os nu se hvordan det her går. Miju ... super flot det her ... et dybt og ment buk ... tak skal du have for al denne info ... og ... ehhhh .... det kan altså godt være at jeg kommer til at spørge lidt mere undervejs ... dummy her ...
Bedste hilsener ...
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Puster lige lidt liv i denne gl. tråd fordi:
Jeg har bakset et filter sammen . 6dB/1450Hz til 18W8546-00 og 18dB/4000Hz til D2905/970000. Begge sidder i et 13L netto kabinet, og der er selvfølgelig IKKE bas her. Meeen..... der er hul igennem fra 100Hz og opefter . Nogen herinde der også lader 8546-00 køre op til 4kHz @ ca. - 13dB? Man får noget forærende i enhedens +6dB pukkel fra 1,5-5kHz.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Mik112> Har du målt, eller kigger du bare på tymphany's måling?
Deres måling kan du ikke bruge. Sån måler din enhed desværre ikke.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Mik112> Har du målt, eller kigger du bare på tymphany's måling?
Deres måling kan du ikke bruge. Sån måler din enhed desværre ikke.
|
|
|
Kære syncroniq.
Jeg er, undskyld udtrykket - lidt træt af at skal belæres om hvordan en højttaler skal måle før den kan yde/performe. Jeg befinder mig i fasen - hvor ørene bruges til fintuning. Bad dig iøvrigt pænt om at lave en lille beregning af mit filter i en anden tråd, men fik aldrig svar. Simuleringsprogrammer er fedt som indgangsvinkel, men intet simuleringsprogram i denne verden kan nogensinde ramme lige det mine ører og JEG synes lyder super, og den mening håber jeg du kan acceptere.
Jeg har arbejdet med elektronik som levevej i mere end 40 år, og har sgu bygget og målt de højttalere jeg skal bygge...., altså lige bortset fra dem jeg har gang i nu .
Mit spørgsmål i denne tråd går på om andre også pisker 18W8546-00 og D2905/9700 op i det område jeg har valgt, og hvad deres mening om lyden er. Det er muligt dit program siger del ved 2,6KHz men det hjælper jo ikke, når det hele lyder anderledes frigjort og dynamisk ved et helt andet valg af filter/delefrekvens.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke kunne sige hvordan og hvorledes med de der enheder, men "generelt" synes jeg at domer (3/4" % 1) lyder bedst når de deles ved 3 til 3,5K............ Nogle oppe ved 4 K.
Det kræver så bare at mellemtonen kan "nå" derop
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Jeg skal ikke kunne sige hvordan og hvorledes med de der enheder, men "generelt" synes jeg at domer (3/4" % 1) lyder bedst når de deles ved 3 til 3,5K............ Nogle oppe ved 4 K.Det kræver så bare at mellemtonen kan "nå" derop
|
|
|
Så giv dem dog en waveguide hvor svært kan det være?
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
heltny skrev:
Jeg skal ikke kunne sige hvordan og hvorledes med de der enheder, men "generelt" synes jeg at domer (3/4" % 1) lyder bedst når de deles ved 3 til 3,5K............ Nogle oppe ved 4 K.Det kræver så bare at mellemtonen kan "nå" derop
|
|
|
Så giv dem dog en waveguide hvor svært kan det være? |
|
|
Næh, Det er betydeligt nemmere og klasser bedre at bruge bånd - så er man ude over det
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Mik112> Jeg ville gerne lave en simulering for dig. Men som jeg prøvede at forklare dig i tråden, SKAL jeg have rå målinger
uden filter på enhederne, for at kunne lave en simulering til dig. Det er altså ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke KAN.
Og ja, ørene er vigtige, men det er lidt som at begynde at bruge sandpapir inden du har fældet træet. Du skal have din
konstruktion målt igennem og få lavet et godt udgangspunkt hvad angår filter. Så kan du tweeke med øret resten af vejen.
Synd du bor på øen, ellers kunne du bare komme forbi. Det tager ikke mere end 40-45 minutter.
|
| Til top |
|
| |