Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 09:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Livstid på delfilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Davs gutter.

Jeg har lige skiftet diskanterne på mine Infinity renaissance 90, da de gamle skal bruges til en DIY projekt. Jeg har dog en spørgsmål: hvor lang tid holder kondensatorerne i delfilteret, før de tør ud og kortslutter? Skal man skifte dem ud efter et årrække?

Hvor kan man købe rigtig gode delfilter kondensatorer henne? De skal bruges til den ny samt måske at skifte dem der sidder på det gamle filter. Det vil da være rigtig irriterende hvis mine nye diskanter futter af p.g.a. en lille kortsluttet lytter……

Her er en diagram over den ene delfilter, hvor EMIT og EMIM enhederne sluttes til.

http://www.infinity-classics.de/manuals/Renaissance_90_techn ical_sheet.pdf 

Hilsen

Panos

Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Tror jeg har kørt med samme kondensatorer i over 20 år uden problemer - men i teorien har du ret. Man kan så sætte en vilkårlig aldersgrænse - 15 år?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg tror de med tiden bliver trætte...du kan med helt sikker fordel skifte til mcap supreme

Køb dem hos www.schuro.de , der er de billigst...

mvh. Per

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret! Fed link for resten!

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 26 Marts 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej gutter.

Så lidt update.

Jeg har lige skiftet de to kondensatorer på 3,9 og 5,6 uF som ligger foran min EMIT diskant. De gamle var af en OK kvalitet, det er nemlig Solen kondensatorer. Det har dog given en del forbedring efter de nye er kommet på. De nye er Jantzen Cross caps. Det virker som om at diskanten er blevet mere detaljeret samt blødere. Jeg har dog samtidig installeret en holfi "the magician" under hver delfilter, inden i kabinetet, så jeg ved ikke om det kun er Cross Caps der har gjørt forskellen.

Jeg er så i tvivl om det kan betale sig at skifte kondensatorerne og eventuelt spolerne på den øverste mellemtone, som køres af en EMIM.  Det er jo en del penge der skal bruges igen. Kan det betale sig også at skifte kablerne internt i højtalerne?

Hilsen

Panos

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hej gutter. Kan det være rigtig at det ikke er nogen der har prøvet det her før? At skifte kablerne internt i højtallerne samt kondensatorerne alså?

Kom med jeres erfaringer plz

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Panos

Generelt er det primært elektrolyt kondensatorer som har problemer med alderen. Film typer har normalt ikke problemer, da de af natur ikke kan tørre ud. De fleste af de kondesatorer du har siddende i dit filter er Solen, som er film typer - så aldersmæssigt er der ikke meget at hente.

Man kan så diskutere bedre typer, men i flg. min erfaring er det altid en svær balance kunst. Det med bare at købe de bedste og smide dem i, virker desværre ikke altid. Så det er meget svært at rådgive dig - specielt fordi der er mindst 20 mærker som alle påstår de har de bedste komponenter.. Så prøv dig frem.

Mht intern kabel føring, så kan man godt vinde noget der - men igen smag og behag.

Til slut et godt, rimeligt billig tip, som er bedre end kabel skift. Pil dine delefiltre ud af kabinetterne og monter i en ekstern kasse (helst ikke metal) Du bliver helt sikkert overrasket over hvor meget at det kan høres når ens komponenter bliver isoleret fra et hyper støjfyldt miljø (lyd vibrationer) som højtalere jo er..

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes